فونیکسریمکسبهتام

نسخه ویزایی جاده سبز را نجات نمی دهد

عصر خودرو- نسخه دریافت کارت تردد در جاده سبز چالوس در حالی مطرح می‌شود که حاشیه‌نشینان این مسیر زیبا با مشکلات دیگری ازجمله پرداخت عوارض در آزادراه نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

نسخه ویزایی جاده سبز را نجات نمی دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶:۰۰

     به گزارشپایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ،  در حالی حاشیه‌نشینان آزادراه تهران - شمال با مشکل پرداخت عوارض دسته و پنجه نرم می‌کنند که پیشنهاد نسخه پولی برای تردد در جاده سبز دغدغه‌شان را مضاعف کرده است.

    پیشنهاد پولی شدن تردد در جاده چالوس و کندوان اولین بار توسط فرماندار بالانشین جاده چالوس یعنی البرز مطرح و عنوان شد در روزهای پایانی هفته تعداد محدودی « کارت تردد جاده سبز» به مسافران متقاضی سفر از این جاده به شمال فروخته شود. طبق این پیشنهاد، هر خودرو، قبل ورود به جاده چالوس باید 20 هزار تومان عوارض پرداخت و کارت تردد دریافت کند.

    اگرچه این پیشنهاد از سر دلسوزی و برای رفع مشکل تردد و ترافیک جاده چالوس، رفع آسیب‌های محیط زیستی، تأمین امکانات امداد و نجات، حفظ جنگل‌های حاشیه، رودخانه و غیره مطرح شد اما به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران، با اجرایی شدن این طرح، خیلی‌ها باید قید سفر به شمال را بزنند و سفر به مناطق رؤیایی شمال همواره برایشان، خاطره‌ می‌شود.

    پولی شدن تردد نسخه جاده سبز نیست

    هرچند جاده چالوس با افزایش حجم تردد خودرو، مشکلات ترافیکی، آلودگی‌های زیست‌محیطی مواجه است و امدادرسانی در این مسیر در صورت بروز حادثه دردسرساز می‌شود و بومی‌های محل نیز با گرفتاری‌های فراوانی روبرو هستند، اما به نظر می‌رسد، پولی شدن تردد در این مسیر، تنها نسخه و چاره کار نخواهد بود.

    وقتی اهالی محبوس می شوند

    در حال حاضر، هم مسئولان مازندران و هم البرز دغدغه‌های بسیاری درزمینهٔ جاده سبز دارند و محمدناصر زندی فرماندار شهرستان چالوس اولین مدیری است که در قبال پولی شدن تردد در جاده چالوس موضع می‌گیرد و دریافت حق تردد در این جاده را غیرقانونی می‌داند.

    محمدناصر زندی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات ناشی از یک‌طرفه شدن جاده چالوس و کندوان می‌گوید: در شرایط یک‌طرفه شدن جاده اهالی بومی در خانه‌های خود محبوس می‌شوند و وجود مشکل در امدادرسانی به حادثه دیدگان و دیگر مسائل گواه مشکلاتی است که مردم با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند.

    دریافت عوارض برای تردد در جاده چالوس راهکار نامناسب و غیرکارشناسی است

    وی دریافت عوارض 20 هزارتومانی را برای تردد در جاده چالوس راهکار نامناسبی می‌داند و می‌گوید: این طرح هم غیر کارشناسی است و هم مشکلات اهالی منطقه را بیشترمی‌کند.

    درحالی نسخه پولی شدن تردد در جاده چالوس روی میز البرزنشینان قرار می گیرد که حاشیه‌نشینان جاده برای تردد از آزادراه تهران – شمال مجبور به پرداخت عوارض، سه هزارتومانی، شش هزارتومانی و 9 هزارتومانی هستند و در صورت تصویب پیشنهاد دریافت عوارض برای تردد در جاده سبز، هزینه ترددشان برای رفت‌وآمد به پایتخت دو برابر می‌شود.

    حیدر نوروزی مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه دریافت عوارض در جاده چالوس اصولی و قانونی نیست، می گوید: برای دریافت عوارض باید راهکار قانونی وجود داشته باشد و در این راستا دستگاه‌های ذیصلاح ازجمله راه و شهرسازی باید تصمیم بگیرید.

    جاده چالوس یا همان کندوان، روزانه مسافران زیادی را از پایتخت به شهرهای شمالی منتقل می‌کند و پولی شدن تردد در آن سبب می‌شود تا بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت زیبای مازندران، خاطرات زیبای شمال را به فراموشی سپارند اما علی نبیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر پیشنهاد پولی شدن تردد در جاده سبز را غیراصولی و غیر کارشناسی می‌خواند و تأکید می‌کند برای اخذ عوارض نیاز به مصوبه و نظر مقام عالی وزارت راه و شهرسازی دارد.

    قانونی برای دریافت عوارض در جاده چالوس وجود ندارد

    وی بابیان اینکه قانونی برای دریافت عوارض در جاده چالوس وجود ندارد، پولی شدن تردد در این مسیر را چاره رفع مشکلات آن نمی‌داند و درعین‌حال معتقد است: در سفر اخیر دولت به استان برای رفع مشکلات این جاده و آزادراه تصمیمات خوبی گرفته‌شده است و هیئت دولت نیز دغدغه رفع مسائل آن را دارد.

    هرروز نقشه جدیدی برای جاده چالوس یا کندوان کشیده می‌شود اما قبل از دریافت عوارض باید زیرساخت‌های این مسیر پرترافیک و پرتردد تقویت و بازسازی شود تا با هر حادثه کوچک، مسدود نشود و مسافران آن درراه نمانند.

    نبود زیرساخت‌های مناسب و اقامتگاه‌های رفاهی در جاده چالوس یا کندوان در حالی است که تردد در روزهای تعطیل و پرترافیک در این مسیر 180 کیلومتری بیش از پنج ساعت طول می‌کشد و در چنین شرایطی، اخذ عوارض فشار مضاعف به مسافران و حاشیه‌نشینان وارد می‌کند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو