فونیکسریمکسبهتام

نگرانی‌ها درباره اجرای طرح «ال‌ای‌زد»

عصر خودرو : با توجه به ناکارآمدی طرح زوج و فرد در کاهش آلودگی هوای پایتخت و براساس مذاکره وزارت کشور، شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی، طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (ال‌ای‌زد) جایگزین طرح زوج و فرد خواهد شد.

نگرانی‌ها درباره اجرای طرح «ال‌ای‌زد»
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، البته برخی اختلافات در نحوه اجرای این طرح وجود دارد؛ شهرداری تهران اعتقاد دارد که این طرح باید یکباره اجرا شود اما وزارت کشور بر این اعتقاد است که اجرای این طرح باید به صورت تدریجی باشد.
    در بسیاری از شهرهای دنیا مانند لندن نیز در یک بازه زمانی و به‌صورت تدریجی این طرح اجرا شده و از ابتدا سختگیرانه برخورد نشده است. معتقدیم بین خودروهای کاربراتوری و انژکتوری در ابتدای طرح نباید تفاوتی قائل شویم و باید به‌تدریج تردد خودروهای کاربراتوری را ممنوع کنیم اما شهرداری تهران معتقد است که در همین ابتدا باید از ورود خودروهای کاربراتوری جلوگیری کنیم. این یعنی به حدود 350هزار نفری که در شهر تهران خودرو کاربراتوری دارند و سن خودروهای آنها نیز به فرسودگی نرسیده است، اجازه تردد در این محدوده را نمی‌دهیم. این امر ممکن است زندگی مردم را با شوک مواجه کند. بر همین اساس معتقدیم می‌توانیم با 3گروه طرح را آغاز کنیم؛ به‌طوری‌که گروه نخست شامل خودروهای فرسوده و بدون معاینه فنی، گروه دیگر خودروهای هیبریدی و برقی و بقیه نیز اعم از کاربراتوری و انژکتوری در یک گروه قرار گیرند.


    تصمیم شهرداری تهران برای اجرای این طرح از مهر در وزارت کشور با مخالفت مواجه شد و مهر را زمان مناسبی برای اجرای طرح تشخیص ندادند. برهمین اساس با توجه به پیشنهاد وزارت کشور برای اجرای طرح از آبان شهرداری نیز با این پیشنهاد موافقت کرد و پذیرفت که طرح از ابتدای آبان آغاز شود.
    ضمانت اجرایی این طرح، پلیس راهنمایی و رانندگی است و دستگاهی که باید به لحاظ واقعی طرح «ال‌ای‌زد» را اجرا کند، پلیس است اما وزارت کشور و شهرداری هنوز نتوانستند پلیس راهنمایی و رانندگی را همراه کنند. پلیس نگرانی دارد، نتواند مرزبندی‌های معین‌شده را کنترل کند و خودروهای فرسوده را در این محدوده تشخیص دهد و اعلام می‌کند، بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دارد، محدودیت دارند و به صورت پویا نیستند. در حقیقت پلیس نوعی محدودیت‌های نرم‌افزاری در بانک‌های اطلاعاتی خود را به‌عنوان مشکل اساسی مطرح می‌کند. یکی دیگر از نگرانی‌های پلیس این است که اگر طرح زوج و فرد در تمام سال حذف و فقط در هنگام آلودگی هوا اجرایی شود، با مشکل افزایش حجم ترافیک در این محدوده مواجه می‌شود.
    مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور درباره طرح زوج و فرد ویژه یک استان نیست و اکنون در تهران، مشهد و اصفهان طرح زوج و فرد را اجرا می‌کنیم. اولویت با این 3شهر است که وضعیت طرح زوج و فرد را اصلاح کند و اگر سایر شهرستان‌ها تصمیم بر اجرای محدودیت گرفتند نیز می‌توانند از طرح محدوده کاهش آلودگی هوا با ضوابط تعیین شده استفاده کنند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط