فونیکسریمکسبهتام

فرسودگی ۵۰درصدی ناوگان اتوبوسرانی

عصر خودرو : مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه گفت: دولت مقرر کرده سن فرسودگی اتوبوس در تهران هشت سال است که براین اساس در حال حاضر ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی ما فرسوده و بالای ۵ سال از عمر آن می‌گذرد.

فرسودگی ۵۰درصدی ناوگان اتوبوسرانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا، پیمان سنندجی درباره مشکلات ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه هزینه جابجایی مسافر در تهران براساس هزینه‌های مرتبط با اتوبوس مانند گازوئیل، روغن و... برآورد می‌شود، گفت: قرار بود؛ یک سوم هزینه‌ها در نظر گرفته شده برای این ناوگان توسط دولت، یک سوم توسط شهرداری و یک سوم توسط مردم پرداخت شود.

    وی ادامه داد: به دلیل بالا بودن هزینه‌ها معمولا میزان یک سوم در شورای شهر تصویب نمی‌شود و پرداخت مردم کمتر از این مقدار است. به عنوان مثال هزینه جابجایی مسافر در تهران بین هزار و 800 تا 2000 تومان است که اگر قرار باشد به صورت یک سوم پرداخت شود؛ مردم باید حدود 600 تومان در این حوزه به بخش عمومی پرداخت کرده و مبلغ بیشتری را نیز به بخش خصوصی پرداخت کنند، در حالی که در بخش بی‌آر‌تی آنچه پرداخت می‌شود؛ مقدار 300 تومان یا کمتر است که فشار این موضوع بر شهرداری بوده و این نهاد سهم مردم را پرداخت می‌کند.

    سنندجی با تاکید براینکه سهم در نظرگرفته شده برای دولت در این حوزه معمولا یا پرداخت نمی‌شود یا سهم بسیار ناچیزی پرداخت می‌شود، افزود: براساس برآورد‌های ما سهم یارانه‌ها بالغ بر 200 میلیون تومان است که آنچه پرداخت می‌شود، بسیار جزئی‌تر از این مقدار است و علت آن معمولا کمبود اعتبارات است.

    با کمبود اتوبوس در شهر تهران مواجه هستیم

    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با یادآوری اینکه در گذشته 5 .82 درصد یارانه خرید اتوبوس و یارانه مربوط به بلیت توسط دولت پرداخت می‌شد، تصریح کرد: اما 5 سالی است که هیچ یارانه‌ای توسط دولت پرداخت نشده و اتوبوسی نیز به اتوبوسرانی تحویل داده نشده است به همین علت امروز با مسئله کمبود اتوبوس در شهر مواجه هستیم و همچنین مشکل عدم پرداخت سهم مشخص شده توسط قانونگذار نیز وجود دارد.

    وی خاطرنشان کرد: زمانی که دولت سهم خود را پرداخت نکند، اولین آثارش را در کمبود اتوبوس یا استفاده از اتوبوس‌های فرسوده می‌بینیم، این در حالی است که دولت مقرر کرده سن فرسودگی اتوبوس در تهران هشت سال است که براین اساس در حال حاضر 50 درصد ناوگان اتوبوسرانی ما فرسوده و بالای 5 سال از عمر آن می‌گذرد.

    سنندجی بیان کرد: چنین اتوبوس‌هایی به لحاظ ایمنی، آلودگی هوا وایجاد نارضایتی در مردم مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. همچنین فرسودگی باعث خرابی اتوبوس و در نتیجه تاخیر در ورود اتوبوس به داخل ایستگاه‌ها را به دنبال دارد، کمبود اتوبوس نیز تراکم مردم در ایستگاه‌ها و سایر مشکلات را ایجاد می‌کند.

    باید سالی هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان تهران اضافه شود

    وی با بیان اینکه باید سالی هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران اضافه شود، افزود: هزینه خرید اتوبوس تک کابین 450 میلیون تومان است که با یک جمع و تفریق ساده بالا بودن هزینه این حوزه را مشاهده می‌کنیم. همچنین در این زمینه جلساتی را با مسئولان داشته‌ایم، اما تا به حال هیچ یک از این نشست‌ها منجر به افزوده شدن اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران نشده است.

    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه معتقد است؛ مهم‌ترین مشکل در این زمینه کمبود اعتبار است و همچنین باید از مسئولان دولتی پرسید که چرا اتوبوسی به ناوگان اتوبوسرانی اضافه نمی‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که مردم در حوزه حمل و نقل عمومی با آن مواجه‌اند، بحث وجود ناوگان مناسب است بدین معنی که اتوبوس‌ها نباید فرسوده باشند و به لحاظ فاصله از سطح زمین باید کوتاه بوده و به گونه‌ای باشند که همه افراد اعم از جوان، سالمند و معلول به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین اتوبوس‌ها باید سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی داشته باشند.

    سنندجی با تاکید براینکه اتوبوسرانی کشور دچار مشکل است، ادامه داد: وقتی اتوبوسی وجود ندارد که وارد تهران شود، قاعدتا اتوبوس به سایر شهر‌ها نیز وارد نمی‌شود. اساس کار ما در حوزه حمل و نقل شهری داشتن اتوبوس است و ضروری است؛ اتوبوس‌های خوبی موجود باشد تا در اختیار مردم قرار بگیرند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو