فونیکسریمکسبهتام

دومین استان قطعه سازکشور با ۱۴ هزار اشتغالزایی درگیر مشکل نقدینگی است

سرمایه‌گذاری مشترک اروپا- و خراسان رضوی در انتظار اجرای «بر جام»

عصر خودرو- کمبود نقدینگی که این روزها به درد مشترک همه صنعتگران تبدیل شده، علاوه بر آنکه شرکت‌های قطعه‌سازی پایتخت کشور را با مشکل مواجه کرده، به دغدغه اصلی این روزهای شرکت‌های قطعه‌سازی استان خراسان نیز تبدیل شده است.

سرمایه‌گذاری مشترک اروپا- و خراسان رضوی در انتظار اجرای «بر جام»
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، درحالی که صنعت قطعه یکی از مهم‌ترین بخش‌های مولد برای استان خراسان به شمار می‌رود و زمینه را برای اشتغالزایی مردمان این استان فراهم کرده است اما فعالان صنعت قطعه با وجود مشکلات مالی که گریبانگیر قطعه‌سازان شده از تعطیلی بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی در خراسان سخن می‌گویند. در این بین بنا به گفته کارشناسان و فعالان این استان، انجمن قطعه‌سازان خراسان مذاکراتی را با کشورهای اتریش، آلمان و فرانسه انجام داده که همزمان با لغو کامل تحریم‌های اقتصادی در ایران این همکاری‌ها قطعی خواهد شد. از این‌رو در شرایط کنونی و به منظور تحقق اهداف و برنامه‌ریزی‌های شرکت‌های قطعه‌سازی این استان، حمایت‌های بیشتر به منظور رفع مشکلات مالی و کمبود نقدینگی موضوعی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

    فعالیت 68 شرکت قطعه‌سازی
    رییس انجمن قطعه‌سازان استان خراسان رضوی در این زمینه  گفت: هم‌اکنون حدود 65 تا 68 شرکت قطعه‌سازی در این استان وجود دارد که این شرکت‌ها به صورت مستقیم در ارتباط با خودروسازان فعالیت می‌کنند.
    ابوالقاسم آروند با اشاره به فعالیت شرکت‌های قطعه‌سازی استان خراسان رضوی با 50 درصد ظرفیت اظهار کرد: در شرایط کنونی و با این وضیت این شرکت‌ها با مشکل نقدینگی زیادی مواجه هستند.
    وی با اشاره به وضعیت بیکاری کارگران شاغل در صنعت قطعه‌سازی استان خراسان رضوی افزود: صنعت قطعه‌سازی همانند صنعت خودرو از نبود تقاضا رنج می‌برد و به دلیل اینکه سفارشی برای خرید قطعات ساخت داخل نیست، بیشتر خطوط تولید واحدهای قطعه‌سازی تعطیل شده و از آنجا که مدیران واحدهای قطعه‌سازی در برابر پرداخت هزینه نیروی انسانی ناتوان هستند، کارگران اخراج شده یا به خواست خود دست از کار می‌کشند. بنابراین درصورتی که رکود در صنعت قطعه تشدید شود و تقاضا در بازار تحریک نشود، در ماه‌های آینده تعداد بیشتری از شاغلان صنعت قطعه استان بیکار خواهند شد.
    به گفته آروند، راهکارهایی که انجمن قطعه‌سازان استان خراسان رضوی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و رفع مشکل نقدینگی این شرکت‌ها پیشنهاد کرده‌اند، ارائه تسهیلات به مشتریان و فروش اقساطی خودرو برای ورود نقدینگی به شرکت‌های خودروسازی است زیرا چنانچه صنعت خودرو از حالت رکود خارج شود، مطالبات شرکت‌های قطعه‌سازی نیز پرداخت خواهد شد.
    وی به تجهیزات و ماشین‌آلات موجود در شرکت‌های قطعه‌سازی استان خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: باید نسبت به نوسازی ماشین‌آلات شرکت‌های قطعه‌سازی این استان اقدام کرد که در شرایط فعلی می‌توان دوران پساتحریم را فرصت مناسبی برای جایگزینی ماشین‌آلات جدید با تجهیزات و ماشین‌آلات فرسوده دانست.
    رییس انجمن قطعه‌سازان استان خراسان رضوی عنوان کرد: انجمن قطعه‌سازان این استان مذاکراتی با کشورهای آلمان، اتریش و فرانسه با هدف سرمایه‌گذاری و تولید مشترک انجام داده که منتظر هستیم با رفع تحریم‌ها، مذاکرات وارد مرحله جدی‌تری شود.

    آروند معتقد است استان خراسان رضوی دومین استان کشور از نظر تولید خودرو و قطعات آن است و تمام قطعات تولیدی استان در داخل کشور مصرف می‌شود. اما تورم، کمبود نقدینگی و بدهی معوقه بانک‌ها که هر سال جریمه و بهره آن افزایش پیدا می‌کند، باعث از دست رفتن سرمایه در گردش شرکت‌های قطعه‌سازی شده است. از سوی دیگر نرخ سود تسهیلات بانکی نیز بالاست و تولیدکننده در صورت اخذ تسهیلات به دلیل درآمد ناکافی قادر به بازپرداخت اقساط تسهیلات نیست. همچنین به منظور همکاری کشورهای خارجی با شرکت‌های قطعه‌سازی ایرانی نیز سیستم بانکی کشور باید اصلاح شود.
    وی افزود: تولید خودرو و قطعات وابسته به آن در توسعه استان خراسان رضوی نقش مهمی دارد، به طوری‌که این صنعت فناورانه‌ترین بخش صنعت استان به شمار می‌رود و با کمک به این صنعت می‌توان به رونق اشتغال و تولید منطقه کمک کرد. هم‌اکنون قطعات بی‌کیفیتی که در داخل وجود دارد بیشتر وارداتی هستند در حالی که قطعه‌سازان داخلی با گذر از مراحل مختلف و ارزیابی و آزمایش‌هایی متعدد، قطعات با کیفیت را به خط تولید خودروسازان ارسال می‌کنند.
    رییس انجمن قطعه‌سازان در خراسان رضوی گفت: صنعت خودرو باید در کشور و به ویژه در خراسان رضوی پایدار بماند، بنابراین نباید به دلیل برخی شرایط به وجود آمده صورت مسئله را پاک کنیم بلکه باید همه کمک کنند تا وضعیت صنعت خودروسازی در کشور بهبود یابد و زمینه سرمایه‌گذاری در این صنعت بیش از گذشته فراهم تا مشکلات قطعه‌سازان نیز برطرف شود.
    به اعتقاد آروند، برای رقابتی شدن صنعت قطعه‌سازی باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که قطعه‌سازان کشورمان بتوانند با سایر قطعه‌سازان همکاری کنند.
    رییس انجمن قطعه‌سازان خودرو در خراسان رضوی به تحریم‌های این صنعت در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: قطعه‌سازان در سال‌های تحریم با مشکلات زیادی مواجه شدند اما در این سال‌ها با تمام قدرت این صنعت را سر پا نگه داشته‌اند، به طوری که در حال حاضر بیشتر قطعات خودرو در کشور تولید می‌شود.
    آروند با تاکید بر اینکه صنعت خودرو به هیچ‌وجه مونتاژ نیست، تصریح کرد: در سال‌های گذشته با وجود تمامی مشکلات دانش فنی این صنعت در داخل کشور نهادینه شده است.

    اشتغال 14 هزار نفر
    راضیه علیرضایی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی نیز در تشریح وضعیت این صنعت در استان اظهار کرد: درحال‌حاضر 14 هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی استان خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند.
    وی با اشاره به آغاز به‌کار صنعت قطعه در استان خراسان رضوی در سال 1346 گفت: در مقایسه با دیگر صنایع فعال در استان خراسان‌رضوی از نظر تعداد 6/1درصد واحدهای تولیدی، از نظر سرمایه‌گذاری 7/5درصد و از نظر اشتغال 7/6 درصد شاغلان بخش صنعت استان را به خود اختصاص داده است.
    وی سهم کارخانه‌های تولید قطعات و مجموعه‌های خودرو از کل ارزش تولیدات صنعتی استان را 10درصد عنوان کرده است. علیرضایی به جایگاه برتر استان خراسان در تولید قطعات خودرو اشاره کرده و گفته است استان خراسان رضوی درحال‌حاضر حدود 13/5درصد قطعات خودرو را برای شرکت ساپکو تامین می‌کند.
    به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی، صنعت خودرو به دلیل ماهیت ویژه خود با شمار زیادی از صنایع فلزی، ریخته‌گری، ماشین‌سازی، شیمیایی، الکترونیک، رایانه و نساجی در ارتباط است و ارزش افزوده مناسب ایجاد می‌کند.
    بررسی روند تولید قطعات خودرو در استان خراسان‌رضوی نشان می‌دهد این استان از لحاظ جایگاه ارزش‌افزوده و اشتغال رتبه مناسبی در میان صنایع استان به خود اختصاص داده است که با وجود چنین شرایطی، ضرورت حمایت و توجه بیش از پیش در این صنعت وجود دارد. از سوی دیگر با همکاری مشترک با خارجی‌ها همزمان با رفع تحریم‌ها نیز می‌توان امیدوار به روزهای روشنی در این صنعت در آینده نه چندان دور باشیم، به شرط آنکه نقدینگی این صنعت نیز همانند سایر صنایع تامین شود تا علاوه بر حفظ سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه شاهد حفظ اشتغالزایی و افزایش تولید باشیم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو