فونیکسریمکسبهتام

بررسی اجمالی اوضاع هیوندای ولوستر در بازار ایران

دختر‌بچه عجیب و غریب کره‌ای

عصر خودرو: در حدود ۱۰۰ میلیون تومان بودجه در حساب بانکی خود به خرید یک خودرو اسپرت تخصیص داده‌اید و حال به دنبال گزینه‌ای مناسب در بازار نسبتا محدود ۱۰۰ میلیون تومانی ایران هستید. هرچند که این بازار در سال‌های اخیر با ورود محصولات کره‌ای، چینی و ژاپنی به اوضاع مناسب‌تری رسیده است، اما هنوز هم گزینه‌های چندان گسترده‌ای در بازار خودروهای اسپرت این بازه قیمتی پیش روی شما قرار نمی‌گیرد.

دختر‌بچه عجیب و غریب کره‌ای
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بگذارید تک تک انتخاب‌های اسپرت 100 میلیون تومانی را با هم بشماریم! هیوندای تیبرون کوپه که در بازار ایران با نام هیوندای کوپه عرضه می‌شود و با بودجه‌ای کمتر از این صحبت‌ها قابل خریداری است، هیوندای جنسیس کوپه که نمونه‌های 100 میلیون تومانی آن بعضا از حیث فنی یا ظاهری دچار مشکل هستند، کیا سراتو کوپ نسل جدید و قدیم که پیشرانه ضعیفی دارد اما ظاهر آن اغواگر است، تویوتا 86 جی‌تی که 20 میلیون تومان از سقف بودجه ما بالاتر است، تویوتا کمری سولارا که به هیچ وجه بازار دست دوم و خدمات مناسبی ندارد و در نهایت یک خودروی عجیب و غریب در کلاس Kammback با نام Veloster/ولوستر که این روزها به دومین سالگرد حضورش در بازار ایران نزدیک می‌شود.

    KammBack یا K-Tail

    این کلاس خودرویی برگرفته از نام Wunibald Kamm، مهندس و طراح خودروی آلمانی است که تحت عنوان K-Tail نیز شناخته می‌شود. در این کلاس خودرویی شما یک بدنه اسپرت با سقفی شیبدار دارید که این سقف تا صندوق و سپر ادامه پیدا کرده است. در واقع در بسیاری از خودروهای K-Tail، صندوق به دلیل بالا رفتن آیرودینامیک و حالت سیال بدنه حذف می‌شود یا همچون ولوستر در ادامه سقف قرار می‌گیرد.

    یک خودروی 100 میلیونی که سر برمی‌گرداند!

    این خودرو در سال 2011 به عنوان جانشینی برای هیوندای تیبرون کوپه (هیوندای کوپه ایرانی‌ها) معرفی و عرضه آن به بازار جهانی نیز از همان سال شروع شد و از سال 2013 میلادی نیز به بازار ایران راه پیدا کرد. این ‌هاچ‌بک 3‌درِ K-Tail با طراحی عجیب و غریب خود اگرچه ظاهر چندان عامه‌پسندی ندارد اما اگر به دنبال یک گزینه اسپرت بی‌دردسر و جذاب باشید، خودرویی مناسب شماست. ولوستر 4.2 متری در نگاه اول یک‌ هاچ‌بک 3‌در‌ به نظر می‌رسد، اما همانطور که گفته شد این خودرو در سمت راننده تنها یک در و در سمت شاگرد یک درِ اصلی به همراه یک درِ کوچک با دستگیره مخفی برای ورود و خروج ساده‌تر به ردیف دوم خودرو تعبیه شده است و این موضوع در مورد خودروهایی که غربیلکشان سمت راست قرار دارد (بازار بریتانیا و ...)، درست برعکس است. البته هیوندای هم در ابتدای عرضه این خودرو مانور تبلیغاتی زیادی روی این موضوع داد و این ایده را، راهی برای ایمنی بیشتر سرنشینان ‌هنگام سوار و پیدا شدن تلقی کرد. اما با این حال ولوستر با رنگ‌های شاد و جذاب همچون قرمز، نارنجی، آبی، مشکی، مسی، کرمی، خاکستری و...، توسط وارد‌کننده‌های خصوصی و آسان موتور به بازار عرضه شده است که نمونه صفر‌کیلومتر آن در نمایندگی 112 میلیون تومان قیمت دارد. چراغ‌های بزرگ با لنز زنون بزرگ، رینگ‌های 18 اینچی آلومینیومی با تریم همرنگ بدنه، چراغ‌های LED عقب، آینه‌های جانبی تاشو، سقف پانورامای شیشه‌ای دودی از جمله نکاتی است که در ظاهر این خودرو جلب توجه می‌کند؛ خودرویی که در عین جذابیت، ابعاد کوچکی برای استفاده در شهرهای بزرگ و شلوغ دارد.

    کابین متوسط رو به بالا!

    اما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات همیشگی خودروهای کوچک و اسپرت، فضایی است که سازنده برای کابین آن در نظر می‌گیرد. هیوندای ولوستر با طول 4.2 متر، اگرچه که از یک ‌هاچ‌بک کوچک شهری راحت‌تر و جادار‌تر است اما اگر صندلی‌های جلو را برای افرادی با قد بالاتر از 180 سانتی‌متر تنظیم کنید، جایی برای بزرگسالان در ردیف عقب وجود نخواهد داشت و سرنشینان ردیف دوم هم در بخش فضای جلوی پا و هم از حیث فضای سر دچار مشکل خواهند شد. صندلی‌های این خودرو با روکش چرم مشکی یا مارون و گرمکن ردیف جلو، با تنظیم برقی صندلی راننده و پشت سری‌های هوشمند و فعال در کابین قرار گرفته‌اند و همچنین کنسول این خودرو نیز همراه با خط‌مشی طراحی هیوندای، اما با حالتی کاربردی و جمع و جور و اسپرت طراحی شده است. سیستم تهویه مطبوع استاندارد مورد استفاده‌ روی این خودرو از نوع دستی است که در صورت نیاز، قادر به سفارش سیستم تهویه مطبوع خودکار دوگانه خواهید بود. همچنین سیستم صوتی 7تکه با یک هد یونیت (به صورت استاندارد بدون نمایشگر و با نمایشگر سفارشی)، 4 بلندگو و 2 تیوتر با قابلیت پخش از روی USB ،‌AUX ،‌CD و بلوتوث نیز ‌روی این خودرو عرضه می‌شود که با توجه به فضای کوچک کابین، صدای مطلوبی دارد. هرچند که جای خالی ساب ووفر در این سیستم صوتی کاملا حس می‌شود. آینه‌های الکتروکرومیک، غربیلک چهارشاخه با تنظیم تلسکوپی دستی و دکمه‌های کنترلی اینترفیس، 6 کیسه هوا و... از جمله دیگر امکاناتی است که در کابین این خودرو دیده می‌شود.

    آدرنالین متوسط!

    این‌ هاچ‌بک کم‌بک با 3 نوع موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری سری گاما به بازار جهانی عرضه می‌شود. نخستین نمونه که با کد G4FC شناخته می‌شود، از نوع تنفس طبیعی Mpi است که اتفاقا 95 درصد ولوسترهای موجود در بازار ایران از همین پیشرانه بهره می‌برند. همچنین یک نمونه GDI و توربو با حجمی مشابه‌ روی این خودرو قرار می‌گیرد که نمونه GDI آن در بازار ایران بسیار کمیاب است و نسخه توربو آن نیز اکثرا در بازار منطقه آزاد به چشم می‌خورد. همچنین 3 نوع جعبه دنده نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده که از بین 3 گزینه 6 سرعته خودکار تیپ ترونیک، 6 سرعته دستی و 6 سرعته دو‌کلاچه خودکار که‌ روی نمونه توربو قرار می‌گیرد، نمونه‌های وارد شده به بازار ایران، از گزینه اول بهره می‌برند. این خودروی اسپرت دیفرانسیل جلو با بهره‌گیری از 128 اسب بخار خود، قادر به ثبت شتاب صفر‌تا100  11.5 ثانیه‌ای و نهایت سرعت 190 کیلومتر بر ساعت است که در قیاس با جنسیس کوپه بازار دست دوم، هیچ حرفی برای گفتن ندارد. اما اگر در کنار سراتو کوپ یا پدرش، هیوندای تیبرون کوپه قرار بگیرد، همپای آنها می‌تازد. این در حالی است که ولوستر مصرف سوخت بسیار پایین‌تری از گزینه‌های ذکر شده دارد. در واقع در حال حاضر می‌توانید تنها با پرداخت 90 الی 112 میلیون تومان، صاحب یک ولوستر 2014 کارکرده الی 2015 صفر‌کیلومتر شوید؛ خودرویی که برای افرادی خاص، با سلیقه خاص طراحی شده!

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو