فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۱۳۸»

خودروهای فرسوده و هوای آلوده در کلان شهر تهران

عصر خودرو- آلودگی هوا در کلان شهر تهران سال ها است که به یک معضل در این شهر تبدیل شده است . معضلی که کارشناسان و مسوولان شهری تا کنون راهکارها و طرح های مختلفی را برای حل آن ارایه کرده اند.

خودروهای فرسوده و هوای آلوده در کلان شهر تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، یکی از طرح های تازه ای که از مدتی قبل مطرح شده است طرح کاهش است که قرار بود از ابتدای آبان ماه امسال به اجرا گذاشته شود .

    اگرچه پیش از این مسوولان شهرداری تهران اعلام کرده بودند که این طرح مشکلی برای اجرا ندارد و هماهنگی های لازم و بستر سازی های مناسب برای اجرای این طرح انجام شده است اما جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی  چندی پیش اعلام کرد که پلیس هنوز پای اجرای طرح کاهش را  امضا نکرده است و این طرح هنوز برای ما ابهام دارد و تا زمانی که ابهامات برای پلیس رفع نشده است نمی توانیم با این طرح موافقت کنیم .

    به گزارش ایسنا سردار موسی امیری گفت که هنوز اطلاعاتی که از تهران خواسته ایم به دست ما نرسیده است و برای اظهارنظر صریح در مورد طرح نیازمند تحلیل درستی هستیم. ما هنوز نمی دانیم که تعداد واقعی خودروهای سبز و زرد چه قدر است و آیا این تعداد از خودروها که به عنوان زرد اعلام شده اند درواقعیت نیز همین شرایط را دارند؟

    وی چالش های پیش رو را عدم اطمینان پلیس به معاینه فنی دانست و افزود: مشخصه اصلی خودروهای زرد نیز معاینه فنی است؛ اما متاسفانه ما به معاینه فنی چه در تهران و چه خارج از تهران مطمئن نیستیم.

    وی یکی دیگر از چالش های پیش رو را تعداد خودروها برشمرد و افزود: معلوم نیست که با دسته بندی خودروها به رنگ زرد آیا تعداد خودرویی که وارد محدوده می شود بیشتر از تعداد خودروی فعلی است یا کمتر است.

    این در حالی است که شهردار تهران پیش از این اعلام کرده بود طرح کاهش از ابتدای آبان 94 اجرا می شود. در این طرح خودرو ها بر اساس میزان آلایندگی دسته بندی و اجازه ورود به محدوده مرکزی شهر تهران را پیدا می کنند.

    در پی اختلاف نظر ها برای اجرای طرح کاهش، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که درصورت ادامه این وضعیت، شورا به موضوع ورود خواهدکرد.

    به گزارش مهر وی گفت: راهنمایی و رانندگی هنوز با اجرای طرح کاهش موافق نیست.

    به گفته وی، پلیس معتقد است هنوز زیرساخت های اجرای این طرح آماده نشده و قابلیت اجرایی ندارد که برای رسیدن به تفاهم باید مسوولان شهرداری با پلیس راهور جلساتی را برگزار کنند.

    از سوی دیگر برخی کارشناسان بهبود کیفیت سوخت، استانداردسازی خودروهای داخلی و افرایش مراکز معاینه فنی خودرو را در کاهش آلودگی هوا موثر می دانند.

    محمد دامادی عضو فراکسیون مدیریت شهری و توسعه پایدار مجلس ، معتقد است  در ایجاد آلودگی هوای پایتخت عواملی بسیاری دخیل هستند. وی  به خبرنگار خانه ملت گفت: درحقیقت باید اذعان داشت که خودروهای غیراستاندارد نقش بسیار مهمی در آلودگی هوا دارند، این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت بر استاندارد خودروهای داخلی پافشاری می‌کند اما لازم است که با حساسیت بیشتری به این موضوع پرداخته شود.

    نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: علاوه بر وجود خودروهای غیراستاندارد، استفاده از سوخت‌های بی‌کیفیت نیز بر آلودگی هوا دامن زده است، البته جایگاه‌های عرضه سوخت نیز باید از استانداردهای لازم برخوردار باشند.

    دامادی با یادآوری وضعیت ناوگان حمل ونقل شهری و تاثیر آن بر کاهش آلودگی هوا، گفت : توسعه مترو کمک شایانی به تعدیل آلودگی هوا کرده است، واقعیت آن است که در نبود مترو تهران و با وضعیت فعلی حداقل سه ماه از سال باید تعطیل می‌شد، مترویی که چندین میلیون مسافر شهری را جابه جا می کند باید از اعتبارات دولتی برای توسعه بیشتر برخوردار شود.

    دامادی یادآور شد: با توسعه مترو و محدودیت در تردد خودروهای تک سرنشین شاهد کاهش آلودگی هوا خواهیم بود و اگر اراده‌ای برای کاهش آلودگی هوا وجود داشته باشد، مدیریت کیفیت سوخت و استانداردسازی خودروهای داخلی و البته افرایش مراکز معاینه فنی خودرو کار دشواری نیست.

    در همین حال مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز خودروهای کاربراتوری  را متهم اصلی آلودگی هوای شهر می داند.

    وحید حسینی  منع تردد خودروهای فرسوده را اتفاق جدیدی ندانست  چرا که  به گفته او بر اساس مصوبه هیات دولت در سال 89، پنج سال است که تردد این خودروها در تهران ممنوع شده است.

    به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران،حسینی گفت: 500 هزار دستگاه خودروی بسیار آلاینده، جان 9 میلیون نفر را در تهران تهدید می کند .

    وی با اعلام این که هوای آلوده یکی از عوامل اصلی شیوع بیماری های تنفسی، ریوی و افزایش بیماران قلبی است، تاکید کرد: آلودگی هوا، نفس سالمندان و کودکان ما را به شماره انداخته و اصلی ترین عامل انواع سرطان ها و آلرژی هایی که در تهران شایع شده، آلاینده هایی هستند که بخش قابل توجهی از آنها را خودروهای فرسوده تولید می کنند.

    بر اساس گزارش خبرگزاری مهر مطابق آنچه شهرداری تهران برنامه ریزی کرده است، در صورت تصویب نهایی شورای عالی ترافیک، کل 3 میلیون و 379 هزار خودروی پلاک تهران، به 4 کلاس هیبریدی، انژکتوری، کاربراتوری و فاقد معاینه فنی تقسیم می شوند به طوری که خودروهای دسته اول در کلاس آبی، هیچ منعی برای تردد در محدوده کاهش ندارند، خودروهای دسته دوم در کلاس سبز، فقط در روزهای ناسالم، از صبح تا عصر، منع تردد دارند، خودروهای دسته سوم در کلاس زرد، در کل سال از صبح تا عصر منع تردد دارند و دسته آخر در کلاس قرمز در طول شبانه روز، ممنوع الورود می شوند. محاسبات شهرداری تهران نشان می دهد که با اجرای طرح «کاهش»، تعداد روزهای سالم از 233 روز فعلی در سال به 300 روز افزایش می یابد و همزمان، با لغو ممنوعیت زوج و فرد، رفاه ترافیکی در این محدوده، برقرار می شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو