فونیکسریمکسبهتام

برلیانس V۵ صفر در برابر کیا اسپورتیج فیس‌لیفت کارکرده

شباهتی از جنس تفاوت!

عصر خودرو: تب شاسی‌بلند‌سواری همزمان با بازگشایی واردات خودرو در اواسط دهه ۸۰ شمسی و با ورود محصولات کراس اوور و SUV‌های کوچک کُره‌ای به ایران رسید. لذت سواری بر خودرویی که یک سر و گردن مرتفع‌تر از دیگر اتومبیل‌های حاضر در خیابان است به همراه امکانات و سواری در حد خودروهای سواری و البته فضای داخلی نسبتا وسیع‌تر برای سرنشینان، از جمله دلایل محبوبیت انواع شاسی‌بلندها در بازار ایران هستند. همچنین از آنجایی که ما ایرانی‌ها به دیده‌شدن و خاص‌بودن علاقه بسیاری داریم، شاسی‌بلندها این وظیفه را به‌خوبی انجام می‌دهند. اما اگر قصد خرید یک شاسی‌بلند سایز متوسط برای تردد در شهرهای شلوغ را داشته باشید، گزینه‌های بسیار زیادی پیش روی شما قرار دارند که البته با محدود‌کردن بودجه به ۱۰۰ میلیون تومان، انتخاب یک گزینه ساده‌تر خواهد بود.

شباهتی از جنس تفاوت!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳:۰۰

     هرچند که در این بازار با کراس‌اوورهای کوچک مختلفی همچون هیوندای توسان نسل قبل، سنگ‌یانگ تیوولی، کیا اسپورتیج نسل قبل، رنو داستر، رنو کپچر و... روبه‌رو هستیم‌ اما در این اپیزود از سریال کاغذی نبرد، برلیانس وی5 صفر کیلومتر را در برابر کیا اسپورتیج فیس‌لیفت کارکرده نسل قبل قرار خواهیم داد؛ دو خودرو با دو کاراکتر کاملا متفاوت که با 5 سال اختلاف سن، قیمتی یکسان دارند. هرچند که اسپورتیج در ابتدای عرضه 38.7 میلیون تومان، یعنی تقریبا کمتر از نصف قیمت کنونی برلیانس وی5 فی می‌خورد.

    مدرن یا موقر؟!

    کمپانی خودروسازی برلیانس چین در واقع یکی از مهم‌ترین شرکای کاری برند ب‌ام‌و در چین به شمار می‌رود. همکاری این دو گروه خودروسازی تا حدی است که ب‌ام‌و خط تولید چین خود را به کمک این کمپانی راه‌اندازی کرده و همچنین فروش بسیاری از محصولات ب‌ام‌و در بازار چین با همکاری برلیانس و تمام این اعمال تحت برند BMW Brilliance انجام می‌پذیرد. با این وجود، شباهت برلیانس وی5 به ب‌ام‌و ایکس1  آنقدرها هم خارج از ذهن و عجیب نخواهد بود؛ چراکه وی5 در واقع ‌روی پلت‌فرمی مشابه ایکس1 و با همین الگو شکل گرفته است. هرچند که طرح کلی این خودرو همراه با خط‌مشی برلیانس و به نوعی یک نمونه «چینیزه شده!» از ایکس1 است اما هنوز هم خطوط و شمایل کلی این خودرو شباهت بسیار زیادی به ایکس1 دارد. در واقع این خودرو در سال 2012 به بازار جهانی معرفی شد و در واقع 8 سال دیرتر از اسپورتیج طراحی شده است. این بدان معناست که در بحث ظاهری، در یک طرف یک خودروی مدرن با طراحی نسبتا مدرن و در طرف دیگر، اسپورتیج را با ظاهری موقر و ساده داریم. البته لازم به ذکر است که اسپورتیج در سال 2009 فیس‌لیفت شد که در این پروسه چراغ‌های جلو و عقب و  سپرها دستخوش تغییر شدند و در واقع نمونه فیس‌لیفت این خودرو که در 2009 و 2010 به بازار ایران وارد می‌شد، هدف این مقایسه است.

    کابین و امکانات
    اکثر کیا اسپورتیج‌های فیس‌لیفت وارد‌شده به بازار ایران در فول‌ترین حالت ممکن و با حداکثر امکانات در خیابان‌ها تردد می‌کنند؛ هرچند که امکانات این خودرو در حال حاضر چندان خاص و خارق‌العاده به شمار نمی‌رود. برای مثال، تمامی اسپورتیج‌ها از روکش چرم صندلی‌ها با تریم کرمی، مشکی و یا مشکی/نارنجی سفارشی بهره می‌برند که البته نمونه آخری اکثرا در اسپورتیج‌های سفارش کشورهای حاشیه خلیج فارس دیده می‌شود. سیستم تهویه مطبوع خودکار، محفظه خنک‌کننده میانی، سانروف دو‌حالته، ریل سقفی، سیستم صوتی به همراه قابلیت پخش از روی کاست و سی‌دی، کروز کنترل، کیسه هوای سرنشین، راننده و جانبی از جمله امکاناتی است که اسپورتیج در کابین شدیدا ساده و نسبتا بی روح خود به شما عرضه می‌کند. اما در عوض برلیانس وی5 که این روزها با همکاری سایپا به بازار ایران عرضه می‌شود، در کابین هم تا حدودی شبیه به ایکس1 طراحی شده است. در واقع کنسول میانی کشیده شده به سمت راننده به همراه قابی که دور ال‌سی‌دی و صفحه کیلومتر‌شمار خودرو دیده می‌شود، شبیه به نمونه مورد استفاده در ایکس1 است. وی5 عمدتا با تریم‌های داخلی کرمی و مشکی توسط سایپا به بازار عرضه می‌شود و از نظر امکانات رفاهی تنها چند پله بالاتر از اسپورتیج فیس‌لیفت می‌ایستد. صفحه نمایشگر بزرگ سفارشی، سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی از سی‌دی و یو‌اس‌بی و 8 بلند‌گو، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده هوشمند جلو، روکش چرمی صندلی‌ها، سنسور پارک و... از جمله امکاناتی است که در این محصول برلیانس دیده می‌شود و کیفیت متریال به کار رفته در کابین این خودرو تا حدودی بالاتر از اکثر چینی‌هاست.

    قدرت در برابر مصرف سوخت!

    کیا اسپورتیج نسل دوم (KM) در دوران عرضه به بازار ایران تنها با پیشرانه 6 سیلندر وی شکل 2.7 لیتری به خیابان‌ها راه پیدا کرد. این پیشرانه V6     2.7لیتری  اگرچه که در ظاهر مشابه نمونه مورد استفاده در سانتافه، اپتیما، کوپه و... است اما باید گفت که اسپورتیج از پیشرانه سری دلتا و با نهایت قدرت 173 اسب بخار بهره می‌برد. این در حالی است که نمونه 2.7 لیتری مورد استفاده در سانتافه CM، از سری میو و با 10 درصد قدرت بالاتر است. در واقع استفاده از تکنولوژی زمانبندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها در سری میو منجر به این اختلاف قدرت شده است. همچنین اسپورتیج 2.7 لیتری به یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک مجهز شده است. هرچند این گیربکس با ضرایب بلند و سرعتی در استفاده شهری مناسب به نظر می‌رسد اما با توجه به محدودیت دنده‌ها و همچنین عملکرد نه‌چندان هوشمندانه آن، راننده را در سبقت‌گیری‌ها و رانندگی پرشتاب دچار مشکل می‌کند.  همچنین اکثر گیربکس‌های 4 دنده استفاده شده ‌روی محصولات 2.7 لیتری کیا اسپورتیج پس از مدتی از ناحیه سلکتور یا ساعت دچار مشکل می‌شوند که برای دوری از این دردسر، توصیه می‌شود نمونه‌های با کارکرد کمتر از 80 هزار کیلومتر این خودرو را خریداری کنید.
    در مقابل برلیانس با پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری میتسوبیشی، 116 اسب بخار یعنی در حدود یک پراید کمتر از اسپورتیج قدرت  دارد! اما در عوض وی5 با بهره‌گیری از این پیشرانه کوچک و نسبتا مدرن و جعبه دنده 5 سرعته خودکار، مصرفی کمتر از 7 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد داشت. در واقع این میزان قدرت برای یک خودروی 1.3 تنی به همراه جعبه دنده اتوماتیک، دینامیک چندان مناسبی را به شما هدیه نمی‌کند!

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم