فونیکسریمکسبهتام

بررسی جامع خودروهای با برند خارجی دست‌دوم در بازه ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان

برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت

عصر خودرو: بنا بر یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان افراد هر جامعه را از نظر میزان درآمد، در یکی از ۳ گروه ضعیف، متوسط و پردرآمد قرار داد. مانند بسیاری از جوامع دیگر، اکثریت جامعه‌ ما را هم قشر متوسط تشکیل می‌دهد و همین درصد بالای جمعیتی این قشر سبب پدید‌آمدن بازاری بکر و گسترده برای کمپانی‌های مختلف فعال در عرصه‌های گوناگون اعم از لوازم خانگی، وسایل ارتباطی – سرگرمی و خودرو و ... شده است. رقابت بسیار شدید بین این کمپانی‌ها برای سهم‌خواهی بیشتر از بازار مصرف این قشر – چه در کشورهای توسعه‌یافته و چه در کشورهای در حال توسعه – موجب ارتقای کیفیت کالا و خدمات و در نهایت جلب رضایت مشتری شده است. اما در کشور ما ایران و بحث در موضوع خودرو، تا حدود زیادی متفاوت از سایر کشورهای جهان است. ‌خودروهایی در توان خرید اکثریت این قشر قرار دارند.

برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸:۰۰
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت
  • برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، ابتدا در بازه 25 تا 50 میلیون و سپس در بازه 50 تا 70 و نهایتا 80 میلیون طبقه‌بندی می‌‌شوند و همان‌طور که می‌دانید در بازه اول مشتری محکوم به انتخاب از میان گزینه‌های سالخورده وطنی با کیفیتی رو به زوال و یا نمایندگانی نامطمئن و کم‌تجربه از صنعت خودروسازی چین است. البته در بازه 50 تا 70 میلیون تومان وضع به هیچ وجه بهتر نیست، زیرا که در اثر  غفلت خودروسازان وطنی مدتی می‌شود که این بازه تا حدود زیادی توسط چینی‌ها و نمایندگان وسوسه‌برانگیزشان تسخیر و به عبارتی دیگر «اشباع» شده است. خودروهایی چون لیفان X60 ، ام‌وی‌ام 550 (دنده‌ای و اتومات)، ام‌وی‌ام X33  و  جک J5 (1800 سی‌سی) با همین فرمول توانستند به آمار خوبی در فروش دست پیدا کنند. اگر‌چه صنعت خودروی چین عملکرد رو به رشدی دارد و برخی نمایندگان آن به مانند نسخه 1800 سی‌سی جک J5 خودرویی نسبتا قابل قبول و قابل احترام است اما هنوز هم کم نیستند افرادی که علی‌رغم داشتن بودجه برای خرید در بازه 50 تا 70 میلیون تومان به دلیل عدم اعتماد به خودروسازان چینی دست به خرید نمی‌زنند و منتظر آینده می‌مانند. اما حالا ما برای آنها پیشنهادی ویژه آماده کرده‌ایم؛ پیشنهادهایی که ضمن بهره‌گیری از برند‌های معتبر و شناخته‌شده همگی عمری کمتر از 10سال نیز دارند و علاوه بر کسانی که به 2 فاکتور مهم «کیفیت» و «اطمینان خاطر» در انتخاب خودرو حساسند، برای کسانی که به «پرستیژ» و «کلاس» خودشان اهمیت می‌دهند اما بودجه‌ای محدود دارند نیز می‌تواند جالب توجه باشد.

کیاسراتو

سراتو اتومبیلی است با ظاهری زیبا و هماهنگ اما نه مثل این روزهای خودروهای کیا با هویت‌، کم‌استهلاک، کم‌مصرف (7.8 لیتری درسیکل ترکیبی در 100کیلومتر) و البته مجهز به پیشرانه‌ای پرقدرت به حجم 2 لیتر و قدرت 143 اسب بخار که گشتاور 190 نیوتن‌متری را در دور 4500 تولید می‌کند. خب تا اینجای کار همه چیز عالی به نظر می‌رسد اما جعبه دنده 4 سرعته تیپ ترونیک کند و تنبل خودرو با عملکرد خود و تاخیرهایی که در معکوس دادن دارد، چندان حس خوشایندی را در شما ایجاد نمی‌کند. از دیگر معایب آن نیز باید به دید محدود عقب و کیفیت معمولی داشبورد که آن را از این منظر در پس رقبای قدرش یعنی مزدا3 و تویوتا کرولا قرار می‌دهد، اشاره کرد. سراتو جادارتر از مزدا3 است اما در مقابل مگان برتری از این حیث ندارد. لیست امکانات رفاهی سراتو‌ با وجود مواردی چون 2 کیسه هوا، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف 2‌حالته، آینه‌های برقی مجهز به گرمکن، کروز کنترل، کامپیوتر سفری و ... نسبتا کامل است. گرچه حتی در برخی نمونه‌های شرکتی فقدان موارد مهم و پیش پا افتاده‌ای چون سنسور دنده عقب نیز مشاهده شده است. سراتو سواری چندان نرمی ندارد و دینامیک رانندگی آن هم چندان تعریفی نیست اما در عوض فرمان‌پذیری به نسبت خوبی را از آن شاهدیم. نمونه‌های 2008 و اندک نمونه‌های 2009 سراتو نسل اول در محدوده قیمتی 55 تا 65 میلیون تومان قرار دارند.

رنو مگان (1600-2000)

عرضه مگان به بازار ابتدا با واردات خودروی کامل و سپس مونتاژ آن در خطوط تولید پارس خودرو کلید خورد. مگان در 2 نسخه با موتور 1600 سی‌سی و 2000 سی‌سی عرضه شد که جداگانه هر یک از آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. ‌
مگان 1600: خودرویی ایمن، با‌کیفیت، مطمئن، باسواری نرم و پایداری خوب و البته مصرف سوخت کاملا اقتصادی (6.7 لیتر در سیکل ترکیبی)که مدل‌های مختلف آن به طور کامل در بازه قیمتی موردنظر ما قرار می‌گیرند و حتی با کمتر از 50 میلیون تومان نیز در نمونه‌های تولید سال 2006 و یا 87 قابل خریداری هستند. اگر تا به اینجا شیفته و جذب این خودرو شده‌اید، بد نیست نگاهی به لیست تجهیزات آن هم بیندازید! مگان 1600 در دو تیپ E1 و E2 عرضه می‌شود که مواردی نظیر سامانه استارت-استاپ، کامپیوتر سفری، تهویه مطبوع دستی، فرمان الکتریکی، کنترل سیستم صوتی ‌روی فرمان، 2 کیسه هوا و سامانه ABS به همرا EBD جزو تجهیزات مشترک هستند و تیپ E2 علاوه بر موارد ذکرشده از شیشه‌های جلو و عقب برقی، آینه‌های برقی و سیستم صوتی CDخوان بهره می‌برد. بله! اشتباه نمی‌کنید تیپ E1 به‌طور استاندارد  مجهز به سیستم صوتی کاست، شیشه‌های عقب دستی و آینه‌های جانبی با تنظیم دستی است! پیشرانه K4M مورد استفاده در لوگان(تندر90) برنامه‌ریزی و تنظیم مجدد ECU به‌جای 105 اسب بخار سابق قدرتی معادل 115اسب بخار و گشتاور 151 نیوتن‌متری تولید می‌کند و با همان گیربکس 5 سرعته دستی که عملکرد بدی هم ندارد، عرضه می‌شود. هزینه تامین قطعات یدکی مگان 1600 به دلیل همین اشتراکات فنی از برادر قوی‌تر خود یعنی نمونه 2000 سی‌سی پایین‌تر است اما بازهم چندان خودروی کم‌هزینه‌ای به شمار نمی‌رود. نمونه‌های مونتاژ داخل مگان 1600 همگی از نوع دنده‌ای هستند اما در بین نمونه‌های وارداتی یافتن نمونه‌ اتوماتیک 2006 با قیمتی کمتر از 52 میلیون دور از ذهن نیست.
مگان 2000: این نسخه درکنار پیشرانه قوی‌تر، از امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتر مانند تهویه مطبوع اتوماتیک، سامانه EBD و EB (ترمز اضطراری) نیز بهره می برد‌ و از تفاوت‌های ظاهری آن با مدل 1600 باید به دستگیره‌ها و آینه‌های همرنگ بدنه، رینگ‌های آلومینیومی و رنگ متفاوت ضربه‌گیرهای بدنه اشاره کرد. ضمن اینکه اکثر مگان‌های 2000- چه وارداتی و چه مونتاژی- از گیربکس 4سرعته اتومات بهره می‌برند و نمونه‌های دنده‌ای تیراژ قابل توجهی نداشتند. پیشرانه 2000 سی‌سی و 16سوپاپه این مدل که از سوی بسیاری به بازدهی کم متهم است تنها 132 اسب بخار و 188 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و همچنان مصرف سوخت بهینه‌ای را ارائه می‌دهد که از یک رنو انتظار داریم (7.5 لیتر در سیکل ترکیبی) سیستم تعلیق نرم است اما کمی تا قسمتی خشک و اسپرت نیز عمل می‌کند و ضربات وارده به کابین توسط سیستم تعلیق به طور کامل دفع نمی‌شوند. عملکرد نرم و دلپذیر فرمان الکتریکی و خوشدست در کنار هندلینگ عالی از مگان خودرویی عالی و برای سواری گرفتن به سبک اروپایی ساخته است. ترمزها هم عملکرد به‌موقعی دارند اما ایزوله و عایق‌بندی کابین چندان مناسب نیست. کیفیت اجزای کابین خوب است اما برخی ضعف‌ها در مونتاژ کاملا مشهود است. صندلی‌ها آنچنان که باید و شاید بدن را در‌بر‌نمی‌گیرند اما نسبتا راحتند. یکی از برجسته‌ترین نکات منفی مگان قیمت بسیار بالای قطعات یدکی آن است. علاوه بر این سیستم‌های برقی مگان بسیار پیچیده بوده و در صورت بروز اشکال و ایراد برای تعمیر آن نیاز به صرف هزینه و زمان نسبتا زیاد خواهد داشت. کارت هوشمند خودرو هم  در برخی موارد دچار مشکل شده و نیاز به کددهی دوباره دارد.
در حالی که نسخه‌های وارداتی  مگان1600 در دو مدل 2006 و 2008 حداکثر قیمت 52 میلیونی دارند و مدل‌های 87 و 88 هم عموماً قیمتی کم‌تر ار 52 میلیون دارند نمونه‌های ساخت 89 و 90 قیمتی در بازه 52 تا 60 میلیون تومان و معدود نمونه‌های ساخت سال 92، 63 تا 67 میلیون قیمت دارند. نسخه 2000 سی‌سی  مگان در نمونه‌های 2006 و 2008 قیمتی در بازه 46 تا 60 میلیون دارند. نمونه‌های مونتاژ داخل مدل سال 88 تا 91 در بازه 65 تا 70 میلیون قرار دارند. لازم به ذکر است که نمونه‌های وارداتی برخلاف نمونه‌های  مونتاژ داخل دارای 6 کیسه هوا هستند.

هیوندای کوپه

دومین نسل از سری کوپه کمپانی هیوندای در سال 2001 معرفی شد، سپس در سال 2007 فیس‌لیفتی را به منظور به‌روزرسانی تجربه کرد و در سال 2009 به طور کامل از بازارها خداحافظی کرد تا بعدها جایش را به ولوستر بدهد. در داخل خودرو با کیفیت متوسط ادوات و اجزای کابین طرف هستیم و طرحی ساده و متعارف برای یک کوپه ارزان‌قیمت (البته برای بازارهای خارجی). طراحی فرمان سه‌شاخه چندان مناسب چنین خودرویی نیست و بیشتر به درد خودروهای هاچ‌بک می‌خورد. وجود 3 آمپر در کنسول مرکزی، هرچند ایده‌ تازه‌ای نیست اما بدون شک در جذب هر چه بیشتر جوانان به این خودرو تأثیر بسرایی دارد. کوپه یک خودروی 2+2 است و هیچ کس از چنین خودرویی انتظار‌ فضای پا و سر یک سدان را به‌خصوص در ردیف عقب ندارد. به هرحال اگر سرنشینان جلویی کمی همکاری کنند، سرنشینان عقبی با قد کمتر از 180 سانتی‌متر می‌توانند برای مسیرهای چندده کیلومتری این فضا را تحمل کنند. پیشرانه به کار گرفته شده در کوپه از سری معروف دلتاست که با 2.7 لیتر حجم و آرایش 6 سیلندر وی‌شکل قادر به تولید167 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتن‌متر(در دور4000) است.  رهاورد این پیشرانه شتاب صفر تا 100
8.6 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 233 کیلومتر بر ساعت است. با اینکه کوپه با گیربکس 6 سرعته دستی نیز عرضه می‌شد اما واردکننده در اقدامی نه‌چندان جالب گیربکس 4 سرعته تیپ ترونیک را برای آن در نظر گرفت. خوشبختانه جای شکرش باقی است که این گیربکس دارای امکان تعویض دستی دنده‌‌ها نیز هست. کوپه با توجه به مبلغ پراختی توانایی‌های حرکتی خوبی داشته و از هندلینگ و پایداری مناسبی بهره برده است. تجهیزات ایمنی و رفاهی کوپه مانند هر هیوندای دیگری با وجود مواردی چون‌ کروز کنترل، سانروف، سنسور پارک، کیسه‌های هوای راننده، سرنشین و جانبی، سامانه‌های کمکی ABS ،‌EBD ،‌ESP، تهویه مطبوع  اتوماتیک و آینه‌های جانبی  برقی تاشو و گرمکن‌دار کافی و کامل است. مدل‌های 2007 کوپه با هر کارکرد و مشخصاتی کاملا در بازه مدنظر ما قرار دارند و پایه قیمتی 59 تا 62 میلیونی دارند اما نمونه‌های 2008 با کارکرد کمتر از70 هزار کیلومتر عمدتا بیش از 68میلیون قیمت دارند. ضمنا در خرید هیوندای کوپه باید دقت فراوانی لحاظ شود زیرا مالکان این خودرو اکثرا جوانانی بوده‌اند که به بهای لذت خودشان از هیچ فشاری بر روی این خودرو دریغ نکرده‌اند.

نیسان ماکسیما

ماکسیما از یک انجین 6 سیلندر و 3 لیتری بهره می‌برد که طبق ادعای نیسان قادر به تولید 227 اسب بخار قدرت و 294 نیوتن‌متر گشتاور(در دور3600) است. البته برخی (ازجمله خود پارس خودرو در کاتالوگ خودرو) معتقدند که این پیشرانه قدرتی فراتر از 200 اسب بخار تولید نمی‌کند. فرقی هم نمی‌کند که تعداد اسب‌های بخار این رخش ژاپنی (!) چندتا باشد، چون در هر صورت ماکسیما کشش و سواری فوق‌العاده و شتاب عالی (صفر تا 100 7.8 ثانیه برای نمونه مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی و 8.4 ثانیه برای نمونه مجهز به گیربکس 4 سرعته اتومات) را به نمایش می‌گذارد. فنربندی و سیستم تعلیق نرم و راحت، ترمزهای قوی، کیفیت و دوام مناسب مواد و متریال مورد استفاده در کابین، فضای پا و سر بسیارخوب برای سرنشینان جلو و عقب، صندلی‌های راحت و فضای صندوق ایده‌آل، شما را مجاب به مسافرت‌های خانوادگی چندصد کیلومتری با ماکسیما می‌کند. البته اگر سرتان زیادی در دخل و خرج باشد مطمئنا مصرف سوخت سرسام‌آور و بسیار بالای ماکسیما (10.4 لیتر در سیکل ترکیبی برای نمونه دستی و 11.5 لیتر در سیکل ترکیبی برای نمونه اتوماتیک که در عمل بسته به شرایط نگهداری خودرو می‌تواند به ارقام بالاتری برسد) شما را از فکر استفاده روزمره از ماکسیما به‌عنوان خودروی اول منصرف خواهد کرد. علاوه بر این شتاب عالی و حداکثر سرعت 222 کیلومتری نباید به شما به‌خصوص هنگام عبور از پیچ‌‎های تند اعتمادبه نفس کاذب بدهد که در آن صورت عدم پایداری و بیش‌فرمانی و از دست دادن کنترل قسمت عقب خودرو- به‌دلیل بهره‌گیری از سیستم تعلیق یکپارچه در عقب- انتظارتان را می‌کشد. ماکسیما نسبت به دوران خود از امکانات و تجهیزات رفاهی نسبتا کافی و مناسب مانند‌ تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، سیستم صوتی کاست + CD، قفل مرکزی و ایموبلایزر، شیشه‌های جلو و عقب برقی، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع، ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ به همراه  ABS و EBD و 2 ایربگ بهره‌مند است. این خودرو که در زمان تولیدش بارها حائز مقام اول در جدول ارزیابی کیفی خودروهای تولید داخل شده است، در نمونه‌های ساخت 82 در بهترین وضعیت از نظر کارکرد و سلامت فنی قیمتی حدودا 48 تا 52 میلیونی دارند. نمونه‌های ساخت سال‌های84 تا 87 به طور کامل در بازه قیمتی قرار دارند و نمونه‌های سالم مدل 88 با کارکردی معقول پایه قیمت 70 تا 74 تومانی دارند.

تویوتا کمری گرند

این نسل از کمری که با کد XV30 شناخته می‌شود جزو اولین خودروهایی بود که پس از موج دوم آزادسازی واردات خودرو شانس حضور در بازار ایران را در مدل‌های 2005 و 2006 پیدا کرد.  طراحی سنگین و باوقار نمایی داخلی و خارجی کمری، کابین خوش‌ساخت و جادار با کیفیت عالی، سواری نرم و راحت، استهلاک پایین و پیشرانه V6 پرتوان با حداکثرقدرت 194 اسب و گشتاور 284 نیوتن‌متر (در دور4400) موارد وسوسه‌برانگیزی هستند که انتخاب از بین این خودرو و ماکسیما را به معادله‌ای واقعا پیچیده تبدیل می‌کند. البته که کمری خودرویی  جدیدتر بوده و گرایش به برند نیسان یا تویوتا هم در این انتخاب بی‌تأثیر نخواهد بود. لیست امکانات رفاهی و ایمنی  کمری در مجهزترین نسخه شامل کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمزهای جلو و عقب دیسکی مجهز به ABS، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌ها و شیشه‌های بالابر برقی جلو و عقب، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، قفل مرکزی، ایموبلایزر و فرمان هیدرولیک باقابلیت تنظیم ارتفاع می‌شود. در یک کلام می‌توان کمری گرند را خودرویی استخوان‌دار و قرص و محکم دانست. کمری گرند در 2 سطح تجهیزاتی و با 2 نوع جعبه دنده 4 سرعته خودکار و 5 سرعته دستی در مدل‌های 2005 در محدوده قیمتی 62 تا 70 میلیون قرار داشته و نمونه‌های 2006 حداقل 63 میلیون قیمت می‌خورند و در بعضی موارد حتی با قیمت‌های نجومی بالای 70میلیونی برای این نسل در مدل 2006 روبه‌رو خواهید شد.

هیوندای آوانته XD

سومین نسل از هیوندای آوانته (النترا) که بین سال‌های 2000 تا 2006 به بازارهای جهانی عرضه شد، گرچه در زمان ورود به خطوط تولید خودروسازان راین خودرویی به‌روز به حساب می‌آمد اما استمرار حدودا 8 ساله تولید آن (از 84 تا 91) باعث شد که این کره‌ای خوش‌ساخت صاحب فرزند و نوه شده و نسل چهارم و پنجم آن هم به بازارهای جهانی عرضه شود. فقر امکانات رفاهی در زمان عرضه هم پاشنه آشیل آوانته در برابر رقبا به حساب می‌آمده و مواردی چون‌ شیشه‌های بالابر برقی جلو و عقب، کامپیوتر سفری، آینه‌های برقی با گرمکن، قفل مرکزی، سیستم ضدسرقت، ترمزهای دیسکی جلو و مجهز به ABS و EBD، ایربگ راننده و سرنشین و البته مه‌شکن جلو و کولر(!) لیست امکانات رفاهی آن را تشکیل می‌دادند. البته آوانته این کم وکاست در بخش امکانات را تا حدود زیادی در بخش فنی جبران کرده است. موتور 4 سیلندر آن با حجم دقیق 1975 سی‌سی قادر به تولید 139 اسب بخار قدرت و 186 نیوتن متر گشتاور (در دور 4500) است. این پیشرانه علاوه بر شتاب 9 ثانیه‌ای و مصرف سوخت ترکیبی 7.6 لیتری (در سیکل ترکیبی)، در کنار جعبه دنده 4 سرعته اتومات یا 5 سرعته دستی که عملکرد بدی هم ندارند، کشش و سواری بسیار خوبی را برای آوانته به ارمغان آورده است. نماینده Cسگمنت هیوندای در این لیست کیفیت سواری مطلوبی داشته و سواری نرم را در کنار فرمان‌پذیری و چسبندگی قابل قبولی ارائه می‌دهد. در مجموع آوانته خودرویی کم‌حاشیه و کم‌دردسر بوده که رونق بازار دست دوم، اوضاع خدمات پس از فروش و فراوانی قطعات آن به خوبی مگان نیست. مدل‌های 87 کم کارکرد آوانته قیمتی بین 45 تا 50 میلیون و مدل‌های ساخت 88 تا 90 نیز 56 تا 68 میلیون فی می‌خورند.

کیاپیکانتو (2015-2012)

جمع‌و‌جورترین گزینه این فهرست که یک هاچ‌بک سگمنت A با طولی کمتر از 3.6متر است، از یک پوئن مثبت نسبت به سایر گزینه‌های لیست ما بهره می‌برد و آن این است که نمونه‌های صفر‌کیلومتر و 2015 آن (چه وارداتی و چه شرکتی) این روزها در بازار برچسب قیمتی حداکثر 65 میلیونی را روی شیشه خود می‌بینند. در مورد فضای پای سرنشینان عقب انتظار چندانی از این کوچولو نداریم و در مورد صندوق بار نیز باید گفت فضای 201 لیتری آن برای یک هندوانه و چند کیلو خیار و گوجه جادار به‌نظر می‌رسد! پیشرانه پیکانتو با حجم دقیق 1248 سی‌سی و قدرت 84 اسب بخار، با توجه  به وزن 950 کیلوگرمی خودرو کشش قابل قبولی را برای آن رقم زده تا راننده ‌با خودرویی کم‌رمق مواجه نشود. پیکانتو سواری خشکی دارد و پایداری آن در سرعت‌های پایین مانورهای شهری خوب است اما در سرعت‌های بالا پایداری و مانورپذیری این کره‌ای معصوم چندان قابل اتکا نیست. پیکانتو در بخش امکانات و تجهیزات رفاهی دست پر ظاهر شده و با 2 کیسه هوای ایمنی، سامانه ‌‌ABS به همراه EBD، قفل مرکزی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ‌های روشنایی روز(DRL)، فرمان تلسکوپی، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، بلوتوث(هندزفری)، آینه‌های برقی گرمکن دار و راهنمادار، اتولایت، سنسور پارک و سانروف جای هیچ گله و شکایتی را باقی نمی‌گذارد. مصرف ترکیبی 6.1 لیتری در سیکل ترکیبی بیش از پیش شما را به استفاده روزمره از پیکانتو به‌عنوان خودروی شهری ترغیب می‌کند. نمونه‌های 2015 پیکانتو از 64 تا 66 میلیون تومان، اندک نمونه‌های 2012 کمتر از 56 میلیون تومان و مدل‌های 2013و 2014 قیمتی 57 تا 60 میلیونی دارند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که نمونه‌های 2015 پیکانتو از نوع فیس‌لیفت بوده و تفاوت‌هایی از قبیل طرح جدید جلوی پنجره، سپر جلو و رینگ‌های آلومینیونی طرح جدید با نمونه‌های قبلی دارند.

هیوندای i20 (2013-2011)

از بین تمامی گزینه‌های موجود در سبد محصولات هیوندای، قوی‌ترین گزینه ممکن یعنی پیشرانه گاما با حجم 1.6‌لیتر و 126 اسب بخار قدرت برای ورود به ایران انتخاب شد که با یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک جفت‌و‌جور می‌شد. این میزان قدرت بدون‌شک برای یک خودرو سوپرمینی قابل توجه بوده و آن را تبدیل به قدرتمندترین هاچ‌بک این لیست کرده است. این پیشرانه شتابی برابر با 11.4 ثانیه و مصرفی 6.5 لیتری (در سیکل ترکیبی) را برای i20‌  رقم می‌زندکه ارقام خوبی به شمار می‌روند. از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی i20 با بهره‌گیری از 6 کیسه هوای ایمنی (جلو، جانبی، پرده‌ای)، سامانه ABS به همراه EBD، تهویه مطبوع اتوماتیک، کامپیوتر سفری، آینه‌های جانبی تاشو و برقی با گرمکن و راهنما، سانروف دوحالته، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، گرمکن صندلی‌های جلو، کول باکس و روکش چرمی فرمان در سطح بسیار خوبی قرار دارد. کیفیت اجزای کابین متوسط رو به بالا ارزیابی می‌شود و فضای پا و سر هم با توجه به کلاس خودرو راضی‌کننده است.i20 از سیستم تعلیق خشک و اسپرت بهره می‌برد که پستی‌ها و بلندی‌های سطح مسیر را به اتاق منتقل می‌کند. تاخیرها و کندی‌های جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک آن نیز غیرقابل انکار است و هماهنگی کامل با پیشرانه ندارد. گرچه i20 هم یک هیوندای است اما رونق بازار دست دوم آن به پای برادر بزرگ‌ترش i30 و دیگری اعضای خانواده یعنی سوناتا NF و آزرا نمی‌رسد. این خودرو در سایت‌های تولیدی هیوندای در ترکیه و هند و موزامبیک به تولید می‌رسد و درآزمون ایمنی موسسه EuroNCAP موفق به کسب هر 5 ستاره ایمنی شده است. مدل‌های 2011 و 2012 آن از 56میلیون تومان تا 65 میلیون تومان قیمت می‌خورند و برخی نمونه‌های2013 (که فیس‌لیفت شده‌اند و دارای چهره‌ای به‌روزتر و زیباتر هستند و از پیشرانه‌ای کم‌حجم‌تر و کم‌مصرف‌تر بهره می‌برند) نیز در نسخه‌های شرکتی و وارداتی در بازه 65 تا 70 میلیون قابل خریداری‌اند.

مزدا 2 (1391-1390)

مزدا2 در ابتدای ورودش به بازار در سال 1390 توسط خیلی‌ها یک «206 تیپ6 گران‌قیمت» لقب گرفت. هندلینگ عالی، سواری اسپرت و هیجان‌انگیز در کنار فرمان دقیق و خوشدست، صندلی‌های راحت و کیفیت بالای اجزای کابین مزدا 2 را به وسوسه‌کننده‌ترین هاچ‌بک این لیست بدل ساخته است. طراحی خارجی مزدا2 آمیخته‌ای از سادگی و خطوط جذاب است و کاملا هماهنگ و خواستنی به چشم می‌آید. نمای داخلی هم کاملا مناسب یک هاچ‌بک ژاپنی بوده و ارگونومی خوبی دارد. در مورد فضای پا و سر هم نباید انتظار آنچنانی از یک سوپرمینی داشت و مزدا 2 در حد همین انتظارات تا حدودی جوابگوی شما خواهد بود. از نقطه‌ضعف‌هایی این ژاپنی دوست‌داشتنی می‌توان به دید محدود عقب، کیفیت نامناسب رنگ بدنه (که گریبانگیر بردار بزرگ‌ترش مزدا3 نیز هست) و خدمات و تامین قطعات نه‌چندان خوب گروه بهمن و قیمت بالای قطعات آن اشاره کرد. پیشرانه 16 سوپاپه 1.5 لیتری این خودرو قدرتی معادل 102 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتن‌متری (در دور 4000) تولید می‌کند و به خوبی از پس جثه 1055 کیلوگرمی این خودرو برمی‌آید. مزدا2 مصرف سوخت اقتصادی دارد تا حداقل روی کاغذ از دیگر گزینه‌های هاچ‌بک موجود در این لیست با مصرف 7.5 لیتر در سیکل ترکیبی خوش‌اشتهاتر است. در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی هم در بهترین حالت با تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی، شیشه‌های جلو و عقب برقی، سامانه ABS به همراه EBD، فرمان برقی، 2 ایربگ و ایموبلایزر (سیستم ضدسرقت) طرف هستیم تا همان طور که انتظار  می‌رفت از این لحاظ در پس i20 قرار بگیرد. مزدا2 در ژاپن با نام DEMIO شناخته می‌شود و موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی از موسسه EuroNCAP شده است. نمونه‌های ساخت سال 1390 مزدا2 از 56 میلیون قیمت می‌خورند و مدل‌های 91 هم نهایتا 70 میلیون تومان قیمت می‌خورند اما این رقم برای مدل‌های 92 این خودرو در اکثر موارد به بالای 70 میلیون‌تومان می‌رسد.

تویوتا یاریس(سدان و هاچ‌بک)

در ابتدا باید بگوییم به دلیل واردات محدودتر نسخه هاچ‌بک و شباهت‌های فنی و محبوبیت بالاتر نسخه سدان، محوریت اصلی بحث ما نسخه سدان یاریس خواهد بود. به‌هیچ‌وجه فریب ظاهر این کوچولوی ژاپنی را نخورید! یاریس سدان جادارتر و خانوادگی‌تر از آن چیزی است که به‌نظر می‌آید. کیفیت متریال مورد استفاده در کابین به کرولا و کمری نمی‌رسد اما به نسبت یک سدان ساب‌کامپکت با‌کیفیتی قابل دفاع و موجه روبه‌رو هستیم. سواری نرم، کنترل‌پذیری خوب، مصرف سوخت بهینه (6 لیتر در سیکل ترکیبی) در کنار دوام عالی و استهلاک پایین، یاریس را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده‌های درون و برون‌شهری  تبدیل کرده‌اند. یاریس‌های وارد شده به ایران از یک پیشرانه 1.3 لیتری با قدرت 84 اسب بخار بهره می‌برند که تکلیف را تا حدودی زیادی روشن می‌کند! به گونه‌ای که اگر شما به دنبال سواری پرهیجان و کشش عالی هستید، مطمئن باشید یاریس به درد شما نمی‌خورد. یاریس SD در 3 تیپ B ،‌A و C به بازار عرضه شده در مجهزترین تیپ (C) شاهد امکاناتی چون 2کیسه هوای ایمنی، سامانه ABS به همراهEBD و ترمز کمکی، آینه‌های جانبی و شیشه‌های بالابر برقی جلو و عقب، تهویه مطبوع دستی، قفل مرکزی، رینگ آلومینیومی و بال عقب هستیم. اکثر یاریس‌های هاچ‌بک و سدان عرضه شده در ایران از گیربکس 4سرعته اتوماتیک بهره می‌گیرند. یاریس هاچ‌بک با طول، عرض و ارتفاع 3785×1695×1530 میلی‌متری، خودرویی مناسب برای شهرهای شلوغ و پر‌ترافیک  است. از طراحی تخم‌مرغی و تا حدودی فانتزی در نمای خارجی خود برخوردار است. یاریس‌های هاچ‌بک عمدتا در مدل‌های 2008 در بازار یافت می‌شوند و قیمتی 54 تا 60 میلیونی دارند. مدل‌های 2008 یاریس SD نیز از 55 میلیون تومان قیمت می‌خورند و نمونه‌های2009 و 2010 نیز در اکثر موارد در محدوده قیمتی ما قرار می‌گیرند اما نمونه‌های 2011 (آخرین سری‌های وارد شده) قیمتی فراتر از 70 میلیون دارند.

تویوتا کرولا E120

این نسل از کرولا در سال 2000 و 2 نسخه، یکی مخصوص بازار آمریکای شمالی و برخی کشورهای آسیایی و دیگری مخصوص بازار ژاپن و سایر بازارهای بین المللی(ازجمله خاورمیانه) معرفی شد. نسخه وارد‌شده به ایران که از نوع دوم است، در سال 2004 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که مهم‌ترین رهاورد آن برای این خودرو چهره‌ بسیار معقول‌تر و قابل تحمل‌تر در نمای جلو بود. در نمای خارجی کرولا شاهد طرحی ساده و محافظه‌کارانه هستیم و در نمای داخلی هم این روند حفظ شده است. البته همین طرح ساده و به ظاهر بی‌روح(به‌خصوص در نمای داخلی) بارها توسط کمپانی‌های مختلف چینی مورد الگوبرداری و کپی قرار گرفته است. در بخش تجهیزات رفاهی هم طبق معمول نمی‌توان انتظار زیادی از تویوتا داشت. پیشرانه 1.8 لیتری کرولا با 126 اسب بخار قدرت و 160نیوتن‌متر گشتاور(در دور 2400) و مصرف سوخت 7.8 لیتری در سیکل ترکیبی کاملا مناسب یک سدان خانوادگی جمع‌و‌جور و کم‌هزینه هستند که با سواری نرم و راحت خود آرامش خاطر را برای مالکش به ارمغان می‌آورد. مدل‌های مختلف کرولا E120 بسته به بهره‌گیری از گیربکس 4 سرعته خودکار یا 5 سرعته دستی و برخی تفاوت‌های جزئی در لیست امکانات رفاهی و دیگر عوامل ثابت مانند میزان کارکرد و وضعیت نگهداری از 52 تا 60 میلیون تومان قیمت می‌خورند. با کمتر از 70 میلیون تومان خرید کرولا Xli مدل 2008 (نسل دهم با کد E140 که مجهز به پیشرانه 2 لیتری 130 اسبی است و طرحی کاملا متفاوت در نمای داخلی و خارجی دارد) نیز دور از ذهن نیست.

مزدا3

جذاب، محبوب و جوان‌پسند؛ مزدا 3 از زمان ورودش به بازار خودرو ایران در سال 1386 به یکی از مهم‌ترین بازیگران سدان‌های خانوادگی جمع‌و‌جور بدل شد و در بازار دست دوم هم همچنان در اولویت خرید افراد بسیاری در این محدوده قیمت قرار دارد. از نقاط ضعف مزدا3 باید به فضای پای تنگ و ناکافی برای سرنشینان عقب و همینطور فضای صندوق که به اندازه‌ رقبا جادار نیست، اشاره کرد که عملا این خودرو را برای افراد مجرد یا زوج‌های جوان مناسب‌تر ساخته است. مزدا 3 از پیشرانه 2لیتری با قدرت 147 اسب بخار و گشتاور 187 نیوتن‌متری (در دور 4500) بهره می‌برد که در زمان خودش پرقدرت‌ترین این سگمنت در بازار ایران به حساب می‌آمد. این موتور کارآمد برای جثه 1240 کیلوگرمی مزدا3 بسیار مناسب بوده و گیربکس 4 سرعته تیپ ترونیک نیز هماهنگی کامل و کم‌عیب و نقصی  با پیشرانه داشته و بدون تأخیر عمل می‌کند. این خودرو هندلینگ خوبی دارد و سوای آن خشک و اسپرت است و ارتفاع کم آن نسبت به زمین از طرحی این حس اسپرت را مضاعف ساخته و از طرفی دیگر دردسرهایی(مانند برخورد کف اتومبیل به زمین در سطوح شیبدار) را هم درست کرده است.
مزدا 3 در 3تیپ 1، 2 و3 عرضه می‌شد که امکاناتی نظیر فرمان الکتروهیدرولیکی، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی گرم‌شونده برقی، قفل مرکزی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، ترمز ضدقفل (ABS)، چراغ‌های  LED عقب و 6 کیسه هوای ایمنی بین تمامی تیپ‌ها مشترک هستند و تیپ 3 به‌عنوان مجهزترین نمونه از امکانات اضافه‌ای چون‌ گرم‌کن صندلی، CD‌چنجر، چراغ‌های جلوی اتوماتیک، برف‌پاک‌کن اتوماتیک و پوشش چرمی صندلی‌ها، دسته دنده و فرمان بهره‌مند است.
مدل‌های ساخت 86 تا 88 مزدا3 در هر 3 تیپ بسته به عوامل مختلف (مانند نوع رنگ، کارکرد و...) از 56 تا 70 میلیون تومان قیمت می‌خورند اما آخرین سری‌های ساخته شده در سال 89 قیمتی فراتر از70 میلیون را دارا هستند. اگر جزو خواننده‌های قدیمی خودرو امروز باشید، به یاد خواهید آورد که همین مزدا3 محبوب در پایان سال 88 از سوی ما به عنوان «خودرو سال» برگزیده شد.

سیتروئن C5

فیس‌لیفت نسل اول سیتروئن C5 در اواسط دهه 80 شمسی به کشورمان وارد شد، خودرویی که هر چند پشتوانه برند محبوبی مثل سیتروئن را به همراه داشت، اما به دلیل ظاهر نه‌چندان مناسب و تا حدودی عجیب و ناموزون (به خصوص در نمای عقب) و همینطور قیمت‌گذاری غیرمنطقی (حدودا 39 میلیون تومان) و پیشرانه ضعیف‌تر نسبت به رقبا، آنچنان که باید و شاید مورد استقبال قرار نگرفت و قافیه را به رقبای شرقی خود مثل تویوتا کمری و هیوندای سوناتا باخت.  در داخل کابین خودرو طرحی را شاهدیم که کاملا حال و هوای فرانسوی دارد، از طراحی دسته دنده گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و دریچه‌های تهویه هوا گرفته تا نمایشگر فوقانی داشبورد (که اطلاعاتی نظیر ساعت، تاریخ، دمای محیط بیرون و اطلاعات سیستم صوتی را نمایش می‌دهد) و طراحی زیبای رودری‌ها در کنسول مرکزی با دکمه‌های زیادی روبه‌رو هستید و تسلط کامل به کاربرد هرکدام نیازمند اندکی زمان است. کیفیت اجزای کابین مناسب است اما همانند هر فرانسوی دیگر پس از مدتی به سروصدا افتادن اتاق کاملا مطابق انتظار است.  C5 سواری نرمی دارد و پیشرانه 2 لیتری آن 138 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن‌متر گشتاور (در دور 4000) تولید می‌کند که با یک گیربکس 4 سرعته تیپ ترونیک جفت‌وجور می‌شود و حداکثر سرعت آن هم به 207 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. C5 از امکانات ایمنی و رفاهی بسیار مناسبی نظیر 7 ایربگ  (نمونه‌های وارداتی عمدتا 9ایربگ)، سامانه کنترل پایداری (ESP)، ترمز ضد‌قفل (ABS) به همراه تقسیم الکترونیکی ترمز(EBD)، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی با قابلیت کنترل از روی فرمان به همراه 6 بلندگو، شیشه‌های جلو و عقب و آینه برقی،CD چنجر، چراغ‌های اتوماتیک جلو، سیستم ضدسرقت و برف‌پاک‌کن اتوماتیک بهره می‌برد. این فرانسوی بدقیافه و بدشانس بازار  دست دوم چندان پررونقی نداشته و اوضاع بازار قطعات یدکی آن - چه از نظر فراوانی و چه از نظر قیمت- چندان چنگی به دل نمی‌زند. با این حال اگر وقت و حوصله جست‌وجو داشته باشید قطعات یدکی آن نایاب هم نیستند. مدل‌های2006 C5 بسته به میزان کارکرد حتی با کمتر از 50 میلیون تومان نیز قابل خریداری است و مدل‌های 2007نیز حداکثر تا همان 70 میلیون تومان قیمت می‌خورند.

جیلی امگرند‌7 (EC7)

طراحی ظاهری و داخلی زیبا و عامه‌پسند با الگوبرداری‌های ملایم به همراه انبوهی از امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی نظیر‌ سانروف دو‌حالته، سیستم صوتی با 6 بلندگو و مانیتور 6.5 اینچی، صندلی برقی 8 حرکته راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ‌های جلوی اتوماتیک، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، سیستم ضد‌سرقت، 6 کیسه هوای ایمنی، ترمز ضد‌قفل (ABS) به همراه‌ توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(EBD)، سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS)، باک بنزین ضد‌نشتی و ضد‌انفجار، مجهز به 6 لایه پلیمر مخصوص و ... و البته پیشرانه 1.8 لیتری 137 اسب بخاری با گشتاور 172 نیوتن‌متری کاملا چشمگیر و جالب به‌نظر می‌رسند و این در حالی است که شما با پرداخت مبلغی برابر 55 تا 62 میلیون تومان برای نمونه‌های 2012 مجهز به جعبه‌دنده دستی و یا حتی جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته تیپ ترونیک (68 تا70 میلیون) صاحب چنین خودرویی خواهد شد. کیفیت اجزای کابین و فضای موجود برای سرنشینان هم نسبتا مطلوب است. امگرند7 در بحث سواری خودرویی میانه‌رو است؛ نه آنقدرها خوب که شما را مغرور کند و نه آنقدرها بد که باعث آزردگی خاطر بشود، بلکه با کشش پیشرانه و شتاب خوب، سواری نرم، ترمزهای قوی و صندلی‌های راحتش می‌خواهد شما را راضی نگه دارد. البته عملکردجعبه دنده دستی 5 سرعته چندان چنگی به دل نمی‌زند و گیربکس اتوماتیک آن نسبتا‌ خوب و معقول است. این چینی خوش‌شانس (معنای واژه جیلی در زبان چینی ما نداریم) همچنین موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه یوروانکاپ نیز شده است . امگرند7 بازار دست دوم آنچنان پررونقی ندارد و در هنگام فروش دست دوم افت قیمت نسبتا بالایی دارد.

MG550

یک گزینه هیجان‌انگیز برای عاشقان قدرت و شتاب و تنها خودروی لیست ما که از پیشرانه توربوشارژر‌دار بهره می‌برد، همین شوالیه چینی-انگلیسی است.
آمدن نام چینی‌ها به میان، حداقل در این یک مورد خاص نباید ترس و لرز بر اندام شما بیندازد زیرا که خودروهای این برند در طول این چند سال به‌خوبی امتحان خود را پس داده‌اند و رضایت اکثر مالکان را نیز جلب کرده‌اند. گرچه لذت سواری 550 با رقیبی مثل مزدا 3 فاصله دارد اما عملکرد فنی آن با وجود پیشرانه 1800سی‌سی توربو با قدرت 160 اسب بخار و گشتاور 215نیوتن‌متر و جعبه دنده اتوماتیک پنج‌سرعته با قابلیت تعویض دستی و سیستم تعلیق با عملکردی میانه‌رو در نرمی و خشکی در مجموع مطلوب و قابل ستایش است. همچنین کیفیت مواد مورد استفاده در کابین نیز در سطح بالایی قرار دارد. از دیگر مزایای 550می‌توان به لیست بلندبالا‌ی امکانات ایمنی و رفاهی آن شامل‌‌ 6کیسه هوای ایمنی، ترمز‌های دیسکی هر چهار چرخ مجهز به سامانه‌های ABS, EBD, MSR‌, CBC ,EBA، سیستم هشدار‌دهنده فشار باد لاستیک‌ها TPMS، سیستم کنترل لغزش TCS، سیستم کنترل پایداری الکترونیک DSC، سنسور‌های عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه به همراه دریچه برای سرنشینان عقب، سانروف دوحالته، پوشش چرم صندلی‌ها و غربیلک فرمان، صندلی‌های برقی جلو با قابلیت تنظیم در 6 جهت، استارت فشاری، کیلومتر‌شمار دیجیتالی، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، سنسور باران، سیستم صوتی مجهز به 8بلندگو hifi و... اشاره کرد، برای خرید مدل 2010 ام‌جی 550 باید حداقل 65میلیون کنار بگذارید و نسخه‌های 2011هم با توجه به اوضاع و احوال این روزهای بازار در محدوده 70میلیون قیمت می‌خورند.

نیسان رونیز

«رونیز» در واقع نام روستایی در استان فارس است. این نام در ایران به محصولی از نیسان موتورز اطلاق می‌شود که در چین با نام «پالادین» و در سایر نقاط جهان با نام «اکسترا» شناخته می‌شود. از نظر تجهیزاتی رونیز کاملا فقیر است و جز فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع دستی، آینه‌های جانبی و شیشه‌های بالابر جلو و عقب برقی و سیستم صوتی CD‌خوان چیز دیگری نصیبتان نمی‌شود. البته بسیاری از خریداران رونیز اقدام به نصب تجهیزاتی مثل نمایشگر DVD مانیتور و امثالهم ‌روی خودروی خود برای خروج از این وضعیت اسفبار کرده‌اند. پیشرانه 2.4لیتری 160 اسب‌بخاری با گشتاور 208 نیوتن‌متر(در دور 3600) امروز تا حدود زیادی کم‌بازده به شمار می‌رود و گرچه نسبتا برای جثه رونیز مناسب بوده و توانایی‌های حرکتی خوبی را برای آن رقم زده اما از شتاب خوب و عکس‌العمل عالی به پدال گاز خبری نیست (‌شتاب صفر تا صد 15.2 ثانیه) و قاعدتا با خودرویی خوش‌اشتها نیز مواجه هستیم ( مصرف 11.3 لیتر در سیکل ترکیبی در 100کیلومتر). رونیز با کمک فنرهای استاندارد خودش سواری خشک را ارائه می‌دهد و توصیه متخصصان امر بهره‌گیری از کمک فنرهای گازی برای ارائه سواری نرم‌تر است. در رونیز حتی خبری از سامانه کمکی ABS برای ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب هم نیست. با این حال هنوز هم هستند افرادی که حاضرند به‌جای رفتن به سراغ گزینه‌های چینی مذکور تمام کاستی‌های رونیز از جمله فقدان تجهیزات ایمنی و رفاهی و طراحی قدیمی را به جان بخرند و در عوض از سواری خوب، کیفیت مناسب، برند مطمئن و توانایی‌های خارج از جاده‌ای آن لذت ببرند. اگر جزو آن دسته از افراد هستید می‌توانید مدل‌های 83 تا 87 رونیز را در محدوده 50 تا 70 میلیون خریداری کنید. برخی مدل‌های 82 کم‌کارکرد نیز قیمتی 50 تا 53 میلیون تومانی دارند و با بودجه 70 تا 75 میلیونی مدل‌های 88 این ژاپنی دور از دسترس نیستند.

سوزوکی گرند ویتارا

طراحی ساده، هماهنگ و زیبای نمای خارجی و داخلی که بی‌شک نمی‌توان اشکال و ایراد خاصی را روی آن گذاشت، به همراه لیست امکانات رفاهی و ایمنی شامل ایربگ راننده و سرنشین، سامانه کمکی ABS به همراه EBD و ترمزهای دیسکی هر 4 چرخ، تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه‌های جلو و عقب برقی، آینه‌های برقی و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان گرند ویتارا را در وضعیت به‌مراتب بهتری (به‌خصوص از نظر طراحی فضای داخلی) نسبت به 2 شاسی بلند دیگر موجود در لیست قرار می‌دهد. سوزوکی همانند تویوتا و هیوندای جزو خودروسازان تراز اول ژاپن به شمار نمی‌رود و نباید همان کیفیت و دوامی را که از این دو انتظار دارید، از سوزوکی هم انتظار داشته باشید. پیشرانه 4‌سیلندر 2‌لیتری با قدرت 140 اسب بخار و گشتاور 183 نیوتن‌متر شتاب ضعیف و کاملا ناامیدکننده‌ای را برای ویتارا رقم زده و سبب شده تا با خودرویی فرز و چابک طرف نباشیم. این در حالی است که 2 رقیب کره‌ای از پیشرانه‌های V6 با قدرت 175 اسب بخار بهره می‌بردند. در این بین شاید تنها برگ برنده ویتارا مصرف سوخت پایین‌تر نسبت به این دو رقیب سرسخت به شمار برود. چقدر عالی که بعد از مدتی این پیشرانه ضعیف با نمونه 2.4 لیتری 169 اسبی جایگزین شد تا یکی از ضعف‌های اصلی ویتارا در مقابل رقبا جبران شود، اما صد حیف که این نسخه از ویتارا خارج از محدوده قیمتی موردنظر ما قرار می‌گیرد. در این خودرو از سواری نرم خبری نیست و در بیشتر موارد سیستم تعلیق تسلیم دست‌اندازهای مسیر می‌شود. صندلی‌ها هم چندان راحت نیستند و در مسیرهای طولانی و بدون توقف می‌توان برچسب «ملال‌آور» را هم روی آنها چسباند. فضای پا و سر موجود اما راضی‌کننده است. با اینکه نمونه 2.4 لیتری گرند ویتارا ارزش خرید بیشتر و توانایی‌های بهتر و در ازای آن قیمت بالاتری دارد. نسخه 2 لیتری هم خودرویی نسبتا قابل قبول است. به خصوص که برخلاف رقبای چینی صفر‌کیلومتر (لیفان X60 و ام‌وی‌امX33) دودیفرانسیل است و در مرکز جلو پنجره‌اش برندی ژاپنی نقش بسته است که این موارد به کام خیلی‌ها شیرین‌تر از آپشن‌های رنگارنگ خودروسازان تازه به دوران رسیده چینی است. در قابلیت‌های آفرود مسلما ویتارا نسبت به رونیز و کوراندو در مرتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد اما نباید فراموش کنیم که با یک کراس‌اوور روبه‌رو هستیم که در حد و اندازه‌های خودش از پس آفرودهای سبک بر‌می‌آید. نمونه‌های 7-2006 و 7-1386 ویتارا عمدتا در بازه قیمتی 58 تا 70 میلیون قرار دارند.

سانگ‌یانگ کوراندو

از جیپ صحرا و پاترول 2‌در‌ و لندروور سری 2 که بگذریم، در 10 سال اخیر به طور جدی به 3 شاسی‌بلند می‌رسیم که در گونه 2‌در‌ وارد کشور شده‌اند. 2تای اولی میتسوبیشی پاجرو نسل‌چهار 3در‌ و تویوتا پرادو 3‌در‌ هستند و نمونه‌‌های سالم و با کارکرد متوسط هر کدام از آنها به ترتیب حداقل قیمت 125 میلیون تومان (مدل 2007) و 120 میلیونی(مدل 2006) دارند. اما مورد سوم سانگ‌یانگ کوراندویی است که بهای آن چه در نمونه دارای پیشرانه 4 سیلندر 2300 سی‌سی و 150 اسبی و چه در نمونه مجهز به پیشرانه 6 سیلندر 3200 سی‌سی و 220 اسبی (هر دو از ساخته‌های مرسدس بنز) با بودجه مورد نظر ما همخوانی دارد. هر 2پیشرانه کاملا برای این اتاق مناسب بوده و ضعف و کمبودی از جهت توان و کشش در هر 2 نسخه کوراندو احساس نمی‌شود. با این حال افرادی که شتاب و کشش بالا و توانایی‌های آفرودی بهتر برایشان اهمیت زیادی دارد، سراغ  نسخه‌های 6 سیلندر با گشتاور 312 نیوتن‌متری (در دور 4700) و شتاب صفر تا صد 9.8 ثانیه‌ای خواهند رفت که ابتدا مصرف سوخت بالاتر (13.6 لیتر در 100کیلومتر در سیکل ترکیبی) نیز انتظار آنان را می‌کشد. در طراحی خارجی خودرو اشتراکات زیادی را با جیپ و مرسدس بنز G کلاس مشاهده می‌کنیم که بخشی از آن را می‌توان به حساب رزومه سانگ‌یانگ و همکاری آن با این دو کمپانی بزرگ گذاشت. هر چقدر نمای جلویی کوراندو با وجود نوار راهنمای کشیده متصل به چراغ‌های گرد و جلو پنجره کوچک اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد و آن را شبیه به یک خرس پاندا‌ کرده است، نمای عقب آن کاملا منطقی قلم خورده است. طراحی داخلی خودرو چندان مناسب یک خودروی قرن بیست و یکی نیست و دقت مونتاژ و کیفیت اجزای کابین هم معمولی است. در بخش امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی هم کوراندو در سطح متوسطی قرار می‌گیرد و از ترمزهای دیسکی در جلو و عقب به همراه ABS‌، قفل مرکزی، ایموبلایزر، تهویه مطبوع دستی با دریچه هوای گرم برای سرنشینان عقبی، آینه‌های برقی، شیشه‌های بالابر برقی و سیستم صوتیCD‌خوان بهره می‌برد. کوراندو 2300 در مدل ساخت 85 با کمتر از 50 میلیون قابل خریداری است و مدل‌های ساخت 86 هم استارت قیمتی‌شان از 48 میلیون می‌خورد و نهایتا به 57 میلیون می‌رسد. کوراندو 3200 در مدل 88 تا 70 میلیون هم قیمت می‌خورد و برای مدل‌های ساخت 85 و 86 با حداقل قیمت 54میلیون روبه‌رو خواهید شد.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو