فونیکسریمکسبهتام

براساس طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی انجام می‌شود

خروج صنعت قطعه از رویکرد سنتی با «مگاساپلایر»

عصر خودرو : تشکیل «مگاساپلایر»با هدف رقابت‌پذیری در صنعت قطعه‌سازی یکی از موضوعاتی است که در طرحی به همین نام و با عنوان «رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی» موردتوجه قرار گرفته است.

خروج صنعت قطعه از رویکرد سنتی با «مگاساپلایر»
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به گفته کارشناسان، «مگاساپلایر»ها تامین‌کننده‌های بزرگی هستند که مجموعه‌ای از قطعات را فراهم کرده و با ارتقای کیفیت و کاهش قیمت قطعات، باعث رقابت‌پذیری قطعه‌سازان در بازارهای جهانی می‌شوند.
    براساس آنچه در طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی کشور آمده، در شرایط رقابت کنونی نظام «تی‌یر» سنتی کاربرد نداشته و شکل پیشرفته‌تری در حال تجربه شدن است که در قالب شرکت‌های بزرگتر با مسئولیت‌های بیشتر در حال شکل‌گیری است. در همین حال گرایش جهانی تامین‌کنندگان قطعات از حذف سازندگان کوچکتر و تشکیل «مگاساپلایر»ها خبر می‌دهد، این درحالی است که در توقع خودروسازان از سازندگان قطعات و مجموعه‌ها، هزینه پاسخگویی به آنها افزایش یافته است، به گونه‌ای که شرکت‌های کوچکتر قادر به تامین نیاز آنها نیستند. از این رو تامین‌کنندگان جهانی به سمت و سوی تقویت بزرگترها و به عبارت دیگر ایجاد «مگاساپلایر»ها حرکت می‌کنند. از دیگر موارد مطرح شده در طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس طرح منسجمی، حمایت خود را از تشکیل شرکت‌های بزرگتر بر اساس الگوی مناسب با هدف رقابت‌پذیر کردن صنعت داخلی اعلام کند.


    رقــابت‌پـذیری قطعه‌سازان با تشکیل «مگاساپلایرها»
    بی‌شک سازندگانی که در زمینه طراحی، توانایی توسعه محصول، مدیریت‌برنامه‌ریزی و حضور در بازارهای جهانی سریع‌تر پاسخ دهند، موفق‌تر خواهند شد، از این‌رو تشکیل «مگاساپلایر»ها شرایط را برای رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی فراهم می‌کنند.
    دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور درباره دسته‌بندی قطعات و مجموعه‌های خودرو به صمت گفت: «تی‌یر نیم»ها مجموعه‌ساز هستند، به عنوان مثال که مراکز تامین مجموعه سیستم تعلیق «تی یر نیم» نام دارند. در همین حال «تی یر وان»ها مراکزی هستند که به طور مستقیم قطعات را در اختیار خودروسازان قرار می‌دهند، «تی‌یرتو»ها نیز مراکزی هستند که قطعات نیم‌ساخته یا ساخته شده را در اختیار «تی‌یروان»ها قرار می‌دهند و«تی‌یر تری»ها نیز تامین‌کننده مواد برای ساخت قطعات هستند، به عنوان مثال پلیمر تولید می‌کنند. به گفته آرش محبی‌نژاد، «مگاساپلایر»ها معادل «تی‌یر نیم» بوده یعنی مجموعه‌ساز هستند و درواقع حجم زیادی از مشارکت با خودروسازان را به خود اختصاص می‌دهند.


    افزایش صادرات قطعات
    مقیاس اقتصادی تولید، مهم‌ترین عامل در کاهش هزینه‌ها و افزایش حاشیه سود است که «مگاساپلایر»ها آن را تعریف می‌کنند. درحال‌حاضر تیراژ تولید شرکت‌های کوچک قطعه‌سازی غیراقتصادی است، از این رو این شرکت‌ها باید در واحدهای بزرگتر ادغام شوند.
    در همین حال عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازی کشور در گفت‌وگو با اظهار کرد: تشکیل «مگاساپلایر»ها باعث کاهش قیمت، همکاری بیشتر با مراکز تحقیق و توسعه و در نتیجه کیفیت بالاتر قطعات خواهد شد. ضمن اینکه با تشکیل «مگاساپلایر»ها شانس بیشتری برای صادرات درصد بالایی از قطعات به وجود خواهد آمد. آنطور که محمدرضا نجفی‌منش می‌گوید، از ادغام قطعه‌سازان کوچک «مگاساپلایر»ها تشکیل می‌شود و در صورت تشکیل این مراکز می‌توان شاهد افزایش صادرات قطعات به کشورهای خارجی بود.


    پیشبرد صنعت خودرو
    «مگا» به معنای بزرگ و «ساپلایر» به معنای تامین‌کننده است. بر این اساس «مگاساپلایر» ها تامین‌کننده بزرگ قطعات هستند و از نظر دانش فنی، مدیریت و رهبری سازمان‌های چالاکی به شمار می‌روند. نایب رییس انجمن قطعه‌سازان کشور به صمت گفت: امروزه واژه «مگاساپلایر»ها در دنیا راج شده است، زیرا این مراکز توانمند هستند و کمک زیادی به خودروسازی‌ها می‌کنند.
    بنابر اظهارات رضا رضایی، همزمان با پیشرفته شدن فناوری‌های تولید خودرو باید مجموعه‌های قطعه‌سازی نیز توسعه پیدا کنند، از این‌رو تشکیل «مگاساپلایر»ها که در طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی نیز به آن اشاره شده، باعث تقویت بخش قطعه‌سازی و خودروسازی خواهد شد.
    رضایی ادامه داد: «مگاساپلایر»ها مجموعه‌سازهایی هستند که با دانش روز اقدام به تولید قطعات می‌کنند و این مجموعه‌ها برای بهینه کردن صنعت خودرو در تلاش هستند.
    براساس این گزارش، تمامی کارشناسان بر اهمیت تشکیل «مگاساپلایر»ها در کشور اذعان دارند زیرا ایجاد این تامین‌کننده‌های بزرگ نقش زیادی در پیشبرد صنعت خودروسازی کشور دارند و از آنجایی که کیفیت و قیمت 2 عامل اصلی در رقابتی شدن تمامی صنایع به شمار می‌روند، ایجاد «مگاساپلایر»ها با ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های سربار که در کاهش قیمت نهایی قطعات تولیدی تاثیرگذار بوده و افزایش صادرات را به دنبال خواهد داشت، زمینه را برای رقابتی شدن این صنعت فراهم خواهد کرد. اگرچه قطعه‌سازان در شرایط کنونی با مشکلاتی مواجه شده‌اند اما همانطور که در طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی نیز به آن اشاره شده، با حمایت و پشتیبانی از آنها می‌توان به‌تدریج زمینه را برای تشکیل «مگاساپلایر»ها در کشور فراهم کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو