فونیکسریمکسبهتام

فروش ۱۱۰ هزار خودرو در ۶ روز و واکنش‌های رسانه‌ای

عصر خودرو- یکی از مهم‌ترین اتفاقات اقتصادی و صنعتی کشور در روزهای اخیر، فروش رفتن بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو صفر داخلی بود تا ثابت کند همه آن حرف‌هایی که برخی درباره تحریم مردمی و کمپین نخریدن خودرو داخلی می‌زدند، تا چه اندازه واقعی بوده است.

فروش ۱۱۰ هزار خودرو در ۶ روز و واکنش‌های رسانه‌ای
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در حقیقت طرح پرداخت وام 25 میلیونی خرید خودرو ثابت کرد دلیل رکود در بازار خودرو داخلی، قتصادی و عامل اصلی آن تنها کمبود نقدینگی بوده است. روند استقبال مردم از خودرو داخلی به صورت اقساطی، با وجود اخذ تضمین‌هایی همچون تعداد قابل‌توجهی چک و نیز شرط خوش حسابی بانکی افراد نشان داد که کشش تقاضا در بازار خودرو داخلی به اندازه‌ای است که اگر امکان استمرار طرح از نظر اقتصادی وجود داشت، شاید مردم تولید یک سال آینده را هم پیش‌خرید می‌کردند. این روند همچنین نشان داد که مردم به اشتغال جوانان که بسیار هم با چالش محدودیت فرصت مواجه است، نگاهی جدی داشته و به‌طور اساسی چنین کمپین‌هایی در مجموع، از پایگاه مردمی چندانی برخوردار نیستند. البته همه این اتفاقات خوشایند نباید خودروسازان داخلی را از وظیفه بزرگ ارتقای سطح کیفی محصولات خود باز دارد. بنده به سهم خود با نظر آن نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی موافقم که پس از فروش 110 هزار خودروی داخلی در مدت 6 روز گفت: «حالا که دولت با حمایت خود از خودروسازان لطفی بزرگ در حق آنها کرد و موجودی انبارهای آنها را به مردم فروخت، وقت آن است تا فکری هم برای بهسازی خطوط تولید و کیفیت صنعت قطعه‌سازی کند تا به واسطه 2750 میلیارد تومان تسهیلاتی که به خودروسازان در قالب تسهیلات 25 میلیون تومانی پرداخت می‌کند، به اساسی‌ترین خواست مردم که بهبود کیفیت خودروهای ایرانی است نیز پاسخ مثبت دهد. »اما در ضمن چنین نظراتی، نکاتی هم وجود داشت و در برخی رسانه‌ها مطالبی مطرح شد که به عنوان یک ایرانی شنیدن و خواندن آنها باعث شگفتی و البته تاسف می‌شود.  در برخی از این اظهارات، ادبیاتی کاملا ساختارشکنانه مورد استفاده قرارگرفت؛ مردم در مقابل مسئولان قرار داده شدند؛ نظام بانکی و دولت متهم به دروغگویی و آحاد ملت دعوت به تحریم تولیدات داخلی شدند. شاید خواندن بخشی از مطالب مطرح شده در این‌باره، برای درک کامل آنچه بیان شده، خالی از فایده نباشد. «آمارهایی که درباره تعداد فروش خودرو با وام 25 میلیونی اعلام کرده‌اند، برای این است که نشان دهند کمپین شکست خورده است. این کمپین 20 سال است در دل مردم وجود داشته و این نگرانی در مردم بوده است و داغ شدن این کمپین در یکسال اخیر به دلیل وجود شبکه‌های اجتماعی بوده است که مردم توانسته‌اند حرف دل‌شان را بزنند. مردم متقاضی خودرو نبوده‌اند؛ بلکه می‌خواستند از شرایط وام استفاده کنند و به زودی مردم از وام 25 میلیونی خودرو پشیمان می‌شوند... آمار فروش خودرو جنگ روانی است و به هیچ‌وجه چنین آماری واقعیت ندارد، بلکه قصد خودروسازان ایجاد شور و شوق بین مردم بوده است و خودروهای بی‌کیفیت خود را به مردم تحمیل کرده‌اند. این مطالب حتی اگر در یک رسانه غیررسمی یا یک سایت معاند بیان می‌شد، باز هم محل تامل بود؛ چه برسد به اینکه در رسانه‌های نظام جمهوری اسلامی بیان شود. این اتفاق نشان می‌دهد که رویکرد رسانه‌ها نسبت به مسائل کلان اقتصادی کشور باید از چنان حساسیتی برخوردار باشد که بستر اعتمادسازی لازم بین مردم و دستگاه‌های اجرایی را تقویت و به مسیر همدلی هدایت کند و در یک کلام افکار عمومی را بدون توجه به این مسائل کلان، به‌گونه‌ای منفی متاثر نسازند. برکسی پوشیده نیست که بسیاری از رسانه‌های بیگانه، مطالب مطرح شده در رسانه‌های داخلی، چه مکتوب و چه تصویری، که به تخطئه تولید ملی می‌پردازند را رصد کرده و مترصد بهره‌برداری از آن مطالب در جهت اغراض خود هستند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو