فونیکسریمکسبهتام

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران؛

تمام مینی‌بوس‌های تهران آلاینده هستند

همچنان از خودروهای فرسوده کار می‌کشیم

عصر خودرو- رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از رده خارج شدن ۲۰۰ مینی‌بوس فرسوده توسط شرکت واحد اتوبوسرانی خبر داد.

تمام مینی‌بوس‌های تهران آلاینده هستند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا، محمد حقانی در خصوص وضعیت خطوط مینی‌بوس‌رانی شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هزار دستگاه مینی‌بوس در خطوط حمل و نقل عمومی شهر تهران کار می‌کنند، گفت: کلیه این مینی‌بوس‌ها قادر به رعایت شاخص‌های زیست‌محیطی نیستند و با تولید گازهای آلاینده آلودگی هوا را موجب می‌شوند.

    وی ادامه داد: سازمان اتوبوسرانی چند طرح برای حل این مشکل پیشنهاد کرده است که طرح اول آن با عنوان بدون جایگزینی است؛ بدین معنا که برای تحویل مینی‌بوس‌های اسقاطی 30 میلیون تومان پرداخت می‌کنند تا چنین مینی‌بوس‌هایی را از سیستم خارج کنند.

    حقانی خاطرنشان کرد: در این طرح می‌توانند افرادی با مینی‌بوس‌های جدید را جایگزین کنند یا صاحب مینی‌بوس‌های فرسوده با پرداخت مبلغی اضافه می‌توانند؛ مینی‌بوس‌های نو خریده و دوباره در خطوط مینی‌بوس‌رانی فعالیت کنند.

    وی با بیان اینکه در طرح دیگر نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده با جایگزینی ون صورت می‌گیرد، اضافه کرد: در این طرح شهرداری تهران 20 میلیون تومان به صورت بلاعوض به صاحبان مینی‌بوس‌های فرسوده می‌دهد و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نیز بابت اسقاط خودرو 20 میلیون تومان پرداخت می‌کند. همچنین شرکت اتوبوسرانی 20 میلیون تومان تسهیلات بانکی برای صاحبان مینی‌بوس‌ها فراهم می‌کند و متقاضی نیز با توجه به نوع مینی‌بوسی که انتخاب می‌کند؛ بین 25 تا 40 میلیون تومان پرداخت می‌کند تا بتواند اقدام به خرید یک دستگاه خودروی ون کند.

    رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به طرح دیگر سازمان اتوبوسرانی با عنوان نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده با جایگزینی اتوبوس اظهار کرد: در این طرح اتوبوس‌های ملکی شرکت واحد را به صورت رایگان به صاحبان مینی‌بوس‌های فرسوده می‌دهند تا این افراد بتوانند در خصوص مینی‌بوس‌رانی اشتغال خود را ادامه دهند.

    حقانی ادامه داد: در طرح چهارم به نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده با مینی‌بوس‌های نو اشاره شده است که در این طرح 20 میلیون تومان شهرداری تهران، 20 میلیون تومان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور به صورت بلاعوض به مالکان مینی‌بوس‌های فرسوده کمک می‌کنند. همچنین برای این افراد 30 تا 70 میلیون تومان تسهیلات بانکی فراهم می‌شود و متقاضی نیز بین 35 تا 75 میلیون تومان باید پرداخت کند و مینی‌بوس نو را جایگزین مینی‌بوس فرسوده کند.

    وی با بیان اینکه درطرح اول مبلغ 30 میلیون تومان بابت تحویل اسقاطی و لاشه مینی‌بوس است، اظهار کرد: در طرح دوم نیز نوسازی مینی‌بوس از طریق جایگزینی آن با اتوبوس و تاکسی است و 30 الی 40 میلیون تومان بابت تحویل گواهی اسقاط به مالک پرداخت می‌شود.

    عضو شورای شهر تهران در این باره توضیح داد: اگر در طرح سوم 30 میلیون تومان به علاوه وام ستاد سوخت و نیز تامین مابه‌التفاوت توسط متقاضی برای خرید مینی‌بوس و ون نو پرداخت می‌شود، باز هم این اقدام با ارائه گواهی تحویل اسقاط مینی‌بوس فرسوده است.

    حقانی با تاکید بر اینکه منظور از چنین طرح‌هایی آن است که مینی‌بوس‌های فرسوده کلاً از رده خارج شوند، بیان کرد: در سال 79 که قانون برنامه جامع کاهش آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل را در تهران استارت می‌زدیم، یکی از محورهای این برنامه خرید خودروهای نو بود.

    رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در طراحی و ساخت خودرو میزان آلایندگی آن است، اضافه کرد: خودرو‌ها باید بتوانند شاخص‌های زیست‌محیطی را رعایت کنند.

    وی با یادآوری اینکه از دیگر محورهای این برنامه خروج خودروهای فرسوده بود، اظهار کرد: سالانه 25 درصد به خوردوهای کشور اضافه می‌شود، بدون آنکه بتوانیم خودرویی را از رده خارج کنیم.

    حقانی ادامه داد: در چنین حالتی خودروهای فرسوده همچنان کار می‌کنند و آلایندگی آنان استمرار دارد.

    عضو کمیته محیط زیست شورای شهر خاطرنشان کرد: سازمان اتوبوسرانی تاکنون توانسته است؛ 150 تا 200 مینی‌بوس فرسوده را با استفاده از این طرح‌ها از رده خارج کند.
     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط