فونیکسریمکسبهتام

نوبخت:

انتظار مردم برای کیفیت بالا و قیمت مناسب بجاست

پیشنهادات سخنگوی دولت به خودروسازان چه بود؟

عصر خودرو: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت : مردم به عنوان مصرف کنندگان محصولات صنایع خودروسازی کشور همواره از صاحبان صنعت خودرو انتظار خودروهایی با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب تر با شرایط بهتر دارند.

انتظار مردم برای کیفیت بالا و قیمت مناسب بجاست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت بعد از نشست مشترک با وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین خودروسازان و قطعه سازان با بیان اینکه صنعت خودروسازی بخش بزرگی از اقتصاد ایران را تشکیل می دهد، افزود : با توجه به اینکه توسعه کشور با توسعه صنعت خودرو همبستگی دارد به همین جهت دولت خواست عمومی را در خصوص این صنعت پیگیری می کند.

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین وی که در مراسم بازدید از گروه صنعتی ایران خودرو سخن می گفت اضافه کرد: جلسه امروز با صاحبان صنعت خودرو با هدف اشنایی دولت با مسائل و مشکلات این صنعت برای کمک به خودروسازان به منظور تامین خواسته مردم مبنی بر بهبود کیفیت و مناسب بودن قیمت برگزار شد.

    معاون رئیس جمهور افزود : گزارشی را که وزیر صنعت ، معدن و تجارت و همچنین مسئولان صنعت خودروسازی ارائه کردند در سه بخش قابل تقسیم بود ، اول اینکه برای افزایش تولید با مشکل تامین منابع مالی مواجهند که تامین بخشی از این منابع طبق توافقات قبلی با بانک مرکزی از طریق تسهیلات فراهم شد ، دوم مطالبات مربوط به جایگزینی خودروهای فرسوده است که مقرر شد این مطالبات در اختیار صنعت خودرو قرار گیرد ، سوم کمک دولت به فرایند افزایش کیفیت خودرو هم مطرح و مقرر شد با استفاده از فناوری روزامد کیفیت خودرو افزایش یابد.

    نوبخت با بیان اینکه ظرفیت صنعت خودرو ایجاب می کند تولید بیشتری متناسب با نیاز اقتصاد و تقاضای بازار داشته باشیم ، افزود : این تقاضا به جای اینکه از طریق خودروهای وارداتی و خارجی تامین شود و اشتغال را در ان  بخش فراهم کند باید بر تولید داخلی متمرکز شود و مقرر شد دولت با ارائه تسهیلاتی به خرید اقساطی خودروهای داخلی کمک کند.

    وی گفت : نوسازی شبکه حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس هم می تواند به افزایش تولید و اشتغال کمک کند که به همین منظور توافقاتی بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی با وزارت صنعت ، معدن و تجارت انجام شد.

    نوبخت با بیان اینکه برای خرید اقساطی خودرو کارمندان توافق شد منابعی بویژه  از طریق تبصره 20 قانون بودجه 94 اختصاص یابد ، افزود : نظام بانکی کشور در این زمینه کمک موثری را تقبل کرد و همه این تصمیم ها باعث خواهد شد که بتوانیم رشد مناسبی را در صنعت خودرو و اقتصاد داشته باشیم تا خروج از رکود با مهار تورم بنحو شایسته ای انجام شود.

    وی همچنین گفت : توافق شد حداقل 20 درصد از منابع 700 هزار میلیارد تومانی بانک ها معادل 140 هزار میلیارد تومان به خرید کالاهای صنعتی بادوام که خودرو بخش عمده ان است، اختصاص یابد.

    نوبخت افزود : مقرر شد برای تحرک بخشی و افزایش تولید ، به هر یک از دو خودروساز بزرگ 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنیم و با نعمت زاده توافق کردیم برای کمک به تولید و انتظاری که برای رشد تولید و رشد اقتصادی داریم حداقل 200 میلیارد تومان یارانه تولید همین ماه در اختیار وزارت صنعت ، معدن و تجارت قرار دهیم و در مورد  70 درصدی که مربوط به درامدهای اختصاصی مربوط به معدن است قرار شد تخصیص ها را کامل انجام کنیم.

    ضرورت توسعه صنعت خودرو

    محمد رضا نعمت زاده با اشاره به نشستی که با حضور  نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در گروه صنعتی ایران خودرو انجام شد تصریح کرد: در این نشست برنامه های مطرح شد که نوید بخش چشم انداز مناسب در صنعت خودرو در ماههای آینده خواهد بود.

    وی ابراز امیدواری کرد؛ شرایطی که در کل اقتصاد وجامعه  به وجود آمده است بهبود یافته و صنعت خودرو سازی نیز با اشتیاق بیشتر هم در بخش تولید و هم خدمت رسانی بتواند به پیش رود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با ضرورت توسعه صنعت خودرو و پیش بینی ظرفیت تولید 3 میلیون دستگاه خودرو در سال در افق 1404  افزود: این رقم هم اکنون بیش از 1.6 میلیون دستگاه است که برای این میزان ، تامین قطعات و مجموعه های خودروسازی مد نظر قرار دارد.

    نعمت زاده در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت افزایش تولید تصریح  کرد: در این ارتباط با شرکتهای معتبر خارجی مذاکراتی صورت گرفته است و هم اکنون در حال رایزنی ها دراین باره هستیم.

    هیچ یک از شرکتهای خودروسازی  دولتی نیستند

    وی با بیان اینکه هم اکنون هیچ یک از شرکتهای خودروسازی به صورت دولتی نیستند یادآور شد: علاوه بر دو خودروساز بزرگ کشور سایر شرکتهای خودروسازی نیز به صورت خصوصی اند و به اجرای برنامه های خود می پردازند.

    همکاری با خودروسازهای بزرگ با حداقل 30 درصد صادرات

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت ایجاد رقابت پذیری در کل صنعت و از جمله بخش خودرو افزود: با ایجاد رقابت سالم علاوه بر ارتقاء کیفیت می توان به بهبود قیمتها نیز دست یافت و به دنبال آن توانمندی لازم را برای افزایش صادرات ایجاد کرد.

    به گفته نعمت زاده  مقرر شده است همکاری با خودروسازهای بزرگ خارجی با حداقل 30 درصد صادرات انجام پذیرد.

    اطمینان خاطر از رعایت  استانداردهای تولید خودرو

    وی همچنین با اطمینان خاطر از رعایت کردن تمامی استانداردهای تولید خودرو در کشور افزود: در صورتی که خودرویی از استاندارد و درجه ایمنی کافی برخوردار نباشد اصلاً شماره گذاری نخواهد شد.

    نعمت زاده همچنین گفت: در صورتی که سوخت مورد نیاز خودروها تامین شود پیش بینی سرمایه گذاریهای جدید  برای تولید خودروها با استاندارد یورو4 تا یورو 6 نیز وجود دارد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه چنانچه نقصی در خودروهای تولیدی وجود داشته باشد مردم می توانند آن را با واحد رسیدگی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح کنند افزود: ما تلاش می کنیم تا با کمک و حمایت مردم در جهت تولید محصولات با کیفیت داخلی بیش از پیش گام برداریم.

    نعمت زاده همچنین از مسئولان مرتبط خواست تا زمینه بازدید مردم و صاحبنظران را از واحدهای قطعه سازی و خودروسازی فراهم کنند تا از نزدیک شاهد توانمندیها و چگونگی تولید محصولات قرار گیرند ضمن اینکه صاحبنظران و منتقدان نیز بتوانند مسائل ، مشکلات و نقطه نظرات خود را برای هرچه پربارتر شدن تولیدات ارائه کنند.

    تسهیل شرایط خرید و توسعه محصولات جدید

    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از برنامه های تسهیل شرایط خرید و توسعه محصولات جدید خبر داد و گفت : برنامه تولید امسال 600 هزار خودرو است.

    هاشم یکه زارع گفت: در نیم سال نخست 260 هزار خودرو تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 13 هزار خودرو کمتر است.

    وی از برنامه ریزی برای صدور 20 هزار دستگاه خودرو در سال جاری خبر داد و افزود: اگر شرایط انتقال پول تسهیل شود این هدف تحقق خواهد یافت.

    یکه زارع همچنین از برنامه ایران خودرو برای تحویل خودرو از اسفند ماه به شرطی خبر داد که تا 10 هزار کیلومتر به جز تعویض روغن نیاز به مراجعه به تعمیرگاه نداشته باشد.

    وی افزود: گروه های مختلفی روی این طرح کار می کنند و با تحقق آن تلاش خواهیم کرد در اینده محصولات ایران خودرو تا 20 هزار کیلومتر و در آینده تا 30 هزار کیلومتر هم گارانتی داشته باشد.

    یکه زارع گفت: در بازدید امروز‌ آقای نوبخت تاکید کرده ایم که صنعت خودرو با حدود 60 صنعت ارتباط دارد و رونق تولید خودرو باعث می شود از همه ظرفیت این صنایع به خوبی استفاده شود و برای نمونه 70 درصد محصولات فولاد مبارکه در سایپا و ایران خودرو استفاده می شود.

    وی یکی از موارد تصمیم گیری شده را تسهیل شرایط خرید خودرو از جمله برای کارمندان دولت با روش های قسطی و دیگر روش ها اعلام کرد و افزود: خوشبختانه ظرفیت خوبی در ایران خودرو فراهم شده است تا در آینده ای نزدیک بتوانیم به عنوان خودرو ساز حداقل به عنوان خودرو ساز درجه دو در جهان مطرح شویم و طرح خوبی در مرکز تحقیقات ایران خودرو در حال اجراست.

    یکه زارع گفت: در این بازدید تاکید شد که در کشورهای خارجی مانند چین و کره جنوبی هم برای طرح های تحقیقاتی و توسعه محصول خودرو و ارائه محصول جدید معمولاً تسهیلات ارزان قیمتی تأمین شود و ما هم انتظار داریم با حمایت دولت بتوانیم این طرح ها را به نوبه اجرا کنیم و محصول جدید 409 ایکس اواخر امسال یا اوایل سال آینده و محصول 502 هم در سال آینده با ظاهری جدید ارائه خواهد شد.

    مدیرعامل ایران خودرو گفت:‌ اگر بتوانیم با برند ملی خودرو تولید کنیم در همکاری شرکت خارجی هم می توانیم از فناوری آنها به خوبی استفاده کنیم و البته در مذاکرات با شرکت های خارجی هدف ما این است که به صورت مشترک و 50 - 50 همکاری کنیم و 30 درصد محصول هم برای صادرات باشد.

    وی همچنین گفت: در حوزه ساخت پلاتفورم جدید هم کارهای بسیار خوبی شده است و تا دو سال آینده تولید خواهد شد که امکانات و ظرفیت خوبی را برای طراحی و عرضه محصولات با ظاهری جدید و متناسب با سلایق مشتریان ایجاد خواهد کرد.

    یکه زارع افزود: البته حمایت دولت از خودروسازان به صورت مستقیم نخواهد بود بلکه شرایط تولید و بازار فروش تسهیل خواهد شد و هر چقدر مشتریان ما افزایش یابند تولید ما هم بیشتر خواهد شد که به نفع خودروسازان خواهد بود.

    وی گفت: البته طلب هایی هم ما داریم که امیدواریم با کمک های دولت بتوانیم دریافت کنیم و همچنین اگر بتوانیم 200 هزار خودروی فرسوده را با جایگزینی خودروهای جدید از رده خارجی کنیم کمک خوبی به خودروسازان خواهد شد و دولت هم می تواند از دستاوردهای آن در زمینه کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی ها بهره مند شود.

    یکه زارع درباره ارزش سهام ایران خودرو در بورس هم افزود:‌ روندی که در بازار سرمایه مشاهده می شود برای همه بخش هاست و خودروسازی هم از این روند مستثنی نیست اما با حمایت هایی که دولت و اجرای طرح های جدید مطمئناً ارزش سهام گروه های خودروسازی در آینده افزایش خواهد یافت.

    مدیرعامل ایران خودرو درباره انتظارات مشتریان و برخی انتقادها به کیفیت محصولات هم گفت: کیفیت محصولات ایران خودرو در سال 93 نسبت به سال 92 حدود 20 درصد افزایش یافته و میزان تولید هم 70 درصد بیشتر شده است و نسبت شاکیان کیفیت به میزان تولید روند کاهشی نشان می دهد.

    وی درباره قیمت خودرو هم گفت: حداکثر تلاش ما این است که قیمت ها افزایش نیابد و در کنار آن شرایط فروش خودرو برای شهروندان از جمله کارمندان دولت تسهیل خواهد شد و حتماً تلاش خواهیم کرد با همان قیمت ها خودروهای با کیفیت تری را در اختیار شهروندان قرار دهیم و خدمات پس از فروش بهتری هم ارائه شود.

    یکه زارع افزود: طراحی و تولید و عرضه محصولات جدید زمان بر است از سال 95 و 96 خودروهای جدید عرضه خواهد شد هر چند فاصله قیمتی این خودروها با خودروهای قدیمی کم نخواهد بود.

    وی گفت: ایران خودرو طرح های خوبی را بویژه در سال جاری برای بهبود کیفیت محصولات آغاز کرده است که شامل نظارت بر تأمین قطعات و همچنین فرآیند تولید خودرو است و حدود 10 قطعه ساز کم کیفیت از فرآیند تأمین قطعات ایران خودرو خارج شده است و هدف ما این است که مشتریان متناسب با قیمتی که می پردازند از خودروی با کیفیت و خدمات مناسب تر برخوردار شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو