فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۱۳۲»

طرح کاهش آلودگی هوا « L E Z» اجرا یا تعویق؟!

عصر خودرو- شهری هفت هزار ساله که اطرافش را کوههای بلند احاطه کرده است، حالا دیگر مدت هاست با گسترش تردد خودروها در این شهر، آلاینده های هوا در آن ماندگار شده، معضلی که هنوز کسی موفق به نقطه پایانی بر آن نشده است.

طرح کاهش آلودگی هوا « L E Z» اجرا یا تعویق؟!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا،  سال های گذشته، طرح های مختلفی برای کنترل و کاهش آلاینده ها در هوای تهران به اجرا گذشته است این طرح ها که از جمله آنها می توان به ایجاد ابرهای باران زا، آبپاشی با هلی کوپتر و جلوگیری از تردد خودروها با عنوان طرح زوج و فرد اشاره کرد تاکنون هیچ کدام از آنها نتوانسته است مشکل آلودگی هوای تهران را پایان ببخشند و باید چاره ای اندیشید.
    حال آنچه که امروز به عنوان چاره ای بر آلودگی هوای تهران مطرح شده طرحی با عنوان طرح محدوده کاهش آلودگی هوا«LEZ » است این طرح قرار بود که از ابتدای آبان ماه به اجرا گذاشته شود اما اکنون در پیرامون آن بایدها و نبایدهایی مطرح شده که اجرایی شدنش را به تعویق انداخته است.
    از اجرایی شدن طرح های ترافیک و طرح زوج و فرد که ممنوعیت تردد را برای خودروها در بعضی ساعات و روزهای سال با تعیین پلاک ایجاد می کرد بیش از 10 سال می گذرد.
    از آغاز سال جاری، مسئولان شهری با ناکارآمد خواندن آن، طرحی را با نام LEZ مطرح کردند و مقرر شد تا جایگزین طرح های ترافیک و زوج و فرد در شهر تهران شود.
    مسئولان شهری با تاکید بر اینکه طرح های زوج و فرد و ترافیک در شهر تهران با ایجاد 50 درصد محدودیت تردد برای خودروها تنها توانسته چهار درصد در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد اعلام کردند که باید جلوی تولید آلودگی را در پایتخت گرفت.
    از همان ابتدای امسال مقرر شده بود تا پس از تکمیل مطالعات و تصویب در نهادهای مربوط از جمله شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی ترافیک کشور طرح LEZ که این روزها با نام کاهش (کنترل آلایندگی هوای شهر) شهرت یافته است در پایان شهریور ماه و با آغاز شش ماهه دوم سال جاری اجرایی شود.
    در پایان شهریور ماه شهردار تهران تاکید کرد که اجرایی شدن این طرح برای تکمیل زیرساخت ها به اول آبان ماه موکول شود.
    در طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ) خودروها بر اساس میزان تولید آلایندگی به چهار دسته رنگی سبز، آبی، زرد و قرمز تقسیم بندی می شوند و بر همین اساس اجازه تردد در مناطقی که اعمال محدودیت می شود را خواهند داشت.
    در همین راستا گروه سبز متعلق به خودروهای سواری، وانت بارهای گازسوز با شاخص استاندارد یورو دو دارای معاینه فنی، گروه آبی متعلق به خودروهای سواری، وانت بار و موتورسیکلت های هیبریدی است.
    گروه زرد مربوط به خودروهای کاربراتوری زیر استاندارد یورو دو که به سن فرسودگی نرسیده اند و در نهایت گروه قرمز شامل تمام خودروهای فرسوده با سیستم کاربراتوری می شود.
    سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران حذف خودروهای پیکان از شهر تهران که در زمره خودروهای قرمز قرار دارند را یکی از این راهکارهای طرح کاهش آلودگی هوا عنوان می کند.
    وی گفت: اگر در نظر بگیریم که یک خودرو پیکان روزانه با 200 متر پیمایش و با احتساب اینکه در هر متر 40 گرم آلودگی تولید شود هر خودرو پیکان روزانه هشت کیلوگرم آلودگی در شهر تهران تولید می کند.
    آنچه که در پیرامون این طرح می شود این است که با توجه به دسته بندی که در خودروها بر اساس میزان الایندگی آنها صورت می گیرد اینگونه برداشت می شود که این طرح به نفع متمولین است زیرا با این حساب تنها خودروهای گران قیمت نمره قبولی را می گیرند و تنها خودروهای گران قیمت اجازه تردد خواهند داشت.
    هاشمی در پاسخ به این موضوع گفت: یک خودروی پراید که در توان خرید اکثر شهروندان باشد نیز می تواند با گذراندن مراحل معاینه فنی در گروه سبز قرار بگیرد و بدون ایجاد آلودگی در سطح شهر تردد کند.
    برای اجرایی شدن طرح کاهش آلایندگی هوا، باید برای تعیین دسته بندی خودروها به مراکز معاینه فنی مراجعه کرد تا با ثبت در مرکز اطلاعات پلیس مجوز تردد در شهر داده شود.
    ولی الله آذروش مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران از آمادگی کامل مراکز برای مراجعه تمامی خودروها در پایتخت خبر داد و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این طرح نیاز دارد تا خودروها به طور کامل بررسی شده و برگه تایید معاینه فنی را دریافت کنند برخی مراکز حتی به صورت شبانه روزی نیز آمادگی کامل را دارند.
    وی افزود: با توجه به اینکه از آغاز آبان ماه اولین مدرک مورد درخواست پلیس راهور برگه معاینه فنی خواهد بود اما افزایش محسوسی در مراجعه به مراکز معاینه فنی را شاهد نبوده ایم.
    اما این طرح به جز موافقان، مخالفانی نیز دارد که از زمان و نحوه اجرا تا ناکارآمدی دوباره این طرح جدید مباحثی را مطرح می کنند.
    محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به پدیده وارونگی هوا که هر ساله در زمستان رخ می دهد گفت: اجرایی کردن طرح های کاهش آلودگی هوا در زمستان کار به نظر درستی نمی آید زیرا این پدیده موثر بودن طرح را زیر سوال می برد.
    سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده انتظامی نیز در حاشیه آیینی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: طرح های مطالعه نشده که در آن حقوق مردم نقض می شود نباید اجرایی شوند.
    وی تصریح کرد: قطعا هر طرح جدید، الزاماتی دارد که اولویت آن رعایت حقوق مردم است لذا معتقدیم طرح های پی در پی نباید نظم مردم را برهم بزند.
    شهروندان تهران نیز در این زمینه نظر های مختلفی دارند عده ای از آنها حتی نمی دانند این طرح چیست و گاهی حتی نام آن را هم به گوش خود نشنیده اند و آن دسته که در مورد طرح کاهش اطلاعات نسبی یا کاملی دارند نیز نظرات مثبت یا منفی را دارند.
    مرتضی محمدی با اظهار خوشحالی از اجرای این طرح گفت: خودرویی که از آن استفاده می کنم در گروه آبی قرار دارد و من می توانم به راحتی در شهر تردد کنم بدون اینکه هزینه طرح های مشهور به ترافیک یا زوج و فرد را پرداخت کنم.
    رضا نورایی نیز از مخالفان طرح می گوید: نظارتی که باید بر روی خودروها نمی شود من به راحتی با پرداخت 50 هزار تومان بدون اینکه خودرو را به مراکز معاینه فنی ببرم برگه تایید معاینه فنی را دریافت کرده ام در حالی که در گروه زرد این دسته بندی ها قرار دارم.
    با همه این شرایط کمتر از 10 روز دیگر به پایان مهر ماه و آغاز آبان که به گفته ی شهردار تهران زمان اجرایی شدن طرح کاهش مانده است و باید منتظر بمانیم تا با وجود تمامی مخالفت ها و اعلام موافقت این طرح اجرایی خواهد شد یا خیر.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط