فونیکسریمکسبهتام

واکنش انجمن صنفی صنعت تایر به یک گزارش

عصر خودرو- در پی انتشار گزارشی با عنوان "تایرسازان ارزان تولید کردند گران فروختند"، انجمن صنفی صنعت تایر با ارسال نمابری نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

واکنش انجمن صنفی صنعت تایر به یک گزارش
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، در نمابر ارسالی آمده است: "واقعیت آن است که به دنبال فجایعی که واردات بی‌نظم و قاعده تایرهایی با حداقل کیفیت و قیمت در کشور ایجاد نمود که فاجعه خونبار سوختن حدود 40 هموطن ما در سانحه اتوبان قم فقط یکی از آنها بوده است، مقامات مسوول به دنبال چاره‌اندیشی افتاده و با اعمال مقرراتی برای نظم بخشی و نظارت موثر بر واردات و توزیع تایرهای وارداتی در کشور مسقیما در جهت پاسخگو کردن تولید‌کنندگان خارجی فعال در بازار کشور نسبت به مصرف‌کننده مقررات نظارتی را در سال جاری ابلاغ کرده‌اند. پیچیدگی‌های فنی که باعث به خطر افتادن منافع اشخاص بسیاری شده است که بدون هیچ دانش فنی و احساس مسوولیتی به منافع مصرف‌کنندگان به واردات تایر مبادرت می‌کردند. از این‌روست که این گروه به انحاء مختلف سعی بر غوغا سالاری و جوسازی بر علیه صنعت تایر کشور می‌کنند. جنجال‌آفرینی در رابطه با کاهش قیمت کائوچو و متناظر دانستن قیمت تایر با آن یکی از این دستاویز‌هاست که به نظر می‌رسد نگارنده مطلب مورد اشاره را نیز متاسفانه تحت تاثیر قرار داده است که امید است با توضیحاتی که داده می‌شود نسبت به رفع شبهه نویسنده محترم آن خبرگزاری موثر باشد.

    1_ در مطلب منتشره کاربرد کائوچو در تایر چنان انگاشته شده است که گویی با ریختن کائوچو در فرآیند تولید تایر‌ها حل می‌شود، حال آنکه برای نمونه در اندازه تایر مورد اشاره نگارنده یعنی تایر پژویی R14 185.65 کائوچوی طبیعی تنها کمتر از 18 درصد مواد اولیه آن را تشکیل می‌دهد و 82 درصد باقی‌مانده از دهها ماده شیمیایی و پلیمری مختلف دیگر تشکیل می‌شود. آیا نگارنده محترم بررسی کرده‌اند که با افت قیمت کائوچوی طبیعی نوسان باقی مواد شیمیایی و پلیمری چگونه بوده است؟

    2_ در مطلب فوق فرض بر آن گرفته شده است که تمام ارز مورد مصرف صنعت تایر از محل اتاق مبادله نیازمند تشریفات و زمان قابل توجهی است که تولید‌کننده در همه موارد نمی‌تواند تولید را برای دریافت ارز با نرخ مزبور معطل نماید و مجبور می‌گردد تا بخش قابل توجهی از قطعات و مواد اولیه را با ارز متقاضی یعنی با استفاده بازار آزاد تهیه نماید. به خصوص آنکه عمده قطعات و ماشین‌آلات مصرفی صنعت تایر کشور برای رعایت کیفیت و ضوابط استاندارد می‌بایست از منابعی تهیه گردد که به علت تحریم‌ها گشایش اعتبار برایشان مقدور نبوده و خرید به صورت غیرمستقیم و از طریق واسطه‌ها صورت می‌گرفته است که علاوه بر نامیسر‌ بودن استفاده از ارز اتاق مبادله هزینه‌های خرید غیرمستقیم و واسطه‌ها را نیز به صنعت تایر تحمیل می‌کرده است.

    3_ سه دلار در کیلوی اشاره شده در مطلب فوق الاشاره نادرست بوده و تنها بیانگر معدل هزینه مواد اولیه مصرفی تایر است و سایر هزینه‌ها اعم از قطعات و ابزارآلات و دستمزد و دیگر هزینه‌ها را در بر نمی‌گیرد.

    4_ در کشور ما قیمت تایر تحت نظارت و کنترل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است، لذا همچون کشورهای غربی نیست که در صورت گرمی بازار تولید‌کننده را قادر به افزایش بی‌منطق قیمت‌ها نماید و با افزایش رقابت تولید‌کننده به رعایت انصاف مجبور گردد. اگر آن چنانکه نویسنده محترم مقاله فرض کرده‌اند تولید‌کننده تایر می‌توانست تایر 60 هزار تومانی را 140 هزار تومان بفروشد به چه علت ظرف 30 سال گذشته هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی در صنعت تایر کشور صورت نگرفته است. با توجه به این‌که عمده کارخانجات تایرسازی کشور در بورس فعالند چگونه می‌توان این سود بیش از 100 درصد را مخفی کرد و بین صاحبان سهام توزیع نکرد و نظارت سازمان بورس را دور زد.

    5_ در یکی دو سال اخیر در بسیاری از کشور‌های تایر‌ساز جهانی تجارت، تعرفه‌های ویژه‌ای برای واردات تایر از چین وضع کرده‌اند، لذا تایرسازان چینی که مجموعا چندین برابر تقاضای داخلی چین تایر تولید می‌کنند، با دریافت حمایت‌های آشکار و پنهان دولتی تایرهایشان را به حداقل ممکن و گاه در حد قیمت تمام شده صادر می‌کنند تا کماکان بتوانند تا حدودی بازارهای خود را حفظ کنند. آیا توصیه نویسنده محترم این است که تایرسازان کشور از سود قانونی و موجه و منصفانه صرف نظر کرده و اسباب واگذار کردن دربست بازار کشور به تولید‌کنندگان خارجی را فراهم نمایند؟ لذا ضمن دعوت هموطنان به تأمل مجدد در ادله فوق و نگاهی گذرا به اطلاعات منتشره در بورس تهران از میزان سود و زیان شرکت‌های تایرساز خواهشمند است در صورتی که خبرنگاران آن خبرگزاری شبهه‌ای در صحت این اطلاعات دارند با دست‌اندرکاران تولید و این انجمن تماس حاصل نمایند تا در بحث رو در رو و ارائه‌ی مستندات نسبت به حقایق آنچه در این صنعت می‌گذرد و چالش‌ها و مشکلات فراروی تولید تایر آشناتر گردند. "

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو