فونیکسریمکسبهتام

راهکارهای خروج از وضعیت رکود

حمایت دولتی، تسکین‌بخش بازار لوازم یدکی

عصر خودرو : فروشندگان لوازم یدکی خودرو این روزها رکود واقعی را تجربه می‌کنند، به‌طور تقریبی یک سالی است رکود بر بازار لوازم یدکی سایه افکنده و تمامی فروشندگان این صنف نگران از این وضعیت در تردید برای ادامه فعالیت در این حوزه هستند.

حمایت دولتی، تسکین‌بخش بازار لوازم یدکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به گفته یک عضو هیات‌مدیره انجمن صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو حدود 2 یا 3درصد فروشندگان لوازم یدکی به‌طور کامل تعطیل شده‌اند و برخی دیگر از فروشندگان نیز روبه تعطیلی هستند که در شرایط کنونی به‌منظور جلوگیری از ادامه رکود بر بازار لوازم یدکی خودرو، به نظر می‌رسد لازم است حمایت‌های دولتی از این صنف ضروری باشد، حمایت‌هایی که فعالان این صنف خواستار آن هستند.


    افت 50 درصدی فروش لوازم یدکی
    یک عضو اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو به تعطیلی 2 یا 3 درصدی فروشندگان لوازم یدکی اشاره می‌کند. مرتضی مجرب ادامه می‌دهد: رکودی که درحال‌حاضر در بازار لوازم یدکی خودرو دیده می‌شود از آذر سال 93 شروع شده و تاکنون ادامه دارد و نتیجه این وضعیت کاهش 40 یا 50درصدی خرید و فروش در این بازار بوده است، به گونه‌ای که برخی از فروشنده‌ها نیز روبه تعطیلی هستند. آنطور که مدیرعامل شرکت دیناوین اظهار می‌کند: فروشندگان لوازم یدکی خودرو هم در فروش تولیدات خود به صورت عمده و هم در فروش آنها به صورت جزئی دچار مشکل شده‌اند. عضو اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو تاکید می‌کند: برای خروج از این وضعیت باید اقتصاد کشور رونق پیدا کند تا فروشندگان این صنف از این وضعیت نجات پیدا کرده و به فعالیت خود ادامه دهند.


    افزایش نرخ ارز عامل رکود بازار لوازم یدکی
    نایب‌رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات می‌گوید با وجود توافق‌های انجام‌شده هنوز تغییری در بازار عرضه و تقاضای لوازم یدکی خودرو به وجود نیامده و رکود بازار همچنان ادامه دارد اما ناامنی و اضطرابی که بر شرایط قالب شده بود از میان رفته است. سیدمهدی کاظمی به افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر نرخ لوازم یدکی خودرو اشاره می‌کند. به اعتقاد او، با نرخ ارز کنونی کاهش قیمتی در بازار به وجود نمی‌آید و نرخ متغیر ارز با بی‌ثباتی قیمت‌ها رابطه مستقیم دارد، در این شرایط پیشنهاد می‌شود دولت و مراجع ذی‌ربط در بازه زمانی معین، نرخ واحدی را برای ارز در نظر بگیرند تا بی‌ثباتی نرخ‌های خرید و فروش در آن بازه زمانی از بین برود و پس از آن به‌تدریج از نرخ ارز کاسته شود. کاظمی با بیان اینکه در چنین شرایطی تکلیف صنوف مختلف روشن می‌شود، عنوان می‌کند درحال‌حاضر نیز بانک مرکزی نرخ ارز را تا حدودی به ثبات رسانده است که اقدامی تحسین‌برانگیز به حساب می‌آید و می‌تواند تاثیر بسزایی در مراودات مالی اصناف و صنایع کشور داشته باشد. نایب‌رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه واردات محصولات چند ماه به طول می‌انجامد در صورتی که نرخ ارز به یکباره کاهش پیدا کند ضرر قابل توجهی متوجه واردکنندگان لوازم یدکی خودرو خواهد شد و این مسئله منطقی به نظر نمی‌رسد. وی همچنین می‌گوید: در این شرایط انتظار می‌رود در صورتی که برنامه‌ریزی درباره کاهش نرخ ارز انجام شود، بر پایه کاهش تدریجی نرخ باشد تا صنوف مختلف از این جریان ضرر نکنند. نایب‌رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات اظهار می‌کند: اگر دولت و بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی با فراهم کردن بستر مناسب و سرمایه‌گذاری‌های مطلوب اقدام کنند، جریان توسعه به مویرگ‌های صنعت کشور نیز وارد خواهد شد.


    حمایت‌های دولتی راهگشای خروج رکود از بازار لوازم یدکی
    در همین حال یک فعال بازار لوازم یدکی درباره وضعیت این بازار  می‌گوید: درحال‌حاضر فروشندگان این صنف در وضعیت خوبی قرار ندارند این درحالی است که به اعتقاد بنده، لوازم یدکی جزو شغل‌های درجه یک به‌شمار می‌رود و باید به آن اهمیت داد. این فروشنده لوازم یدکی ادامه می‌دهد: بیشتر از یک سال و نیم است که بازار لوازم یدکی در وضعیت مناسبی نیست به گونه‌ای که هم‌اکنون به میزان50درصد خرید و فروش در بازار لوازم یدکی کاهش پیدا کرده است که در صورت ادامه این روند به مرور زمان به مشکلات فروشنده‌های این بازار افزوده می‌شود بنابراین اگر این وضعیت ادامه پیدا کند نیمی از فروشندگان لوازم یدکی تعطیل می‌شوند. این فعال بازار لوازم یدکی به راهکار خروج بازار لوازم یدکی از این وضعیت اشاره کرده و اظهار می‌کند: به طور قطع حمایت‌های دولتی از صنف لوازم یدکی راهگشای رفع مشکلات این صنف است. براساس این گزارش، آنگونه که از شواهد و اظهارات برمی‌آید، بازار لوازم یدکی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و تمامی فعالان این صنف بر درستی این امر توافق نظر دارند. وضعیتی که تداوم آن، باعث تعطیلی بسیاری از یدکی‌فروش‌ها خواهد شد و مشکلات این صنف را دوچندان می‌کند. در این بین به نظر می‌رسد پشتیبانی دولت راهکاری است که می‌تواند مشکلات فروشندگان این صنف را کاهش دهد و از ادامه تعطیلی فروشندگان لوازم یدکی جلوگیری کند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو