فونیکسریمکسبهتام

رسوایی بزرگ فولکس واگن(۵۱)

خودروهای لوکس فولکس واگن آلاینده از آب درآمدند

عصر خودرو- رگولاتورهای آمریکایی اعلام کردند خودروهای دیزلی لوکس فولکس واگن در اروپا مجهز به همان نرم افزاری هستند که برای تقلب در تستهای آلایندگی آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.

خودروهای لوکس فولکس واگن آلاینده از آب درآمدند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، رگولاتورهای آمریکایی اعلام کرده اند حدود 10 هزار خودروی فولکس واگن در آمریکا شامل بعضی از مدلهای آئودی و پورشه مجهز به نرم افزاری هستند که برای کمتر نشان دادن میزان آلایندگی خودروها طراحی شده است. این نرم افزار در زمان انجام تست، کنترلهای آلایندگی را فعال و در زمان رانندگی معمولی آنها را غیرفعال می‌کند تا میزان آلایندگی را کمتر از سطح واقعی نشان دهد.

    آنها اعلام کردند فولکس واگن در مطلع کردن مقامات آمریکایی درباره نصب این نرم افزار در مدلهای شاسی بلند لوکس با موتورهای بزرگتر سه لیتری کوتاهی کرده است. افشاگری جدید به معنای گسترش دامنه تقلب این خودروساز آلمانی است که پیش از این تصور می رفت به خودروهای بازار انبوه با موتور کوچکتر محدود است.

    فولکس واگن که ابتدا منکر اتهامات جدید شده بود، به رویترز گفت این نرم افزار در خودروهای به فروش رفته در اروپا هم بکار رفته است. اروپا بزرگترین بازار فولکس واگن است و حدود 40 درصد از فروش این شرکت را تشکیل می دهد.

    این خودروساز درباره شمار خودروهای اروپایی که به این نرم افزار مجهز هستند اظهارنظر نکرد اما احتمال بالاتر بودن خودروهای آمریکایی از رقم 10 هزار دستگاه را منتفی ندانست.

    تحلیلگران بانک بارکلیز برآورد کرده اند که شمار خودروهایی که در اروپا مجهز به این نرم افزار هستند ممکن است 20 برابر رقم خودروها در آمریکا باشد.

    اتهامات مطرح شده از سوی سازمان حفظ محیط زیست آمریکا واحد آمریکای شمالی پورشه را ناچار کرد فروش شاسی بلندهای کاین دیزلی مدل سال 2014 تا 2016 را تا اطلاع ثانوی متوقف کند و آئودی هم تحویل مدلهای A6، A7،A8 و Q5 را متوقف کرده است.

    فولکس واگن پس از اینکه اقرار کرد این نرم افزار را برای تقلب در تستهای آلایندگی در موتورهای دیزلی کوچکتر نصب کرده است طبق دستور رگولاتورهای اروپا، باید برای 8.5 میلیون خودرو در این منطقه فراخوان دهد. از زمان افشای این رسوایی حدود یک سوم یا 24 میلیارد یورو از ارزش بازار فولکس واگن کاسته شده است.

    اما این شرکت که بزرگترین خودروساز اروپاست، اعلام کرده نرم افزار مذکور مقررات اروپا یا آمریکا را نقض نکرده است.

    طبق توضیح فولکس واگن، نرم افزار AECD سطح آلایندگی را تغییر نمی دهد بلکه اطمینان حاصل می کند پس از شروع سرد موتور، مبدلهای کاتالیستی به سرعت به دمای کاری خود می رسند و تسویه آلایندگی انجام می شود. همچنین این نرم افزار از قطعات موتور در فرآیند احتراق حفاظت می کند.

    بر اساس گزارش رویترز، این نرم افزار در هفت مدل برندهای آئودی، پورشه و فولکس واگن در مدل سال 2014 تا 2016 بکار رفته که پنج مدل آنها آئودی هستند. همچنین در موتورهای دو لیتری مدل سال 2016 استفاده شده است.

    فروش آئودی و پورشه به اتفاق یک پنجم از فروش جهانی گروه خودروسازی فولکس واگن را تشکیل می دهد.

    در همین حال الکساندر دوبرینت، وزیر حمل و نقل آلمان با ابراز عصبانیت از فولکس واگن، اظهار کرد همه مدلهایی که تحت برندهای این گروه خودروسازی شامل فولکس واگن، آئودی، اسکودا و سیت به فروش رفته اند و موتورهای بنزینی یا دیزلی دارند برای سنجش سطح آلایندگی دی اکسید کربن و اکسید نیتروژن مورد تست مجدد قرار می گیرند.

    تصمیم دولت آلمان در پی انتشار بیانیه فولکس واگن گرفته شد که طی آن اعلام کرد سطح آلایندگی دی اکسید کربن حدود 800 هزار خودرو کمتر از میزان واقعی ارزیابی شده اند.

    فولکس واگن با داشتن بیش از 750 هزار کارمند، بزرگترین کارفرمای آلمان و نماد توان مهندسی این کشور است.

    وزیر حمل و نقل آلمان اظهار کرد این شرکت باعث خشم و ناراحتی در وزارتخانه اش شده است در حالیکه سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اظهار کرد این شرکت باید اقداماتی را انجام دهد تا چنین موردی مجددا تکرار نشود و فولکس واگن وظیفه دارد با شفافیت کامل به این بحران رسیدگی کند.

    به گفته تحلیلگران، اقرار در مورد مصرف سوخت این خودروها ممکن است موجب کاهش تقاضای مصرف کنندگان شده و به فروش فولکس واگن لطمه بزند.

    گسترش بحران آلایندگی به خودروهای بنزینی، حداقل دو میلیارد یورو به هزینه‌های فولکس واگن اضافه خواهد کرد.

    اولین باری که خبر نقض قوانین آلایندگی توسط سوی فولکس واگن منتشر شد، سازمان حفظ محیط زیست آمریکا روشن کرد که این شرکت با 18 میلیارد دلار جریمه روبرو خواهد بود.

    این شرکت هفته گذشته نخستین ضرر سه ماهه در بیش از 15 سال گذشته را گزارش و اعلام کرد 6.7 میلیارد یورو (7.4 میلیارد دلار) برای پوشش هزینه‌های اولیه این رسوایی اختصاص داده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم