فونیکسریمکسبهتام

سناریو تکراری برخورد شتر با خودرو همچنان قربانی می گیرد

عصر خودرو- رفت و آمد شترهای بی صاحب یا با صاحب بی مسئولیت در نزدیک محورهای ارتباطی سیستان و بلوچستان همچنان قربانی می گیرد و اینبار قرعه به نام یک خودرو سواری پراید در محور زاهدان- زابل افتاد تا یکی از هموطنان جان خود را از دست بدهد.

سناریو تکراری برخورد شتر با خودرو همچنان قربانی می گیرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، در گذر از محور 205 کیلومتری و دو طرفه زاهدان - زابل که یکی از پر ترددترین محورهای استان سیستان و بلوچستان است همواره حیواناتی از جمله شتر در محدوده آن به چشم می خورد که تا کنون مخاطرات بسیاری را به بار آورده و آسیب های جبران ناپذیری به خانواده های مردم منطقه رسانده است.
    گرچه در طول این مسیر پر خطر علایمی وجود دارد و نیز دوربین های پیشرفته زمان سنج امکان تجاوز افراد از سرعت قانونی را نمی دهد اما باید توجه داشت که این علایم مخصوص انسانند و حیوانات بی ساربانی که در حوالی جاده ها مشغول چرایند از این امر آگاهی ندارند.
    متاسفانه برخورد شتر با خودرو های عبوری در این مسیر تاکنون سبب مرگ تعداد زیادی از هموطنان ما شده اما هنوز پس از گذشت سالیان سال برای آن هیچ اندیشه ای نشده است.
    محال است برخورد یک خودرو حداقل یک تنی با یک جسم ثابت و حدودا یک تنی مانند شتر بدون تلفات انسانی باشد.
    یکی از راننده های مسیر زاهدان- زابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دو سال قبل در برخورد با شتر دو نفر از سرنشینان خودروی من کشته و خودرو نیز کاملا نابود شد.
    پرویز کیانی ادامه داد: اگر فردی به یکی از این شتر های به ظاهر بی صاحب آسیب برساند یا قصد دزدیدن آن را داشته باشد ناگهان ده نفر ساربان برای آن پیدا می شود اما پس از وقوع تصادف و فوت یا مجروح شدن افراد هیچ مالکی برای این حیوانات پیدا نمی شود.
    وی خاطر نشان کرد: دو طرفه بودن جاده زاهدان-زابل از یکسو، جریمه های غیر متعارف راهنمایی رانندگی از سوی دیگر و نیز وجود شتر در این مسیر مردم را به ستوه آورده است.
    وی تصریح کرد: شترها گاه به یکباره در جاده ظاهر می شوند البته اگر روز باشد که امکان دیدن شترها برای رانندگان راحتتر است اما بیشتر تصادف ها با شتر در شب رخ می دهد زیرا از یک طرف شترها مکانی راحتتر از آسفالت جاده برای استراحت پیدا نمی کنند و از سوی دیگر راننده تنها در فاصله چند متری متوجه وجود شتر در جاده می شود و زمان کافی برای کنترل خودرو ندارد.
    این حکایت توسط بسیاری از راننده ها و مسافران مسیرهای بین راهی سیستان و بلوچستان به ویژه محور زابل- زاهدان، زاهدان-بیرجند، زابل- بیرجند و زاهدان- کرمان نقل شده است و تاکنون افراد زیادی دچار حادثه برخورد با شتر شده اند.
    به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان، رئیس پلیس راه استان اظهار داشت: با اعلام مرکز فوریت های پلیس 110 مبنی بر وقوع یک فقره برخورد سواری پراید با یک نفر شتر در کیلومتر 60 محور زاهدان- زابل تیم گشت پلیس راه به محل اعزام شد.
    سرهنگ ایوب شرافتی افزود: در این حادثه که به دلیل کم توجهی راننده به جلو رخ داده، راننده در جا فوت کرده و ساربان شتر نیز به دلیل رها کردن این حیوان مقصر شناخته شده است.
    وی با بیان اینکه 50 درصد کل شتر های کشور در سیستان و بلوچستان وجود دارد تصریح کرد: گرچه طرح پلاک کوبی شترها و آموزش به مالکان به منظور جلوگیری از رها شدن این حیوانات در حاشیه راه ها در دستور کار ارگان ذیربط در استان است اما رانندگان نیز باید در عبور از محور های ارتباطی به ویژه در مکان هایی که تابلو هشدار دهنده وجود دارد دقت کنند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.
    چندی پیش در یکی از نشست های شورای ایمنی راههای استان مقرر شده بود که برای تمامی شترهایی که در محدوده های راهها تردد می کنند کمربند و یا رنگ شب نما تهیه و مالکان آنها مجبور به استفاده از این ابزارها بر بدن شتر شوند که در صورت اجرای این طرح بطور قطع از بروز حوادث ناگوار تاحدودی پیشگیری می شود.
    گمان کنم در استانی که نصف شترهای ایران را در خود جای داده است و در محوری که بیشتر ایام سال به دلیل توفان های شن سهمگین شعاع دید در آن به شدت کاهش می یابد و نیز تردد بسیار بالایی دارد باید تمهیداتی بیشتر از تابلو و هشدار شفاهی اندیشیده شود.
    برخی رانندگان پیشنهاد دادند: نیروی انتظامی، پلیس راه و اداره راه و شهرسازی صاحبان شترها را مجبور کنند که شترهایشان را رنگ شب نما بزنند یا کمربند یا نشانه ای که با تابیدن نور وسیله نقلیه از فاصله زیاد مشخص شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو