فونیکسریمکسبهتام

سیاست تشویقی دولت بر کمپین «خرید خودروهای صفر ممنوع» غلبه کرد

بازار خودرو دوباره بیدار شد

عصر خودرو- پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و در نخستین روزهای اعطای تسهیلات خرید خودرو، مشتریان پیش از آنکه نمایندگی‌های فروش روز کاری خود را آغاز کنند، به انتظار ایستادند تا در نخستین فرصت، از قافله خرید اقساطی خودروهای داخلی عقب نمانند.

بازار خودرو دوباره بیدار شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در بررسی میدانی  از میزان استقبال مردم از وام 25میلیون تومانی خرید خودرو، متصدی یکی از نمایندگی‌های سایپا که انتظار حجم انبوهی از مراجعه در نخستین روز را نداشته، گفت: از ابتدای صبح روز دوشنبه که سر کار آمدیم، با انبوهی از جمعیت مواجه شدیم، به‌گونه‌ای که به‌طور همزمان به چند نفر پاسخ داده و تا بعدازظهر حتی فرصتی برای خوردن غذا نداشتیم. برای تایید این مدعا می‌توان به اظهارات قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت استناد کرد. به گفته مجتبی خسروتاج «از آغاز زمان ثبت‌نام تا ساعت 13: 30 روز دوشنبه بیش از 5000 ثبت‌نام برای فروش خودرو انجام شد» که این آمار در پایان روز به 12هزار دستگاه خودرو افزایش یافت. از میان 44 خودرو سواری و وانت تولید داخل که در طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی قرار دارند، پراید، انواع پژو، تندر ال90‌ و تیبا متقاضیان بیشتری برای ثبت‌نام داشته‌اند.


    سود پایین وام خودرو چشم‌گیر است
    مراجعه به نمایندگی‌های مجاز فروش خودرو این نکته را آشکار کرد که بیشتر اعتراض متقاضیان به دلیل کاهش زمان بازپرداخت اقساط بوده است؛ بازپرداخت وام در دوره زمانی 7ساله یکی از نقاط قوت و ترغیبی وام 25میلیون تومانی خودرو بود که از همان ابتدا مسئولان روی آن تاکید کردند اما هرچه به روزهای پرداخت نزدیک‌تر می‌شدیم، زمزمه‌هایی از تقلیل زمان و تبدیل آن به 4 تا 7سال شنیده شد. این تغییرات که گاهی از زبان برخی مسئولان و گاهی به نقل از منبعی آگاه در رسانه‌ها انتشار می‌یافت، در روز نخست پرداخت وام تایید و به‌گونه‌ای زمان بازپرداخت از یک‌سال تا 4 سال اعلام شد. یکی از متقاضیان معترض به کاهش زمان بازپرداخت گفت: برخی براساس درآمد خود روی اقساط 7ساله حساب باز کرده بودند و حالا از آنجایی که به موازات کاهش 3ساله زمان پرداخت،‌ مبلغ اقساط بیشتر می‌شود، دیگر امکان استفاده از این شرایط برای آنها وجود ندارد. البته این متقاضی که برای خرید پژو 206 ثبت‌نام کرده و از انتخاب خود راضی بود،‌ این تسهیلات را به دلیل سود پایین، رقم چشمگیر مبلغ وام و مدت‌زمان بازپرداخت، مناسب و تشویق‌کننده توصیف کرد. همچنین یکی از متصدیان نمایندگی‌های فروش، پایین آمدن زمان بازپرداخت وام خودرو و کاهش آن از 7 به 4سال را به نفع مردم دانست و اینگونه استدلال کرد: یک متقاضی برای 4 سال باید 13 چک پرداخت کند و اگر این زمان به 7سال می‌رسید، باید بیش از 20 چک ارائه می‌داد. از آنجایی که بسیاری از متقاضیان دسته‌چک ندارند و از طرف دیگر فروش خودرو با زمان بازپرداخت 7ساله دشوارتر می‌شود، این کاهش زمان به نفع مشتری است.نکته دیگری که تردید به دل متقاضیان انداخته و باعث شده برخی از آنها در روزهای نخست انصراف دهند و منتظر تغییر شرایط باشند، نپذیرفتن سفته از سوی نمایندگی‌هاست، در حالی‌که بانک مرکزی اعلام کرده بود، متقاضیان برای ثبت‌نام می‌تواند سفته یا چک ارائه دهند و حتی با امتناع خودروسازان از قبول سفته، به گفته علی‌اصغر میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، اگر متقاضیان دریافت وام کالا یا خودرو دسته چک نداشته باشند، می‌توانند از سفته هم استفاده کنند!


    الزام خودروسازان به پرداخت سود تاخیر
    بعد از اشاره به برخی تغییرات انجام‌شده در نحوه پرداخت وام خرید خودرو، لازم است به سودی که متقاضی ملزم به پرداخت آن می‌شود، بپردازیم. در نگاه نخست سود 16 درصدی معقول به نظر می‌رسد، به‌گونه‌ای که بسیاری از متقاضیان به همین دلیل تصمیم به ثبت‌نام گرفته‌اند. این در حالی است که اما و اگرهای بسیاری در این زمینه وجود دارد. به گفته مسئولان بانک مرکزی نرخ سود 16درصدی این تسهیلات به شرط اقساط ماهانه خواهد بود؛ شرطی که فقط روی کاغذ آمده و در عمل اجرا نمی‌شود زیرا خودروسازان با توجه به مدت زمان بازپرداخت 12 تا 48ماه از مشتریان چک 4ماهه دریافت می‌کنند، در نتیجه از آنجایی که اقساط هر 4 ماه یک‌بار پراخت می‌شود و به‌صورت ماهانه نیست، بی‌شک سود پرداختی نیز معادل 16درصد نخواهد بود. در پرداخت سود علاوه بر متقاضی، الزاماتی هم برای خودروسازان در نظر گرفته شده است، به‌گونه‌ای خودروسازان در صورت تاخیر نسبت به ملبغ پیش‌پرداخت سودی تعیین شده را به متقاضای پرداخت می‌کنند. یکی از نمایندگی‌های فروش در این زمینه گفت: حداقل زمان تحویل خودرو یک‌ماه و حداکثر 6ماه است که بعد از گذشت مدت تعیین شده برای تحویل، درصورت تاخیر، خودروساز سود تاخیر 30درصدی به ازای مبلغ پیش‌پرداخت را به متقاضی پرداخت می‌کند. ایجاد شائبه در نخستین روزهای اجرایی شدن یک طرح، امری طبیعی است و این موضوع در طرح وام خرید خودرو نیز فراگیری دارد که بی‌اطلاعی مشتریان و متصدیان به این موضوع دامن می‌زند. برای نمونه متقاضیانی که دسته‌چک ندارند، برای استفاده از چک شخصی دیگر باید حواله امضای محضری ارائه دهند. در مراجعه به یکی از نمایندگی‌های فروش مشاهده شد، متصدی پاسخگویی به مشتریان که اطلاع کاملی در این زمینه نداشت و به صورت مبهمی اطلاعاتی را ارائه می‌داد، این علامت سوال برای برخی مراجعه‌کنندگان به‌وجود می‌آمد که نیاز به یک ضامن وجود دارد و صدای اعتراض برخی را بلند می‌کرد. در این شرایط مسئول نمایندگی مجبور می‌شد اطلاعات را شکافته و با ادبیاتی دیگر متقاضیان را توجیه کند. بنابراین اگر هدف و مبنا مشتری‌مداری است، متصدیان باید از جزییات طرح آگاهی کامل داشته باشند تا مشتریان با رضایت بیشتری به ثبت‌نام راغب شوند.
    محدودیت ثبت‌نام و پایان آن تا آخرین روز اردیبهشت موضوع دیگری است که توضیحات روشنی درباره آن ارائه نشده است. هنگامی‌که سخن از دوره‌ای 6 ماه برای ارائه خدمات وام عنوان می‌شود، برخی متقاضیان با امنیت‌خاطر تصمیم به ثبت‌نام در ماه‌ها و روزهای آخر می‌گیرند. بیشتر این افراد که اخبار را به طور مداوم دنبال نمی‌کنند و از برخی جریان‌ها بی‌اطلاع هستند، ممکن است از روند خرید جا بمانند. براساس سخنان خان‌کرمی،‌، بانک مرکزی اعتبار خرید 100هزار دستگاه خودرو با استفاده از تسهیلات 25میلیون تومانی را تامین کرده است، بنابراین تا زمان اتمام این اعتبار پرداخت این تسهیلات ادامه خواهد داشت. به عبارت دیگر این سخن بیانگر آن است اگر پیش از 6ماه ثبت‌نام 100هزار خودرو پایان یابد،‌ متقاضیانی که از طرح عقب مانده‌اند باید منتظر اتخاذ تصمیم‌های جدید بمانند که در این شرایط حق انتخاب آنها کمتر خواهد بود. صحبت از حق انتخاب به میان آمد. اگرچه 44 خودرو سواری و وانت در این طرح قرار دارند و به نظر می‌رسد دست مشتریان برای انتخاب آزاد است اما یکی از متقاضیان گفت: برای مردم حق انتخاب وجود ندارد و مجبور هستند یا خودرو داخلی انتخاب کنند و یا خودروی چینی! براساس این تحلیل‌ها و آنچه که مشاهده شد، وام 25میلیون تومانی خرید خودرو، روزهای نخست خود را طی می‌کند و اگرچه در چند روز نخست با نقص‌ها و ناهماهنگی‌هایی روبه‌رواست اما بی‌تردید توانست یخ بازار خودرو را بشکند که به‌طور قطع در ادامه روند بهتری را سپری خواهد کرد. در این شرایط خوب است که رسانه‌ها و مسئولان از اظهارنظرهای هیجانی و غرض‌ورزانه پرهیز کنند تا قشر کم‌درآمد جامعه بتوانند از تسهیلات در نظر گرفته شده، بهترین بهره را ببرند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو