فونیکسریمکسبهتام

عوامل تاثیرگذار در پیشرفت صنعت قطعه‌سازی ترکیه

توسعه صنعت قطعه نیازمند پشتوانه‌های دولتی و بانکی

عصر خودرو- این روزها در صنعت قطعه‌سازی در میان کشورهای همسایه، ترکیه حرف نخست را می‌زند. کشوری که به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته در صنعت قطعه‌سازی شناخته شده و قطعه‌سازان این کشور با استفاده از ماشین‌آلات جدید و فناوری روز دنیا در ساخت و تولید قطعات خودرو موفق عمل کرده‌اند.

توسعه صنعت قطعه نیازمند پشتوانه‌های دولتی و بانکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، علاوه بر این به گفته کارشناسان و فعالان صنعت قطعه‌سازی، پشتوانه دولتی از قطعه‌سازان ترکیه و اختصاص تسهیلات بانکی به آنها با نرخ بهره پایین و ارتباطات گسترده آنها با کشورهای معتبر و صاحب فناوری از عواملی است که در توسعه صنعت قطعه‌سازی این کشور نقش مهمی ایفا می‌کند. حال در این شرایط و با درنظرگرفتن فرصت‌هایی که در دوران پساتحریم پیش‌روی قطعه‌سازان ایران قرار می‌گیرد و ارتباطات آنها را با کشورهای خارجی رقم می‌زند، می‌توان با همکاری کشورهای صاحبنام و با ورود فناوری‌های جدید به تحولات مثبت در عرصه قطعه‌سازی کشور امیدوار بود. در این بین حمایت‌های دولتی از قطعه‌سازان و رفع مشکل کمبود نقدینگی قطعه‌سازان برای تداوم جریان تولید در این صنعت، امری دارای اهمیت به شمار می‌رود. در همین زمینه نایب رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور  به پیشرفت صنعت قطعه‌سازی و عواملی که باعث توسعه این بخش در ترکیه شده اشاره کرد و گفت: قوانین و فضای کسب و کار مناسب یکی از مواردی است که باعث پیشرفت قطعه‌سازی در ترکیه شده است؛ این کشور از صنعت قطعه‌سازی حمایت کرده و این امر باعث شده تا قطعه‌سازان این کشور برای تولید قطعات کیفی و جدید از توانایی خوبی برخوردار باشند. احمدرضا رعنایی اظهار کرد: کشور ترکیه تسهیلات و وام‌های بلندمدت با بهره پایین را در اختیار قطعه‌سازان قرار می‌دهد که این امر در توسعه واحدهای تولیدی تاثیرگذار است. همچنین سرمایه در گردشی که در واحدهای تولیدی قطعه‌سازی وجود دارد، باعث به جریان افتادن تولید در شرکت‌های قطعه‌سازی این کشور شده است. به گفته رعنایی، کشور ترکیه به مقوله صادرات توجه زیادی دارد و قطعه‌سازان این کشور اسناد صادراتی قطعاتی که صادر می‌شود را به بانک‌ها ارائه کرده و بانک‌های این کشور نیز مبلغ قطعات صادراتی را به طور نقد به قطعه‌سازان پرداخت می‌کنند و درصورتی که بانک‌ها از قطعه‌سازان بابت صادرات قطعات بهره دریافت کنند، میزان این بهره پایین است که در این صورت سرمایه در گردش همواره در شرکت‌های قطعه‌سازی جریان پیدا می‌کند، در نتیجه این شرکت‌ها با مشکل کمبود نقدینگی مواجه نمی‌شوند. وی ادامه داد: ارتباطات بین‌المللی قطعه‌سازان کشور ترکیه با سایر کشورها، یکی دیگر از عواملی است که به تقویت این بخش کمک زیادی کرده و دولت ترکیه نیز این روابط را به خوبی مدیریت کرده است که این امر باعث شده سایر کشورها تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در این کشور داشته باشند. علاوه بر آن فضای کسب و کار در این کشور به گونه‌ای است که بسیاری از نشان(برند)های معتبر قطعه‌سازی در این کشور اقدام به راه‌اندازی کارخانه کرده و به ساخت و تولید قطعات پرداخته‌اند، به طوری که تولیدات آنها به تمامی کشورها صادر می‌شود.


    عوامل تاثیرگذار در رشد قطعه‌سازی کشور
    نایب رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور افزود: ایران نیز از لحاظ مواد اولیه صنعتی نسبت به ترکیه در اولویت قرار دارد زیرا ایران از مواد اولیه، انرژی، سوخت فسیلی ارزان‌قیمت و نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده برخوردار است، در حالی‌که این موارد در کشور ترکیه دیده نمی‌شود. بنابراین با درنظر گرفتن این 3 پارامتر می‌توان گفت در شرایط کنونی مهم‌ترین عاملی که می‌تواند باعث پیشرفت قطعه‌سازی کشورمان شود، فضای کسب و کار مناسب، نرخ بهره بانکی پایین، قوانین داخلی مناسب و همچنین گشوده‌شدن فضای سیاسی حاکم بر کشورمان است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به‌راحتی در کشور سرمایه‌گذاری کنند. وی اظهار کرد: در مجموع عواملی که عنوان شد باعث توانمندی ترکیه در عرصه قطعه‌سازی شده و این کشور توانسته تولیدات خود را به تمامی دنیا صادر کند. رعنایی یادآوری کرد: در بازدید از شرکت‌های تولیدکننده قطعات این نتیجه به‌دست می‌آید که تولیدکنندگان شرکت‌های قطعه‌سازی این کشور از لحاظ برخورداری از دانش فنی در سطح پایین‌تری از تولیدکنندگان قطعات داخلی قرار دارند اما فناوری‌های ساخت و تولید قطعات را به راحتی از کشورهای اروپایی و امریکایی وارد کشور خود می‌کنند و استفاده از ماشین‌آلات جدید، باعث بهره‌وری تولید در این کشور می‌شود که این امر موجب شده قطعات ترکیه در مدت 10 سال گذشته در بازار ایران جایگاه خوبی پیدا کند، این درحالی است که توانمندی تولیدکنندگان قطعات داخلی بیشتر از قطعه‌سازان ترکیه است. وی افزود: در بحث طراحی قطعات، قطعه‌سازان این کشور تمامی طرح‌های ساخت قطعات را از کشورهای اروپایی و امریکایی دریافت می‌کنند و طراح قطعات خودرو نیستند. نایب رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور گفت: کشور ترکیه پذیرفته که می‌تواند در عرصه قطعه‌سازی موفق عمل کند و از تمام توانمندی خود در قطعه‌سازی استفاده کرده، از همین‌رو پا به عرصه خودروسازی نگذاشته است که این روند باعث شده ترکیه بتواند با خودروسازان مهم دنیا ارتباط برقرار کرده و مطابق با استانداردهای آنها نسبت به تولید قطعه اقدام کند. این درحالی است که در ایران خودروسازان اگرچه در برخی موارد در رشد صنعت قطعه‌سازی نقش داشته‌اند اما با نحوه بازپرداخت بدهی‌های خود باعث شدند که شرکت‌های قطعه‌سازی ایران از مسیر پیشرفت منحرف شوند. از طرفی وجود تحریم‌ها و فضای رکود حاکم بر کشور نیز باعث شده تا صنعت قطعه‌سازی توسعه نیابد. رعنایی در ادامه ابراز امیدواری کرد که دولت و سیستم قانونگذاری با درنظر گرفتن تمامی این موارد فضای کسب و کار مناسبی را برای قطعه‌سازان فراهم کند.


    حمایت‌های دولتی از قطعه‌سازان
    رضا پاشایی، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور نیز در حاشیه نمایشگاه مطبوعات گفت: درحال‌حاضر نخستین صنعت کشور ترکیه، صنعت خودرو و قطعه‌سازی است که دلیل روند توسعه این صنعت، حمایت‌های دولت این کشور بوده است. وی افزود: دولت ترکیه برای حمایت از قطعه‌سازان این کشور از تولیدکننده این حوزه برنامه‌های توسعه‌ای کارخانه را جویا شده و بر اساس هدفگذاری انجام شده و همچنین نیروی کار، اعتباری را بدون در نظر گرفتن هیچ سودی، در اختیار او قرار خواهد داد اما به تولیدکننده عنوان می‌شود که پس از گذشت 4 سال در صورت هزینه‌کرد این تسهیلات در جای دیگری به غیر از کارخانه و همچنین به روز نکردن فناوری تولید، کارخانه موظف به بازپرداخت تسهیلات همراه با سود به اضافه جریمه خواهد بود. پاشایی با تاکید بر اینکه انجمن به دنبال راهکار عملیاتی است، تصریح کرد: این انجمن ضمن بررسی بحران‌ها و شرایطی همچون وال استریت، ضمن بررسی نحوه مدیریت آن نسبت به الگوبرداری از آنها اقدام کرده و پیشنهادهای خود را برای بهبود این شرایط به دولت ارائه می‌کند که براساس بررسی‌های انجام شده، نخستین مشکل، کمبود نقدینگی شناسایی شده است. رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور ادامه داد: دولت باید واقع‌نگر باشد و از کشورهای پیشرفته در این زمینه الگوبرداری کند. معمولا تسهیلات در بخش صنعت با درصدهای پایین پاسخگو خواهد بود که بر این اساس به دنبال این هستیم دولت را راضی به ارائه تسهیلات با سود پایین‌تر به جوانان جویای کار کنیم که در نخستین گام، پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی با سود 16درصد به تصویب رسید که یک برنامه کوتاه‌مدت خواهد بود. وی با اشاره به اینکه یک جوان بیکار 40 میلیون برای دولت هزینه به همراه خواهد داشت، گفت: یکی از مشکلات اصلی قطعه‌سازان، مشکل مالیاتی و پرداخت حق بیمه 30 درصدی است، به طوری که هم‌اکنون تولیدکننده موظف به پرداخت 4 مدل مالیات از جمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات عملکرد، مالیات تکلیفی و مالیات حقوق است و با وجود ضعیف بودن باید نسبت به پرداخت این مالیات‌ها اقدام کند. پاشایی با تاکید بر اینکه باید پول با درصد پایین در اختیار کارخانه‌های قطعه‌سازی گذاشته شود، اما از کارخانه ارتقای فناوری و مدیریت هزینه‌ها خواسته شود، تصریح کرد: در این شرایط کارخانه در بلندمدت فعال شده و پاسخگوی نیاز مردم خواهد بود. درحال‌حاضر کارخانه‌های قطعه‌سازی با یک‌سوم ظرفیت در حال فعالیت هستند و انجمن نیز به دنبال راهکارهای جدیدی است تا بتواند پیشنهاد و راهکارهای جدید را تبیین کرده و آنها را در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط