فونیکسریمکسبهتام

به دنبال اظهارنظرهای غیرکارشناسانه در صنعت قطعه‌سازی مطرح شد

قطعه برای خودرو است، اگر نقدینگی برگردد

عصر خودرو : مشکلات صنعت قطعه و فعالان این حوزه این روزها وارد فاز تازه‌تری شده است. از کمبود نقدینگی گرفته تا اظهارنظرهای غیر کارشناسی روز به روز بر مشکلات فعالان این حوزه می‌افزاید و آنها را گرفتارتر می‌کند. تجربه سال‌های تحریم نشان داده که بی‌شک قطعه‌سازان توان بالایی در تولید دارند و این صنعت از توجیه‌پذیری بالایی برخوردار است.

قطعه برای خودرو است، اگر نقدینگی برگردد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، حال در چنین شرایطی اظهارنظرهایی از روی نبود شناخت در این حوزه می‌تواند ضمن کاهش انگیزه، بر درد فعالان صنعت قطعه سازی بیفزاید. در چند روز گذشته در رسانه‌های مختلف اظهارنظری مبنی بر ضرورت تعطیلی صنعت قطعه و جایگزین کردن آن با صنایعی دیگر مطرح شد. به‌طوری‌که رییس اتاق بازرگانی استان البرز از بررسی جایگزینی صنایع قطعه‌سازی با صنایعی مانند ساخت تجهیزات کوهنوردی، اسکی و اسباب‌بازی در اتاق‌های فکر اقتصادی استان خبر داد.  در گفت‌وگو با رحیم بنامولایی ضمن بررسی صحت و سقم این خبر، دلایل این اظهارنظر را بررسی شد که وی اعلام کرد، مطالبی که درباره آن صحبت شده به درستی منتشر نشده و به گونه‌ای دیگر در رسانه‌ها عنوان شده است. بنامولایی  می‌گوید: سخن اصلی این است که صنعت خودرو باید رونق پیدا کند و راه نجات این صنعت در مشارکت با کشورهای خارجی است زیرا به‌دنبال رونق صنعت خودرو، صنعت قطعه‌سازی نیز جان تازه می‌گیرد و از این وضعیت نجات پیدا خواهد کرد، در غیراین صورت این صنعت دچار مشکل می‌شود زیرا درحال‌حاضر بسیاری از شرکت‌های قطعه‌سازی کارگران خود را تعدیل کرده و با مشکلات مالی فراوانی مواجه شده‌اند. بنا مولایی می‌افزاید: صحبتی از جایگزینی صنایع قطعه‌سازی با صنایعی مانند اسباب‌بازی و تجهیزات کوهنوردی در اتاق‌های فکر اقتصادی استان مطرح نشده و نکته‌ای که به آن اشاره شده این است که قطعه‌سازان کار آفرین بوده و از این توانایی برخوردار هستند که در صورت بروز هر گونه مشکلی نسبت به تولید فناوری‌ها و قطعات جایگزین اقدام کنند و لوازم کوهنوردی و تهیه قالب‌های اسباب‌بازی که درحال‌حاضر از کشورهای خارجی وارد می‌شود، یکی از گزینه‌هایی است که این شرکت‌ها می‌توانند نسبت به انتخاب و تولید آن اقدام کنند. در همین زمینه محسن رزم‌خواه، مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور نیز در معتقد است بسیاری از ماشین‌آلات خط تولید قطعه‌سازی تنها به ساخت قطعات خودرو اختصاص دارد و ساخت قطعه دیگر برای قطعه‌سازان به صرفه نیست. در نتیجه تولید قطعاتی به جز قطعات خودرو هزینه سنگینی را به قطعه‌سازان تحمیل می‌کند. به گفته مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور، قطعاتی مانند اسباب‌بازی در کشور چین تولید مناسبی دارد و تمامی کشورها از چین اسباب‌بازی وارد می‌کنند، بنابراین تولید اسباب‌بازی در کشور و رقابت با کشور چین صرفه اقتصادی ندارد. آنطور که رزم‌خواه می‌گوید، ساخت قطعاتی دیگر به غیراز قطعات خودرو از نظر فنی غیرممکن است و درواقع این اقدام هدر رفتن توان تخصصی قطعه‌سازان است اما در عین حال نباید از این نکته غافل بود که قطعه‌سازان در وضعیت مناسبی نیستند و باید هرچه سریع‌تر به فکر تزریق نقدینگی و نجات این صنعت از این وضعیت بود.


    فرار سرمایه از صنعت قطعه‌سازی
    دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور نیز در اظهار می‌کند: درحال‌حاضر تولید در صنعت قطعه‌سازی زیان‌آور است زیرا تیراژ تولید کاهش پیدا کرده و هزینه‌های زیادی بر قطعه‌سازان تحمیل می‌شود و از سویی دستوری بودن قیمت‌گذاری خودرو نیز باعث شده تولید قطعات خودرو با قیمت فعلی به صرفه نباشد. به گفته آرش محبی‌نژاد، صنعت قطعه‌سازی با توجه به مشکلاتی که با آن مواجه شده برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جذابیتی ندارد و در واقع سرمایه از این صنعت فرار کرده است و بسیاری از شرکت‌های قطعه‌سازی رو به ورشکستگی می‌روند، بنابراین این فرار سرمایه از صنعت قطعه‌سازی به دلیل وجود نداشتن مشوق‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت و شرایط پیش آمده سرنوشت مختوم این صنعت است. محبی‌نژاد عنوان می‌کند: 4 عامل در فرار سرمایه از صنعت قطعه‌سازی تاثیرگذار بوده است؛ نخست اینکه هزینه‌های مالی افزایش پیدا کرده و در این شرایط قطعه‌سازان باید از تسهیلات بانکی استفاده کنند و درصورتی که موفق شوند از این تسهیلات استفاده کنند، به دلیل بالا بودن نرخ بهره بانکی، هزینه‌های زیادی برآنها تحمیل می‌شود. وی ادامه می‌دهد: عامل دیگری که در فرار سرمایه از صنعت قطعه‌سازی تاثیرگذار بوده دوره وصول مطالبات قطعه‌سازان است زیرا این تولیدکنندگان مطالبات خود را در مدت زمان طولانی دریافت می‌کنند. علاوه برآن نبود تناسب نرخ ارز با نرخ تورم باعث فرار سرمایه از این صنعت شده است و شاهد هستیم که به راحتی واردات قطعات از مجاری قانونی و قاچاق انجام می‌شود و تعرفه واردات قطعات پایین است و جلو واردات گرفته نمی‌شود. آنطور که محبی‌نژاد می‌گوید: همه این عوامل دست به‌دست هم داده و منجر به فرار سرمایه از صنعت قطعه‌سازی شده و جذابیت‌های این صنعت را کاهش داده است، به گونه‌ای که کشورهای خارجی که با لغو کامل تحریم‌های اقتصادی وارد کشور می‌شوند تا وضعیت قطعه‌سازان را به منظور همکاری رصد کنند، تمایلی به سرمایه‌گذاری نخواهند داشت.

    دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور معتقد است: شرکت‌های قطعه‌سازی خصوصی هستند و ماهیت شرکت‌های خصوصی این است که به فکر منافع بنگاهی و سازمانی خود باشند و لازم است راه‌حلی برای خروج از این وضعیت اندیشیده شود که انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور در طرح احیا و اعتلای صنعت خودرو پیشنهاداتی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده و امید است این طرح سریع‌تر اجرایی شود اما اینکه بگوییم قطعه‌سازان به غیراز تولید قطعات خودرو کالای دیگری تولید کنند، درست نیست. براساس این گزارش،آنطور که از اظهارات فعالان این حوزه برمی‌آید،‌ نامساعد بودن وضعیت صنعت قطعه به دلیل مطالبات و مواردی از این دست است. اما همانگونه که صنعت خودرو به‌عنوان صنعتی پیشرو شناخته شده و 60 صنعت دیگر را با خود یدک می‌کشد، صنعت قطعه‌سازی نیز یکی از این صنایع به شمار می‌رود که نیاز به حمایت و درک بهتر مسئولان از شرایط این صنعت دارد. به‌طور قطع با بهبود این شرایط و انجام اقدامات حمایتی، سرمایه‌گذاران خارجی که به گفته فعالان این حوزه،‌ از سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه گریزان هستند، به این صنعت وارد شده و این صنعت اشتغالزا را از ورشکستگی نجات خواهند داد.
     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو