فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل صنایع خودرو و نیروی محرکه:

در افق ۱۴۰۴ باید ۲۵ درصد خودروهای تجاری صادر شود

عصر خودرو : مدیرکل صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در افق ۱۴۰۴ ایران با تولید سالانه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو تجاری باید در جایگاه نخست منطقه ۲۵ درصد آن را به خارج از کشور صادر کند.

در افق ۱۴۰۴ باید ۲۵ درصد خودروهای تجاری صادر شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، امیرحسین قناتی روز یکشنبه در میزگرد تخصصی چشم انداز و چالش های توسعه صنعت خودروهای تجاری در همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری، افزود: طبق سند چشم انداز 1404 ایران سالانه باید 3 میلیون دستگاه خودرو تولید و 30 درصد آن را به بازارهای جهانی صادر کند.
    وی با بیان آنکه در حال حاضر بیش از 80 درصد حمل کالا در کشور از طریق ناوگان جاده ای انجام می شود، اظهار داشت: در پایان سال گذشته متوسط عمر وسایط نقلیه تجاری کشور به 18 سال رسید که این ناوگان تجاری از نظر آلودگی، استهلاک و مصرف سوخت خسارات زیادی را بر اقتصاد ملی تحمیل می کند.
    قناتی بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تجاری تاکید کرد و گفت: هم اکنون 25 درصد کامیون و کشنده کشور بالای 35 سن دارند که باید تلاش کنیم با نوسازی ناوگان عمومی عمر متوسط خودروهای تجاری کشور از 18 به 12 سال کاهش یابد.
    عضو هیات علمی دانشگاه قزوین نیز در این میزگرد تخصصی گفت: رشد تولید خودروهای تجاری بین سال های 2000 تا 2014 در جهان سالانه به طور متوسط 5 درصد اما در ایران این رشد سالانه به طور متوسط 10 درصد بوده است.
    صادق عابدی افزود: در سال 2000 مجموع تولید خودروهای تجاری در جهان 58 میلیون دستگاه بود که این رقم در سال 2014 به 90 میلیون دستگاه افزایش یافت.
    این استاد دانشگاه قزوین اظهار داشت: چین با تولید 20 میلیون دستگاه خودرو تجاری در سال گذشته بزرگترین تولیدکننده خودروهای تجاری جهان بود در حالی که در پایان سال گذشته سهم ایران خودرو و سایپا از بازار خودروهای تجاری کشور 80 درصد و سهم گروه بهمن نیز حدود 20 درصد بوده است.
    وی گفت: تولید خودروهای تجاری در ایران طی سال های گذشته همواره با رشد مواجه شده اما پس از اعمال تحریم های ظالمانه در سال های 91 و92 تولید خودروهای تجاری در کشور رشد منفی داشت.
    وی با بیان آنکه در پایان سال گذشته 174 هزار دستگاه خودرو تجاری در کشور تولید شد که 150 هزار دستگاه آن به وانت اختصاص داشت، گفت: 36 درصد خودروهای تجاری کشور به خودروهای تجاری زیر 3 تن، 31 درصد به خودروهای تجاری بین 3 تا 8 تن و 17 درصد به خودروهای 8 تا 40 تن اختصاص داشت.
    عابدی یادآور شد: در سال 89 بیش از 237 هزار دستگاه خودرو تجاری در کشور تولید شد که این رقم در سال 90 به بیش از 222 هزار خودرو رسید که در این سال حدود 27 درصد سهم فروش در بازار به خودروهای تجاری تعلق گرفت.
    عضو هیات علمی دانشگاه قزوین با بیان اینکه هم اکنون خودروهای تجاری کشور با 20 برند مختلف در کشور تولید می شوند، گفت: عدم سیاست های مشخص، وجود برندهای مختلف، نبود پلتفرم مشترک تولید خودرو، حضور کمرنگ بخش خصوصی و عدم بهبود فضای کسب و کار از مهمترین چالش های فرآروی تولید خودرو های تجاری در کشور است.
    لوکاس نماینده شرکت رنو تراک نیز در این میزگرد گفت: شرکت رنو در سال گذشته موفق شد بیش از 400 هزار دستگاه انواع خودرو تجاری در جهان به فروش برساند و هم اکنون این شرکت با برخی از خودروسازان از جمله مرسدس بنز، فیات، نیسان و جی.ام در زمینه تولید خودروهای تجاری همکاری نزدیک دارد.
    وی تاکید کرد: ایران باید با احیای اقتصاد ملی خود باید بسیاری از محصولات تولیدی خود را به خارج از کشور صادر کند و تولید انواع خودروهای تجاری بر روی یک پلتفرم توسط خودروسازان ایرانی مورد توجه قرار گیرد.
    در ادامه دبیر انجمن قطعه سازان کشور گفت: صنعت خودروسازی کشور در ماه های اخیر روزهای بدی را سپری می کند و تولید خودروهای تجاری نیز از این امر مستثنی نیست.
    ساسان قربانی افزود: برای بهبود کسب و کار باید تولید محور فعالیت های اقتصادی باشد اما در ایران هم اکنون هرگونه فعالیت های اقتصادی مبتنی بر واسطه گری و دلالی است و به تولید بسیار بی توجهی می شود.
    وی گفت: صنعت خودرو امروز مورد اقبال مشتریان نیست در حالی که این صنعت نقش بسیار مهمی در توسعه صنعتی کشور دارد، اما به علت واسطه گری و دلالی اقتصاد ایران آنچنان در کشور تمایلی برای توسعه تولید نداریم.
    قربانی با بیان اینکه تولید موانع و مشملات زیادی دارد و بیش از 25 تا 30 درصد سود تسهیلات بانکی هزینه های تولید را تشکیل می دهد، گفت: در ایران 30 هزار دستگاه خودرو تجاری با 20 برند مختلف تولید می شود در حالی که شرکت رنو 400 هزار دستگاه خودرو تجاری خود را تنها با یک برند و با یک و یا دو موتور در جهان تولید می کند.
    وی افزود: برای تولید قطعه تیراژ تولید خودرو بسیار اهمیت دارد و امروز در جهان تولید یک قطعه توسط یک قطعه ساز مورد توجه جدی قرار گرفته نه آنکه یک قطعه را چند شرکت، تولید کند.
    در پایان این میزگرد با پرسش و پاسخ بسیاری از مطالب شرکت کنندگان در خصوص صنعت خودروسازی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
    یادآور می شود، اولین همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال در ایران، با حضور مدیران، متخصصان و کارشناسان حوزه های مختلف اقتصادی روزهای 18 و 19 مهرماه سال جاری در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو