فونیکسریمکسبهتام

واردات غیررسمی قطعات خودرو نشان داد

جولان تقلب در بازار لوازم یدکی

عصر خودرو- یکی از معضلات این روزهای بازار لوازم یدکی، وجود اجناس تقلبی در بازار است، به طوری که فروش لوازم یدکی تقلبی در بازار منجر به نارضایتی فروشندگان این صنف شده و تمامی فروشندگان از این وضعیت ناراضی هستند

جولان تقلب در بازار لوازم یدکی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت،  به اعتقاد آنها وجود اجناس تقلبی در بازار و خرید آن به وسیله مشتریان،
    بی‌اعتمادی آنها را نسبت به فروشندگان این صنف به دنبال دارد و این امر باعث کاهش فروش قطعات یدکی با نشان(برند) اصلی می‌شود. از این‌رو با گشت‌وگذاری در خیابان «ملت» تهران پای صحبت فروشندگان این صنف نشستیم.


    ورود لوازم یدکی تقلبی از کشور چین
    وارد خیابان ملت که می‌شویم، علاوه بر ازدیاد مغازه‌های لوازم یدکی با دستفروشانی مواجه می‌شویم که در گوشه و کنار این خیابان مشغول فروش لوازم یدکی هستند و افراد زیادی را برای خرید دور خود جمع کرده‌اند اما نزدیک‌تر که می‌شویم این دستفروشان از صحبت کردن طفره می‌روند و می‌گویند هیچ تمایلی به مصاحبه یا گرفتن عکس از اجناسی که می‌فروشند، ندارند. از صحبت کردن با دستفروشان لوازم یدکی صرف‌نظر می‌کنیم و وارد مغازه‌ها می‌شویم. فروشنده‌ای که درحال صحبت با مشتریان و توضیح درباره اجناس خود به آنهاست با شنیدن موضوع گزارش اشتیاق زیادی برای صحبت کردن نشان می‌دهد و  می‌گوید: هیچ نظارتی در بازار انجام نمی‌شود؛ طرح شبنم و کنترل واردات که مدتی روی لوازم یدکی نیز اجرایی می‌شد هم در کاهش اجناس تقلبی در بازار تاثیرگذار نبوده است. وی ادامه می‌دهد: واردکنندگان لوازم یدکی افراد متخصصی نیستند. هر شخصی که مقداری پول در اختیار دارد از کشور چین لوازم یدکی وارد می‌کند، به گونه‌ای که می‌توان گفت تنها 10درصد از واردکنندگان با کشور آلمان و فرانسه کار می‌کنند و بقیه از کشور چین نسبت به واردات لوازم یدکی اقدام می‌کنند که این قطعات نیز بی‌کیفیت هستند و از هیچ‌گونه فیلتری عبور نمی‌کنند. از سویی واردکنندگان نیز هر اندازه جنس ارزان‌تر باشد، برای خرید آن مشتاق تر می‌شوند و کیفیت برای آنها اهمیتی ندارد.  این فروشنده لوازم یدکی اظهار می‌کند: فروشندگان لوازم یدکی نمی‌توانند جنس تقلبی را از اصلی تشخیص دهند و با این وجود چه انتضاری می‌توان از مشتریان داشت؛ هیچ اراده‌ای نیز به منظور نظارت بر وضعیت بازار لوازم یدکی وجود ندارد و فروشندگان خواستار رسیدگی به این وضعیت هستند. علاوه بر آن یکی دیگر از مشکلات فعلی فروشندگان این است که افراد زیادی بدون پرداخت مالیات دستفروشی می‌کنند در حالی‌که اداره مالیات بیشترین مالیات را از این صنف می‌گیرد.


    حمایت بیشتر از فروشندگان لوازم یدکی
    در ادامه وارد یکی‌دیگر از مغازه‌های لوازم یدکی می‌شویم. محمد، یکی‌دیگر از فروشندگان لوازم یدکی است. مغازه کوچک و جمع و جوری دارد و اجناس مختلفی در مغازه او دیده می‌شود. با پاسخ به نخستین پرسش درباره وضعیت فروش لوازم یدکی تقلبی می‌گوید: اجناس تقلبی در بازار زیاد است و زمانی‌که اشخاص متقلب متوجه می‌شوند نشان(برند)ی در بازار جا افتاده و خرید و فروش خوبی دارد، جعبه‌های این نشان(برند) را ساخته و اجناس تقلبی را درون این جعبه‌ها می‌گذارند و به اسم جنس اصلی در بازار می‌فروشند. این فروشنده لوازم یدکی می‌افزاید: همه افراد نمی‌توانند جنس اصلی را از تقلبی تشخیص دهند. اگر تک‌فروشان خواستار خرید این اجناس باشند که هرگز نمی‌توانند اصلی بودن یا تقلبی بودن آن را تشخیص دهند اما عمده‌فروش‌ها می‌توانند تا حدودی جنس اصلی را از تقلبی تشخیص دهند. او اظهار می‌کند: رسیدگی به وضعیت اجناس تقلبی در بازار لوازم یدکی در حد حرف است و بارها این موضوع مطرح شده که به این وضعیت رسیدگی خواهد شد و مغازه‌هایی که اقدام به فروش لوازم یدکی تقلبی می‌کنند، تعطیل می‌شود، اما تاکنون این حرف‌ها عملی نشده و در این شرایط فروشندگان خواهان حمایت‌های بیشتری هستند زیرا تلاش می‌کنیم نشان(برند)ی را در بازار معرفی کنیم که از لحاظ کیفیتی در سطح بالایی قرار دارد اما وجود این اشخاص متقلب مانع بزرگی برای فروش اجناس ما محسوب می‌شوند.


    مشتریان خواهان جنس ارزان‌قیمت
    یکی دیگر از فروشندگان وجود اجناس تقلبی در بازار را 100درصد تایید می‌کند. او مسن و با تجربه است و آنطور که توضیح می‌دهد سال‌های زیادی را به فروشندگی در این بازار پرداخته است. وی  اظهار می‌کند: این اجناس از کشور چین، هند و آرژانتین وارد کشور شده و نظارت بر بازار نیز به صورت جسته گریخته انجام می‌شود که در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که چرا باید این وضعیت در بازار وجود داشته باشد و ریشه این مشکل چیست؟


    او با تاکید بر اینکه باید به جایگاهی برسیم که بتوانیم لوازم یدکی با کیفیت تولید کنیم زیرا از سایر کشورها کم نداریم، ادامه می‌دهد: دانش فروشنده‌های فعلی در سطح پایینی است و در این صورت بازاریاب شرکت‌های متقلب می‌تواند به راحتی کلاهبرداری کند. از سوی دیگر مشتریان نیز مانند فروشندگان از دانش بالایی در شناسایی و تشخیص اجناس اصلی و تقلبی برخوردار نیستند و تنها به دنبال جنس ارزان‌قیمت هستند. این درحالی است که متاسفانه ارزان‌قیمت‌های این بازار همان اجناس تقلبی هستند. این فروشنده لوازم یدکی خودرو مشکلات این صنف را زیاد می‌داند و می‌گوید: یکی از مشکلات اساسی این حوزه تامین مواد اولیه است ؛ اگر بتوان مواد اولیه را به‌راحتی تهیه کرد، تولیدکنندگان لوازم یدکی از دانش فنی لازم برخوردار هستند و می‌توانند میزان تولید را افزایش دهند. از این‌رو اختصاص سرمایه و تامین مواد اولیه از جمله راهکارهایی برای رفع این مشکلات است و اگر می‌خواهیم در صنعت خودرو جزو 30کشور مدرن باشیم، باید این مواد اولیه را تهیه کنیم و از این بابت نگران نباشیم که قیمت افزایش پیدا کند بلکه باید بر کیفیت تمرکز کرد تا جنس باکیفیت به‌دست مردم برسد.


    ثبات قیمت در بازار لوازم یدکی
    سعید، یکی دیگر از فروشندگان لوازم یدکی است که در این زمینه می‌گوید: جنس تقلبی را در بسته‌بندی‌های اصلی، شیک، مدرن و با همان قیمت جنس اصلی در اختیار مشتری قرار می‌دهند. این اجناس تقلبی بیشتر چینی هستند و نظارتی بر آنها نمی‌شود و به جای اینکه روی جنس تقلبی تمرکز کنند، فشار بر فروشنده وارد می‌شود و روی قیمت‌ها مانور می‌دهند که به چه دلیل برچسب ندارد اما بر کیفیت جنس نظارتی انجام نمی‌شود. او ادامه می‌دهد: مشتریان جنس تقلبی را خریداری و روی خودرو نصب می‌کنند و بعد از مدتی پشیمان می‌شوند، اما به دلیل وجود تحریم دست فروشندگان لوازم یدکی باز نیست و ناچارند این اجناس را خریداری کنند زیرا باید سرمایه در گردش شرکت‌ها نیز تامین شود. این فروشنده لوازم یدکی خواستار ثبات قیمت در بازار شد و گفت: دولت باید بازار را از این وضعیت خارج کند و درصورتی که نظارت نباشد، وضعیت بازار به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد. براساس این گزارش، نظارت و رسیدگی بر بازار لوازم یدکی و جلوگیری از فروش اجناس تقلبی در این بازار، از موضوعاتی است که تمامی فروشندگان این صنف خواهان آن هستند. بنابر گفته‌های فروشندگان لوازم یدکی، متخلفان به روش‌های مختلفی به عرضه اجناس تقلبی در بازار می‌پردازند که نظارت بر بازار راهکار مناسبی به منظور جلوگیری از ادامه فعالیت این متقلبان است.
     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو