فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۲۱۱»

آلودگی نفس چین را گرفت

عصر خودرو- چین روز دوشنبه و به دلیل آلودگی شدید هوا، میزان هشدار آلودگی خود را به بالاترین سطح در سالجاری افزایش داد تا نشان دهد در این مقوله همچنان پیشتاز است و راهکارهای اجرایی از سوی مسئولان هنوز نتوانسته غول آلودگی را در این کشور به زانو در آورد.

آلودگی نفس چین را گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایرنا، آلودگی هوا، غبار بی سابقه و «مه» سنگین سمی در چین به حدی افزایش یافته که مسوولان محیط زیست این کشور را مجبور به اعلام وضعیت هشدار کرد، وضعیتی که باعث بروز مشکلات غیرقابل پیش بینی در شهرهای بزرگ از جمله پکن و شهرهای شمالی این کشور شده است.
    وضعیت آلودگی در چین به حدی اسف بار و نگران کننده شده که شاخصه های آلودگی سازمانهای محیط زیست این کشور نشان می دهد که درصد آلودگی امروز شهر پکن و شهرهای شمالی آن 119 درصد بیشتر از حد مجاز بوده و به بیش از 500 میکروگرم در هر متر مکعب رسیده است.
    آلودگی هم اکنون به صورت «مه» سمی سنگین در ارتفاع کاملا پایین قرار دارد و وسعت دید را به چند متر کاهش داده است به گونه ای که رانندگان خودروها مجبور به روشن کردن چراغ خودروهای خود شده اند.
    آمار سازمان هواشناسی چین حکایت از آن دارد که بیشترین آلودگی مربوط به دو شهر شمالی یعنی «پکن» و «تیان جین» و همچنین استان «خه بی» این کشور است.
    در شهر پکن از دیروز - یکشنبه - هشدار نارنجی صادر شده است که دومین هشدار سطح بالا در آلودگی هوا محسوب می شود و همزمان اعلام شده که آلودگی دستکم تا دو روز دیگر در این شهر و دیگر مناطق مورد اشاره ادامه خواهد یافت. وضعیت این شهر امروز به مراتب بدتر و نگران کننده تر از دیروز اعلام شده است.
    گزارش رسانه ها و سازمانهای ذیربط در چین نشان می دهد که تراکم ذرات 2.5 میکرونی نیز در حال حاضر 15 برابر حد مجاز است. این ذرات بر اساس اعلام پزشکان صدها هزار مورد مرگ و میر زودهنگام را سبب می شود.
    این مساله باعث شده تا امروز تمامی نهادهای ذیربط، سفارتخانه و دولت محلی پکن اعلام کنند که شرایط بسیار خطرناک است و از مردم بخواهند از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.
    همچنین اعلام شده که در برخی از مناطق استان «خه بی» و اطراف پکن، مسئولان دستور توقف فعالیت کارخانه ها را صادر کرده اند.
    آمارها نشان می دهد دستکم 23 شهر با وسعتی نزدیک به 530 هزار کیلومتر مربع هم اکنون در آلودگی کامل فرو رفته است و میلیون ها نفر از ساکنان این شهرها در روزهای آینده همچنان هوای آلوده تنفس خواهند کرد.
    مرز آلودگی آنقدر شدت پیدا کرده است که در بخش هایی از شهر پکن پایتخت چین که بیش از 21 میلیون نفر جمعیت دارد، ساختمان های بلند و آسمانخراش ها از فاصله نزدیک قابل مشاهده نیست.
    شاخصه های آلودگی با هشدار های رنگی قرمز، نارنجی، زرد و آبی در پکن مشخص می شود و این آلودگی پس از آنکه بسیار شدت گرفت، باعث شد تا دولتمردان پایتخت آن را از زرد به نارنجی ارتقا دهند.
    این در شرایطی است که به شهروندان توصیه اکید شده تا حد امکان از منازل خارج نشوند و افرادی که دچار اختلالات تنفسی هستند بویژه افراد سالمند در خانه های خود بمانند.
    «وانگ بین» از مسوولان ارشد اداره حفاظت از محیط زیست چین احتمال داده است که اگر آلودگی در زمستان امسال همچنان تداوم داشته باشد، ممکن است هشدار قرمز نیز به مردم داده شود.
    وی افزود: استفاده از سوخت زغال سنگ در زمستان در کنار رطوبت بالا و هوای خشن این فصل موجب شده است تا سطح آلاینده ها بیشتر شود. میزان مصرف زغال سنگ در چین برابر با مصرف کل دنیا است.
    اداره بازرسی حراست از محیط زیست چین هم اعلام کرده که برای بررسی وضعیت آلودگی شهرهای شمالی چهار تیم به پکن و سه شهر اطراف اعزام شده اند.
    بر اساس اعلام مرکز ثبت سرطان چین، شمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان در این کشور به دلیل آلودگی هوا در سال آینده میلادی (2016) به حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر خواهد رسید.
    آلودگی های مختلف همچنین سبب خواهد شد سالانه در این کشور، سه میلیون و 500 هزار نفر به بیماری سرطان مبتلا شوند.
    کاهش مصرف انرژی، کاهش آلاینده ها، بستن 50 هزار معدن کوچک غیراستاندارد زغال سنگ، استفاده از مواد جدید انرژی و کاهش خودروهای آلوده کننده، از برنامه های دولت چین برای کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ از جمله پکن، پایتخت این کشور است اما این طرح ها تاکنون نتوانسته غول آلودگی را به زانود در آورد.
    در پکن پنج میلیون خودرو وجود دارد که سالانه 250 هزار دستگاه به تعداد آن افزوده می شود. طرح ترافیک دولتی، تردد روزانه 30 درصد از این وسائل نقلیه را محدود می کند، اما در مقایسه با شدت آلودگی اقدامی ناکافی است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو