فونیکسریمکسبهتام

کارشناسان با اشاره به تاثیر اجرای «برجام» بر صنعت قطعه اعلام کردند

چشم قطعه‌سازان به ورود فناوری‌های جدید روشن می‌شود

عصر خودرو : فعالان صنعت قطعه تاثیر اجرای برجام بر قطعه‌سازی کشور را مثبت ارزیابی می‌کنند و معتقدند که این روند منجربه ورود تولیدکنندگان قطعات خودرو به عرصه‌های جهانی می‌شود.

چشم قطعه‌سازان به ورود فناوری‌های جدید روشن می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، عرصه‌هایی که تحولات مثبتی را برای صنعت قطعه‌سازی رقم خواهد زد و چشم قطعه‌سازان را به دیدن جدیدترین فناوری‌های تولید قطعات به کشور روشن می‌کند. با این حال به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور تاثیرات اجرای برجام بر صنعت قطعه‌سازی در کوتاه‌مدت میسر نیست زیرا عملیاتی شدن مذاکرات و قراردادهای شرکت‌های قطعه‌سازی داخلی با کشورهای خارجی برای ورود تجهیزات جدید و انتقال دانش فنی به صنعت قطعه‌سازی زمانبر است و تا یک سال به طول خواهد انجامید.به طور قطع برجام بر تمامی صنایع کشور تاثیرگذار است و صنعت قطعه‌سازی نیز از این تاثیرات مستثنا نیست. دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور با بیان این مطلب گفت: دورانی که تحریم‌های اقتصادی در ایران وجود داشت، قطعه‌سازان کشور با محدودیت‌هایی مواجه شدند، از جمله اینکه امکان ارتباط با کشورهای معتبر و صاحب فناوری در زمینه قطعه‌سازی از بین رفت و ارتباط قطعه‌سازان با کشور چین محدود شد که این امر باعث وابستگی شرکت‌های قطعه‌سازی داخلی به شرکت‌های چینی شد زیرا در سال‌های تحریم، تامین مواد اولیه و همچنین تامین برخی از قطعاتی که امکان تولید آن در کشور وجود نداشت، به سختی انجام می‌شد، از این‌رو بسیاری از این قطعات از کشور چین وارد شده و همچنین تامین مواد اولیه ساخت قطعات نیز به وسیله واسطه‌ها انجام می‌شد. به گفته ساسان قربانی، با اجرای برجام و رفع کامل تحریم‌های اقتصادی در ایران، سیستم‌های بانکی فعال خواهند شد و بسیاری از محدودیت‌هایی که برای ارتباط با کشورهای خارجی در دوران تحریم وجود داشت، برطرف خواهد شد.آنطور که وی می‌گوید: با رفع کامل تحریم‌های اقتصادی در ایران در زمینه انتقال فناوری از شرکت‌های صاحب‌نام خارجی، خرید مواد اولیه کیفی و انجام سرمایه‌گذاری مشترک با این شرکت‌ها می‌توان شاهد تحولات خوبی بود. دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور معتقد است تصور برخی از افراد این بود که انتقال فناوری از کشورهای خارجی، خرید مواد اولیه از آنها و انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی بلافاصله با اجرای توافق هسته‌ای و بعد از روز توافق قابل اجرا است، این درحالی است که مشکلات بانکی و نقل و انتقال پولی پابرجا بوده و امید است با اجرای برجام این مشکلات برطرف شود. قربانی گفت: اجرای برجام در کوتاه مدت بر صنعت قطعه‌سازی تاثیرگذار نیست و با لغو کامل تحریم‌های اقتصادی، عملیاتی شدن قرارداد شرکت‌های قطعه‌سازی داخلی با کشورهای خارجی و همچنین ورود فناوری‌ها و ماشین‌آلات جدید زمانبر است و برای تاثیرگذاری آن 9 ماه تا یک‌سال زمان لازم است.


    ورود قطعه‌سازان به عرصه‌های بین‌المللی
    مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور نیز  به تاثیر برجام بر صنعت قطعه‌سازی کشور اشاره کرد و توضیح داد: صنعت قطعه‌سازی به دانش فنی، ماشین‌آلات و فناوری کشورهای خارجی نیازمند است، در نتیجه عمده‌ترین تاثیری که برجام بر صنعت قطعه‌سازی خواهد گذاشت، ارتباط راحت با کشورهای صنعتی و صاحب فناوری است چراکه در نتیجه آن، دانش فنی و ماشین‌آلات جدید وارد صنعت قطعه‌سازی خواهد شد. آنطور که محسن رزم‌خواه می‌گوید: با اجرای برجام و همکاری شرکت‌های قطعه‌سازی داخلی با کشورهای خارجی، ارتباط با صنعتگران خارجی تسهیل می‌شود که در نتیجه این امر، سطح دانش مدیریت و تخصص قطعه‌سازان کشور افزایش خواهد یافت.
    وی اظهار کرد: با اجرای برجام و ارتقای دانش فنی در شرکت‌های قطعه‌سازی، فعالان این حوزه وارد عرصه‌های بین‌المللی خواهند شد. از این‌رو فعالیت شرکت‌های قطعه‌سازی تنها منحصر به بازارهای داخلی نخواهد بود و درصورت مواجه شدن صنعت خودرو با هرگونه بحرانی، به دنبال آن صنعت قطعه‌سازی نیز دچار بحران نمی‌شود زیرا قطعه‌سازان با شرکت‌های گسترده‌تری همکاری خواهند کرد. در همین حال یک عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور نیز  به تاثیرات مثبت اجرای برجام بر صنعت قطعه‌سازی کشور اشاره کرد. محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: با اجرای برجام، نقل وانتقال پول به راحتی انجام می‌شود و فناوری‌های جدیدی وارد کشور می‌شوند. این درحالی است که در سال‌های تحریم خرید قطعه‌سازان از منابع قبلی یعنی آن‌دسته از شرکت‌های خارجی که در گذشته با ایران همکاری داشتند، میسر نبود. براساس این گزارش و آنطور که فعالان صنعت قطعه اظهار می‌کنند، اجرای برجام نتایج خوبی را برای صنعت قطعه‌سازی به همراه دارد. این درحالی است که قطعه‌سازان در سال‌های تحریم با مشکلات زیادی مواجه شدند و ارتباط آنها با تولیدکنندگان مطرح خارجی محدود شد. به گونه‌ای که این امر تامین مواد اولیه کیفی برای ساخت قطعات خودرو را با مشکل مواجه کرد و مانعی در مسیر ورود جدیدترین فناوری‌ها به صنعت قطعه‌سازی بود، حال با اجرای برجام به‌تدریج موانع موجود برطرف شده و مسیر ورود شرکت‌های قطعه‌سازی خارجی به کشورمان هموار می‌شود.
     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط