فونیکسریمکسبهتام

وقت فروش سایت‌های خودروسازان رسید

عصر خودرو- خودروسازان کشور در شرایطی طی سال‌های گذشته اقدام به احداث سایت‌های تولید در شهرستان‌ها کردند که طبق جدیدترین آمار، برخی از این سایت‌ها عملا توجیه اقتصادی خود را از دست داده‌اند.

وقت فروش سایت‌های خودروسازان رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در حال حاضر، ایران خودرو و سایپا در 6 شهر مشهد، شیراز، مازندران، تبریز، کاشان و ساوه دارای سایت هستند که در این جمع، فقط مشهد و کاشان تیراژ قابل‌توجهی دارند. طبق آمار، 6 سایت موردنظر در مجموع حدود 137 هزار و 500 دستگاه انواع خودرو را طی هفت ماه امسال به تولید رسانده‌اند که 25 درصد از کل تولید سال‌جاری صنعت خودرو (تا پایان مهر) را تشکیل می‌دهد. هر چند با توجه به این آمار، سایت‌های شهرستانی نقش قابل‌توجهی در تولید خودروسازان دارند، اما نکته اینجاست که بخش اعظم تیراژ 137 هزار و 500 دستگاهی آنها تنها مربوط به دو سایت است. بر این اساس، بیش از 110 هزار دستگاه از آمار موردنظر، مختص دو سایت مشهد و کاشان است و چهار سایت دیگر در مجموع تنها حدود 27 هزار دستگاه طی هفت ماه امسال تولید کرده‌اند. اگر آمار کل را در نظر بگیریم، سایت‌های شهرستانی به‌طور میانگین تا پایان مهرماه روزی 655 دستگاه تیراژ داشته‌اند و این در حالی است که در حالت تفکیکی، تولید روزانه برخی از این سایت‌ها از انگشتان دو دست نیز کمتر بوده است. به‌عنوان مثال، سایت تبریز سایپا، در هفت ماه امسال تنها 1100 دستگاه تولید داشته و این بدان معناست که تبریزی‌ها روزی فقط پنج دستگاه خودرو در این سایت تولید کرده‌اند. یا مثلا سایت شیراز ایران خودرو تا پایان مهرماه امسال تیراژی 7646 دستگاهی داشته که نشان می‌دهد در این مدت روزی تنها 37 دستگاه محصول در این سایت به تولید رسیده است. اوضاع دیگر سایت‌ها نیز دست کمی از تبریز و شیراز ندارد و آنها هم با تیراژی اندک روزگار می‌گذرانند که این موضوع به نوعی توجیه احداث و فعالیتشان را زیر سوال می‌برد. هرچند کارشناسان معتقدند بیشتر سایت‌های شهرستانی به اجبار دولت و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی احداث شده‌اند، اما به هر حال خودروسازان نیز به هر دلیلی زیر بار این تحمیل رفته و نه تنها نفعی اقتصادی از برخی سایت‌های موردنظر نبردند؛ بلکه حالا مجبورند آنها را ‌روی دوش خود حمل کنند. از همین‌رو کارشناسان معتقدند فروش سایت‌های موردنظر (آنهایی که تیراژ پایین دارند) می‌تواند از یکسو بار خودروسازان را به‌خصوص در شرایط فعلی که رکود بر بازار خودرو حاکم است، سبک تر کرده و از سوی دیگر، نقدینگی قابل‌توجهی به خزانه آنها تزریق کند. در این شرایط به نظر می‌رسد خودروسازان خارجی بهترین گزینه برای خرید سایت‌های موردنظر هستند، چه آنها خود نیز به این کار (خرید سایت‌های شهرستانی خودروسازان کشور) بی‌میل نیستند.

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم