فونیکسریمکسبهتام

پرونده وام خودرو (۳۰)

جزییات فرآیند فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی

عصر خودرو: هفته گذشته دولت در قالب بسته سیاست‌های رونق اقتصادی، از پرداخت تسهیلات تا ۸۰ درصد قیمت خودرو و سقف ۲۵ میلیون تومان برای خرید خودرو خبر داد. گرچه موضوع ارائه این تسهیلات جنب و جوش زیادی را در افکار عمومی ایجاد کرد اما درباره جزییات آن، اطلاعات خاصی ارائه نشد و تنها یک موضوع کاملا مشخص بود و آن هم نقش پررنگ خودروسازان در این طرح.

جزییات فرآیند فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، به نقل از روزنامه فرصت امروز مصطفی خان کرمی، معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو، جزییات این طرح و طرح‌های فروش ایران‌خودرو را در گفت و گویی تشریح کرده است.

    آیا ایران‌خودرو طرح ویژه فروشی را برای تسهیلات 25 میلیونی در نظر دارد؟
    هنوز جزییات فرآیند اجرایی مشخص نیست. متاسفانه پیش از اینکه فرآیند اجرایی شکل بگیرد، این طرح اعلام شد که باعث ایجاد توقع و انتظار برای مشتری شد. مشتریان سریعا به نمایندگی مراجعه کرده و درخواست وام 25 میلیون‌تومانی می‌کنند در حالی‌که نه در بانک و نه در شرکت‌ها مقدمات اجرای موضوع فراهم نشده است.
    یعنی هیچ جزییاتی از این طرح به شما اعلام نشده است؟
    چرا اخیرا جلسات هماهنگی برگزار شده، مثلا در جلسه پنجشنبه گذشته مقرر شد وزارت صنعت، فرآیند پیشنهادی را جمع بندی و پس از هماهنگی با بانک اجرا کند.
    این فرآیند به چه شکل است؟
    آنچه که تاکنون واضح است این است که بانک هیچ مسئولیتی را درخصوص انتخاب مشتری، ریسک، وصول مطالبات، فرآیند اخذ چک و سفته، اعتبار‌سنجی و سایر موارد مرتبط ندارد و این امور تماما به عهده خودروساز گذاشته شده است.
    فقط خودروساز وقتی چک، سفته و مدارکی را که نشان می‌دهد یک خودرو با همان شرایط مورد تایید فروخته شده، تحویل بانک می‌دهد و قرار بر این است که بانک مبلغ وام را فورا به حساب خودروساز واریز کند، یعنی بانک همان مبلغ 25 میلیون تومان را بعدا به خودروساز پرداخت می‌کند.
    پیشنهاد شما به‌عنوان یک مشتری، برای خرید خودرو با این تسهیلات چیست؟
    شما می‌توانید با مشخص شدن فرآیند اجرایی و رویت شرایط و درصد پرداخت ماهانه، خودروی موردنظر را مشروط به اینکه قیمت خودرو کمتر از 50 میلیون تومان باشد خریداری کنید.
    یعنی اگر مشتری خودرویی با قیمت حدود 50 میلیون تومان را بخواهد، چند درصد وام به آن تعلق می‌گیرد؟
    25 میلیون تومان، چون حداکثر مبلغ پرداخت وام 25میلیون تومان است.


    من به‌عنوان مشتری با بانک طرف حساب هستم یا خودروساز؟
    حسن این طرح این است که مشتری با بانک طرف حساب نیست. دقیقا مانند طرح‌های فروش خودروسازان است، با این تفاوت که در طرح‌های جاری اگرچه مبلغ پیش پرداخت مشتری بیشتر است ولی با توجه به کوتاه‌تر بودن زمان بازپرداخت، مشتری مبلغ کمتری سود پرداخت می‌کند، ولی در این طرح مشتری تا هفت سال نیز بازپرداخت داشته باشد که قاعدتا مبلغ بیشتری باید سود پرداخت کند.
    به نظر می‌رسد مشتریان تسهیلات را برای دوره کوتاه‌تر از هفت سال انتخاب کنند.
    سقف این تسهیلات چند دستگاه خودرو را پوشش می‌دهد؟
    مدت ارائه طرح تا پایان شش ماه اعلام شده و سقف آن نیز محدود است. سقف دقیق تسهیلات متناسب با فرآیند اجرایی موضوع مشخص خواهد شد.
    نقدی که به این طرح وجود دارد این است که برخی می‌گویند وام 25میلیون‌تومانی برای مشتری بیش از 41میلیون تومان تمام می‌شود.
    مشتری وام 16 درصدی را دریافت می‌کند که به نظر مناسب می‌رسد و طی هفت‌سال باید آن را تسویه کند. قاعدتا نحوه محاسبه مبلغ قابل پرداخت در سررسید براساس ضرب مبلغ در درصد سود در مدت زمان بازپرداخت خواهد بود، هرچه زمان طولانی‌تر باشد مبلغ بازپرداخت بیشتر خواهد بود. به نظر ما هم مطلوب‌تر برای مشتری انتخاب دوره زمانی کوتاه‌تر است.
    اولویت در وام با چه محصولاتی است؟
    با توجه به محدودیت زمانی ارایه تسهیلات اولویت برای مشتری انتخاب محصولاتی است که زودتر در دسترس ایشان قرار گیرد و محدودیت تولید وجود نداشته باشد یا تعهدات معوقه‌ای نداشته باشد. به دلیل همین محدودیت‌ها و تعهدات قبلی با مشتریان همه محصولات نمی‌تواند در این طرح قرار بگیرد.
    به نظر شما این وام می‌تواند موجب تحریک تقاضا در بازار خودروی داخلی شود؟
    بله، قطعا اثرگذار است. به شرطی که ساز و کار مناسب و فرآیند اجرایی درستی برای آن تعریف شود و تکلیف خودروساز و بانک در آن مشخص و در زمان کوتاه اجرایی شود.
    موضوع دیگر این است که خودروسازان چینی از زمان اوج گرفتن رکود اقدام به برقراری طرح‌های جذاب برای فروش یا گذاشتن تخفیف روی محصولات خود کردند. اکنون پرسش این‌جاست که چرا خودروسازان داخلی ما نمی‌توانند چنین انعطافی از خود نشان دهند؟
    به این دلیل که برخی از این شرکت‌ها از جمله موردی که نام بردید می‌خواهند به‌صورت موقت در این بازار حضور داشته باشند و حداکثر استفاده را ببرند و این موضوع دلیل این انعطاف خارج از عرف است. بعلاوه محدودیت تیراژ آنها با داشتن حداکثر 5درصد سهم بازار باعث تصمیمات این‌چنینی است.
    اما شرکت‌های خودروساز ما به دلیل پیچیدگی فرآیند تولید به کل زنجیره، تولید بخش‌های مختلف اقتصادی از همه پارامترهای جاری تاثیر می‌پذیرد و به‌علاوه هزینه‌های بالای دستمزد و سایر نهاده‌های امکان راه‌حل‌های کوتاه مدت مشابه آنها برای ما فراهم نیست.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط