فونیکسریمکسبهتام

لاستیک خودروهای داخلی‌ سبز‌ می‌شو‌د

عصر خودرو- دو سال و نیم آینده مواد جدید ساخت رویه لاستیک خودرو برای تولید لاستیک‌های سبز و سازگار با محیط زیست در حالی وارد بازار می‌شود که پیش‌بینی می‌شود استفاده گسترده از آنها تاثیر قابل‌توجهی در کاهش تصادفات و میزان مصرف سوخت در کشور از خود به جای بگذارد.

لاستیک خودروهای داخلی‌ سبز‌ می‌شو‌د
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  جام جم، شاید خیلی ها ندانند فرمان پذیری اتومبیل نقش به سزایی در اقتصاد ملی هر کشوری دارد. چراکه میزان مصرف سوخت، نرخ تصادفات و همچنین نسبت آسیب به محیط زیست از لاستیک هایی منشا می گیرد که فرمان پذیری خودرو را امکان پذیر می کنند.

    تایر یا لاستیک خودرو از دو بخش اصلی تشکیل شده است. نخست حلقه اصلی تایر که 80 درصد مواد اولیه در ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرد که به PBR موسوم است و بخش دوم رویه تایر است که از موادی با نام SBR ساخته می شود که تنها 20درصد تایر خودرو را شامل می شود، اما جالب است بدانیم این سهم 20 درصدی نقش به سزایی در سه عامل کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی و کم کردن آسیب به محیط زیست را دارد.

    هم اکنون میزان تولید سالا نه صنعت تایر در کل جهان حدود یک میلیارد حلقه لا ستیک است و حجم فروش آن چیزی معادل 68 تا 70 میلیارد دلا ر می شود که 50 تا 60 درصد این مبلغ مختص سه کمپانی بزرگ «میشلن، بریجستون و گودریج» است.

    در ایران نیز این طور که آمار وزارت صنایع نشان می دهد تولید لا ستیک تایر معادل 172 هزار تن در سال می شود که براساس چشم انداز 1404 باید این مقدار به 700 هزار تن در سال برسد که در این صورت افق استفاده از SBR یا همان رویه 20 درصدی لاستیک به 140 هزار تن در سال می رسد.

    لاستیک داخلی فقط کفاف نصف نیاز را می دهد
    در همین زمینه محمدرضا آل سارا مدیرعامل اتحادیه سراسری لاستیک، فیلتر و روغن گفت: چنانچه مصرف سالانه 15 میلیون وسیله نقلیه را در کشور دو حلقه لاستیک در نظر بگیریم، مصرف سالانه کشور حدود 30 میلیون حلقه خواهد بود که 50 درصد آن داخل کشور تولید می شود و 50 درصد مابقی باید از طریق واردات تامین شود.

    وی همچنین از احاطه 50 درصدی بازار توسط تایرهای وارداتی خبر داد و گفت: طبق بررسی های انجام شده بیش از 15 میلیون نوع وسایل نقلیه اعم از کامیون های سنگین، نیمه سنگین، اتوبوس و مینی بوس، وانت بار، سواری و ماشین آلات صنعتی و کشاورزی در کشور وجود دارد که 50 درصد لاستیک مورد نیاز آنها از طریق واردات تامین می شود.

    عقد اخوت خودروسازان داخلی با چینی ها
    مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تایر ایران نیز با انتقاد از خودروسازان گفت: شرکت های خودروساز داخلی با وجود بدهی های سنگین که به صنعت تایر کشور دارند، به واردات تایر از چین اقدام کردند که این فرآیند مشکلات زیادی برای صنعت تایر به وجود آورده است.

    این اقدام نه تنها انگیزه ای برای افزایش بازده تولید باقی نگذاشته، بلکه بسیاری از کارخانه ها را ناخواسته به سمت کاهش تولید و رکود سوق داده است.

    وی با بیان این که شرکت های خودروسازی داخلی بیش از 250 میلیارد تومان بدهی سررسید شده به صنعت تایر کشور دارند، گفت: منصفانه نیست در قبال واردات لاستیک های چینی، بدهی های خودروسازان به تولیدکنندگان تایر کشور با مبالغ سنگین همچنان معوق بماند.

    این را هم باید اضافه کرد شرکت های محدود لاستیک سازی داخلی که به نوعی جزو صنایع پایین دستی پتروشیمی محسوب می شوند، از مشکل اساسی عقب ماندگی فناوری رنج می برند. این شرکت ها به دلایل گوناگون همچون تحریم، نبود مدیریت صحیح و کمبود نقدینگی، فاصله معنی داری با همسلفان خود در کشورهای پیشرفته پیدا کرده اند. چراکه استفاده نکردن از فناوری روز و همچنین بهره از تجهیزات و دستگاه های از رده خارج شده هرچند نیروی انسانی متخصصی همراه داشته باشد، باعث شده تا انتقادهای بسیاری از اختلاف کیفیتی آنها نسبت به برندهای برتر دنیا به گوش برسد.

    لاستیک های نخی و رادیال که در دنیا تولید می شوند با توجه به فناوری روز موجود در پتروشیمی ها، هر روز پیشرفته تر و باکیفیت تر می شوند، در حالی که مدتی است استفاده از این فناوری ها در تولید لاستیک های داخلی به حالت سکون مانده و کمتر نشانی در بهبود کیفیت ها دیده و شنیده می شود.

    در این میان با پیگیری های مدیرعامل جوان یکی از پتروشیمی های مستقر در عسلویه، حرکتی آغاز شده است که به زودی صنعت لاستیک سازی کشورمان را با تغییراتی مواجه می کند. زیرا بعد از این که پتروشیمی صدف در سال 85 با هدف تولید SBR یا همان مواد تشکیل دهنده رویه لاستیک ها مجوز گرفت و ساختارش مشخص شد تا همین چند روز پیش، جز نام آن و چند مسئول اداری که جلساتی را برگزار می کردند، هیچ اقدام عملی رخ نداد.

    تا این که یکی دو ماه پیش، احمد جزایری مدیرعامل جوان این پتروشیمی قبل از افتتاح و مراسم کلنگ زنی رسمی، عملیات احداث پتروشیمی صدف را شروع کرد تا برای نخستین بار تولید مواد با کیفیت تشکیل دهنده رویه لاستیک ها با روش جدید ESBR ساختش دنبال شود تا درست 29 ماه دیگر خط تولید آن به بهره برداری برسد.

    البته تا امروز مواد رویه تولیدی در داخل کشور از روش SSBR حاصل می شود که در روش جدید با تفاوت هایی که وجود دارد همان سه شاخص یاد شده امنیت، مصرف سوخت و محیط زیست بیشتر و ملموس تر از قبل تامین می شود.

    در واقع تولید رویه لاستیک ها با روش جدید، به تولید لاستیک های سبزی منتهی می شود که مشکل زیست محیطی کمتری دارد. چراکه یکی از مشکلا ت صنعت لا ستیک سازی، بازیافت نشدن لا ستیک های مستعمل است که با انباشته شدن در انبارها، مشکلا ت بسیاری را برای این صنعت به وجود آورده است. هنوز هیچ آمار دقیقی از میزان تایرهای مستعمل در سطح کشور و سرنوشت آنها وجود ندارد. ضمن این که اطلا عات سازمان حفاظت محیط زیست درباره مکان هایی که ممکن است این تایرها انبار شو د در حد مطالعات اولیه و در حال بررسی است.

    در حال حاضر چین، بزرگ ترین متقاضی لاستیک های خودرو است به طوری که 45 درصد تقاضا مختص این کشور صنعتی است. بنابراین پیش بینی ها حاکی است نیاز جهانی 1/5 میلیون تنی این محصول میان دستی پتروشیمی تا سال 2020 به 8/7 میلیون تن
    می رسد.

    جلوگیری از خام فروشی
    سیاست ممانعت از خام فروشی ایجاب می کند پتروشیمی ها با پالایش و فرآورش نفت و گاز به تولید محصولاتی اقدام کنند که نیاز مخاطب را مستقیم رفع کند. البته در صنعت پتروشیمی زنجیره هایی از محصولات وجود دارد که هر قسمت نیاز بخش دیگر را تامین می کند تا زنجیره آخر که محصول نهایی است به دست آید. در واقع توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی جزء از طریق تکمیل زنجیره ارزش محصولات تولید شده در صنایع بالا دستی امکان پذیر نیست.

    اما در مقابل در صورت تکمیل درست زنجیره محصولات پتروشیمی از بالادستی تا پایین دستی که در دسترس مردم قرار می گیرد، مهم ترین مبحث جلوگیری از خام فروشی یعنی ارزش افزوده محقق می شود؛ ارزش افزوده ای که ضمن ایجاد شاخصه هایی چون اشتغال، باعث افزایش درآمد کشور نیز می شود.

    محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان این که درآمد ارزی صادرات پتروشیمی با تکمیل زنجیره ارزش دو برابر می شود، گفت: پیش بینی می شود صادرات محصولات پتروشیمی ٣4 درصد از ارزش کل صادرات را سال ٩4 به خود اختصاص دهد.

    وی افزود: اگر در نظر بگیریم که سالانه حدود ٢۰ میلیارد دلار از صادرات کشور در بخش پتروشیمی است، تکمیل زنجیره ارزش در این محصولات صادراتی می تواند درآمد ارزی را تا دو برابر افزایش دهد.

    رویه استفاده شده در لاستیک خودروها نیز یک محصول میان دستی است. در واقع پتروشیمی مزبور با دریافت خوراک اصلی، ماده ای تولید می کند که این محصول در کارخانجات در ساخت رویه لاستیک خودروها مورد استفاده می گیرد.

    خلاقیت در صنعت لاستیک سازی
    با پیگیری های مدیرعامل جوان یکی از پتروشیمی های مستقر در عسلویه، حرکتی آغاز شده است که به زودی صنعت لاستیک سازی کشورمان را با تغییراتی مواجه می کند. زیرا بعد از این که پتروشیمی صدف در سال 85 با هدف تولید SBR یا همان مواد تشکیل دهنده رویه لاستیک ها مجوز گرفت و ساختارش مشخص شد تا همین چند روز پیش، جز نام آن و چند مسئول اداری که جلساتی را برگزار می کردند، هیچ اقدام عملی رخ نداد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو