فونیکسریمکسبهتام

بازار خودرو در هفته جاری

واکنش سرد بازار به رونق

عصر خودرو- سیاست دولت برای تحریک تقاضا در بخش خودرو با اختصاص تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی هر چند جواب داد و بعد از ماه‌ها رکود سنگین در بخش خرید خودروهای صفر کارخانه شکسته شد، اما رکود در بازار خودرو همچنان به قوت خود باقی است.

واکنش سرد بازار به رونق
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در شرایطی رکود هم‌اکنون جای خود را به رونق داده است که بسیاری از مشتریان به‌دلیل پیش‌پرداخت 20 درصدی در نظر گرفته شده در این طرح و ارائه 80 درصد مابقی پول خودرو در قالب تسهیلات از طرح دولت استقبال کردند و به همین دلیل خرید و فروش در بازار خودرو طی هفته جاری ثبات خود را حفظ کرده اما برخی از خودروها نیز کاهش اندک قیمت را تجربه کرده اند. در همین حال، بسیاری از کارشناسان با اشاره به استقبال متقاضیان از طرح خرید خودروی داخلی براساس تسهیلات 25 میلیون تومانی، تاکید می‌کنند که مهم‌ترین عامل در عدم مراجعه مشتریان به بازار خودرو، کاهش قدرت خرید آنها بوده، حال آنکه با ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید‌و فروش از نمایندگی‌های خودروساز رونق گرفته است.


    بر این اساس دولت در شرایطی پیشگام مبارزه با رکود در صنعت خودرو شد که بنا به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو رکود ناشی از تقاضا برای اولین بار بوده که دامن این صنعت را گرفته است. حال بسیاری از کارشناسان سیاست تحریک تقاضا برای ایجاد رونق در این بخش را بهترین نسخه برای حل رکود خواندند. در همین حال، نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت از افزایش نوسان در بازار طی هفته جاری خبر می‌دهند؛ به‌طوری‌که در ابتدای هفته به‌دلیل اجرایی نشدن تسهیلات 25 میلیون تومانی قیمت‌ها در بازار ثبات خود را حفظ کرد، اما با ارائه تسهیلات مورد نظر و هجوم مشتریان برای خرید اقساطی خودرو، خرید و فروش در بازار با کاهش مراجعه مواجه شده و همین موضوع موجب افت اندک قیمت خودروها طی روزهای اخیر شده است.


    برخی از فعالان بازار تاکید دارند در صورتی که طرح فروش شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به اتمام برسد، مراجعه مشتریان به بازار خودرو برای خرید نقدی افزایش خواهد یافت. در این میان اما برخی نمایشگاه‌داران خودرو از انتقال رکود به بازار خودروهای دست دوم نیز خبر می‌دهند و معتقدند که یکی از تاثیرات ارائه تسهیلات به مشتریان خودرو افزایش رکود در بازار خودروهای دسته دوم بوده است؛ به‌طوری‌که با افزایش قدرت خرید مشتریان مردم دیگر علاقه ای به خرید خودرو دسته دوم ندارند. این دسته از فعالان بازار نیز امید خود را به اتمام طرح دولت برای خروج از رکود گره زده‌اند و معتقدند که در صورت عدم ارائه تسهیلات بار دیگر بازار آنها روی رونق را به خود خواهد دید.


    ثبات همراه با افت داخلی‌ها

    همانطور که پیش‌تر گفته شد بازار خودروهای داخلی در هفته جاری هر چند روزهای باثباتی را دنبال می‌کرد، اما در اواسط هفته به‌دلیل اختصاص تسهیلات خرید خودرو اقساطی با افت قیمت مواجه شده است. آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 450 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش قیمت 50 هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. از سوی دیگر پژو 206 صندوقدار در مدل V8 با افت 150 هزار تومانی هم‌اکنون 36 میلیون و 750 هزار تومان قیمت دارد. از بازار پژو 405 در مدل SLX خبر می‌رسد که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش، در حال حاضر 28 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد. به گفته فعالان بازار، پژوپارس بدون تغییر قیمت در حال حاضر با همان قیمت هفته گذشته خود؛ یعنی 35 میلیون و 500 هزار تومان معامله می‌شود. دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 نیز با افت 100‌هزار تومانی قیمت مواجه بوده است به‌طوری‌که این خودرو در هفته جاری به قیمت 30 میلیون تومان معامله می‌شود. از سوی دیگر از بازار رانا نیز خبر می‌رسد، این خودرو نیز طی هفته جاری ثبات قیمتی خود را حفظ کرده است و هم‌اکنون 32 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رود.


    فعالان بازار در مورد دنا نیز عنوان می‌کنند که این خودرو بدون هیچ تغییری، در حال حاضر با قیمت 42 میلیون و 500 هزار تومان قابل خرید و فروش است. از دنا که بگذریم، این هفته 200 هزار تومان از قیمت تیبا کاسته شد تا این خودرو کمی ارزانی را تجربه کند. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، تیبا هم‌اکنون 22 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد. این در حالی است که پراید مدل 131 ثبات خود را در هفته جاری حفظ کرده است و همچنان با قیمت 19 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رسد. با این حال اما قیمت پراید در مدل 111 کاهشی 100هزار تومانی در این هفته داشته و با این حساب، خودرو موردنظر هم‌اکنون 20 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رود.


    اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا خبر می‌رسد که این خودروها طی هفته جاری ثبات قیمت را تجربه کرده‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات بدون تغییر قیمت هم‌اکنون 86 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و مدل دنده‌ای آن نیز هم‌اکنون به قیمت 73 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. سراتو جزو خودروهایی است که این روزها قیمتی پایین تر از کارخانه در بازار دارد. سری هم به خانواده تندر-90 بزنیم. از بازار تندر اتومات خبر می‌رسد که این خودرو ثبات قیمتی خود در بازار را حفظ کرده است؛ بنابراین هم‌اکنون این خودرو در بازار با قیمت 47 میلیون تومان خریدو فروش می‌شود. پارس‌تندر نیز بدون تغییر قیمت در هفته جاری 38 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت 38‌میلیون و 600 هزار تومانی تندر مدل E2 نیز از ثبات قیمتی این خودرو در بازار حکایت دارد.


    ثبات قیمتی وارداتی‌ها

    در حالی که فروش در بخش خودروهای صفر نمایندگی‌ها افزایش یافته است، اما بازار خودروهای وارداتی همچنان در رکود به سر می‌برد. بر این اساس عرضه خودروهای مدل 2016 در بازار نیز نتوانسته مشتریان را برای خرید خودرو ترغیب کند. هرچه هست، هم‌اکنون در بازار، هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با 165 میلیون تومان دارد که این به معنی ثبات قیمتی این خودرو در بازار است. هیوندایی توسان نیز بدون تغییر قیمتی در هفته‌ جاری هم‌اکنون با قیمت 147 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار محصولات کیا نیز خبر می‌رسد که محصولات این شرکت نیز ثبات خود را در بازار حفظ کرده‌اند؛ بنابراین برای خرید کیا اپتیما باید 151 میلیون تومان هزینه کرد و این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت دارد. سراتو نیز با قیمت 115 میلیون تومان به فروش می‌رسد. محصولات تویوتا نیز که همواره ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کرده‌اند، در هفته جاری افت‌و‌خیز قیمتی نداشته‌اند؛ به‌طوری‌که لکسوس هم‌اکنون 587 میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین تویوتا کمری هیبریدی به قیمت 173 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. قیمت قبلی کمری در مدل بنزینی 180 میلیون تومان بود که مدل بنزینی این خودرو دیگر وارد کشور نمی‌شود. یاریس‌هاچ بک نیز 105 میلیون تومان قیمت دارد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو