فونیکسریمکسبهتام

آلایندگی سواری‌های دیزلی ۴ برابر خودروهای سنگین

تقلب فولکس‌واگن پرده از رازی خطرناک برداشت

عصر خودرو- نتایج یک تحقیقات پردامنه در رابطه با تعیین میزان آلایندگی خودروهای سواری پیشرفته دیزلی، موجی از نگرانی و بدبینی را در گستره بین‌المللی و به‌ویژه قاره اروپا به وجود آورده است.

تقلب فولکس‌واگن پرده از رازی خطرناک برداشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازصمت، کارشناسان مسئول انجام این طرح پژوهشی در پایان تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که میزان آلایندگی هر یک از خودروهای سواری دیزلی پیشرفته‌ای که هم‌اکنون در سطح خیابان‌ها و جاده‌های سراسر دنیا در حال تردد هستند و تعداد آنها در کشورهای پیشرفته اروپا، امریکا، شرق آسیا و استرالیا به مراتب بیش از دیگر ممالک در حال توسعه است، بیشتر از 4 برابر وسایل نقلیه سنگین دیزلی نظیر اتوبوس‌ها یا کامیون‌ها و تریلرهای مورداستفاده در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالاست. با انتشار این خبر تکان‌دهنده، اظهارنظرهای مختلفی نیز پیرامون آن مطرح شده است که در یکی از تازه‌ترین نمونه‌های این قبیل گفته‌ها، یک عضو ارشد پارلمان اروپا در توصیف وضعیت پیش‌آمده، آن را یک «رسوایی آشکار» خوانده است.

    به این ترتیب افشای این خبر و مجموعه نتایج به‌دست آمده در این پروژه تحقیقی به روشنی نشان می‌دهد که هر چند در حال حاضر فناوری موثر و مورد نیاز برای جلوگیری از انتشار گاز سمی اکسید نیتروژن ـ که به‌وسیله اتومبیل‌های سواری دیزلی امروزی منتشر می‌شود ـ به طور کامل وجود دارد اما تولیدکنندگان عمده اتومبیل در بازار جهانی خودرو، برای بکارگیری این فناوری مهم و پیاده‌سازی آن در محصولات تولیدی خود برای شرایط رانندگی واقعی، علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.
    در پی انجام آزمایش‌های متعدد سنجش آلودگی روی اتومبیل‌های اشاره شده که در کشور نروژ به اجرا درآمد، «مرکز تحقیقات حمل‌ونقل نروژ» در گزارش منتشر شده خود اعلام کرد اتومبیل‌های سواری دیزلی که به وسیله دانشمندان این مرکز پژوهشی موردآزمایش‌های مختلف قرار گرفته است، از نظر تولید گاز سمی اکسیدنیتروژن حداقل 4 برابر خطرناک‌تر از اتوبوس‌ها و کامیون‌های بزرگ و سنگین امروزی هستند.


    همچنین یک برنامه مطالعاتی جداگانه که در رابطه با شبکه حمل‌ونقل شهر لندن ـ پایتخت انگلستان ـ انجام شده است نیز تایید کرده که میزان آلایندگی و انتشار گازهای سمی خودروهای کوچک سواری در کلاس «سوپرمینی» که در سطح ابرشهر لندن در رفت و آمدند، چندین مرتبه بیشتر از گاز سمی اکسید نیتروژنی است که بیشتر وسایل نقلیه سنگین (HGV) در حال تردد در این کشور از خود منتشر و متصاعد می‌کنند یا به عبارت دیگر میزان گاز اکسید نیتروژن تولید شده به‌وسیله یکی از اتومبیل‌های کوچک دیزلی «سوپرمینی» در شهر لندن معادل مقدار گاز سمی مشابهی است که به‌وسیله نقلیه فوق‌سنگین 40 تنی در شرایط یکسان تولید و در اتمسفر و آسمان پایتخت همیشه ابری بریتانیا منتشر می‌شود.
    جیمز تیت، کارشناس آلاینده‌های خطرناک زیست‌محیطی از دانشگاه لیدز در این زمینه تحقیقاتی وسیع را به صورت شخصی و اختصاصی و با بکارگیری تجهیزات کنار جاده‌ای با هدف اندازه‌گیری آلاینده‌های ناشی از ترافیک خودروهای در حال عبور در بسیاری از جاده‌ها و خیابان‌های انگلیس انجام داده و او نیز به این نتیجه مشابه رسیده است که جدیدترین مدل‌های خودرو سواری تولید شده (در اروپا) با بهره‌گیری از موتورهای دیزلی و سوخت گازوئیل حرکت می‌کنند که حداقل به اندازه اتوبوس‌ها یا کامیون‌های فوق‌سنگین، آلاینده سمی اکسیدنیتروژن (Nox) تولید و منتشر می‌کنند.


    ابعاد این فاجعه هنگامی روشن‌تر می‌شود که به تلفات انسانی ناشی از انتشار این گاز سمی برمی‌خوریم زیرا برآوردهای رسمی کارشناسان در این‌باره حاکی از آن است که به دلیل انتشار بی‌وقفه گاز آلاینده خطرناک اکسیدنیتروژن در اتمسفر اروپا و البته کل جهان، تنها در انگلیس سالانه 23 هزار و 500 تن جان خود را از دست می‌دهند، اما نکته مهم و قابل تامل درباره این اتفاق تکان‌دهنده اینجاست که خبر این تلفات پرشمار انسانی هنگامی برجسته شده و مورد توجه قرار گرفت که اخبار مربوط به تقلب شرکت فولکس‌واگن و دستکاری خودروهای سواری دیزلی این شرکت برای کمتر نشان دادن میزان آلایندگی آنها در بازار امریکا و شکست این شرکت در عبور از مانع دشوار آزمایش‌های تشخیص آلودگی گازهای خروجی موتورهای محرکه فولکس واگن در امریکا، در رسانه‌های سراسر جهان انعکاس پیدا کرد. دولت بریتانیا در این زمینه اعلام کرد که شکست اقداماتی نظیر پنهان‌کاری فولکس‌واگن و تلاش این شرکت شناخته شده در کمتر نشان دادن آلاینده سمی و خطرناکی مانند اکسیدنیتروژن از مقدار واقعی آن در حقیقت، می‌تواند به این معنی باشد که جاده‌ها و مسیرهای زمینی حمل‌ونقل «بزرگترین عامل» افزایش غیرمجاز آلاینده‌ای مانند گاز سمی اکسیدنیتروژن در این کشور است.


    کاترین بیردر، از نمایندگان لیبرال دموکرات پارلمان اروپا و یکی از رهبران مذاکره‌کننده در پارلمان اروپایی درباره تدوین قوانین جدید کیفیت هوا برای اتحادیه اروپا دیدگاهش درباره این وقایع را به این صورت بیان می‌کند: «این یک حقیقت خفت‌بار و ننگ‌آور است که تولیدکنندگان (عمده و بین‌المللی) خودرو در شرایطی اقدامات لازم برای کاهش آلاینده‌های مرگبار اتومبیل‌های دیزلی خود را پشت گوش انداخته و نادیده گرفته‌اند که هر آنچه از نظر فناوری‌های نوین برای این امر مهم نیاز داشته‌ایم را به طور کامل و باهزینه‌ای به‌صرفه در اختیار داشته و داریم. »
    به هر ترتیب هر 2 مجموعه آزمایش‌های انجام شده از سوی نهادهای پژوهشی نروژ و لندن، با اتکا به جدیدترین و سخت‌گیرانه‌ترین شاخص‌های آزمایشی براساس استاندارد «یورو 6» و در آزمایشگاه‌های مجهز و دارای امکانات مشابه و پیشرفته به انجام رسید تا نتایج اشاره شده در این گزارش حاصل شود. درست برخلاف آزمایش‌های کنونی که در قوانین و مقررات رسمی اتحادیه اروپا تعیین و اجرا می‌شود.
    در مرکز تحقیقات حمل‌ونقل نروژ، پژوهشگران دریافتند که آزمایش‌های انجام شده روی هر 12 دستگاه وسیله نقلیه سنگین (اتوبوس و کامیون) در این مرکز نشان‌دهنده سطح بسیار پایین آلاینده اکسیدنیتروژن در این خودروها هنگام عبور و مرور در ترافیک حقیقی روزانه است و میزان آلایندگی این وسایل نقلیه سنگین در مقایسه با مدل‌های پیشین آنها 10 برابر کاهش پیدا کرده است.


    در حالی که آزمایش‌های مشابه روی 7 دستگاه خودروسواری دیزلی پیشرفته به‌وضوح نشان داد که گازهای آلاینده خطرناک آنها 4 برابر بیشتر از میانگین آلایندگی‌های خروجی از کامیون‌ها و اتوبوس‌های سنگین بود. تیم پژوهشی نروژ به دنبال این آزمایش‌ها خاطرنشان کرد: «نتایج آزمایش‌ها به روشنی نشان داد که حتی برای خودروهای دیزلی سنگین و فوق‌سنگین نیز در صورت بکارگیری موتور محرکی که براساس استانداردهای یورو6 تولید شده باشند، میزان گازهای آلاینده خطرناک مانند اکسید نیتروژن به‌طور موثری کاهش پیدا خواهد کرد و به معنی آن است که ما هم‌اکنون نیز از نظر تکنیکی امکان دستیابی به نتایج مثبت را برای ایجاد نسل‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر خودروها با استفاده از موتورهای دیزلی که آلایندگی پایینی هم داشته باشند، در اختیار داریم. نتیجه جالب دیگری که در این آزمایش‌ها حاصل شد، نشان‌دهنده این واقعیت بود که در آب و هوای سردتر میزان آلایندگی اکسیدنیتروژن سواری‌های دیزلی حتی تا 11 برابر سطح قانونی افزایش پیدا می‌کند.
    به هر صورت، در پایان این اتفاق‌ها به احتمال زیاد رانندگان تریلرها و اتوبوس‌های بین‌شهری و جاده‌ای خوشحال‌ترین جمعیت از میان مجموعه فعالان حوزه حمل‌ونقل هستند و پرداخت هزینه مازادی که برای تعبیه فناوری‌های جدیدتر با هدف کاهش آلایندگی‌ها، به سایر هزینه‌های خودروهای سواری دیزلی افزوده خواهد شد، بر دوش خریداران اتومبیل‌های بزرگتر و گران‌تری خواهد افتاد که موتور دیزل را به بنزینی ترجیح می‌دهند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو