فونیکسریمکسبهتام

مخالفت مجلسی‌ها با افزایش تعرفه واردات خودرو

عصر خودرو : برخی از نمایندگان مجلس نسبت به افزایش تعرفه واردات خودرو مخالفت خود را بیان کردند.

مخالفت مجلسی‌ها با افزایش تعرفه واردات خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز،  موضوع افزایش تعرفه واردات خودرو چندین بار میان نمایندگان مجلس مطرح شده که با توجه به مطرح شدن این موضوع برخی از کارشناسان بازار خودرو معتقدند که تعرفه واردات خودرو باید کاهش پیدا کند تا نوعی بازار رقابتی و آزاد برای انتخاب مشتریان ایجاد شود.

    در این رابطه هم برخی از نمایندگان مجلس نسبت به افزایش تعرفه واردات خودرو اختلاف نظر دارند؛ برخی بر این باورند که تعرفه کاهش واردات خودرو به تولید داخلی آسیب می‌رساند و برخی دیگر بر این باورند که اگر تعرفه واردات خودرو کاهش یابد فضای رقابتی میان تولیدات خارجی و داخلی صورت می‌گیرد و کیفیت خودروهای داخلی بیشتر می‌شود.

    در این کشمکش‌ها و اختلاف نظرها نسبت به کاهش یا افزایش تعرفه واردات خودرو نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن از مخالفت 100 درصد افزایش تعرفه واردات خودرو خبر دادند و این درحالیست که نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس چند روز پیش، از تدوین طرح دو فوریتی برای توقف واردات خودرو خبر داده و گفته بود: هم‌اکنون در حال جمع‌آوری امضا برای ارائه طرح مذکور به هیأت رئیسه مجلس هستیم.

    در همین مورد بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن به اقتصادنیوز می‌گوید: من به عنوان نماینده مجلس مخالف افزایش هر گونه تعرفه هستم، به خصوص افزایش تعرفه واردات خودرو، ما باید کشور را به سمتی ببریم که نوعی بازار رقابتی ایجاد شود.

    نعمتی ادامه می‌دهد: باید شرکت‌های تولید‌کننده ما خود را بالا بکشند تا قدرت رقابت داشته باشند. اگر قرار باشد بازار یک طرفه وجود داشته باشد هر چیزی را تولید می‌کنند و تحویل می‌دهند.

    او درباره اظهارات اخیر قاضی‌پور بیان می‌کند: آقای قاضی‌پور در این موضوع حرف خودش را می‌زند و ما هم حرف خودمان را می‌زنیم. موافق و مخالف در کمیسیون صنایع و معادن در ارتباط با این موضوع وجود دارد و من به طور جدی مخالف افزایش تعرفه هستم.

    نعمتی همچنین بیان می‌کند: ما باید به سمتی برویم که صنعت خودرو به بخش خصوصی تعلق پیدا کند.

    در این میان روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن هم به اقتصادنیوز می‌گوید: این طرح بیشتر برای حمایت از تولیدات داخلی است و مطرح کردن این طرح به این دلیل است که در قالب اقتصاد مقاومتی که پایه و اساس آن تولید داخلی است صورت گیرد.

    عباسپور خاطر نشان می‌کند: ما در این زمینه نمی‌توانیم شیب تندی برای تعرفه‌ها ایجاد کنیم. تعرفه هزار درصدی بسیار بالا است و منطقی نیست باید شرایط را به گونه‌ای ایجاد کنیم که از یک طرف تولیدات داخلی مورد حمایت قرار گیرد و از طرفی تعرفه واردات خودرو معقول باشد.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن اظهار می‌کند: افزایش تعرفه برای حفظ اشتغال خوب است اما نه زیاد از حد. ما بعد از تحریم قرار نیست که بازار داخلی کشورهای اروپایی باشیم ما به دنبال این هستیم که اگر قرار است کالایی را وارد کنیم در آن تکنولوژی و دانش فنی وجود داشته باشد.

    او در پایان بیان می‌کند: توقف واردات خودرو غیرمنطقی است. اگر جلوی واردات خودرو گرفته شود خودروسازان دیگر برای خدا هم بندگی نخواهند کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط