فونیکسریمکسبهتام

به مناسبت روز جهانی یادواره قربانیان حوادث ترافیکی:

عابرین پیاده قربانی سرعت و بی احتیاطی رانندگان خودروها

عصر خودرو- درهیاهوی زندگی ماشینی وشهری اتفاقهای مختلفی افراد را تهدید می کند که حوادث رانندگی یکی از این اتفاق ها محسوب می شود.

عابرین پیاده قربانی سرعت و بی احتیاطی رانندگان خودروها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، درپیامدهای مربوط به این بخش گاه برخورد ناگهانی وسیله نقلیه با عابرین پیاده حادثه ای تلخ و جبران ناپذیر را رقم می زند که این حوادث بیشتر بر اثر سرعت غیر مطمئنه رانندگان وسایط نقلیه و غفلت و بی احتیاطی خود عابرین رخ می دهد.
    همه روزه در جاده های مواصلاتی کشور شمار زیادی از هموطنان در حوادث و سوانح جان خود را از دست می دهند و علاوه بر تلفات انسانی هزینه های زیاد اقتصادی و بار روانی را به جامعه و بازماندگان تحمیل می کند.
    برخی اوقات تصاویر ناخوشایندی از تصادف وسیله نقلیه با عابر پیاده بر ذهن رهگذران نقش می بندد و مدت ها آنان را آزار می دهد.
    در این میان کارشناسان امر بیشتر بی احتیاطی و بی دقتی خود عابرین هنگام عبور از عرض خیابانها و کوچه ها را دلیل بر وقوع حادثه ذکر می کنند.
    پیش از این علیرضا جهانگیری رئیس پلیس ترافیک شهری راهنمایی و رانندگی ناجا در ششمین نشست مشترک فرماندهان راهور و معاونان حمل و نقل و ترافیک کشور شمار جانباختگان سوانح درون شهری در نیمه نخست امسال را دو هزار و 352 نفر اعلام کرده و گفته بود از این تعداد یکهزار و 56 نفر از جانباختگان سوانح درون شهری معادل 44.9 درصد را عابران پیاده تشکیل می دهند.
    بر اساس اعلام اداره کل پزشکی قانونی استان زنجان طی هفت ماهه امسال 31 نفر از عابرین پیاده در این استان بر اثر برخورد با وسایط نقلیه جان خود را از دست داده اند که این تعداد در مدت مشابه سال قبل 27 نفر گزارش شد که در مجموع 14.81 درصد افزایش نشان می دهد و در مجموع طی هفت ماهه امسال 189 نفر در حوادث و سوانح رانندگی جان خود را از دست داده اند.
    اکبر محمدی راننده تاکسی که به مدت 14 سال به این حرفه مشغول است و بارها حادثه برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده را شاهد بوده است، می گوید: به صراحت می تواند گفت بیشتر عابران پیاده قوانین راهنمایی و رانندگی را در شهر رعایت نمی کنند که این موضوع در مناطق پر جمعیت شهری نمود بیشتری دارد.
    وی اظهار می کند: رانندگان وسایط نقلیه درون شهری به طور معمول با سرعت تعریف شده تردد می کنند و این عابرین پیاده هستند که به یکباره و برای گذشتن از خیابان قربانی بی احتیاطی خود شده و در نهایت با وسلیه نقلیه ی عبوری برخورد کرده و به کام مرگ می روند.
    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان زنجان، نبود بستر سازی های مناسب از قبیل محل استاندارد برای گذر عابر پیاده را از جمله علل افزایش شمار فوتی عابرین پیاده در این استان عنوان می کند و می گوید: هم اکنون پل های عابر پیاده متعددی در مناطق مختلف شهری برای تردد عابران پیاده نصب و راه اندازی شده اما به دلیل مکانیزه نشدن، شهروندان ترجیح می دهند از خیابان ها و حتی بزرگراه ها برای رفت و آمد استفاده کنند.
    سرهنگ رمضان آفریدون با بیان اینکه 30 درصد عامل تصادف های منجر به فوت، خود عابر پیاده می باشد که به بی احتیاطی شخص بر می گردد، ابراز می کند: متاسفانه عابرین پیاده هنگام عبور از عرض خیابان مقررات راهنمایی و رانندگی و فرهنگ این بخش را رعایت نمی کنند.
    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان زنجان عامل بازدارنده را در پیشگیری از وقوع تصادف وسیله نقلیه با عابر پیاده بسیار تاثیر گذار عنوان می کند و می گوید: اعمال جریمه برای عابرین پیاده در صورت تخطئی و تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی می تواند اثر گذاری بهتری به دنبال داشته باشد.
    آفریدون با بیان اینکه شمار تصادفات درون شهری دو برابر جاده ای است اما در مقایسه با آن تعداد مجروحان و کشته شدگان کمتری دارد، می افزاید: در مجموع سرعت و ایمنی خودرو، مشکل راه، بی احتیاطی عابر پیاده و راننده وسیله نقلیه از جمله علل وقوع تصادفات این بخش است.
    به گفته وی طی هفت ماهه امسال 10 نفر از عابرین پیاده با وسیله نقلیه تصادف کردند که به مرگ آنها منتهی شده است.

    **مکانیزه شدن پله های برقی هزینه بالایی می طلبد
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری زنجان نیز با بیان اینکه محل های ایمن مانند پل های عابر پیاده برای عبور و مرور ایجاد شده که درصد بسیار ناچیزی از شهروندان از آن استفاده می کنند، می گوید: اغلب مردم از این موضوع شکایت دارند که پل های عابر پیاده شهر زنجان پله برقی ندارد و تردد از طریق پله ها با دشواری انجام می شود.
    سمانه شاددل اظهار می کند: این در حالی است که به درخواست شهروندان در مکانهایی پر تردد مانند بیمارستانها نسبت به نصب پل های عابر پیاده اقدام شده و در این میان استقبالی از سوی شهروندان نشده است.
    وی با اشاره به اینکه تردد ناگهانی عابر پیاده در خیابان و بزرگراه ها کنترل راننده وسیله نقلیه را با مشکل مواجه می کند، ابراز می کند: پل های عابر پیاده برای ایمنی آمد و شد و حفظ جان شهروندان نصب و راه اندازی شده است که بیشتر مردم به این موضوع توجه چندانی ندارند.
    شاددل با تاکید بر اینکه شهرداری بودجه محدودی دارد که باید تمامی برنامه های رفاهی و آسایش مردم را پوشش دهد، بیان می کند: احداث هر یک دستگاه پل عابر پیاده در زنجان 250 میلیون تومان هزینه دارد.
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری زنجان ادامه می دهد: برای هر پل عابر پیاده باید چهار پله برقی نصب شود که محاسبات نشان می دهد 440 میلیون تومان هزینه به همراه دارد و این معاونت برای رفع این مشکل به دنبال سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
    وی خاطرنشان می کند: سال گذشته آمارها نشان داد تردد شهروندان از پل های عابر پیاده در ساعات شلوغ شهر زنجان و در یکی از مناطق به تعداد 76 نفر بود که چندان قابل توجه نبود.

    *** رهگذران از درمان های خود سرانه مصدومان اجتناب کنند
    رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه آمبولانس های این مرکز هنگام وقوع تصادف های درون شهری در مدت تعریف شده به محل حادثه اعزام می شوند ادامه می دهد: هم اکنون میانگین حضور عوامل اورژانس در تصادف های داخل شهری پنج دقیقه است.
    دکتر علیرضا زراعتچی اظهار می کند: محیط، فرد و شدت سانحه در وقوع حوادث و سوانح ترافیکی نقش مهمی دارد و در این میان هر چه شدت برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده زیاد باشد میزان مصدومیت بالا و حتی مرگ عابر پیاده را به دنبال دارد.
    وی اظهار می کند: در برخی موارد و هنگام بروز حوادث ترافیکی اغلب شهروندان قبل از رسیدن عوامل اورژانس سعی در کمک به مصدوم می کنند که توصیه می شود از انجام این کارها اجتناب شود چرا که کمک رسانی غیر اصولی وضعیت مصدوم را وخیم تر می کند.
    زراعتچی می افزاید: بر این اساس افرادی که دوره های آموزش امداد و نجات را فرا گرفته اند می توانند قبل از حضور عوامل اورژانس اقدامات اولیه را انجام دهند.
    رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان زنجان ادامه می دهد: هنگام بروز حوادث و سوانح ترافیکی درون شهری ازدحام مردم در محل حادثه حضور امداد رسانان اورژانس را با مشکل مواجه می کند که توجه شهروندان به این موضوع مهم نیز ضروری است.
    وی خاطرنشان می کند: فرهنگ سازی و آگاهی عموم مردم به ویژه عابرین پیاده نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی به میزان قابل توجهی از بروز حوادث و سوانح ترافیکی پیشگیری می کند.
    وی ارائه آموزش و گسترش دوره های امداد و نجات در میان عموم مردم و فرهنگ سازی لازم می تواند آسیب ها و صدمات بیشتر با حداقل کاهش می دهد.
    21 نوامبر برابر با 30 آذر روز جهانی یادواره قربانیان حوادث ترافیکی نامیده شده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو