فونیکسریمکسبهتام

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو در نخستین کنفرانس مطبوعاتی این انجمن خبر داد :

پیشنهاد ۱۵ بندی برای تشخیص فروشندگان غیرمعتبر خودروهای وارداتی

عصر خودرو: رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو با بیان آنکه ۷۰ درصد خودروهای وارداتی توسط شرکت های فاقد نمایندگی انجام می شود ، گفت: به منظور جلوگیری از کلاهبرداری شرکتهای تقلبی، ساماندهی فروش خودروهای وارداتی ۱۵ پیشنهاد به مقامات ذیصلاح وقضایی ارائه شده است.

پیشنهاد ۱۵ بندی برای تشخیص فروشندگان غیرمعتبر خودروهای وارداتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، میثم رضایی روز سه شنبه در نخستین گفت‌و گوی رسمی این انجمن با جمعی از خبرنگاران طرح تفکیک وارد‌کنندگان بدون نمایندگی رسمی و معتبر با فروشندگان غیر معتبر را تشریح کرد و از پیشنهاداتی برای جلوگیری از متضرر شدن مردم در خرید خودرو از این نمایندگان خبر داد.
    به گفته رضایی سال گذشته دولت در پی اجرای طرحی بود که بر اساس آن وارد‌کنندگان فاقد نمایندگی رسمی نتوانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند این در حالی است که 70 درصد سهم واردات خودرو به کشور در دست این شرکت ها است.شرکت‌های فعال در این حوزه نیز برای جلوگیری از این مساله گردهم آمدند و انجمن صنفی تحت عنوان انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو تشکیل دادند تا بتوانیم جلوی انحصار در بازار را بگیریم. برای این مساله ابتدا جلساتی با وزیر صنعت و رئیس شورای رقابت داشتیم و در طول راه با مخالفت‌های زیادی برای ثبت این انجمن نیز مواجه شدیم چرا که بعضی آن را موازی کاری در کنار انجمن وارد‌کنندگان رسمی خودرو می‌دانستند.انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو سرانجام سال گذشته به ثبت رسید و با حدود 50 عضو تا امروز مشغول به کار است.

    پیشنهاد 15 بندی برای جلوگیری از کلاهبرداری
    رضایی در ادامه ضمن اشاره به تعدد بخش‌نامه‌های مختلف در زمینه واردات به تغییرات عجیب این بخشنامه‌ها اشاره کرد و افزود : خرده‌های زیادی به شرکت‌های بدون نمایندگی رسمی مبنی بر کلاهبرداری و غیر مطمئن بودن گرفته می‌شد اما ما در انجمن طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که تقریبا تمام شرکت‌هایی که از طریق درج آگهی در رسانه‌ها اقدام به کلاهبرداری کرده بودند هیچ‌کدام خودشان وارد‌کننده خودرو نبودند و عمدتا با سرمایه کمتر از 10 میلیون‌تومان شرکت خود را در ملکی اجاره‌ای ثبت کرده بودند. به همین منظور پیشنهاد 15 بندی را در راستای تفکیک شرکت‌های مورد اطمینان در زمینه فروش خودرو‌های وارداتی تنظیم کردیم که با بررسی این شرایط در هر شرکت ، واردکنندگان مطمئن می‌توانند توسط کمیته‌ای در همین انجمن مورد تایید قرار بگیرند و در صورت عدم تایید این شرکت‌ها از انتشار آگهی آن‌ها در رسانه‌ها جلوگیری به عمل آید.بررسی اموال و دارایی‌های شرکت واردکننده ، دریافت گواهی سوء پیشینه از مدیرعامل و اعضای هیات مدیره ، عدم بدهی بانکی معوقه و بررسی سوابق مدیران در زمینه امور بازرگانی از جمله بند‌های پیشنهاد از سوی این انجمن است.
    به گفته رضایی پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای با 11 عضو به دولت داده شده است که 10 عضو آن از سوی دولت و یک عضو از سوی انجمن باشد تا این شرایط برای احراز هویت شرکت‌ها و تایید صلاحیت آن‌ها توسط کمیته مورد بررسی قرار گیرد.

    کلاهبرداری 200 میلیاردی واردکنندگان غیرمعتبر طی 14 ماه گذشته
    رضایی همچنین در زمینه شرکت‌هایی که طی سال‌های گذشته در حوزه فروش خودرو های وارداتی کلاهبرداری کرده‌اند از حدود 5000 شکایت طی 14 ماه گذشته خبر داد.این شکایات از 10 تا 12 شرکت صورت گرفته و مبلغی حدود 200 میلیارد‌تومان را در بر می‌گیرد.به گفته رضایی همچنین این رقم برای کلاهبرداری فروشندگان خودروهای وارداتی طی 4 سال گذشته حدود 700 تا 800 میلیارد‌تومان است.
    رضایی همچنین با ذکر این نکته که عمده کلاهبرداران بر اساس بررسی‌ها دارای سوء پیشینه بوده‌اند اولین شرط را بررسی سوء پیشینه شرکت‌های فعال در زمینه واردات خودرو اعلام کرد.وی همچنین برای مثال به جدیدترین پرونده‌های کلاهبرداری در فروش اشاره کرد که پرونده آن‌ها در دادگستری در جریان است. برای مثال شرکت پارسه با 10 میلیون‌تومان سرمایه ثبتی و در ملکی اجاره‌ای طی 3 ماه 25 میلیارد‌تومان کلاهبرداری کرده است.

    انحصار هنوز هم در بازار وارداتی‌ها وجود دارد
    رضایی در ادامه و در واکنش به دستور‌العمل جدید واردات خودرو تاکید کرد که انحصار هنوز هم وجود دارد.به گفته او شرکت‌های بدون نمایندگی رسمی ملزم به پرداخت 3 درصد از رقم ارزش‌گمرکی خودرو به نمایندگان رسمی در ایران هستند تا خودرو‌ها گارانتی شوند و اجازه ورود به بازار را داشته باشند.این در حالی است که او از سنگ‌اندازی برخی شرکت‌های رسمی واردکننده در مسیر شرکت‌های عضو این انجمن خبر می‌دهد به گونه‌ای که برای مثال سال گذشته وقتی فهرست شماره شاسی محموله هیوندای سانتافه های وارداتی یکی از شرکت‌های غیر‌رسمی به شرکت رسمی در ایران ارائه شد این شرکت تمامی شماره‌های شاسی را فاقد استاندارد اعلام کرد و شرکت مذکور برای بار دیگر در بین شماره‌های شاسی ، شماره شاسی چند خودرو متعلق به همان نماینده رسمی را نیز گنجاند اما در کمال تعجب اینبار نیز تمام شماره‌شاسی های خودرو‌های وارداتی غیر مجاز اعلام شد.رضایی همچنین از سخت‌گیری در ارائه گارانتی و عدم انجام تعهدات برخی شرکت‌های دیگر نیز خبر داد. وی به عنوان مثال از توافقی که سال گذشته با اطلس‌خودرو برای واردات خودرو و ارائه گارانتی صورت گرفته بود سخن گفت به گونه‌ای که چک مبلغ 3 درصد برای گارانتی به شرکت اطلس‌خودرو ارائه شده بود اما زمانی که خودرو‌های به گمرک ایران رسیدند شرکت اطلس خودرو اعلام کرد که این خودرو‌های را گارانتی نمی‌کند و چک را به شرکت واردکننده بازگرداند و آن شرکت نیز مجبور به بازپس دادن پول مشتریانش شد.
    چرا رقیب باید از برنامه واردات ما اطلاع داشته باشد ؟
    رضایی اصلی‌ترین مشکل در زمینه ارائه گزارش برای دریافت گارانتی از شرکت‌های واردکننده را آگاهی این شرکت‌ها از برنامه‌های ووارد‌کنندگان غیر رسمی دانست و افزود که این موضوع رقابت را از بین می‌برد و موجب انحصار می‌شود به گونه‌ای که هر زمان شرکت‌های غیررسمی برای دریافت گارانتی به نمایندگان رسمی مراجعه کنند عملا با پرداخت 3 درصد ملزم به واردات آن خودرو خواهند شد و شرکت‌های رسمی از چند‌و‌چون برنامه‌های این واردکنندگان قبل از عرضه خودرو خبر خواهند داشت و این موضوع کاملا رقابت را منتفی می‌کند و بازار را به سمت انحصار می‌برد.
    مشتریان از گارانتی خودرو‌های وارداتی راضی نیستند
    رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو معتقد است که مشتریان آنگونه که باید از ارائه خدمات در دوره گارانتی توسط شرکت‌های رسمی رضایت ندارد و برای همین منظور است که از خودرو‌های وارداتی بدون گارانتی با قیمت کمتر استقبال می‌کنند و حتی رضای هستند تا قطعات و خدماتشان را در بازار آزاد رفع و رجوع کنند.وی همچنین در زمینه ارائه خدمات گارانتی توسط شرکت‌های غیر‌رسمی واردات گفت : وزارت صنایع اعلام کرده است که اگر شرکت‌های غیر‌رسمی واردات‌خودرو خدمات بدهند ما این خدما ترا بررسی و تایید می‌کنیم اما شرط پرداخت 3 تا 3.5 درصد به عنوان هزینه گارانتی به شرکت‌های رسمی وارد‌کننده هنوز پابرا و الزامی است در حالی که تمامی خودرو‌هایی که ما وارد می‌کنیم دارای گارانتی اینترنشنال است و در همه جای جهان به این خودرو‌های خدمات گارانتی ارائه می‌شود. تا سال قبل و پیش از رفع برخی تحریم‌ها ممکن بود این گارانتی چندان مورد تایید نباشد اما امروز دیگر نمی‌توان این گارانتی را نادیده گرفت و تنها به شرکت‌های رسمی واردات متکی شد.
    به مشتریان فهرست آپشن‌های فابریک را می‌دهیم
    رضایی همچنین در ادامه ضمن قبول تقلب برخی واردکنندان در زمینه آپشن‌های نصب شده روی خودرو گفت : به وضوح می‌دانیم که چنین تقلبی ممکن است توسط برخی شرکت‌ها صورت گیرد. در امارات متحده عربی حتی سواله‌ای به همین منظور وجود دارد که خودرو پایه را تحویل می‌گیرد و به صورت فول آپشن تحویل می‌دهد.این در حالی است که حتی من به چشم خودم دیده‌ام که با مهری داغ شده علامت ایربگ روی برخی ستون‌ها حک می‌شود. مطمئنا باید با این مساله به شدت مقابله کرد چرا که آپشن‌های اصلی ایمنی مساله مهمی برای مشتریان است . ما در این انجمن تعهد کرده‌ایم تا وقتی خودرویی را به مشتریان ارائه می‌کنیم آپشن‌های فابریک ان را به مشتری اطلاع دهیم و در صورت نصب آپشن غیر فابریک اولا باید مطمئن باشیم که این اپشن مانند نمایشگر خطری برای ایمنی خودرو ندارد و دوما این موضوع حتما به مشتری اطلاع داده شود.
    دلیلی برای تاخیر در عرضه خودرو به مشتریان نداریم
    وی در پایان با اشاره به مشکلات زیاد در ارزیابی خودرو های در گمرک و حتی غیر استاندارد اعلام کردن خودروهایی مانند مرسدس‌بنز C200 به این موضوع اشاره کرد که مدتی قبل تویوتا کرولا به دلیل نداشتن مه‌شکن امکان ترخیص نداشت و در کمال تعجب این اجازه ارائه شد تا مه‌شکن غیر فابریک در گمرک روی این خودرو نصب شود تا اجازه ترخیص پیدا کند.رئیس انجمن صنفی کارفرایی وارد‌کنندگان خودرو اصلاح شرایط ارزیابی خودرو های وارد‌شده در گمرک را ضروری دانست و افزود : اعضای این انجمن حداقل به صورت ماهانه 200 تا 300 خودرو وارد کشور می‌کنند و با توجه به پرداخت 3 درصد هزینه گارانتی به نمایندگان رسمی دلیلی برای تاخیر در عرضه خودرو به مشتریان ندارند و سعی خواهند کرد در اسرع وقت خودرو‌های مورد تایید را به مشتریان عرضه کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو