فونیکسریمکسبهتام

بررسی ورود خودروسازان ایران به بازار امریکای لاتین

نفوذ خودروهای ایرانی در دل رکود

عصر خودرو : در حالی که شرکت‌های خودروسازی داخلی برنامه‌های مختلفی را برای حضور در بازارهای خارجی تدوین و اجرا می‌کنند اما این برنامه‌ها به دلیل نداشتن نقطه هدف و مغایرت با برنامه‌های موجود در سند توسعه کشور با نقص‌ها و مشکلاتی روبه‌رو است.

نفوذ خودروهای ایرانی در دل رکود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ،برای بسیاری از خودروسازان دنیا «صادرات» یک اصل به حساب می‌آید و بخش بزرگ و قابل‌توجهی از درآمد آنها را بازارهای صادراتی تامین می‌کند. این درحالی است که در شرایط محدودیت‌های بین‌المللی و عضو نبودن در پیمان‌های منطقه‌ای، صادرات خودروهای ایرانی از شتاب اندکی برخوردار است.
    براساس سند چشم‌انداز صنعت خودرو قرار است در سال 1404، یک‌سوم خودروهای تولید داخل (یعنی یک میلیون دستگاه) صادر شود، این در شرایطی است که خودروسازان کشور در یک دهه گذشته کمتر از 500هزار دستگاه محصول را به آن سوی مرزهای کشور فرستاده‌اند.
    این به آن معنا نیست که خودروسازان قدم به آن سوی مرزها نگذاشتند اما آمار صادرات آنها درشرایط موجود در مقایسه با رقبای منطقه‌ای و جهانی چنگی به دل نمی‌زند. در این شرایط، کارشناسان معتقدند، خودروسازها باید علاوه‌بر حفظ بازارهای خارجی خود، به‌دنبال بازارهای جدید نیز باشند، هرچند در عین حال این کار را بسیار سخت می‌دانند.


    2 کاراکتر برای حضور رقابتی
    امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو  با اشاره به نفوذ خودروسازی ایران در کشورهای امریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب گفت: نفوذ در صنعت خودرو به چند عامل بستگی دارد که یکی از این عوامل، نشان(برند)سازی در صنعت خودرو است که کشور ایران به‌دلیل ضعف در طراحی و ارائه ندادن محصولات جدید موردنیاز بازار خودرو نتوانسته تاکنون نشان(برند) قابل اعتمادی معرفی کند.
    وی در ادامه گفت: بر این اساس با ارائه پیشنهاد تاسیس سایت‌های تولید خودرو و واگذاری خط تولید به کشورهای طرف قرارداد، احتمال سرمایه‌گذاری بی‌بازگشتی در این کشورها آغاز می‌شود که به‌دلیل نبود شفافیت در معامله با طرف مقابل و اقتصاد ضعیف کشورهای طرف قرارداد با افت تولید و توقف سایت مورداشاره مواجه می‌شویم.
    وی با اشاره به بازار رقابت خودروسازان جهان در تسخیر بازارهای کشورهای مختلف گفت: یکی دیگر از عوامل نفوذ در بازار کشورها، رقابت بر سر قیمت‌گذاری است که با توجه به کیفیت محصول و ارائه پیشنهادهای متفاوت حضور در این بازارها می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
    امینی عامل دیگر نفوذ در بازارهای جهانی را کیفیت و ایمنی خودروها برشمرد و افزود: کیفیت و ایمنی در کنار قیمت مناسب 2 کاراکتر اصلی در رقابت به‌شمار می‌روند، به نحوی که اگر این 2 را به‌طور جداگانه و با نادیده گرفتن دیگری در نظر بگیریم، تاثیرات منفی آن در بازار به مراتب بیشتر از وجهه مثبت آن خواهد بود.
    وی با اشاره به ظرفیت بازار خودرو کشور و محصولات ارائه شده از ایران می‌گوید: با ظرفیت فعلی، نفوذ در کشورهایی که شرکت‌های معتبر اروپایی و امریکایی در آن مشغول به سرمایه‌گذاری هستند، اندکی با تردید همراه است. درحال‌حاضر ایران به غیر از سمند و پراید محصول دیگری برای ارائه ندارد این درحالی است که پژو از سوی فرانسوی‌ها با مدل‌های متنوع‌تر در حال ارائه است اما نمی‌توان آن را به‌عنوان محصول ایرانی عرضه کرد.


    وی با اشاره به اشتباه‌های خودروسازان ایرانی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر، شیوه ارائه محصول را در شرایط فعلی نامناسب دانست و افزود: باید بپذیریم که در شرایط فعلی نمی‌توانیم با سرمایه‌گذاری و ایجاد خط تولید محصول در کشورهای هدف به نتیجه مطلوب دست یابیم. در شرایط فعلی صادرات محصول تمام شده بیشتر در کشورهای موردنظر تاثیر می‌گذارد و اقتصاد ضعیف برخی از این کشورها مانع از رشد سرمایه‌گذاری است که این به ضرر صنعت خودروسازی خواهد بود.
    امینی راه‌حل افزایش بهره‌وری و ضریب امنیت سرمایه‌گذاری را همکاری با خودروسازان برتر دنیا دانست و افزود: همکاری مشترک با شرکت‌های معتبر خودروسازی و ارائه محصول مشترک در بازار جهانی می‌تواند تا حدودی در افزایش میزان رضایت در کشورهای هدف تاثیرگذار باشد.
    بدون تردید اگر خودروسازی ایران برنامه‌ریزی برای صادرات یک میلیون دستگاه در سال 1404 را در برنامه‌های خود دارد، این هدف تنها با افزایش کیفیت، قیمت مناسب و توسعه سریع‌تر محصول و صدالبته حمایت‌ها و مشوق‌های دولت محقق خواهد شد. این در حالی است که در دنیای امروز خودروسازی، بزرگان صنعت خودروی جهان و حتی چینی‌ها از کوچکترین فرصت برای نفوذ در بازارهای جهانی بهره می‌برند.
    در این میان، یافتن بازارهای جدید و شیوه ارائه محصول در کشورهای جدید، یکی از اهداف اصلی شرکت‌های خودروسازی است که در این میان کشورهای امریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب به دلیل سرمایه‌گذاری ایران درسال‌های گذشته به‌عنوان ظرفیت بالقوه این بازار مطرح شده‌اند.
    درحال‌حاضر خودروسازان ایرانی با سرمایه‌گذاری مشترک بازار خودروهای اقتصادی دنیا را شناسایی کرده‌اند که در نخستین گام سال 85 بازار ونزوئلا در امریکای جنوبی هدفگذاری شد اما به‌دلیل ضعف اقتصادی و تکیه بیش از حد این کشور به قیمت نفت، تفاهمنامه ایران برای تولیدخودرو سواری به تاخیر افتاد.
    در همین حال فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه نباید هدف صادرات و سرمایه‌گذاری را از جغرافیای کشور دور کنیم، گفت: امریکای لاتین بازار خوبی برای خودرو ایرانی نیست و ورود به بازار رقابت کشورهای امریکای لاتین با وجود کشورهایی نظیر آرژانتین و برزیل در امریکای جنوبی و مکزیک در امریکای شمالی، آن هم با مسافت زیادی که با کشورمان دارد، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.


    وی با اشاره به اینکه صنعت خودرو ایران نیازمند بازنگری در چند بخش است، افزود: ما نیازمند توسعه محصولات جدید و به روز کردن فناوری‌ها در صنعت خودروسازی هستیم و با تغییر شکل چراغ یک خودرو نمی‌توان گفت محصول جدیدی ارائه کردیم. ضمن اینکه به دلیل وجود شرکت‌های قدرتمند در صنعت خودروسازی جهان نمی‌توان از لحاظ کیفیت به رقابت پرداخت و برای همین نیازمند رقابت در عرصه قیمت‌گذاری هستیم تا جایی که حتی بتوانیم خودروهای داخلی را از محصولات مشابه چینی هم ارزان‌تر به مشتری خارجی بفروشیم.
    ثبات سیاسی و ارتباط طولانی با کشورهای هدف، ارتباطی که حداقل تا یک دهه آینده آن قابل‌پیش‌بینی باشد، لازمه داشتن یک صادرات موفق است. با این وجود گروه صنعتی ایران‌خودرو توانسته خط تولید خودروی ملی سمند را در 4 قاره جهان راه‌اندازی کند و محصولات خود را به فراسوی مرزها بفرستد و در همین حال طعم رقابت با بزرگان خودروسازی را به‌ویژه در بازار روسیه چشیده است.
    زاوه با اشاره به راه‌اندازی خط تولید قطعات خودرو در کشورهایی مانند سنگال و ونزوئلا گفت: صادرات قطعات خودرو به کشورهای دنیا که در دولت گذشته اتفاق افتاد، حرکت غیرکارشناسی بود زیرا این حرکت نه توانست آنها را خودروساز کند و نه سودی برای کشور به همراه داشت که متاسفانه حرکت‌هایی که در دولت قبل بدون نظرات کارشناسی و بر مبنای توسعه اقتصادی انجام شد، همگی منجر به شکست شد.
    وی در ادامه افزود: بر خلاف همه کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه که دولت‌ها برای اقتصاد و صنعت یارانه قائل می‌شوند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. در ایران و در دولت گذشته نیز شاهد بودیم صنعت و اقتصاد را در توسعه سیاسی استفاده کردند که فعالیت‌هایی از قبیل ایجاد سایت خودرو در ونزوئلا نیز بر همین مبنا انجام شد. در همه جای دنیا سیاستمداران راه را برای فعالیت‌های اقتصادی باز می‌کنند اما در دولت گذشته روند معکوس طی شد و شاهد بودیم فعالیت‌های اقتصادی راهی را برای باز شدن روابط سیاسی گشود.


    ضرورت توجیه‌پذیری سایت‌های تولید خارجی
    این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به وظیفه سنگین دولت یازدهم برای حفظ و ارتقای جایگاه فعلی سایت‌های تولید قطعات در کشورهای ونزوئلا و سنگال که توجیه اقتصادی نداشته است؛ افزود: نخستین گام در دولت یازدهم برای توجیه‌پذیر کردن این سایت‌ها این است که دولت خود را از تصمیم‌گیری‌ها کنار کشیده و کار را به خودروسازان و بخش خصوصی واگذار کند. خودروسازان باید تصمیم بگیرند فروش را ادامه دهند و اگر چنین تصمیمی وجود دارد، باید دولت تلاش کند با لابی سیاسی در کشورهای اشاره شده راه را برای فعالیت و حمایت از صنایع خودروسازی باز کند.
    براساس این گزارش، کشور ونزوئلا با بیش از 27میلیون جمعیت از نظر اقتصادی وضعیت متوسطی دارد که می‌تواند با درنظر گرفتن ذخایر بالایی از مواد اولیه تولید خودرو که شامل فولاد، آلومینیوم، مس و... است، سهم خوبی از تولید خودروسازان ایرانی کسب کند، چراکه دستمزد نیروی انسانی که نقش مهمی در قیمت تمام شده محصول دارد، در این کشور بالا نیست و همین امر منجر شده بسیاری از خودروسازان امریکایی و اروپایی در کشور مکزیک که شرایط مشابه با ونزوئلا دارند، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای انجام دهند.
    با این حال در سال‌های اخیر و براساس گزارش بلومبرگ بسیاری از خودروسازان ازجمله شرکت فورد، تولید خودرو در ونزوئلا را به‌دلیل کاهش حجم ارز خارجی در این کشور کاهش داد که بخشی از این تصمیم‌گیری اقتصادی ناشی از کنترل قیمت ارز و بازار از سوی دولت بوده است.


    توسعه بازار با راه‌اندازی خطوط تولید در بازارهای هدف، یکی از برنامه‌های خودروسازان در تسهیل صادرات و کاهش قیمت تمام‌شده محصول بوده است، هرچند این موضوع تحت‌تاثیر سایر مولفه‌های اقتصادی می‌تواند در آینده دچار چالش شود.
    عرضه محصول به هر بازار جدیدی می‌تواند برای چند سال موفقیت‌آمیز باشد که در ادامه بازار با واکنش اشباع روبه‌رو خواهد شد. به گونه‌ای که تقاضا بیشتر به سوی محصولات جدید متمایل شده و خودروسازانی که برنامه برای جلب رضایت مشتری نداشته باشند، به‌طور قطع بازار را از دست خواهند داد.
    این موضوع، سرمایه‌گذاری ناشی از راه‌اندازی سایت را راکد می‌کند و در بلندمدت توسعه بازار و هدفگذاری خودروساز را با شکست مواجه خواهد کرد. بر این اساس کشورهای منطقه امریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب فرصت مناسبی برای نفوذ خودروهای داخلی به حساب می‌آیند و این مهم زمانی به نتیجه مطلوب می‌رسد که بتوان با شناخت بازار هدف و شیوه فرهنگ و جغرافیای منطقه موردنظر با برنامه‌ریزی و شناخت دقیق پا به این مناطق گذاشت.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط