فونیکسریمکسبهتام

قانون کار جدید خودروسازان امریکا

عصر خودرو- اتحادیه کارگران کارخانه‌های خودروسازی امریکا پس از برگزاری چندین جلسه بحث و گفت‌وگوی فشرده و طولانی برای تعیین خط‌مشی کاری‌شان در ۴ سال آینده، پیمان‌نامه جدید تعیین‌کننده شرایط فعالیت اعضای این اتحادیه که بیشتر آنها را کارگران ۲کارخانه عمده خودروساز امریکا شامل جنرال‌موتورز و فورد تشکیل می‌دهند، در آخرین ساعات جمعه‌شب گذشته با اکثریت ۵۱ درصد آراء به تصویب رساندند.

قانون کار جدید خودروسازان امریکا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، این مصوبه پس از فشارهای زیادی که به رهبران اتحادیه کارگران خودروسازی «UAW» برای پشتیبانی کردن آنها از مفاد این پیمان وارد شد، در نهایت با فاصله‌ای نزدیک نسبت به 49 درصد آراء مخالف آن، از تصویب اعضا گذشت.
    هر 2 گروه تصویب‌کنندگان و مخالفان قانون کاری جدید اتحادیه کارگران کارخانه‌های تولیدکننده خودرو امریکا «UAW» بر این باورند که پیمان‌نامه مصوب این اتحادیه درباره چارچوب قوانین کاری اعضا که برای دوره 4 ساله آینده میلادی یعنی 2016 تا پایان 2019 معتبر و لازم‌الاجراست، موجب بهبود و تقویت حقوق و مزایای دریافتی کارگران شاغل در شرکت‌های فورد و جنرال موتورز شده و به دنبال آن باعث بالا رفتن شاخص هزینه‌ها در صورت‌های مالی سالانه این 2شرکت بزرگ و مطرح خواهد شد.
    تصویب این قوانین کاری جدید که در اصل از سوی کارگران کارخانه اتومبیل‌سازی فورد امریکا پیگیری شده و خواسته این گروه از کارگران بود، با تایید نهایی دنیس ویلیامز، رییس «UAW» اکنون به عنوان یک پیروزی لازم و ضروری تلقی می‌شود و دلیل این امر نیز مقاومت بخشی از کارگران این اتحادیه با چندین مورد از بندها و تبصره‌های این پیمان‌نامه بود که در طول مذاکرات پیچیده و زمانبر اعضای اتحادیه هنگام بررسی مفاد قوانین جدید ابراز شده بود.
    قراردادهای کاری تنظیم شده برای کارگران مشغول به کار در کارخانه خودروسازی فورد، در مجموع 52 هزار و 900 کارگر ساعتی را دربرمی‌گیرد.


    اتحادیه کارگری خودروسازان امریکا اعلام کرده است که قرارداد جدید آنها با کارخانه جنرال‌موتورز جمعه‌شب گذشته 20 نوامبر در شرایطی به تصویب رسید که مخالفت گروه کوچکتری از نیروهای کاری متخصص شاخه بازرگانی این شرکت را در مقابل خود می‌دید.
    رییس اتحادیه «UAW» در بیانیه‌ای که به مناسبت تصویب قوانین کار 4 سال آینده به‌وسیله اتحادیه متبوعش منتشر کرد، اینچنین خاطرنشان کرده است: «اعضای اتحادیه کارگری خودروسازان امریکا این موافقتنامه ملی را پس از یک فرآیند طولانی و بحث و جدل‌های بسیار از تصویب گذراندند. صدای اکثریت تصویب‌کننده پیمان‌نامه اخیر در حقیقت حافظ آینده‌ای مستحکم و اطمینان‌بخش بوده و تامین‌کننده امنیت شغلی و ثبات اقتصادی رای‌دهندگان و خانواده‌های آنها خواهد بود. »
    با اجرایی شدن این مصوبه که در حکم قانون کار برای کارگران شاغل در 3 کارخانه خودروساز امریکا یعنی جنرال‌موتورز و فورد به همراه شرکت «فیات کرایسلر اتومبیلز ان. وی» است، قراردادهای کاری سال‌های آینده آنها ارتقا پیدا کرده و علاوه بر ایجاد تعهدات بیشتر در تولید، پاداش سخاوتمندانه‌ای برای کارگران خواهد بود که در ازای رای مثبت و تصویب موافقتنامه جدید دریافت می‌کنند.
    ریک هافمان، یکی از کارگران کارخانه تولیدکننده کامیون‌های فورد واقع در منطقه «دیپربورن» در این زمینه گفت: «به نفع قانون جدید رای دادم زیرا به عقیده من قراردادهای جدید، باعث افزایش حقوق و مزایای کارگران قدیمی‌تر شده و فاصله میان حقوق دریافتی کارگران تازه‌وارد و کارگران ارشد را کمتر خواهد کرد (کارگران جدیدتر با پایه بالاتری استخدام می‌شوند. )
    هافمان در عین حال اما تصریح می‌کند که «البته برخی موارد نیز وجود دارد که باعث خوشحالی من (و سایر همکاران هم‌ردیف من) نمی‌شود اما از آنجا که به‌طور کامل در طول جلسات بحث و بررسی حضور داشته و در جریان جزییات این توافق بوده‌ام، احساس می‌کنم که تصویب این موافقتنامه و مفاد مندرج در آن در مجموع اقدامی منصفانه و عادلانه بوده است.


    مقامات ارشد در اتحادیه کارگری خودروسازان (UAW) در طول مباحث و گفت‌وگوهای انجام شده پیرامون این پیمان‌نامه کاری، تلاش‌های بسیاری از خود نشان دادند. اعضای اتحادیه در مذاکرات پیشین که با اعضای کارگری کارخانه «فیات کرایسلر اتومبیلز ان. وی» در ماه سپتامبر گذشته داشتند، موافقتنامه اولیه را رد کرده بودند و این اتفاق یعنی رای مخالفت به یک قانون کار اصلی ارائه شده از سوی اتحادیه، برای یک دوره کاری 4 ساله پس از دهه 1980 میلادی برای نخستین‌بار بود که اتفاق می‌افتاد.
    اما 2طرف درنهایت درباره یک قرارداد جدید که به‌تدریج شکاف میان دستمزد کارگران را از میان می‌برد و بسته به کارآیی افراد پاداش‌های قابل‌توجهی برای کارگران ارشد و جدیدتر در آن پیش‌بینی شده بود، به توافق رسیدند و به آن رای مثبت دادند.
    این توافقنامه جدید دربرگیرنده جمعیت زیادی از کارگران 3 کارخانه تولیدکننده خودروی امریکا خواهد بود و تعداد اعضای اتحادیه که زیرپوشش این قانون جدید قرار خواهند گرفت، به حدود 150 هزار نفر می‌رسد.
    از این تعداد حدود 53 هزار نفر در کارخانه خودروسازی فورد مشغول به کار بوده و کارگران شاغل در کارخانه جنرال‌موتورز نیز به 52 هزار و 700 نفر می‌رسد. ضمن اینکه کارخانه فیات کرایسلر نیز در مجموع حدود 40 هزار کارگر را در استخدام خود دارد.
    به این ترتیب با درنظر گرفتن حداقل اعضا به‌عنوان خانواده این کارگران که شامل یک همسر و یک فرزند می‌شود، در مجموع جمعیتی بیش از نیم‌میلیون نفر از مزایا و تسهیلات قوانین تصویب شده جدید در حوزه فعالیت کارگران کارخانه‌های خودروسازی امریکا بهره‌مند خواهند شد.
    براساس مصوبه جدید، جمعه گذشته متوسط حقوق دریافتی کارگران کارخانه‌های جنرال‌موتورز و فورد تا 2019 میلادی معادل 60 دلار در هر ساعت خواهد بود و این یعنی افزایش 5 دلاری حقوق کارگران جنرال‌موتورز و افزایش 3 دلاری حقوق کارگران فورد به ازای هر ساعت کار، ضمن اینکه متوسط حقوق دریافتی کارگران در کارخانه فیات کرایسلر نیز از 47 دلار به 56 دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو