فونیکسریمکسبهتام

صنعت خودروسازی ژرمن‌ها با سابقه‌ای ۱۳۰ ساله

آلمان چهارمین خودروساز جهان در ۱۰ سال اخیراست

عصر خودرو- در میان شاخه‌های متعدد صنایع فعال در جمهوری فدرال آلمان، صنعت خودروسازی این کشور با اشتغال حجم انبوهی از نیروی کار فعال در آن که براساس گزارش‌های رسمی در پایان سال ۲۰۰۹ میلادی تعداد آنها بیش از ۷۴۷ هزار نفر اعلام شده بود، از جمله بزرگترین و مهم‌ترین حوزه‌های صنعتی سرزمین ژرمن‌ها، چه از نظر ابعاد گوناگون و تنوع زیاد مشاغل و صنایع مرتبط با این صنعت و چه از جنبه نیروی کار فعال وتاثیر سهم صنعت خودروسازی در نرخ اشتغال و البته نرخ رشد اقتصادی این کشور به شمار می‌رود.

آلمان چهارمین خودروساز جهان در ۱۰ سال اخیراست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به‌عنوان زادگاه پیشرفته‌ترین اتومبیل‌ها و باکیفیت‌ترین خودروهای دست‌ساخته بشر امروزی، صنعت تولید خودروی آلمان از سال‌های بسیار دور تا به امروز همواره به‌عنوان رقابتی‌ترین و محصولات آن نیز پیوسته لقب خلاقانه‌ترین تولیدات صنایع خودروسازی در سطح جهان مورد تایید همگان بوده و است و در کنار این مشخصه‌های متمایز، این صنعت پیشرفته ژرمن‌ها از نظر کمیت و تعداد کل اتومبیل‌های سواری و خودروهای تجاری سبک و سنگین تولیدی سالانه نیز از دیرباز در جمع برترین‌های دنیا حضوری مداوم و پیوسته دارد. به‌گونه‌ای که پیش از اوج‌گیری پرشتاب خودروسازی چین و صعود این کشور به صدر فهرست بزرگترین تولیدکنندگان خودرو جهان و به بیان روشن‌تر تا پایان سال 2005میلادی، آلمان همواره پس از امریکا و ژاپن، جایگاه سومین کشور دارای بیشترین تعداد تولید سالانه خودرو در جهان را در اختیار خود داشته و از سال 2006میلادی تا به امروز نیز ثبات خود را در رتبه چهارمین کشور خودروساز برتر جهان به خوبی و بدون وقفه حفظ کرده است. آخرین آمار منتشر شده از سوی معتبرترین نهاد بین‌المللی در حوزه صنعت خودروسازی یعنی سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه «OICA» درباره میزان تولید جهانی خودرو و همچنین عملکرد کشور آلمان در این حوزه، حاکی از آن است که در پایان 6 ماه نخست سال‌جاری میلادی یعنی 2015 (که کمتر از 40 روز تا پایان آن باقی مانده است) در شرایطی که کل تولید خودرو جهان از 46 میلیون و 264هزار دستگاه فراتر رفته (و نیمی از این تعداد را در 3 کشور نخست جهان یعنی چین، امریکا و ژاپن تولید کرده‌اند) کشور آلمان موفق به تولید 3میلیون و 84 هزار و 780 دستگاه خودرو شده و علاوه بر اینکه پس از 3 کشور اشاره شده در صدر این فهرست، همچنان رتبه چهارمین کشور بزرگ تولیدکننده خودرو در جهان را در اختیار دارد، همزمان به همراه چین، امریکا و ژاپن، تنها کشورهای جهان (البته تا مقطع زمانی پایان 6 ماه نخست 2015میلادی) محسوب می‌شوند که تعداد خودروهای تولیدی آنها بیش از 3میلیون دستگاه بوده است و کره‌جنوبی به‌عنوان پنجمین خودروساز مطرح جهان پس از آلمان تا پایان همین دوره زمانی در مجموع تولیدات خودروی خود را به 2میلیون و 322 هزار دستگاه رسانده است.

    با آنکه در برخی منابع مکتوب تاریخ معاصر آلمان، نخستین فعالیت رسمی شکل گرفته در این کشور که به‌نوعی با صنعت تولید خودرو ارتباط داشته باشد را تاسیس نخستین شرکت صنعتی آلمان به‌وسیله «آدام اُپل» در سال 1863میلادی عنوان کرده‌اند اما براساس همان اسناد تاریخی، شرکت پایه‌گذاری شده به‌وسیله اُپل مشهور فعالیت در حوزه خودروسازی را از سال 1898 میلادی آغاز کرد.
    سوای این رویداد اما تولد صنعت خودرو در کشور آلمان در سال 1886 میلادی و پایه‌گذاری این صنعت نیز «کارل فردریش بنز» بود که در این سال توانست نخستین موتور تولید قوای محرکه را با سیستم احتراق داخلی و البته با ماده سوختی نفت سفید طراحی کرده و بسازد. با فاصله‌ای یک‌ساله از بنز و در اقدامی جداگانه و مستقل از او، در سال 1887میلادی گوتلیب دایملر در شهر اشتوتگارت آلمان در اقدامی مبتکرانه به ساخت یک اتومبیل با موتور احتراق داخلی پرداخت و به دنبال آن شرکت اتومبیل‌سازی خود با عنوان «دایملر موتورن گسلشافت» را نیز پایه‌گذاری و راه‌اندازی کرد.
    در سال بعد یعنی 1888 میلادی برتا بنز به همراه پسران خود، موفق‌ترین مرکز فروش و بازاریابی شرکت خودروسازی بنز را نیز تاسیس کرد. نخستین نمایشگاه بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری که در سال 1897میلادی در محل هتل بریستول واقع در برلین اقدامی مهم در ادامه مسیر رشد و توسعه صنعت خودروسازی جمهوری فدرال آلمان و در حقیقت به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ این صنعت نه‌تنها در آلمان بلکه در جهان انجام شد، هر چند به‌عنوان نخستین نمایشگاه در نوع خود، تنها تعداد 8 دستگاه اتومبیل مجهز به قوای محرکه موتور پیستون‌دار احتراق داخلی در این نمایشگاه به معرض نمایش درآمدند. در تاریخ صنایع مربوط به وسایل نقلیه آلمان البته اشاره‌ای به سال 1916میلادی نیز شده است، چراکه در این سال نخستین کارخانه یکپارچه تولیدکننده هواپیما با نام «بایریش فلوگ زوگ ورک» (BFW) در ایالت باواریای آلمان تاسیس شد و آغاز به کار کرد. این کارخانه هواپیماسازی به فاصله 6 سال پس از راه‌اندازی یعنی در سال 1922 میلادی از سوی شرکت ب‌ام‌و خریداری و ساختمان و تجهیزات آن به این شرکت تازه پاگرفته در حیطه صنعت خودروسازی آلمان واگذار شد.


    سال 1926میلادی نیز شاید از دیگر نقاط عطف در تاریخ صنایع آلمان به حساب بیاید زیرا در این سال 2شرکت تولیدکننده خودروی مطرح آلمان یعنی دایملر موتورن گسلشافت و شرکت بنز و سیه در یکدیگر ادغام شده و شرکت یکپارچه و واحدی با عنوان کمپانی اتومبیل‌سازی دایملر- بنز ای‌جی را تشکیل دادند. نخستین خودروهای تولیدی شرکت فولکس‌واگن به‌عنوان عضوی جدید در صنعت خودروسازی آلمان در سال 1945 میلادی در عمده‌ترین مراکز صنعتی مربوط به این حوزه واقع در ولفسبورگ آلمان روانه بازار شد و همین شرکت در سال 2002میلادی عنوان بزرگترین فروشنده اتومبیل‌های سواری در جهان را کسب کرد. دیگر خودروساز آلمان یعنی شرکت آئودی نیز در سال 1957میلادی و ابتدا به عنوان خودروسازی دولتی نخستین خودروهای خود به نام «ترابانت» را در این سال تولید و به بازار مصرف آلمان عرضه کرد. سال 1963میلادی نیز یکی دیگر از پیشروترین خودروسازان سرزمین ژرمن‌ها یعنی پورشه، با تولید اتومبیل افسانه‌ای خود «پورشه 911» وارد عرصه تولید خودرو جهان شد. پس از الحاق دوباره کشورهای آلمان غربی و شرقی در سال 1991میلادی و بازتشکیل کشور واحد آلمان آخرین خودروی ترابی متعلق به آئودی در 30 آوریل همان سال تولید و روانه موزه خودروی آلمان شد.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم