فونیکسریمکسبهتام

بررسی تاثیر تامین مالی بر بهبود کیفیت صنعت قطعه

تولید قطعات، مطابق با استانداردهای اروپایی

عصر خودرو: در روزهای اخیر کمبود نقدینگی به دغدغه بسیاری از شرکت‌های قطعه‌سازی تبدیل شده است. به گونه‌ای که کارشناسان این صنعت در تمامی صحبت‌های خود گوشه چشمی هم به این موضوع دارند.

تولید قطعات، مطابق با استانداردهای اروپایی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، حال این سوال مطرح می‌شود که آیا در شرایط کنونی با وجود مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان، تامین مالی آنها می‌تواند سبب ارتقای کیفیت قطعات تولیدی شود؟ این سوالی است که کارشناسان به آن پاسخ می‌دهد. آنطور که رییس انجمن قطعه‌سازان کشور می‌گوید: درحال‌حاضر تامین مالی قطعه‌سازان یعنی نجات صنعت قطعه‌سازی از وضعیت فعلی که شرایط دشواری است. محمدباقر رجال در این‌باره توضیح داد: نخست باید صنعت قطعه‌سازی را نجات داد و سپس درباره ارتقای کیفیت قطعات صحبت کرد و اینکه کیفیت قطعات تولیدی به یکباره افزایش پیدا کند، عملی نیست بلکه تحقق این امر به‌تدریج امکانپذیر است. محمدباقر رجال اظهار کرد: مردم این حق را دارند که درباره کیفیت خودروها انتقاد کنند اما مردم از برخی شرایط بی‌اطلاع هستند زیرا بسیاری از قطعات به صورت ارزان‌قیمت از کشورهای خارجی وارد می‌شود، این درحالی است که این قطعات از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نیستند و در این میان تنها بدنامی آن برای قطعه‌سازان داخلی است. وی ادامه داد: هم‌اکنون تمامی قطعاتی که قطعه‌سازان داخلی تولید می‌کنند، مطابق با استانداردهای روز اروپایی است. بنابراین باید به قطعه‌سازان داخلی اعتماد کرد و به دنبال رفع مشکلات آنها بود اما متاسفانه این صنعت مظلوم واقع شده و اگر در شرایط کنونی به مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان رسیدگی نشود و آنها از نظر مالی تامین نشوند، این واحدها با فشارهای سنگینی که بر دوش دارند تعطیل خواهند شد.


    سرمایه‌گذاری برای ارتقای کیفیت
    بی‌شک سرمایه‌گذاری برای افزایش کیفیت قطعات تولیدی مبالغ بالایی را می‌طلبد این درحالی است که قطعه‌سازان در شرایطی به‌سر می‌برند که در صورت کمک به تامین مالی آنها، این مبالغ تنها به افزایش سرمایه در گردش این شرکت‌ها در وضعیت کنونی کمک خواهد کرد و باعث می‌شود از تعطیلی شرکت‌های قطعه‌سازی جلوگیری شود. این سخن مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور است.

    محسن رزم‌خواه  اظهار کرد: افزایش کیفیت قطعات تولیدی مستلزم سرمایه‌گذاری در این بخش است و مبالغی که در این زمینه در اختیار آنها قرار می‌گیرد باید مبالغ بالایی باشد، حال با درنظر گرفتن شرایط فعلی که قطعه‌سازان در آن به سر می‌برند، اعطای کمک‌های مالی باعث می‌شود آنها به فعالیت‌های خود ادامه دهند و ارتقای کیفیت قطعات تولیدی در مرحله بعدی و بعد از نجات صنعت قطعه‌سازی از این شرایط دشوار محقق می‌شود.
    رزم‌خواه ادامه داد: هزینه‌های تحقیق و توسعه و کیفیت محصول سنگین است و از آنجایی که این هزینه‌ها در قیمت نهایی محصولات تاثیرگذار است، باید تمهیداتی اندیشیده شود تا این هزینه‌ها کاهش پیدا کند. به عنوان مثال با فعالیت مشترک شرکت‌های قطعه‌سازی می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد، از این‌رو با هزینه پایین‌تر می‌توان کیفیت قطعات تولیدی را بهبود بخشید.


    تامین نقدینگی برای تولید قطعات مطلوب
    نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان کشور نیز گفت: متاسفانه هم‌اکنون بیشتر قطعه‌سازان دچار مشکل نقدینگی و با محدودیت‌های جدی در این صنعت روبه‌رو هستند، از این‌رو برای پاسخگویی به تعهدات خود در قبال شرکت‌ها و مشتریان راه را به سختی ادامه می‌دهند و به هر میزان که مدیریت توانمند باشد تنها می‌تواند درصدی از مشکلات را حل کند و در وضعیت فعلی مشکلات نقدینگی بیش از قدرت و توان مدیران بنگاه‌های اقتصادی است. رضا رضایی به صمت گفت: تمامی صنایع هر اندازه هم به روز بوده و از فناوری‌های بالایی برخوردار باشند، چنانچه نقدینگی نداشته باشند، به‌طور قطع نمی‌توانند پاسخگوی هزینه‌های خود باشند و با مشکل روبه رو می‌شوند، از این رو صنعت قطعه‌سازی از جمله صنایعی است که مشکلات مالی می‌تواند تاثیر منفی در فعالیت این قشر داشته باشد. وی معتقد است با وجود مطالبات قطعه‌سازان و اوضاع مالی نامناسب این واحدها، تولید قطعات مطلوب سخت است و این واحدها در صورتی که در شرایط کنونی از نظر مالی تامین شوند، می‌توانند در شرایط بهتری به فعالیت بپردازند و برای بهبود کیفیت قطعات عمل کنند. براساس این گزارش، با توجه به تعطیلی برخی شرکت‌های قطعه‌سازی و شرایط نامناسب مالی این واحدها، باید در مرحله نخست به مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان رسیدگی شود تا از این وضعیت نجات پیدا کنند و سپس از آنها انتظار داشت که کیفیت قطعات تولیدی را افزایش دهند زیرا تامین مالی آنها در شرایط کنونی تنها باعث زنده ماندن و ادامه حیات شرکت‌های قطعه‌سازی خواهد شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط