فونیکسریمکسبهتام

صنعتی که به کما رفت

قطعه‌سازی‌های آذربایجان شرقی در آستانه تعطیلی

عصر خودرو- قطعه‌سازی تا همین چندسال پیش یکی از صنایع شاخص و پربازده آذربایجان شرقی بود ولی اکنون به‌ علل متعددی این صنعت در استان وضعیت خوبی ندارد و بیشتر قطعه‌سازی‌ها در وادی تعطیلی سیر می کنند.

قطعه‌سازی‌های آذربایجان شرقی در آستانه تعطیلی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، وجود کارخانه‌های خودروسازی و شرکت‌های بزرگ تراکتورسازی و ماشین‌سازی در تبریز و آذربایجان شرقی از سال‌ها پیش باعث شد تا واحدهای کوچک و متوسط قطعه‌سازی در این استان ایجاد و روزبه‌روز بر تعداد آنها نیز افزوده شود تا جایی‌که آذربایجان شرقی به قطب قطعه‌سازی کشور تبدیل شد.

    بعد ازاینکه آذربایجان شرقی به قطب قطعه‌سازی کشور تبدیل شد، کارخانه‌های بزرگ قطعه‌سازی در این استان ایجاد شد و تامین قطعات مورد نیاز خودروسازی‌های سایر استان‌ها نیز به واحدهای قطعه‌سازی این استان سپرده ‌شد تا حدی شکوفایی این صنعت در استان پیش رفت که صادرات قطعه‌های تولیدی در آذربایجان شرقی به کشورهای دیگر نیز آغاز شد ولی این روزهای خوب برای صنعتگران چندان طولی نکشید که هم‌اکنون این صنعت در استان و حتی در کشور به کما رفته است.

    بر اساس این گزارش، در این ماه‌های اخیر کاهش تولید و فروش خودرو و وام‌های بانکی بالا شرایط نامساعدی برای صنعت خودروسازی و به‌تبع آن برای شرکت‌های قطعه‌سازی رقم زده و باعث شده تا بیشتر قطعه‌سازی‌های آذربایجان شرقی تعطیل شوند و برخی دیگر نیز در آستانه تعطیلی قرار گیرند.

    وجود 500 واحد قطعه‌سازی در آذربایجان شرقی

    سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این خصوص و مشکلاتی که گریبان‌گیر واحدهای قطعه‌سازی استان شده‌است، می‌گوید: آذربایجان شرقی500 واحد قطعه‌سازی دارد که فعالیت این واحدها باعث توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی در استان شده است.

    احمد محمدزاده با تاکید براینکه آذربایجان شرقی قطب صنعت خودروسازی کشور است، ادامه می‌دهد: باید مشکلات واحدهای قطعه سازی استان برطرف شود چراکه بیش از 15 هزار نفر در آذربایجان شرقی در قطعه سازی‌ها مشغول به کار هستند که اگر این صنعت در استان غیرفعال شود شاهد افزایش بیکاران در جامعه خواهیم بود.

    بیش از 15 هزار نفر در آذربایجان شرقی در قطعه سازی‌ها مشغول به کار هستند که اگر این صنعت در استان غیرفعال شود شاهد افزایش  شدید بیکاران در جامعه خواهیم بود
    وی به ضرورت حمایت از این صنعت برای توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی در استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: حل مشکلات قطعه سازی‌های آذربایجان شرقی یکی از اولویت‌های شخص استاندار آذربایجان شرقی است.

    محمدزاده سپس از سرمایه گذاری 8 هزار میلیارد ریالی در واحدهای قطعه سازی آذربایجان شرقی خبر می‌دهد و می‌گوید: نزدیک 30  درصد صنایع قطعه سازی کشور در آذربایجان شرقی فعال است که این عدد و ارقام نشانگر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی و صنعتی این استان است.

    سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی به ضرورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای این صنعت تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: باید با جذب سرمایه‌گذار و ایجاد زیرساخت‌های لازم زمینه شکوفایی و فعالیت هرچه بهتر قطعه سازی‌ها را فراهم کرد.

    فقط 110 واحد قطعه‌سازی در آذربایجان شرقی تعطیل نیست

    رئیس انجمن همگن نیروی محرکه و قطعات خودرو آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می گوید: آذربایجان شرقی فقط 220 واحد قطعه سازی رسمی و با کسب پروانه دارد که از این تعداد فقط 45 درصد آنها فعال هستند و بقیه تعطیل شده‌اند.

    عباس کمالی درخصوص تعداد واحدهای غیررسمی استان نیز می‌افزاید: نزدیک به 300 واحد نیز در استان به دلایل مالیاتی و دیگر مباحث پروانه کسب ندارند و غیر رسمی هستند که بنابراین عضو انجمن قطعه‌سازان نیستند.

    کمالی در خصوص دلایل رکود صنعت قطعه‌سازی آذربایجان شرقی نیز می‌گوید: تولیدات خودروسازان استان به حداقل رسیده و طلب قطعه‌سازان از شرکت‎های مختلف نیز افزایش یافته که آنها قادر به پرداخت این طلب‌ها نیستند و این عوامل باعث رکود این صنعت و تعطیلی بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی شده است.

    وی با تاکید بر اینکه میزان تولیدات شرکت بزرگ تراکتورسازی خیلی کاهش یافته‌است، می‌افزاید: وقتی این شرکت میزان تولیدات خود را کاهش می‌دهد پس نیاز به قطعه نیز نخواهد داشت و درنتیجه قطعه سازی‌ها نیز چاره‌ای جز تعطیلی نخواهند داشت.

    بیش از هشت ماه است که بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی استان طلب‌های خود را از خودروسازان دریافت نکرده‌اند و این درحالیست که مدیران قطعه‌سازی‌ها مجبورند برای ادامه کار وام‌ با سود 30 درصدی دریافت کنند و به کار تولید ادامه دهند
    رئیس انجمن همگن نیروی محرکه و قطعات خودرو آذربایجان شرقی سپس ادامه می‌دهد: بیش از هشت ماه است که بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی استان طلب‌های خود را از خودروسازان دریافت نکرده‌اند و این درحالیست که خود مدیران قطعه‌سازی‌ها مجبور هستند برای ادامه کار از وام‌های با سود 30 درصدی استفاده کنند و به کار تولید ادامه دهند.

    کمالی با اشاره به خرید خودروهای با وام 25 میلیون تومانی توسط مردم می‌گوید: هنوز نقل و انتقالات صورت نگرفته و باید بانک‌ها مطالبات خودروسازان را پرداخت کنند تا شاید شاهد تغییر این وضعیت باشیم.

    وی به فرسوده بودن تجهیزات و دستگاه‌های قطعه‌سازان نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: این واحدها توان رقابت با شرکت‌های خارجی را ندارند و باید برای ارتقای تجهیزات این واحدها اقدام شود و تکنولوژی‌های جدیدی وارد صنعت قطعه‌سازی کشور و به خصوص آذربایجان شرقی شود.

    صنعت قطعه‌سازی آذربایجان شرقی در وضعیت رکود قرار دارد

    نائب رئیس خانه صنعت و معدن تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه صنعت قطعه‌سازی آذربایجان شرقی وضعیت خوبی ندارد و نفس‌های آخر خود را می‌کشد، ادامه می‌دهد: رکود صنعت خودرو و تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورمان باعث وخیم‌تر شدن وضعیت صنعت قطعه‌سازی در استان شده‌است.

    رضا پاشایی با تاکیدبراینکه اغلب قطعات مهم خودروهای داخلی در آذربایجان شرقی تولید می‌شود، می‌افزاید: ولی با این حال شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی آذربایجان شرقی با مشکلات مالی بزرگی مواجه هستند و باید از آنها حمایت شود.

    وی سپس با اشاره به اینکه قطعه‌سازی در آذربایجان شرقی صنعتی شاخص است، می‌گوید: متاسفانه در چند سال اخیر تحریم‌ها، چند برابر شدن نرخ ارز، افزایش شدید قیمت مواد اولیه، تنگنای مالی و کاهش تیراژ تولیدات داخلی ضربه‌های سنگینی به این صنعت وارد کرده و در ماه‌های اخیر نیز گسترش رکود موجب افزایش بیشتر مشکلات قطعه‌سازان شده است.

    پاشایی به بازار مناسب روسیه برای فروش قطعات تولید ایران نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: باتوجه به ظرفیت‌های بازار روسیه برای قطعه‌سازان نیاز است تا قطعه‌سازان استان به این بازار هم ورود پیدا کنند.

    تغییر تکنولوژی در صنعت قطعه‌سازی کشور یک نیاز جدی است
    نائب رئیس خانه صنعت و معدن تبریز سپس به فرسودگی ماشین آلات موجود در قطعه‌سازی‌های استان نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: تغییر تکنولوژی در این صنعت باعث رقابت با کشورهای بزرگ تولیدکننده قطعات خودرو می‌شود و نیاز است برای صنعت قطعه‌سازی کشور سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام شود.

    با همه این اوصاف امیدواریم تا با همت مسئولان و صنعتگران آذربایجان شرقی و همچنین پرداخت طلب‌های قطعه‌سازان توسط خودروسازان شاهد فعالیت مجدد تمام قطعه‌سازی‌های استان وبه‌تبع آن کاهش تعداد بیکاران جامعه باشیم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط