فونیکسریمکسبهتام

ارتقای کیفیت، همپای ارزش دلاری قطعات

عصر خودرو : براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴،‌ ارزش قطعات تولیدی قطعه‌سازان برای خودروهای ساخت داخل باید به ۲۲/۵ میلیارد دلار افزایش یابد. موضوعی که در طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی نیز به آن اشاره شده و مورد تاکید قرار گرفته است.

ارتقای کیفیت، همپای ارزش دلاری قطعات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، آنطور که کارشناسان صنعت قطعه می‌گویند، اجرایی شدن این هدف در صورتی امکانپذیر است که تولید 3 میلیون خودرو سواری و 120هزار خودرو تجاری که در افق 1404 پیش‌بینی شده به وسیله خودروسازان کشورمان محقق شود. این هدفگذاری در حالی انجام شده که در کنار این موضوع ارتقای کیفیت قطعات تولیدی نیز در طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه مورد تاکید قرار گرفته و هدفگذاری در این زمینه انجام شده است که تحقق این اهداف مشروط به تامین سرمایه لازم برای تقویت زیرساخت‌های صنعت قطعه‌سازی است. عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور  با اشاره به این هدفگذاری اظهار کرد: در حال حاضر ارزش قطعات تولیدی قطعه‌سازان 7 میلیارد دلار است که در طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی پیش‌بینی شده که ارزش قطعات تولیدی به 22/5 میلیارد دلار برای خودروهای ساخت داخل افزایش یابد. به گفته محمدرضا نجفی‌منش، براساس پیش‌بینی‌های انجام شده برای خدمات پس از فروش قطعات تولیدی نیز ارزشی معادل 2/5 میلیارد دلار در نظر گرفته شده و در همین حال 6 میلیارد دلار ارزش صادرات قطعات است که مجموع این ارقام به 31 میلیارد دلار می‌رسد. وی افزود: در این طرح ارزش قطعات تولیدی برای خودروهای ساخت داخل درنظر گرفته شده زیرا براساس قانون حداکثری استفاده از منابع داخلی و بر اساس اقتصاد مقاومتی باید به تولید داخلی بها داد که ساخت این میزان از قطعات نیز برای خودروهای داخلی در نظر گرفته شده است. عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان تصریح کرد: هم‌اکنون تمامی قطعات تولیدی قطعه‌سازان از کیفیت لازم برخوردار است. بر همین اساس افزایش ارزش قطعات تولیدی در این طرح پیش‌بینی شده است. نجفی‌منش عنوان کرد: هم‌اکنون قطعات خودرو تندر ال90 به وسیله قطعه‌سازان داخلی تولید شده که کیفیت این قطعات همواره مورد توجه قرار گرفته است اما خودرویی مانند پراید، یک خودرو قدیمی است و نباید کیفیت قطعات آن را با تندر ال90 مقایسه کرد. از این رو با ورود خودروهای جدید، شاهد تولید قطعات با کیفیت‌تر نیز خواهیم بود.


    تامین سرمایه برای بخش‌های مختلف صنعت قطعه‌سازی
    براساس این گزارش،‌ در صورتی ارزش قطعات تولیدی به 22/5 میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد که هدف تولید 3 میلیون و 120 هزار دستگاه خودرو در افق 1404 محقق شود. مشاور انجمن قطعه‌سازان کشوردر این‌باره اظهار کرد: رقم 22/5 میلیارد دلار ارزش قطعات تولیدی که در طرح رقابت‌پذیری صنعت خودرو به آن اشاره شده، در خط تولید 3میلیون و 120 هزار دستگاه خودرو استفاده خواهد شد. در همین حال حدود 6 میلیارد دلار نیز ارزش صادرات قطعات در نظر گرفته شده است. به گفته محسن رزم‌خواه، به دنبال افزایش 22/5 میلیارد دلاری ارزش قطعات تولیدی، برای ارتقای کیفیت قطعات نیز برنامه‌ریزی شده که تمامی این برنامه‌ها در طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی عنوان شده است. آنطور که رزم‌خواه می‌گوید: در طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی، سرمایه‌هایی که باید به بخش‌های مختلف تولیدی اختصاص پیدا کند، مشخص شده است زیرا ارتقای کیفیت قطعات تولیدی مستلزم ارتقای فناوری‌های صنعت قطعه‌سازی، خرید دانش فنی و سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه است که باید تمامی سازمان‌ها ازجمله دولت و بانک‌ها به منظور تامین سرمایه‌های این بخش‌ها با صنعت قطعه‌سازی همکاری داشته باشند. براساس این گزارش، جهانی شدن و رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی نکته‌ای است که باید برای تحقق آن برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود، از این‌رو به نظر می‌رسد، تدوین طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی، راهکاری است که به وسیله فعالان این صنعت به منظور دستیابی به این هدف تدوین شده است. در این میان یکی از اهداف پیش‌بینی شده در این طرح دستیابی به 22/5 میلیارد دلار ارزش قطعات تولیدی به وسیله قطعه‌سازان برای خودروهای ساخت داخل است. بر همین اساس همانطور که کارشناسان صنعت قطعه‌سازی تاکید می‌کنند همزمان با افزایش ارزش فعلی قطعات تولیدی که حدود 7 میلیارد دلار است، به منظور ارتقای کیفیت قطعات نیز برنامه‌ریزی‌های لازم در طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی انجام شده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو