فونیکسریمکسبهتام

سهم نیم‌درصدی خودرو از کل تسهیلات صنعت

عصر خودرو- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از مجموع کل تسهیلات صنعت که ۴۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، فقط نیم درصد آن مربوط به خودرو است.

سهم نیم‌درصدی خودرو از کل تسهیلات صنعت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده در بازدید از واحد‌های نمونه شهرک صنعتی شمس‌آباد اظهار کرد: برخلاف آنچه می‌گویند نقدینگی‌ها به صنایع سنگین انتقال نیافته است و نگاه ما به همه صنایع یکسان است.

    وی در ادامه با اشاره به طرح تحریک تقاضا برای خرید خودرو گفت: در خصوص صنعت خودرو باید گفت که این صنعت 18 درصد ارزش افزوده برای صنعت دارد، به خاطر این‌که 500 الی 600 هزار نفر در سراسر کشور اشتغالزایی کرده و مابقی صنایع وابسته مانند قطعه‌سازان نیز از رونق آن منتفع می‌شوند، طوری که می‌بینیم بعد از رکود بازار خودرو حتی فولاد مبارکه نیز در فروش محصولات خود دچار مشکل شد.

    ***صنایع کوچک و متوسط در اولویت اعطای تسهیلات

    نعمت‌زاده با بیان این‌که اولویت برای اعطای تسهیلات صنایع کوچک و متوسط هستند، ادامه داد: همانطور که آمار نشان می‌دهد حجم تسهیلاتی که به صنایع کوچک و متوسط اختصاص یافته است، گویای این مساله است که اولویت ما برای تخصیص تسهیلات صنایع کوچک و متوسط هستند و این حرف که نقدینگی به سمت خودروسازان سرازیر شده درست نیست، چرا که حتی یکی از خودروسازان علاوه بر این‌که تسهیلاتی دریافت نکرده است، بلکه با فشارهایی که به آن وارد کردیم مجبور شد برای بازپرداخت 1000 میلیارد از تسهیلات قبلی، یکی از انبارها و املاک خود را بفروشد.

    *** اختصاص یارانه برای 6 درصد از سود تسهیلات صادرکنندگان

    وی تصریح کرد: اولویت‌های ما کار بهتر، کیفی‌تر و صادرات است که متاسفانه در سال 1389 جایزه‌ای که به عنوان جایزه ملی صادرات پرداخت می‌شد، حذف شد ولی با توجه به این اولویت‌ها اخیرا تصمیماتی اتخاذ شده که طبق آن قرار است شش درصد از سود تسهیلات صادر‌کنندگان را دولت از طریق یارانه پرداخت کند. گرچه این میزان کفایت نمی‌کند، اما ما تلاش می‌کنیم تا با مدیریت منابع امتیازات بیشتری را برای تسهیل صادرات در نظر بگیریم.

    *** افزایش 7 درصدی بودجه طرح‌های عمرانی نسبت به سال گذشته

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه این بازدید گفت: با وجود این‌که منابع کافی برای توسعه همه بخش‌ها وجود ندارد و حتی قیمت نفت نصف شده است، اما در گزارشی که هفته گذشته دریافت شده میزان پولی که برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته شده است نسبت به سال قبل در همین زمان هفت درصد افزایش داشته است.

    نعمت‌زاده با بیان این‌که بانک‌ها توان پاسخگویی مناسب به نیازهای صنعت را ندارند، اظهار کرد: با توجه به تورمی که در این چند سال به وجود آمده است، بانک‌ها توانایی جوابگویی به همه نیازهای ما را ندارند، چرا که سرمایه کافی را در اختیار ندارند.

    وی افزود: در بانک‌های بخش خصوصی برای این افزایش سرمایه نیاز به رونق و ورود سرمایه‌گذاران است. برای بانک‌های دولتی نیز ما چندین مصوبه از مجلس دریافت کردیم که بتوانیم سرمایه بانک‌ها را افزایش دهیم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط