فونیکسریمکسبهتام

بکارگیری سیستم‌های هوشمند خودرو در دستور کار سایپا

کاهش شدت تصادفات با تولید قطعات هوشمند

عصر خودرو : قطعات هوشمند تجهیزاتی هستند که در ساخت خودروهای جدید به کار می‌روند. به گفته کارشناسان، کاربرد این قطعات در خودروها باعث تسهیل رانندگی و در مواقعی نیز کاهش شدت تصادفات می‌شود. درحال‌حاضر این قطعات به دلیل نیاز به امکانات کافی در کشور تولید نمی‌شوند، ضمن آنکه کاربرد این قطعات در خودروها باعث افزایش قیمت نهایی محصولات نیز خواهد شد.

کاهش شدت تصادفات با تولید قطعات هوشمند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، معاون طراحی و مهندسی خودرو مرکز تحقیقات سایپا در این زمینه  گفت: در حال حاضر قطعات هوشمند در کشور تولید نمی‌شود اما با توجه به روند روبه‌رشد استفاده از این سیستم‌ها در خودرو، باید براساس برنامه مشخص (نقشه راه) زیرساخت‌های لازم برای تولید انبوه و بکارگیری این نوع سیستم‌ها در محصولات آینده را ایجاد کرد. به عنوان مثال در مرکز تحقیقات و نوآوری شرکت سایپا نقشه راه مشخصی برای بکارگیری سیستم‌های هوشمند در خودرو وجود دارد که به‌تدریج در پروژه‌های آینده توسعه محصول شرکت سایپا نمود پیدا خواهد کرد.
    عبداله توکلی لاهیجانی با بیان اینکه استفاده از قطعات هوشمند داخل خودروها باعث کاهش تصادفات یا شدت آن می‌شود،‌ ادامه داد: برای نمونه سیستم ترمز هوشمند، سیستم تشخیص نقاط کور یا سیستم اخطار خارج شدن از خط، امروزه به وفور در خودروهای جدید استفاده می‌شود.
    توکلی لاهیجانی با اشاره به اینکه استفاده از قطعات هوشمند باعث افزایش قیمت محصول خواهد شد، افزود: با توجه به زیرساخت‌های مشترک بسیاری از این سیستم‌ها و همچنین ماژولار بودن آنها، این افزایش در قیاس با قیمت خودرو زیاد نبوده و با توجه به ایجاد ایمنی و راحتی بیشتر، برای مشتریان قابل پذیرش است.
    آنطور که معاون طراحی و مهندسی خودروی مرکز تحقیقات سایپا توضیح می‌دهد، سطحی از هوشمندی هم‌اکنون در خودروهای روز و البته گران‌قیمت دنیا وجود دارد و بدیهی است این سطح روزبه‌روز ارتقا پیدا می‌کند که با توجه به نظام‌های ارزیابی ایمنی خودرو مانند EURO NCAP، استفاده از قطعات هوشمند مرتبط با ایمنی خودرو، روزبه‌روز در حال افزایش بوده و در بسیاری از خودروهای به روز وجود دارد. به گفته توکلی، در استفاده از این نوع فناوری‌ها همیشه مدت‌زمان خاصی برای طراحی و توسعه آن نیاز است. تجاری‌سازی آن به زمان خاصی نیاز دارد و ماهیت این سیستم‌ها به این شکل است که در ابتدای عرضه، گران بوده و کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند اما با گذشت زمان و ایجاد سازنده‌های متفاوت قیمت‌ها کاهش یافته و سطح استفاده از آن افزایش پیدا می‌کند.


    تحقیقات گسترده داخلی روی قطعات هوشمند
    هم‌اکنون قطعات هوشمندی که در ساخت خودروها به‌کار می‌رود، جزو تجهیزات خودرو محسوب می‌شود که بسیاری از خودروهای وارداتی از این قطعات برخوردار هستند اما تعداد محدودی از خودروهای داخلی به این قطعات مجهز هستند و هنوز تولید آن در کشور گسترده نشده است. با این حال خوشبختانه با برخورداری از دانش ساخت قطعات هوشمند به سمت طراحی این دسته از قطعات پیش می‌رویم. در همین حال یک استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با صمت ضمن بیان این مطلب به نمونه‌هایی از قطعات هوشمندی که در خودروها استفاده می‌شود، اشاره و تصریح کرد: بدنه هوشمند خودروها به گونه‌ای ساخته می‌شود که با ایجاد یک تصادف به حالت اولیه برمی‌گردد. همچنین سنسور دنده عقب هوشمند، صندلی هوشمند، کلاچ هوشمند و سیستم هوشمندی که دمای داخل کابین در 2طرف خودرو یعنی سمت راست و چپ را به اختیار افراد، خنک یا گرم می‌کند نیز از جمله قطعات هوشمند خودروها محسوب می‌شود. آنطور که امیرحسن کاکایی می‌گوید، هر اندازه تعداد قطعات هوشمندی که در ساخت خودروها استفاده می‌شود بیشتر باشد، هزینه تولید افزایش پیدا کرده و درنتیجه قیمت نهایی خودروها نیز ارتقا پیدا می‌کند. به گفته این استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، در حال حاضر در دانشگاه‌ها مقالات زیادی درباره قطعات هوشمند خودروها نوشته می‌شود اما هنوز امکانات کافی برای تولید این قطعات در کشور وجود ندارد زیرا قطعات هوشمند باید در جاده و شرایط مختلف قابلیت اجرا داشته باشند.


    استفاده از قطعات هوشمند؛ تسهیل در رانندگی
    مسئول صدور تاییدیه قطعات ایران خودرو نیز در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه درحال‌حاضر قطعات هوشمند در خودروهای ساخت داخل استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: هم‌اکنون تولید قطعات هوشمند در کشور انجام نمی‌شود و حتی تولید آن در کشورهای پیشرفته نیز به تیراژ بالایی نرسیده و در مرحله آزمایشی قرار دارد، بنابراین این قطعات هنوز به بازار عرضه نشده است.
    پرویز گوهریان ادامه داد: ساخت خودروهایی که از آپشن‌هایی مانند قطعات هوشمند در تولید آن استفاده می‌شود، باعث تسهیل رانندگی و کنترل راحت‌تر خودرو خواهد شد اما کاربرد این دسته از قطعات در کاهش تصادف‌ها نقشی ندارد. گوهریان توضیح داد: ساخت و تولید قطعات هوشمند نیازمند امکانات مجهز و سرمایه فراوان است و این قطعات بعد از تولید نیز باید در آزمایشگاه‌ها ارزیابی شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو