فونیکسریمکسبهتام

تدابیر رئیس کمیته اقتصادی مجلس برای بهبود وضعیت خودرو در کشور

عصر خودرو- رئیس کمیته اقتصادی مجلس ضمن ارزیابی وضعیت بازار خودرو در کشور، پیشنهاداتی را خطاب به دولت برای بهبود این صنعت ارائه داد.

تدابیر رئیس کمیته اقتصادی مجلس برای بهبود وضعیت خودرو در کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، جعفر قادری نماینده مردم شیراز و رئیس کمیته اقتصادی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به وضعیت بازار خودرو در کشور اظهار داشت: هرچند دولت با اختصاص وام خرید خودرو به کمک این صنعت آمده و با این اقدام موجودی انبار این واحدها را کاهش می‌دهد، ولی هنوز در این بازار نا به‌سامانی‌های زیادی وجود دارد که باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.

    وی ادامه داد: اگرچه دولت با تعرفه 45 درصدی بر مبنای ارز آزاد حقوق گمرکی و سود بازرگانی خودرو را محاسبه می‌کند ولی با ایجاد محدودیت در تعهدات واردکنندگان عملا برای تعداد محدودی وارد کننده رانت ایجاد کرده و این واردکنندگان با تبدیل بازار خودرو به یک بازار انحصار چندقطبی فروش قیمت خودروی وارداتی را به بیش از 1.45 برابر قیمت خرید در خارج افزایش داده‌اند. چراکه تفاوت قیمت خودرو خارجی در بازار داخلی با قیمت آن در بازارهای خارجی صرفا برابر با حقوق گمرکی و سود بازرگانی نیست و این تفاوت سود با آورده‌ای است که دولت برای تعداد محدود وارد کننده ایجاد کرده است.

    این نماینده مجلس تصریح کرد: با اقدامات متفرقه‌ای که در داخل کشور انجام و در هر شهر و روستایی یک واحد مونتاژ خودرو ایجاد شده است، نمی‌توان در رقابت با غول‌های خودروساز خارجی رقابت کرد. لازمه رقابت در این صنعت، تولید انبوه و اتکا بر یافته‌های علمی و فنی است. واحدهای کوچک مقیاس خودرویی توانی برای هزینه در تحقیق و توسعه ندارند و ناچار به مونتاژ خودروهای خودروسازان خارجی خواهند بود. بنابراین ضرورت دارد تا دولت در جهت ادغام واحدهای خودروساز داخلی و شکل‌گیری خودروسازهای بزرگ و پرتیراژ اقدام کند.

    " اختصاص درصدی از حقوق گمرکی و سود بازرگانی حاصل از واردات خودرو به تحقیق و توسعه، امکان استفاده از آخرین یافته‌های فنی و تخصصی و تولید دانش در صنعت خودرو را فراهم می‌کند. اگر بخواهیم در صنعت خودرو دنیا سهمی داشته باشیم، باید تولیدکننده دانش فنی باشیم چراکه واردات دانش فنی و مونتاژ چیزی نصیب ما نخواهد کرد".

    قادری گفت: حمایت از صنعت خودروسازی مهمتر از حمایت از خودروسازان است. دولت باید از صنعت قطعه‌سازی که می‌تواند بخشی از تولیدات خود را در بازارهای جهانی به فروش رسانده و قطعه مورد نیاز خودروهای مختلف را تولید کرده، حمایت کند. محدودکردن فعالیت دولت به چند خودروساز داخلی و سواستفاده این خودروسازان از حمایت‌های دولتی و استفاده از قطعات وارداتی و مونتاژ این قطعات نمی‌تواند سهم ما را در صنعت خودروسازی دنیا افزایش دهد.

    وی با بیان اینکه در شرایط فعلی که موجودی انبار واحدهای خودروسازی شدیدا افزایش یافته، بهترین فرصت برای نوسازی ناوگان خودرویی است، تاکید کرد: جا دارد دولت منابع مالی لازم برای خرید خودروهای اقساطی را تامین و به تسریع در روند نوسازی این ناوگان کمک کند، چرا که مبالغ مورد نیاز دولت نیز از محل وضع عوارض بر خودروهای لوکس، پرمصرف و با عمر بالا و نیز صرفه‌جویی در سوخت خودروهای اقساطی قابل تامین است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط