فونیکسریمکسبهتام

قطعه سازان با اشاره به بدهی‌های معوق خودروسازان پیشنهاد کردند

ورود نقدینگی به خودروسازی؛ فرصتی برای پرداخت مطالبات

عصر خودرو- هفته‌های اخیر روزهای پربرکتی را برای خودروسازان به همراه داشت. استقبال زیاد مشتریان از طرح خرید اقساطی باعث شد تا مقدار زیادی نقدینگی در شرکت‌های خودروسازی جاری شود.

ورود نقدینگی به خودروسازی؛ فرصتی برای پرداخت مطالبات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در این شرایط همزمان با ورود نقدینگی به شرکت‌های خودروسازی علاوه بر شادمانی خودروسازان امیدی را در دل قطعه‌سازان زنده کرد، چراکه آنها امیدوار بودند که با ورود این میزان نقدینگی به حساب خودروسازان شاید اقدامی در جهت تسویه مطالبات آنها انجام شود. اقدامی که به مثابه مسکنی برای دردهای صنعت قطعه‌سازی است و بخشی از مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی در شرکت‌های قطعه‌سازی را برطرف می‌کند. به گفته فعالان صنعت قطعه، خودروسازان باید درصدی از وجوهی که بابت ارائه تسهیلات بانکی به متقاضیان دریافت کرده‌اند را به منظور بدهی‌های معوق گذشته خود به قطعه‌سازان پرداخت کنند و بخشی از این وجوه نیز برای به جریان افتادن سرمایه در گردش به این شرکت‌ها اختصاص داده شود. پیشنهادی که مدیرعامل ایران‌خودرو نیز  آن را یکی از اولویت‌های اصلی این گروه صنعتی اعلام و اظهار کرد: وضعیتی که درحال‌حاضر برای قطعه‌سازان وجود دارد، در مهر 92 از این بدتر بود و حتی قطعه‌سازانی داشتیم که تا 700 روز از ایران‌خودرو طلبکار بودند اما درحال‌حاضر طلب قطعه‌سازان که باید براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، ‌120 روزه باشد، به 150 روز و برخی به 180روز رسیده است. به گفته هاشم یکه‌زارع، اولویت مصرف نقدینگی به وجود آمده از فروش اقساطی خودرو که به ایران‌خودرو وارد شده، پرداخت مطالبات قطعه‌سازان خواهد بود. در همین حال، نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور نیز گفت: ارائه تسهیلات به متقاضیان خرید خودرو باعث ورود نقدینگی به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور می‌شود و بدین ترتیب هر 2 بخش در کنار یکدیگر حرکت کرده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.


    بررسی مشکل مالی قطعه‌سازان 8 استان
    به گفته احمدرضا رعنایی، خودروسازان با دریافت نقدینگی باید بخشی از این وجوه را برای پرداخت بدهی گذشته خود به قطعه‌سازان پرداخت کنند و بخشی نیز بابت به جریان افتادن سرمایه در گردش در شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی به آنها اختصاص داده شود. وی اظهار کرد: وجوهی که دراختیار خودروسازان قرار می‌گیرد، به میزان استقبال مردم بستگی دارد و خودروسازان با دریافت این وجوه باید به بخش خدمات پس از فروش و کیفیت خودروهای تولیدی توجه بیشتری داشته باشند و به عبارتی از فرصتی که در اختیار آنها قرار گرفته به بهترین نحو استفاده کنند تا رضایت مشتریان جلب شود.  نایب رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور عنوان کرد: امید است با حمایت‌های دولتی و بانکی که از خودروسازان انجام می‌شود و با توجه به نقدینگی که دراختیار آنها قرار می‌گیرد، روابط مناسبی بین مردم، خودروسازان و قطعه‌سازان ایجاد شود. وی خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور تصمیم گرفته با هماهنگی 8 استانی که قطعه‌سازان تراکم بیشتری در آنها دارند، مشکلات مالی قطعه‌سازان این استان‌ها را برطرف کنند. وی به برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو اشاره کرد و ادامه داد: در این نمایشگاه جدیدترین فناوری‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد و قطعه‌سازان می‌توانند همکاری مناسبی را با صنعتگران حاضر در این نمایشگاه داشته باشند، همچنین حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه فرصت مناسبی برای قطعه‌سازان داخلی به منظور آشنایی و مشارکت با این شرکت‌هاست.


    پرداخت 70 درصد از نقدینگی خودروسازان به قطعه‌سازان
    عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز  اظهار کرد: هم‌اکنون 2 دسته قطعه‌ساز در کشور فعالیت می‌کنند. دسته نخست، شرکت‌های قطعه‌سازی کوچک هستند که حدود هزار شرکت قطعه‌سازی را تشکیل می‌دهند و 25 یا 30 درصد حجم کار در اختیار این شرکت‌هاست؛ دسته دیگر نیز شرکت‌های قطعه‌سازی بزرگ هستند که 70 تا 75 درصد حجم فعالیت در زمینه تولید قطعات خودرو را در اختیار دارند. محمدرضا نجفی‌منش ادامه داد: در شورای سیاستگذاری خودرو پیشنهادهایی مبنی بر اینکه مطالبات شرکت‌های قطعه‌سازی کوچک به صورت یک ماهه پرداخت شود، عنوان شده بود. همچنین مطرح شد که خودروسازان باید 70 درصد از وجوهی که از طریق ارائه تسهیلات بانکی به متقاضیان دریافت می‌کنند را بابت مطالبات قطعه‌سازان پرداخت کنند.
    عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان گفت: به تصور برخی افراد رکود صنعت خودرو به دلیل راه‌اندازی کمپین خرید خودرو صفر ممنوع بوده، این درحالی است که شرایطی که بر صنعت خودرو حاکم شد به دلیل توان اقتصادی مردم بود زیرا قدرت خرید آنها کاهش پیدا کرده و خوشبختانه با راهکاری که دولت ارائه کرد و تسهیلات خرید خودرو در اختیار مردم قرار گرفت، استقبال آنها نیز افزایش پیدا
    کرد. به گفته نجفی منش، باید در کنار تزریق این نقدینگی، نرخ سود بانکی در کشور نیز کاهش یابد و در واقع سود بانکی برای تولید هزینه شود، در این صورت تولیدات و صادرات رقابت‌پذیری خواهیم داشت و سرمایه‌گذاران نیز سرمایه خود را به فعالیت‌های تولیدی اختصاص می‌دهند.  براساس این گزارش و آنطور که کارشناسان اظهار می‌کنند، ورود نقدینگی به شرکت‌های خودروسازی همزمان با ارائه تسهیلات بانکی برای خرید خودرو فرصت مناسبی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان است. همانطور که فعالان صنعت قطعه بارها در گفت‌وگوهای خود تاکید کرده‌اند، بخشی از مشکلات این روزهای صنعت قطعه‌سازی ناشی از مطالبات معوق آنها از خودروسازان است. حال در چنین شرایطی انتظار می‌رود این نکته مورد توجه خودروسازان قرار گیرد تا اندکی از فشارهایی که این روزها بر قطعه‌سازان وارد می‌شود کاسته شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط