فونیکسریمکسبهتام

در یادمان قربانیان سوانح رانندگی مطرح شد

حق تقدم با ایمنی و امنیت جاده‌ای

عصر خودرو- «چو عضوی به درد آورد روزگار؛ دگر عضوها را نماند قرار» و به راستی برای تو قرار نمی‌ماند وقتی در روز یادمان قربانیان سوانح رانندگی وارد تالار ایوان شمس می‌شوی و زنان و مردانی را می‌بینی که روزی مانند تو، آزادانه راه می‌رفتند و می‌دویدند اما به خاطر غفلت خود یا دیگران، پاهای خود را در جاده‌ها جا گذاشتند و سال‌هاست زندگی را روی ویلچر سپری می‌کنند.

حق تقدم با ایمنی و امنیت جاده‌ای
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صمت ،سومین یکشنبه ماه نوامبر روز جهانی یادآوری قربانیان سوانح رانندگی است و به همین مناسبت روز گذشته تالار ایوان شمس میزبان مسئولان سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد دست‌اندرکار حمل‌ونقل جاده‌ای بود. دانش‌آموزان پیشاهنگ، نیروی پلیس و راهداران نیز در این جلسه حضور داشتند. هنرمندانی همچون رامبد جوان،
    ایرج راد و میرسیداحمد محیط‌طباطبایی (مشاور عالی سازمان میراث فرهنگی) با هدف حمایت از کمپین چهارراه ایمن، در این جمع حضور داشتند. ویدئو پرفومنس آرت محمدحسین ضرغام نیز تلنگر دیگری بر خطرات نهفته در رانندگی ناایمن بود که در این مراسم اجرا شد.


    کمپین نخریدن خودرو جهت را گم کرده است
    علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز یادمان قربانیان سوانح رانندگی، با بغضی در گلو به خاطر یادآوری خاطرات تلخ مرگ فرزند 15سال‌هاش در یک سانحه رانندگی، سخن می‌گفت؛ خاطره‌ای که در آن فرزند 15ساله ربیعی، بعد از یک تصادف 3ساعت در کنار خیابان می‌ماند و جان می‌دهد..
    ربیعی در ادامه چنین گفت: در دهه جهانی ایمنی راه‌ها هستیم و سال میلادی جاری نیز به نام ایمنی کودکان نامگذاری شده است و باید اقدامات جدی در این زمینه انجام شود تا کودکان فرصت زندگی سالم را از دست ندهند. 3مرحله پیش از اتفاق، هنگام اتفاق و پس از آن درباره سوانح رانندگی وجود دارد که باید برای هر 3مرحله به صورت دقیق برنامه‌ریزی کنیم. به ویژه در مرحله پیش از اتفاق باید برنامه‌های پیشگیرانه را مدنظر قرار دهیم و از بار فجایع بکاهیم. در بحث معلولیت، بهزیستی، پوشش بیمه‌ای و تضمین زندگی بهتر برای افراد حادثه دیده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشتر درگیر است و در این زمینه برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد. باید تلاش کنیم سیاستگذاری‌ها منجر به کاستن از بار سوانح شود.
    90درصد کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان سوانح رانندگی از اقشار کم‌درآمد یا سطح متوسط جامعه هستند. باید بررسی کنیم که آیا می‌توان رابطه‌ای بین فقر و تصادف برقرار کرد یا خیر. همچنین 25درصد تصادفات جاده‌ای مربوط به موتورسیکلت‌هاست که 60درصد این تصادفات منجر به مرگ می‌شود.

    آمار نشان می‌دهد استان‌های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، ایلام و چهارمحال و بختیاری که رابطه نزدیک‌تری با محرومیت دارند، بیشتر در معرض سوانح رانندگی هستند که این مسئله شاید به نوع خودرو، وضعیت راه‌ها، فرهنگ‌های محلی و عوامل دیگر مربوط شود. البته باید یادآوری کرد که اجتماعی شدن در رانندگی رابطه چندانی با فقر ندارد زیرا می‌بینیم که اقشار پردرآمد با خودروهای گران‌قیمت نیز با بدترین فرهنگ رانندگی می‌کنند.
    بسیاری از ما در پدیده احترام به دیگران در رانندگی دچار مشکل هستیم و می‌خواهیم پرخاشگری خود را در رانندگی‌ها تخلیه کنیم. این مسئله نیز از مصیبت‌های فرهنگی ماست. در این زمینه برنامه‌ای در دست داریم که امیدواریم بتوانیم زودتر به صحن علنی دولت ببریم.
    من از طرفداران مصرف تولیدات داخلی هستم اما معتقدم باید فشار اجتماعی از سوی کمپین‌هایی مانند کمپین نخریدن خودروهای داخلی به فشار اجتماعی برای تولید خودروهای ایمن تبدیل شود تا حافظ جان سرنشینانش باشد. به نظر می‌رسد این کمپین‌ها جهت را گم کرده‌اند و باید سمت و سوی خود را تغییر دهند.
    در حال حاضر زمان حضور تیم‌های امداد و نجات در محل حوادث 10دقیقه و23 ثانیه است که با استاندارد جهانی فاصله زیادی ندارد و باید تلاش کنیم این زمان را به 8دقیقه برسانیم. مجموع آسیب‌دیدگان حوادث رانندگی درسال83 بیش از 452هزار نفر بود که در سال 93 به یک میلیون و 400 هزار نفر رسید و در سال 94 تاکنون، یک میلیون و 200هزار نفر بوده است. لازم است برای کاهش این آمار، ضریب نفوذ پیشگیری را افزایش دهیم.
    فروتنانه اعلام می‌کنم که به تنهایی نمی‌توانیم اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهیم و باید به سمت جامعه‌محور و خانواده‌محور شدن فعالیت‌ها حرکت کنیم تا تصادفات یا همان خودآزاری ساختاری را کاهش دهیم و برای زندگی سالم تلاش کنیم. در حوزه بیمه‌ها نیز در تلاش هستیم اقداماتی را انجام دهیم، البته منابع محدود است و به سختی در حال تهیه منابع هستیم تا بتوانیم بر اساس طرحی که در دست داریم پوشش بیمه‌ای را برای افراد حادثه‌دیده در حوادث رانندگی توسعه دهیم.


    تصادفات رانندگی را از دریچه مسائل اجتماعی ببینیم
    عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی معتقد است هم در ایران و هم در جهان، سوانح رانندگی مسئله بسیار مهمی است؛ مسائل واقعی جامعه را باید دید و برای راه‌حل آنها از خود جامعه کمک گرفت. اگر هر مسئله را به مسئله اداری تبدیل کنیم، به‌طور حتم در آن شکست می‌خوریم اما اگر مسئله‌ای را اجتماعی و به مسئله روز جامعه تبدیل کنیم، آن را می‌توان حل کرد. او در مراسم یادبود قربانیان سوانح رانندگی سخنانش را اینگونه ادامه داد: شوربختانه به دلیل هیجانات سیاسی، معمولا مسائلی در جامعه نشر پیدا می‌کند که در سیاست ریشه داشته باشد، در حالی که هر روز با مسائل اجتماعی متعددی روبه‌رو هستیم. اینکه جمعیت ایران در 30سال گذشته 3برابر و تعداد خودروها 12برابر شده است، نشان می‌دهد شهرنشینی صنعتی و زندگی مدرن و خودرو مسئله واقعی اجتماعی است که نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم.
    اما می‌بینیم که این موضوع مهم در سطح رسانه‌ها درصد کمی را به خود اختصاص می‌دهد و نسبت بزرگ مسئله دیده نمی‌شود. امروز وقتی هنرمندان، نویسندگان و سایر مردم خود را درگیر کمپین ایمنی می‌کنند، حس می‌کنم بذرهای اولیه سیاست اجتماعی کردن نتیجه داده است. حس مسئولیت بزرگترین راهبرد افزایش ایمنی شهری، بحث بسیار مهمی است. امروز باید در زمینه تنزل مخاطرات جاده عمل کنیم، ضمن آنکه مدیریت جاده‌ها را بسیار جدی بگیریم. بحث سیستم آی‌تی و دوربین‌ها در جاده‌ها مسئله بسیار مهمی است. هم‌اکنون در کل کشور 650دوربین داریم، همچنین برنامه نصب1880 دوربین در دستور کار قرار دارد که تا پایان سال جاری 600دستگاه دوربین نصب می‌شود و امیدوارم تا 2سال آینده این تعداد به 2200دستگاه افزایش یابد.


    ایمنی دست‌یافتنی است
    محمد بخارایی، رییس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، در مراسم یادمان قربانیان سوانح رانندگی یادآوری کرد که نامگذاری سوم نوامبر به این نام، به خاطر افزایش درک عمومی جامعه از فاجعه سوانح رانندگی و به خاطر شناساندن رنج و درد بازماندگان این فجایع است و این یادبود می‌تواند عبرتی برای پیشگیری از کشته‌شدن مردم در شبکه حمل‌ونقل باشد.
    بخارایی سخنانش را اینگونه ادامه داد: اگرچه آمار تصادفات جاده‌ای در کشور رو به کاهش است اما یک نگرانی این است که به‌دست آمدن این رکورد را کار دشواری دانسته و توقع خود را از مسئولان پایین بیاوریم. در حالی که هنوز لازم است در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی اقدامات وسیعی انجام دهیم.
    اگرچه رقم کشته‌های تصادفات جاده‌ای از رقم بیش از 27هزار کشته در سال84 به رقم 17هزار نفر در سال93 رسیده و 11هزار نفر کاهش داشته است اما باز هم 40درصد از متوسط کشته‌های جهانی، بیشتر تلفات داریم. بنابراین باید انتظار را از خود و مسئولان بالاتر ببریم و بدانیم ایمنی دست‌یافتنی است.
    باید بدانیم که فرهنگ ایمنی تنها مربوط به رانندگان و استفاده‌کنندگان از وسایل نقلیه و عابران پیاده نیست بلکه خودروسازان، قطعه‌سازان، فروشندگان، تعمیرکاران خودرو، امدادگران و سایر دست‌اندرکاران حوزه حمل‌ونقل باید وظیفه خود را در این حوزه به درستی انجام دهند. جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها نیز برای گسترش فرهنگ ایمنی تلاش ویژه‌ای دارد و در این زمینه در 13 استان دفتر راه‌اندازی کرده‌ایم و به زودی در استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان نیز دفتر استانی خواهیم داشت.


    ضرر 18هزار میلیارد تومانی اقتصاد از تصادفات رانندگی
    فریبرز واحدی، مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران در مراسم روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی، با یادآوری اینکه در دهه اخیر روند تصادفات جاده‌ای کشور رو به کاهش است، از آمار انفجاری وسایل نقلیه کشور در این سال‌ها سخن گفت و سخنانش را اینگونه ادامه داد: از سال84 و با بالارفتن میزان تولید خودرو و وسایل نقلیه در کشور به میزانی که تعداد آنها در مدتی کوتاه به 2/5 تا 3 برابر رسید، تناسب موجود بین زیرساخت‌های کشور و میزان تردد برهم خورد.
    رسیدن تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در سال84 به حدود 27هزار نفر، نشان می‌دهد کشور در آن سال وضعیت چندان مناسبی در حوزه تلفات رانندگی نداشته است.
    البته از آن سال تاکنون شاهد روند رو به کاهش تصادفات و تلفات بوده‌ایم و در سال93 رقم تلفات رانندگی به 17هزار کشته رسید. در این زمینه تلاش‌های کمیسیون ایمنی راه‌ها که نقش تعامل بین دستگاهی دارد، موثر بوده است. البته هنوز تلفات رانندگی تبدیل به یک دغدغه ملی نشده و هنوز نتوانسته‌ایم همه مردم را متوجه ابعاد فاجعه کنیم. سالانه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به‌دلیل تصادفات رانندگی 18هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور، هزینه تحمیل می‌شود که این رقم 6/3درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد. در همین حال بیش از 25درصد بودجه سلامت کشور در حوزه تصادفات خرج می‌شود و بیش از 30درصد تخت‌های بیمارستان‌ها به‌وسیله مجروحان و مصدومان تصادفات اشغال می‌شود. روزانه در کشور 800 مجروح به‌وسیله حوادث رانندگی به وجود می‌آید. از این میان حدود 100نفر به معلولیت دائم یا طولانی‌مدت دچار می‌شوند که این به معنی متاثر شدن بخش قابل‌توجهی از خانواده‌های ایرانی از حوادث رانندگی است. در شاخص «کشته در 100هزار نفر» از نمره 40 در سال 84 به 21/6 در سال93 رسیده‌ایم. البته براساس شاخص‌های جهانی در نظرگرفته شده برای کشورهای با درآمد متوسط، باید این رقم به 14/22 برسد.
    همچنین در شاخص «کشته در 10هزار وسیله نقلیه» نیز در سال93 نمره 6/1 را داشتیم که بر این اساس، در میان 88 کشور جهان رتبه 58 را به خود اختصاص داده‌ایم. در مجموع روند کاهش تلفات در کشور رو به بهبود است اما هنوز جای کار دارد. در سال‌های اخیر با توجه به فعالیت کمیسیون ایمنی راه‌ها و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد، حساسیت عمومی نسبت به این موضوع بیشتر شده اما باید یک نهاد نظارتی وجود داشته باشد که زیرمجموعه هیچ‌یک از سازمان‌ها درگیر این مسئله نباشد و فعالیت همه این سازمان‌ها را در این بخش ارزیابی کرده و نتیجه ارزیابی را در اختیار سازمان‌ها قرار دهد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو