فونیکسریمکسبهتام

گزارشی از طراحی پلتفرم در بازارهای جهانی

اتصال زنجیره تامین به بازار جهانی، راهکار تنوع تولید

عصر خودرو : نبود تنوع محصول در بازارهای داخلی و همچنین جهانی، یکی از اصلی‌ترین موضوعات نارضایتی مصرف‌کنندگان از محصولات داخلی به شمار می‌رود.

اتصال زنجیره تامین به بازار جهانی، راهکار تنوع تولید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صمت، این در حالی است که بررسی روند تولیدات خارجی نشان از تحولی شگرف در تولیدات دارد. به طوری که می‌توان تغییر را در تولیدات هرسال مشاهده کرد. بی‌شک یکی از اصلی‌ترین دلایل نبود این تنوع، فاصله گرفتن از استانداردهای جهانی در تولید پلتفرم است. در این گزارش عمر یک پلتفرم در بازارهای جهانی از نگاه کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته است.


    تغییر 5 ساله پلتفرم‌ها
    استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران  با تاکید بر اینکه در طراحی هر پلتفرم عمر 5 ساله در نظر گرفته می‌شود، گفت: بعد از گذشت این مدت زمان تغییراتی روی پلتفرم ایجاد می‌شود تا عمری دوباره به آن داده شود. به طوری که هر 5 سال یکبار تغییراتی روی یک پلتفرم ایجاد می‌شود که یک پلتفرم تا حدود 15 سال عمر خواهد کرد.
    ابوالفضل خلخالی با تاکید بر اینکه تاکنون در ایران روی طراحی پلتفرم کار نشده است، افزود: آنچه درحال‌حاضر در اختیار خودروسازان قرار دارد، پلتفرم نیست بلکه یک محصول است که روی آن فعالیتی انجام شده، مانند سمند یا تیبا.
    وی ادامه داد: پلتفرم در واقع به طرحی گفته می‌شود که از ابتدا خانواده محصول آن مشخص شده باشد، به طوری که بتوان تعداد و مدل‌های سدان، هاچ‌بک، اس‌یووی و پیکاپ را روی آن تعریف کرد.
    استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه پلتفرم باید به گونه‌ای طراحی شود که قابلیت انعطاف‌پذیری داشته باشد، تصریح کرد: این انعطاف‌پذیری باید به گونه‌ای باشد که بتوان محصولات مختلفی از آن مشتق کرد.
    خلخالی یادآور شد: در سال 91، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری 47 طرح کلان را تدوین کرد که یکی از طرح‌ها، طراحی پلتفرم ملی است که درحال‌حاضر دانشکده پژوهشی در حال کار روی آن است. هرچند قرار بود به‌زودی رونمایی شود اما در سال 93 بودجه‌های پیش‌بینی شده محقق نشد که همین امر روند کار را با کندی مواجه کرد.
    وی در تشریح مشکلات طراحی پلتفرم در داخل کشور اظهار کرد: تاکنون طراحی پلتفرم در ایران موفقیت‌آمیز نبوده است و به همین دلیل تنوع محصولات دیده نمی‌شود. به همین دلیل نارضایتی مصرف‌کنندگان از متنوع نبودن محصولات به دلیل در اختیار نداشتن پلتفرم است.


    نبود زنجیره تامین قوی در ایران
    این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه در صنعت خودرو، در اختیار داشتن یک پلتفرم برای هر خودروساز یک ضرورت به شمار می‌رود، تصریح کرد: بخش بزرگی از پلتفرم به زنجیره تامین بازمی‌گردد. بی‌شک برای دراختیار داشتن پلتفرمی قوی که محورهای جدیدی بدهد، زنجیره تامین مناسبی نیاز است، در حالی‌که هم‌اکنون در ایران زنجیره تامین قوی وجود ندارد.
    استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: بر این اساس به دلیل نبودن زنجیره تامین قوی در طراحی و تولید با مشکل جدی مواجه هستیم و این زنجیره می‌تواند به خارج از کشور متصل شود که در سال‌های گذشته به دلیل مواجه شدن با تحریم‌ها، اتصال این زنجیره به کشورهای اروپایی امکانپذیر نشد. ضمن آنکه کشورهای آسیایی با مشکلات خاصی مواجه هستند.
    خلخالی مهم‌ترین چالش در تدوین یا گسترش و تکمیل پلتفرم برای خودروسازان داخلی را زنجیره تامین اعلام و خاطرنشان کرد: اگر دولت خواستار توجه ویژه به صنعت خودرو است، باید توجه خود را معطوف به زنجیره تامین کند زیرا خودروسازان امروز به حمایت‌های دولت‌ها نیاز ندارند اما به حمایت برای طراحی پلتفرم نیازمند هستند.
    وی در تشریح هزینه‌های لازم برای طراحی یک پلتفرم اظهار کرد: بخشی از هزینه پلتفرم به طراحی حدود 10 میلیارد تومان، بخشی به سرمایه‌گذاری در خودروسازی حدود 100 میلیون تومان و بخشی به سرمایه‌گذاری در زنجیره تامین در حدود 500 تا هزار میلیارد تومان باز می‌شود که با این تفاسیر خودروسازان برای طراحی یک پلتفرم زمان زیادی نیاز دارند.
    این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که طراحی پلتفرم در بازارهای جهانی به گونه‌ای دیگر انجام شده و همانگونه که از اظهارات کارشناسان این حوزه بر می‌آید برای هر پلتفرم عمری 15 ساله درنظر گرفته می‌شود که با روند فعلی اجرایی در ایران، هنوز با استانداردها فاصله زیادی داریم.

    لزوم تنوع بخشی و طراحی پلتفرم‌های جدید
    یک کارشناس صنعت خودرو نیز هر گونه تنوع‌بخشی در تولید را مستلزم طراحی پلفتفرم‌های جدید در صنعت خودرو اعلام کرد و گفت: هرگونه طراحی پلتفرم‌های جدید و ارتقای کیفیت و استاندارد در صنعت خودرو مستلزم توسعه و اصلاح زیرساخت‌ها در صنعت خودرو است که باید مورد تامل بیشتری قرار گیرد.
    محمدتقی احمدیان افزود: در شرایط کنونی صنعت خودرو ایران نیازمند عرضه خودرو با طراحی‌های جدید و توجه بیشتر بر تحقیق و توسعه در حوزه قطعه‌سازی است.
    عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: هرگونه تعامل با خودروسازان معتبر دنیا و جذب سرمایه‌گذار خارجی در صنعت خودرو ایران گامی مهم در زمینه تقویت تولید، حمایت و کمک به خودروسازان داخلی است.
    وی هر گونه شتاب در مسیر تنوع و کیفیت‌سازی تولید را گامی مهم در صنعت خودرو دانست و گفت: در صورت کم‌توجهی به کیفیت و تنوع بخشی در تولید، بازار خودرو جولانگاه خودروهای خارجی خواهد شد.
    احمدیان یادآور شد: در صورتی که خودروسازان با مشارکت و همکاری خودروسازان معتبر و جهانی نسبت به طراحی پلتفرم‌های جدید اقدام کنند، این اقدام ضمن رشد تحقیق و توسعه در صنعت خودرو، سود مشترکی را نصیب شرکت‌ها خواهد کرد.
    عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: هرگونه سرمایه‌گذاری مشترک و تبادل دانش و فناوری موجب تولید محصولات متنوع و جذب بازار داخل و منطقه‌ای شده و در این زمینه تحول بسیار خوبی در عرصه خودروسازی کشور انجام خواهد شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو