فونیکسریمکسبهتام

کاهش قیمت تایر در سطح جهانی

عصر خودرو- تعرفه تایر سواری در ایران ۲۵ درصد اسمی است و به دلیل به‌روز نکردن ارزش‌گذاری در سیستم گمرک، با وجود کاهش قیمت جهانی، گمرک همچنان ۲۵ درصد را از قیمت‌های اظهاری در سال گذشته می‌گیرد و از این جهت نیز دولت یارانه‌ای به تولید داخل داده است.

کاهش قیمت تایر در سطح جهانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، یک فعال بازار تایر اظهار کرد: کاهش قیمت تایر در سطح جهانی اتفاق افتاده و تایرسازان نیز اگر بخواهند بازار را در دست گیرند، باید قیمت‌ها را کاهش دهند و تایرها را با سود معقولی بفروشند.

    محمد احدنژاد  افزود: کاهش قیمت تایر به واسطه کاهش قیمت نفت و کاهش شدید قیمت کائوچوی طبیعی در سطح جهانی اتفاق افتاده، بنابراین دلیل اینکه تایرسازان قیمت را کاهش ندادند، علاقه به کسب سود بیشتر بوده است.

    وی در پاسخ به اظهارات انجمن صنفی صنعت تایر مبنی بر استفاده از سایر مواد شیمیایی و پلیمری به عنوان مواد اولیه گفت: درصد کائوچو در تایرهای متفاوت‌ با سایزهای متفاوت، متفاوت است و از حداقل 18 یا 20 درصد در تایرهای پژویی شروع می‌شود و در تایرهای سایز کامیونی این عدد به 45 درصد قیمت تمام شده یک حلقه تایر می‌رسد.

    او با بیان اینکه قیمت کائوچو به یک پنجم قیمت‌های گذشته رسیده است،‌ اظهار کرد: این صحیح است که به جز کائوچوی طبیعی، مواد شیمیایی دیگری وجود دارد که جزو مواد اولیه تایر است، اما قیمت بقیه مواد شیمیایی مانند کائوچوی مصنوعی نیز تحت تاثیر کاهش قیمت نفت، پایین آمده است.

    احدنژاد درباره ادعای انجمن صنفی مبنی بر نادرست بودن تایر کیلویی سه دلار اظهار کرد:‌ یک تایرساز عرفی برای تعیین قیمت تمام‌شده دارد و تکنولوژی متفاوت در سایرهای سواری و سنگین در قیمت متوسط اعمال می‌شود. یکی از شرکت‌های تولیدکننده تایر داخلی با توجه به گزارش‌های حسابرسی خود، اعلام کرده است که قیمت تمام‌شده هر کیلو تایر در سال گذشته (1393) یعنی متوسط هزینه تایرهای سواری و سنگین، کیلویی سه دلار بوده است و این ادعای ما نیست.

    وی افزود: دلیل و منطق درستی این موضوع نیز این است که سال گذشته، تایرساز چینی قیمت تایر پژویی که حدود هشت کیلو بود را بدون هزینه حمل، حلقه‌ای 24 دلار می‌فروخت، یعنی کیلویی سه دلار و تایرساز کره‌ای هم تایر پژویی را 28 دلار می‌فروخت، یعنی حدود 3.3 دلار؛ بنابراین خیلی هم غریب نیست که قیمت تمام‌شده تایر ما کیلویی سه دلار باشد.

    این فعال صنعت تایر با اشاره به تکنولوژی متفاوت برای تولید یک تایر بیان کرد: تایرساز کره‌ای با یک حاشیه سود، قیمت و تایرش را که از لحاظ کیفیت و همچنین تکنولوژی به مراتب بالاتر از تایرساز ایرانی است، 3.3 دلار فروخته و امسال حتی قیمت را پایین‌تر آورده است، بنابراین تایر با قیمت کیلویی سه دلار از جهتی بالا هم هست.

    وی با بیان اینکه قیمت سه دلار در عرف جهانی عدد معقولی برای قیمت تمام‌شده است، افزود: معیار قیمت، تایرساز چینی و کره‌ای است که محصولاتش را می‌فروشد و تکنولوژی تولید تایرسازهای ایرانی مخصوصا در رسته باری‌ها به دلیل استفاده از تکنولوژی بایاس، بسیار ارزان‌تر است و در مقایسه با تکنولوژی رادیال که چینی‌ها و کره‌ای‌ها استفاده می‌کنند،‌ قیمت تمام شده کمتری دارد.

    این واردکننده تایر با بیان اینکه نمی‌توان گفت تایرسازها واقعا مواد اولیه خود را از بازار آزاد تهیه کردند یا خیر، اظهار کرد: دولت به تایرسازها و تمام کارخانه‌های تولیدی، ‌ارز مبادله ای را تخصیص داده است. ما مجبوریم ماشین آلات و برخی از اقلام خود را از کسانی تهیه کنیم که ارز مبادله‌ای ایران را نمی‌پذیرند‌، اما بعضی واسطه‌ها یا صرافی بانک‌ها وجود دارند که با درصدی ناچیز، ارز را به هر جایی که مد نظر باشد می‌رسانند.

    وی در ادامه با اشاره به اظهارات انجمن تایرسازان مبنی بر ناصحیح بودن سود بیش از 100 درصدی اظهار کرد: شرکت‌های تولید تایر یا گزارش حسابرسی خود و قیمت‌های جهانی را ملاک عمل قرار می‌دهند یا خیر. اگر ملاک آنها کیلویی سه دلار قیمت تمام‌شده تایر باشد، پس حتما هزینه‌های سربار آنها مثل سود بانکی،‌ هرینه‌های پرسنلی و هزینه‌های جاری شرکتشان نیز زیاد است.

    احدنژاد خاطرنشان کرد: گواه مدعای اینکه سودی وجود داشته، این است که تایرسازان داخلی نسبت به اوایل امسال حدود 20 تا 25 درصد کاهش قیمت داشتند و به طور مثال همان تایر پژویی که حلقه ای 130 هزار تومان فروش می‌رفت، ‌امروز 100 هزار تومان قیمت دارد و با توجه به اینکه همه هزینه‌های سربار افزایش یافته است، ‌این موضوع توجیهی ندارد جز اینکه تایرسازان خود را با توجه شرایط بازار تطبیق داده‌اند.

    وی درباره علت کاهش قیمت تایر از ابتدای سال توضیح داد: با توجه به اینکه خودروسازان تیراژ خود را پایین آوردند و بازار توان جذب این حجم تایر را نداشته است، تایرسازان ناچار به کاهش قیمت شدند تا برای واردکننده نفعی نداشته باشد که با این تعرفه تایر وارد کند، زیرا شرکت‌های تولیدکننده تایر اگر بخواهند بازار را در دست بگیرند، باید قیمت‌ها را کاهش دهند و تایرها را با سود معقولی بفروشند.

    به گفته وی تعرفه تایر سواری در ایران 25 درصد اسمی است و به دلیل به‌روز نکردن ارزش‌گذاری در سیستم گمرک، با وجود کاهش قیمت جهانی، گمرک همچنان 25 درصد را از قیمت‌های اظهاری در سال گذشته می‌گیرد و از این جهت نیز دولت یارانه‌ای به تولید داخل داده است.

    احدنژاد همچنین خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته با توجه به کاهش قیمت تایرهای داخلی، تایرهای پرمصرف سواری ایران برای واردکنندگان سودی نداشته، بنابراین واردات با تیراژ بالا صورت نمی‌گیرد؛ پس راه‌حل همین است که در حال حاضر تایرسازان تمکین می‌کنند؛ یعنی کاهش قیمت تمام‌شده و همگام شدن با بازار و رقابت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو