فونیکسریمکسبهتام

تاکید بر دستیابی به نتیجه برد ـ برد در همکاری با قطعه‌سازان خارجی

انتقال دانش فنی فرصتی برای تولید قطعات جدید

عصر خودرو- تلفیق توان مهندسان داخلی و تجربه قطعه‌سازان خارجی، مهم‌ترین مسئله‌ای است که از همکاری قطعه‌سازان داخلی و خارجی برای ایجاد یک نتیجه برد ـ برد انتظار می‌رود.

انتقال دانش فنی فرصتی برای تولید قطعات جدید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، احتمال این همکاری با رفع تحریم و با ورود هیات‌های خارجی به ایران قوت گرفته و فعالان قطعه‌سازی امیدوارند برای استفاده بهینه از این همکاری‌ها،‌ انتقال دانش فنی یکی از شروطی باشد که در قراردادهای ایرانی‌ها با قطعه‌سازان خارجی درج شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو از قطعه‌سازان درخواست کرده تا تلاش کنند همزمان با قراردادهای شرکت‌های خودروسازی برای مشارکت با شرکت‌های بین‌المللی وارد عمل شده و با شرکت‌های معتبر دنیا که جزو تامین‌کنندگان قطعات هستند، قراردادهای خود را منعقد کنند. صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی است که تمامی فعالان صنعت قطعه‌سازی بر اهمیت این امر توافق نظر دارند و به اعتقاد آنها، انعقاد قرارداد با شرکت‌های مطرح خارجی باعث ورود آنها به عرصه‌های بین‌المللی خواهد شد زیرا همزمان با ورود ماشین‌آلات جدید، به روز کردن فناوری‌های ساخت قطعات و بهره‌گیری از دانش فنی، زمینه رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی فراهم خواهد شد. بدون تردید قطعه‌سازان در سال‌های گذشته، توانایی‌های خود را اثبات کرده و در داخلی‌سازی قطعات خودروهای پراید و پژو405، عملکرد خوب و قابل قبولی داشته‌اند. همچنین ساخت و تولید بخشی از قطعات «های‌تک» و قطعات «تریم» در کشور از مواردی است که توانمندی‌های قطعه‌سازان داخلی را نشان می‌دهد اما سال‌های تحریم برای قطعه‌سازان ایرانی، دورانی پرفشار بود زیرا موانع زیادی در مسیر تولید و بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا پیش روی قطعه‌سازان داخلی قرار گرفت. حال در فضای پساتحریم به دلیل گشوده شدن درهای کشور به روی شرکت‌های مطرح خارجی که در زمینه ساخت و تولید قطعات خودرو پیشتاز هستند و با وجود فرصت‌هایی که پیش‌روی قطعه‌سازان داخلی قرار خواهد گرفت، انعقاد قرارداد شرکت‌های قطعه‌سازی با شرکت‌های معتبر دنیا همزمان با قراردادهایی که خودروسازان برای مشارکت با خارجی‌ها به عمل می‌آورند، ضروری به نظر می‌رسد. در این زمینه مشاور انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور اظهار کرد: درخواست مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در دوران پساتحریم و اشتیاق خودروسازان خارجی برای حضور در بازار ایران و از این طریق بازار منطقه مطرح شده و با وجود تمامی دشواری‌ها و به ویژه انزوای ناشی از تحریم‌ها، قطعه‌سازان ایرانی توانمندی‌های بالفعل و بالقوه‌ای دارند که این امر یکی از دلایل موثر تمایل حضور خارجی‌هاست. سیامک مقتدری ادامه داد: همانطور که مسئولان بارها تاکید کرده‌اند، بازگشت خودروسازان براساس سرمایه‌گذاری‌های مشترک امکانپذیر خواهد بود و به همراه خودروسازان زنجیره تامین آنها نیز به ایران خواهند آمد و حضور موفق آنها به‌طور قطع بدون مشارکت و همکاری با قطعه‌سازان داخلی میسر نخواهد شد. به گفته مقتدری در این فضا و چارچوب، قطعه‌سازان ایرانی از تجربه و دانش فنی شرکت‌های قطعه‌سازی خارجی استفاده خواهند کرد و قطعه‌سازان خارجی نیز بازارهای جدیدی را برای خود ایجاد می‌کنند. آنطور که مشاور انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور می‌گوید، حمایت‌های حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان و تشکل‌های صنفی در این مقطع برای تنظیم قراردادهای مناسب ضروری به‌نظر می‌رسد و برای تحقق نتایج بردـ‌برد باید برنامه‌ریزی و پیگیری‌های لازم در دستور کار قرار گیرد.


    رفع موانع سرمایه‌گذاری در قطعه‌سازی
    در گذشته، همزمان با قرارداد شرکت پژو با خودروسازان ایرانی، قطعه‌سازان داخلی نیز با قطعه‌سازان فرانسوی قرارداد امضا کردند. اکنون نیز که محصولات پژو در ایران تولید می‌شود، برخی از این شرکت‌ها با قطعه‌سازان فرانسوی همکاری دارند. این مطلب را یک عضو انجمن قطعه‌سازان گفت و اظهار کرد: در قراردادهای قطعه‌سازان ایرانی و شرکت‌های خارجی، انتقال دانش فنی انجام نشده و شرکت‌های قطعه‌سازی خارجی بازار را به راحتی در اختیار قطعه‌سازان ایرانی قرار نداده‌اند. علی‌اکبر جوانروح معتقد است که در قراردادهای قطعه‌سازان ایرانی با شرکت‌های قطعه‌سازی خارجی باید این نکته مدنظر قرار بگیرد که اگر قطعات داخلی‌سازی نشود، طرف مقابل باید به میزان مبلغی که در قرارداد مشخص شده خودرو خریداری کند. به گفته وی، باید موانعی که در مسیر تولید به وجود می‌آید برطرف شود تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تمایل به سرمایه‌گذاری در تمامی صنایع از جمله صنعت قطعه‌سازی داشته باشند.


    تمایل قطعه‌سازان خارجی برای همکاری با ایران
    در همین حال رییس انجمن قطعه‌سازان استان خراسان رضوی گفت: شرکت‌های قطعه‌سازی خارجی تمایل زیادی دارند با قطعه‌سازان کشورمان همکاری داشته باشند. به عنوان نمونه کشور اتریش تمایل دارد با قطعه‌سازان کشور همکاری کند و یکی از شرکت‌های قطعه‌سازی اتریشی (شرکت میبا) صحبت‌هایی به صورت شفاهی برای همکاری با شرکت متالورژی پودر مشهد داشته است و قرارداد قطعی با این شرکت بعد از لغو کامل تحریم‌های اقتصادی در ایران منعقد می‌شود. ابوالقاسم آروند ادامه داد: شرکت میبای اتریش در کشورهای چین، هندوستان، امریکا و اسلوواکی دارای کارخانه است و کارخانه اصلی آن در کشور اتریش است که قرارداد بین قطعه‌سازان ایرانی و این شرکت، به مسائل سیاسی و رفع کامل تحریم‌های اقتصادی در ایران بستگی دارد. به گفته آروند، انتقال دانش فنی نکته‌ای است که قطعه‌سازان داخلی در شروط قرارداد باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند زیرا قطعه‌سازان در دوران تحریم از فناوری‌های روز دنیا عقب ماندند و باید در متون قرارداد شرط انتقال دانش فنی به‌طور قطع عنوان شود. براساس این گزارش و آنطور که کارشناسان صنعت قطعه‌سازی اظهار می‌کنند: با لغو کامل تحریم‌های اقتصادی در ایران، خودروسازان خارجی به همراه زنجیره تامین خود برای مشارکت با خودروسازان ایرانی وارد کشور می‌شوند که در این بین انعقاد قرارداد قطعه‌سازان داخلی با زنجیره تامین این خودروسازی‌ها، نکته‌ای دارای اهمیت است. حال در این شرایط و با درنظر گرفتن این فرصت‌ها، فراهم کردن بسترهای لازم به منظور جذب سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت قطعه‌سازی امری است که در راستای حمایت از قطعه‌سازان برای پیشبرد صنعت قطعه باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو