فونیکسریمکسبهتام

بررسی بازار هیوندای سوناتا LF در بدو ورود به ایران

میخی که خوب کوبیده شد!

عصر خودرو:ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات قدیمی همیشه مثال‌های خوبی برای تفهیم بهتر روایت‌های امروزی به شمار می‌روند و جدای از شیواتر کردن کلام شما، درس خوبی نیز به مخاطب می‌دهند. برای مثال، بارها شنیده‌ایم که «فلانی میخش را خوب کوبید!». این جمله زمانی به کار می‌رود که شخصی یا چیزی، در بدو ورود به یک عرصه، خودی نشان دهد و سر و صدایی کند؛ کاری که خودروهای متوسط کُره‌ای در ۱۰ سال اخیر حضور در بازار ایران به نحو احسن انجام داده‌اند. در واقع محصولی همچون هیوندای سوناتا، پس از ۹ سال و ۳ نسل حضور در بازار ایران، لیاقت «موفق» نامیده‌شدن را دارد! در واقع سوناتا با چهره جذاب، پیشرانه‌های خوب و همچنین امکانات مناسب از همان ابتدای ورود میخ خود را به خوبی کوبید.

میخی که خوب کوبیده شد!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، پس از عرضه نسل NF و YF، از 2006 تا 2014، نوبت به هفتمین نسل از این خودرو (LF) رسیده که شانس خود را در بازار ایران محک بزند؛ خودرویی که ‌روی پلت‌فرمی مشابه نسل قبل و خواهر دو‌قلویش، اپتیما ساخته شده و همچون نسل گذشته با پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری سری تتا به خیابان‌های ایران راه پیدا کرده است.

    طراحی ساده و شکیل‌تر

    سوناتای جدید، همسو با خط‌مشی جدید طراحی هیوندای و توسط Tae-Hoon Kim خلق شده است؛ خودرویی که در نمای کلی، شباهت بسیار زیادی به هیوندای سوناتای نسل قبل (YF) داشت و اگر بیشتر دقت کنیم، کارکتر نرم اپتیما را نیز در آن می‌بینیم. در واقع گرافیک چراغ‌های عقب، شمایلی درست شبیه به اپتیمای فیس‌لیفت را به شما ارائه می‌کند. سوناتای LF نسبت به نسل قبل خود حدود 3 سانتی‌متر افزایش طول داشته و همچنین میزان ناچیزی به عرض و ارتفاع آن نیز افزوده شده است که این رشد سایز، با توجه به تغییر حجم‌های بدنه، بدنه‌ای پخته‌تر و شکیل‌تر را خلق کرده است. هرچند که سوناتای YF در بدو ورود با توجه به استایل و چهره جذابش بسیار مورد استقبال قرار گرفت، اما خطوط و عضلات شلوغ این خودرو، پس از مدتی از چشم افتاد و از دید بسیاری حتی خسته‌کننده به‌نظر می‌رسد! در سوناتای جدید همان استایل بدنه شبیه به مرسدس بنز CLS را داریم‌ اما با گرافیک چراغ‌های بهتر و خطوطی ساده‌تر که پخته‌تر شدن تیم طراحی برند هیوندای را نشان می‌دهد.

    پختگی کابین
    البته این پختگی به کابین سوناتا LF نیز راه پیدا کرده است. روزهای نخستی که هیوندای سوناتا YF به بازار ایران وارد شده بود، طراحی عجیب و غریب خطوط کابین به همراه کنسول Y‌شکل این خودرو، تا حد بسیار زیادی جذاب به نظر می‌رسید و علی‌رغم بدنه آن، کابین YF هنوز هم دوست‌داشتنی است. اما هیوندای در نسل هفتم این خودرو تصمیم گرفته تا راه اپتیما را پیش بگیرد و خطوط ساده‌تری را در اختیار سرنشینان قرار دهد تا‌ هارمونی بهتری در کابین داشته باشیم. کنسول سوناتای جدید به شکل یک 6‌ضلعی طراحی شده که با تریمی جدای از تریم اصلی کابین (برای مثال خاکستری مات) تزئین شده است. در وسط این کنسول، دکمه‌های متعددی شامل کنترلگرهای سیستم تهویه مطبوع، دکمه‌های سیستم صوتی، فلاشر و از این قبیل ابزارک‌ها دیده می‌شود که با قابی نیمه تا کنسول میانی دو صندلی کشیده شده است. لیور دنده بزرگ‌تر از نسل قبل شده و دکمه‌های ترمز دستی الکتریکی و...، به همراه جالیوانی‌ها و یک محفظه برای قرار‌گیری تلفن همراه یا سوئیچ ‌ روی کنسول بین دو صندلی قرار گرفته است. در نهایت نیز بسته به سفارش شما سیستم صوتی بدون صفحه نمایش، با صفحه نمایش کوچک و یا با صفحه نمایش بزرگ قرار می‌گیرد که در قیمت نهایی خودرو نیز تاثیر دارد.

    امکانات مناسب
    سوناتا LF نیز همچون بسیاری از خودروهای وارداتی، در دو نوع شرکتی و وارداتی خصوصی قابل خریداری است. اکثر نمونه‌های وارد‌شده از این خودرو در دو رنگ سفید و مشکی به بازار ایران راه یافته‌اند اما اگر کمی در بازار بگردید، نمونه‌های خاکستری، زرشکی و رنگ‌های خاص‌تری از این خودرو نیز یافت می‌شود. اما توجه داشته باشید که اکثر این نمونه‌ها با تریم داخلی مشکی فروخته می‌شوند و تنها نمونه‌های انگشت‌شماری از سوناتا LF با کابین مارون یا کرمی در بازار قابل خریداری است. در واقع اگر به دنبال تودوزی‌های رنگ روشن باشید، می‌بایست به سراغ نمونه‌های وارداتی با رنج آپشن‌های متفاوت باشید. در واقع نمونه‌های فول آپشنی که از این خودرو در بازار موجود است، اکثرا یک یا دو مورد را کم دارند. برای مثال، ممکن است فلان سوناتا تمام امکانات مورد نظر شما را داشته باشد اما از حافظه تنظیم صندلی بهره نبرد. در حالت کلی و فول‌ترین نسخه از نمونه LF وارد شده به ایران (تیپ 2.4 لیتری MPi که جلوتر به بررسی فنی آن خواهیم پرداخت)، شاهد 5 گرمکن و 2 سردکن، سیستم صوتی اینفینیتی به همراه صفحه نمایش بزرگ 7 اینچی، سیستم تهویه خودکار، صندلی‌های برقی به همراه تنظیم قوس کمر صندلی راننده، دوربین و سنسور دنده عقب، ترمز دستی خودکار، پرده برقی، سقف پانوراما، چراغ‌های زنون و... خواهیم بود. همچنین لازم به ذکر است که بسیاری از نمایشگاه‌داران، «رادار» را نیز جزء امکانات این خودرو به حساب می‌آورند. در صورتی که کروز کنترل هوشمند، از جمله امکاناتی است که‌ روی نمونه 2 لیتری توربو و سفارش کشورهای غربی قرار می‌گیرد. برای تفهیم بیشتر، نمونه‌های مجهز به این آپشن، صفحه رادار را در زیر آرم جلو دارند؛ در صورتی که هیچ‌یک از نمونه‌های 2.4 لیتری این خودرو، این امکان را ندارند.

    پیشرانه کار راه انداز!
    همانطور که گفته شد، اکثر سوناتاهای LF واردشده از پیشرانه 2.4 لیتری سری تتا MPi بهره می‌برند. این در حالی است که هیوندای نمونه‌های 2.4 لیتری GDi و 2 لیتری توربو را نیز برای این خودرو در نظر گرفته است. همچنین جعبه دنده در نظر گرفته شده برای این خودرو از نوع 6 سرعته خودکار است، این در حالی است که نمونه توربو و GDi این خودرو با جعبه دنده 7سرعته دوکلاچه قابل خریداری است.
    سوناتا در حال حاضر تنها در نوع 2015 در بازار ایران قابل خریداری است که در شرایط حال حاضر بازار، نمونه‌های فول آپشن و صفرکیلومتر این خودرو در حدود 162 الی 168 میلیون تومان قیمت دارند. این در حالی است که شما قادر به خرید نمونه‌های نیم آپشن یا لوآپشن و کارکرد 15 الی 30 هزار کیلومتر با قیمت کمتر از 150 میلیون تومان خواهید بود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو