فونیکسریمکسبهتام

پرونده وام خودرو (۱۳۸)

تاثیر مثبت اما متفاوت وام خودرو بر سهام خودرویی‌ها

عصر خودرو- مدیر سرمایه گذاری بانک کارآفرین معتقد است که وام اعطایی ۲۵ میلوین تومانی جهت خرید خودرو بر سهام گروه خودرویی فعال در بازار سرمایه تاثیر مثبتی ایجاد خواهد کرد اما با توجه به بررسی عملکرد و صورت‌های مالی شرکت‌های خودرویی هر کدام تاثیر پذیری متفاوتی از این وام خواهند داشت.

تاثیر مثبت اما متفاوت وام خودرو بر سهام خودرویی‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز،  اعطای وام 25 میلیون تومانی خودرو که از هفته گذشته در نمایندگی‌های خودرو آغاز شد و براساس آمارهای اعلامی تاکنون  ١١۰ هزار نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام کرده‌ و ٩١ هزارنفر بهای ابتدای تکمیل پرونده خرید خودرو را پرداخت کرده‌اند و رسما طبق وعده خودروسازان یک ماه پس از ثبت‌نام قطعی باید خودروی مورد نظر خود را تحویل گیرند.

    این آمار نشان‌ می‌دهد کمتر از یک هفته انبار خودروسازان خالی شده است چراکه 100 هزار دستگاه در این انبارها دپو شده بود. اما قابل مردم از فروش اقساطی خودرو چه اثر بر بازارسهام دارد در این رابطه فرهنگ قراگوزلو، مدیر سرمایه گذاری بانک کارآفرین در گفت وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: در اثرگذاری اعطای تسهیلات بانکی و سایر سیاستهای تقویت تقاضا در این صنعت بر بازار داخلی و بالطبع سهام خودرویی‌های فعال در بورس شکی نیست و قطعا این وام و سایر سیاستهاباعث تکان مثبت در وضعیت فعلی و سودآوری این شرکتها خواهد شد اما تغییر جهت قیمت بازار این صنعت نیاز به بررسی بیشتر دارد.

    او افزود: به گونه‌ای که با توجه به عملکرد شرکت‌های این صنعت در گذشته ، وضعیت سود و زیانی آنها ، ساختار سرمایه و میزان هزینه مالی این تاثیر‌گذاری متفاوت است و هر کدام به میزان عملکردی که در صورت‌های مالی آنها مشاهده می‌شود، به کاهش زیان و یا سود‌دهی می‌رسند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر وامهای مزبور باعث کمتر شدن مشکلات صنعت خودروسازی شده واز طریق نقدینگی یادشده بعضی از آنها می توانند به وضعیت پایداری و سرپا بودن برسند و برخی دیگر توان این را دارند که دارای سهم بازار بیشتری نسبت به قبل شوند و حتی سود آوری آنها نسبت به قبل بهبود چشمگیر یابد؛ صنعت خودروسازی در سالهای اخیر به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی و به ویژه تحریم‌ها بیشترین ضربات را متحمل شد و با زیان انباشته شدید و در برخی موارد غیر قابل جبران مواجه شدند که در این میان می‌توان به زیان انباشته بالای شرکت‌های پارس خودرو ، ایران‌خودرو‌دیزل و سایپا دیزل و در مقیاس کمتر شرکت سایپا اشاره کرد.

    قرا‌گوزلو در ادامه افزود: اما در این میان ، مشکلات در برخی شرکت‌ها همانند شرکتهای زیر مجموعه گروه بهمن کمتر بوده و در این دوران دارای سود‌دهی بوده اند که این قبیل شرکت‌ها می‌توانند با توجه به سهم بازار کم فعلی‌شان سهم بازار بقیه شرکتهای دارای مشکلات بیشتر را بدست آورند.

      مدیر سرمایه گذاری بانک کارآفرین آثار مولفه های تشویقی از قبیل همین وام 25 میلیون تومانی یا سایر سیاستهای تقویت تقاضا را برقیمت سهام شرکتها به دلیل سودآوری متفاوت آنها، گوناگون دانست و گفت: در مجموع این وام به تاثیر مثبت و کاهش موجودی در انبار خودرویی‌ها، بهبود شرایط نقدینگی، کاهش هزینه‌های مالی و همچنین افزایش سرمایه در گردش شرکت‌های خودرویی می‌انجامد اما هر کدام بنا به وضعیت خود از این وام متاثر می‌شوند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو