فونیکسریمکسبهتام

هیوندای سانتافه DM صفر‌کیلومتر بخریم یا ب‌ام‌و X۳ دست‌دوم

نوجوان کُره ای در برابر ژرمن میانسال!

عصر خودرو: تردید در انتخاب از جذاب‌ترین دردسرهای زندگی لوکس و مرفه است! در واقع اگر برای انتخاب و خرید یک جسم بودجه‌ای محدود داشته باشید، گزینه‌های شما نیز محدود و تصمیم‌گیری شما راحت‌تر خواهد بود. اما تصور کنید قصد خرید یک شاسی‌بلند لوکس با بودجه ۲۰۰ میلیون تومان را داشته باشید. در این بازار گزینه‌های مختلفی در کلاس‌های کراس اوورهای کوچک و بزرگ، شاسی‌بلندهای میان‌وزن و یا حتی فول‌سایزهایی همچون تویوتا لندکروزر سری۱۰۰ پیش روی شما قرار می‌گیرد که در این بین نمونه‌های دست دوم و کارکرده از خودروهای متنوع قابل خریداری هستند.

نوجوان کُره ای در برابر ژرمن میانسال!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با نیم‌نگاهی به آمار فروش و واردات خودروها، به اهمیت و محبوبیت هیوندای سانتافه نسل سوم (DM) در بازار ایران پی خواهید برد؛ خودرویی که با امکانات و ظاهر مناسب و همچنین استهلاک پایین توانست از رکورد برادر پیشین خود یعنی هیوندای سانتافه CM بگذرد و به سکه بازار این روزها تبدیل شود! و در مقابل آن، ب‌ام‌و ایکس3 نسل اول (E83) بعد از فیس‌لیفت را داریم که این روزها با بودجه 200 میلیون تومان می‌توان یک نمونه 2010 فول آپشن با کارکرد نه‌چندان بالای آن را خریداری کرد. در واقع اینجا به همان پارامتر اضافه بحث خرید خودرو می‌رسیم! دست دوم یا کارکرده؟!

    زیبایی یا اصالت؟!

    باید کلاه خود را قاضی کنید و از بین چهره مدرن و پرستیژ بالا یکی را انتخاب کنید. اگرچه که نسل جدید هیوندای سانتافه با بهره‌گیری از خط‌مشی طراحی جدید این برند، پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسل CM داشته، اما شک نداشته باشید هرچقدر هم طراحی این خودرو جذاب باشد، باز هم لوگوی BMW قرار گرفته در جای جای X3، پرستیژ بالاتری برای شما در پی خواهد داشت. در واقع X3 هرچند قدیمی‌تر با چراغ‌های Angle light دوار جلو و جلوپنجره کلیوی، یک روح آلمانی و بااصالت را به شما عرضه می‌کند که اگر به دنبال اصالت باشید، اغواگرتر به نظر می‌رسد. هرچند که سانتافه DM فربه‌تر و مدرن‌تر، شاید در دید عموم و مردمی که چندان رابطه‌ای با بحث خودرو نداشته باشند، زیباتر به نظر برسد. در واقع هیوندای سانتافه/IX45 در نمونه ساده با فاصله محورهای کوتاه، در حدود 13 سانتی‌متر از X3 بلندتر است که این موضوع در کنار ارتفاع و عرض بلندتر، هیبت بیشتری را به نمایش می‌گذارد. هر دو خودرو با رینگ‌های آلومینیومی با سایزهای 16 الی 18 اینچ به بازار عرضه شده‌اند و هر دو خودرو از 3 نوع سقف فلزی بسته، سانروف و پانوراما بهره می‌برند که در صورت استفاده از گزینه سوم، ظاهر اسپرت‌تر و جذاب‌تری به نمایش می‌گذارند. در هر دو خودرو رنگ سفید بیش از رنگ‌های دیگر طرفدار دارد اما شما می‌توانید برای X3 پکیج اسپرت M پاور یا AC اشنایتزر را نیز انتخاب کنید که وجود همین کیت‌های بدنه استاندارد، یک پوئن مثبت برای رقیب آلمانی سانتافه به شمار می‌رود.

    کابین‌ها با دو رویکرد متفاوت!
    طراحی کابین محصولات ب‌ام‌و‌های مدرن اصولا یک خط‌مشی کاملا پیوسته و مشابه را طی می‌کنند که این موضوع چیزی شبیه به همان اصالت جلوپنجره کلیوی‌ محسوب می‌شود. کابین ایکس3 در سال 2003 و در زمان مدیریت کریس بنگل بر سر دپارتمان طراحی ب‌ام‌و خلق شد و اگرچه که ظاهری بسیار ساده دارد اما از ارگونومی بسیار خوبی برخوردار است. یک غربیلک سه‌شاخه اسپرت و یک کنسول ساده که به سمت راننده متمایل شده تمام چیزی است که در پشت فرمان این خودرو می‌بینید. کابین خودرو با چرم، پلاستیک فشرده مرغوب و طرح چوبی برای تریم‌های اجزای مختلف پوشیده شده که این اجزا با نورپردازی (MoodLight) قرمز‌رنگ مشهور ب‌ام‌و مزین می‌شود. در مقابل، کابین بسیار زیبا و دوست‌داشتنی سانتافه نسل سوم را داریم که با خطوط شکسته و حجم‌های مدرن، در انبوهی از چرم مصنوعی و طرح چوب (یا یک تریم براق دیگر) و پلاستیک فشرده نه چندان با کیفیت شکل گرفته و هیوندای نورپردازی آبی رنگ را برای آن در نظر گرفته است. در کابین سانتافه نیز ارگونومی تا حد خوبی رعایت شده و فضای داخلی با توجه به جثه بزرگ‌تر، بسیار خوب است. سانتافه در فول‌ترین حالت از 5 گرمکن و 2 سرد‌کن، سیستم صوتی اینفینیتی به همراه LCD بیزنس فابریک و بزرگ سفارشی، سقف پانوراما، سنسور باران و روشنایی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، کروز کنترل، سه‌حالت عملکرد فرمان، آینه‌های الکتروکرومیک، تنظیم و باز و بست برقی آینه‌ها، سنسور پارک، پارک اتوماتیک (در نمونه‌های 2016) و... بهره می‌برد؛ این در حالی است که سطح امکانات X3 تا حدودی پایین‌تر بوده و این کمبود به دلیل اختلاف سن و سال این دو خودروست.

    دینامیک یا اکونومی؟!
    ب‌ام‌و ایکس3 نسل اول با 2 پیشرانه 2.5i و 3.0i به بازار ایران راه پیدا کرد که در این مطلب بالاترین نسخه آن یعنی 3.0i که از پیشرانه‌ای مشترک با 630i ،‌530i و... بهره می‌برد را معیار قرار داده‌ایم. در مقابل تقریبا 90 درصد از هیوندای سانتافه‌های موجود در بازار از پیشرانه 2.4 لیتری MPI با نهایت قدرت 170 اسب بخار، یعنی در حدود 100 واحد کمتر از X3 بهره می‌برند که با توجه به 6 دنده و دو‌دیفرانسیل‌بودن هر دوی آنها، مطمئنا X3 از قابلیت‌های دینامیکی بالاتر و سانتافه از استهلاک پایین‌تری برخوردار است. اما در هنگام خرید ایکس3 دست دوم حتما توجه داشته باشید که مالک یا مالکین گذشته، سرویس‌های دوره‌ای خودرو را به طور مرتب و اصولی انجام داده باشند و شما نیز همین رویه را پیش بگیرید.
    در واقع در صورت عدم رعایت زمان‌بندی سرویس‌ها، استفاده از قطعات نامرغوب و همچنین اعمال فشار بیش از حد و غیر‌اصولی به موتور و گیربکس محصولات ب‌ام‌و، درگیر استهلاک بالایی خواهید شد که لذت رانندگی و تملک آن را از شما سلب خواهد کرد. هرچند که تمامی سرویس‌ها و تعمیرات X3 بسیار گران‌تر از سانتافه آب می‌خورد! برای مثال، یک تعویض روغن 100 هزار تومانی سانتافه، برای ایکس3 در حدود 300 هزار تومان هزینه به دنبال دارد! البته این موضوع نیز به همان بحث پرستیژ باز‌می‌گردد! کسی که خودروی لوکس می‌خواهد، باید طبق همان پرستیژ نیز هزینه کند!

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو