فونیکسریمکسبهتام

جایگاه محیط‌زیست در پروژه‌های حمل‌ونقلی

عصر خودرو- اصلاح شرایط زیست‌محیطی به منظور برخوردار کردن جامعه از محیط‌زیست سالم و رعایت عدالت، همواره یکی از اصول اصلی سیاست‌های مدیریت شهری در پایتخت بوده است.

جایگاه محیط‌زیست در پروژه‌های حمل‌ونقلی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صمت، در این راستا، علاوه بر اصلاح بسیاری از نابه‌سامانی‌ها و نارسایی‌های زیست‌محیطی، ارتقا و بهبود محیط‌زیست در طراحی و اجرای تمام پروژه‌های شهری به‌ویژه پروژه‌های حمل‌ونقل شهری، مورد توجه قرار گرفته است. ایجاد و برقراری عدالت در جامعه و امکان برخورداری اقشار مختلف جامعه از محیط‌زیست سالم، ملاک مدیریت شهری در طراحی و اجرای پروژه‌های ترافیکی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل شهری است. علاوه بر توسعه مترو در زیرزمین و بی‌آرتی روی زمین، هدف از اجرای طرح‌هایی همچون طرح کاهش (ال‌ای‌زد)، فراهم آوردن امکان استفاده عادلانه شهروندان از شهر و معابر شهری و برخوردار شدن آنها از حق تردد و تنفس در محیط‌زیست سالم و رعایت عدالت در حقوق شهروندی است. پیشگیری و ممانعت از انتشار آلودگی‌های زیست‌محیطی به موازات انجام اقدامات بازدارنده و الزام‌آور به این منظور، موضوع مورد تاکید مدیریت شهری است، علاوه بر این، پایش مستمر آلاینده‌های زیست‌محیطی به ویژه آلودگی هوا و صدا و اعلام منابع آلاینده از جمله وسایل نقلیه موتوری با محوریت خودروهای دودزا و فرسوده، سال‌هاست از طریق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در دست انجام است. رعایت استانداردها و شاخص‌های زیست‌محیطی در برنامه‌های توسعه شهری، همواره مورد توجه مدیریت شهری قرار دارد. همچنین حفاظت از منابع تجدیدناپذیر و محدود کردن بهره‌برداری بی‌رویه از این منابع بر اساس شاخص‌های زیست‌محیطی و بر مبنای قوانین و مقررات داخلی و استانداردهای بین‌المللی، موضوعی است که هم در حفظ منابع طبیعی مورد توجه قرار گرفته و هم در حوزه منابع انرژی و سوخت به آن توجه شده است.


    تغییرات اقلیمی و تهدیدهای زیست‌محیطی از جمله آسیب‌هایی است که تهران و سایر نقاط کشور را مورد تهدید قرار داده و ازجمله مصادیق این آسیب، هجوم گرد و غبار به ویژه ریزگردهاست که بسیاری از کلانشهرهای کشور را فرا گرفته است. مدیریت شهری در این زمینه تلاش کرده با مدیریت آثار و عوارض این پدیده‌ها از توسعه آنها تا حد ممکن جلوگیری کند و طرح‌های علمی متعددی را با استفاده از تجربه‌های بین‌المللی اجرا کرده و در دست انجام دارد. محور گسترش «اقتصاد سبز» در سیاست‌های ابلاغی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تاکید این محور در بکارگیری صنعت کم کربن و استفاده از انرژی‌های پاک، موضوعی است که به تازگی مدیریت شهری آن را از طریق انجام اقدامات اولیه به منظور ورود اتوبوس‌ها و تاکسی‌های هیبریدی به ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی به موازات جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی آغاز کرده است اما فراموش نکنیم تحقق این مهم، مستلزم بهره‌گیری از همه فرآیندها و توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی موجود در سطح کلان با نگاه ملی است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو